Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
swarovski hvilken model ?
#1
Ser på ny kikkert og er til swarovski det er til pyrsch og til at medbringe på reviret altid. nogen der har erfaringer med de 3 muligheder i swaro el slc og cl og hvilken forstørrelse ville i vælge ? [Smile][:p]
Svar
#2
har el 8,5 og 10. anbefaler 8,5 som bedste kikkert til alm brug

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Enig med Strom, swarovski EL 8.5 x 42 er en suveræn kikkert til alm dansk brug.
Svar
#4
Personligt synes JEG, at lige præcis på håndkikkert området finder jeg zeiss`en en anelse bedre (kontrast, skarphed, farver, ergonomi) selvom det blotte øje og diverse test siger at der ikke er den store forskel.
Er godt klar over at det er en smagssag da begge producenter er toppen af poppen.
Ved at jagtbutikkerne i dag yder den service at hvis man er seriøst omkring køb af ny kikkert kan man få lov at låne de modeller man interessere sig for, med hjem på en afprøver.
Når det er sagt, finder JEG (husk det altid er en smagssag) EL modellerne mest ergonomiske, hvilke også er de dyreste af swarovski modellerne. Den måde de er bygget på med deres bro design gør den super at holde og betjene.
Hvad angår valg af forstørrelse (zoom) og objekt diameter afhænger det af, hvad og hvilke forhold du skal bruge kikkerten under.
Altså hvis det fx. udelukkende er til pyrsch og anstand fra solopgang til solnedgang primært i danmark (altså ikke til svensk bukkejagt hvor der fx. må jages buk en time før og efter solnedgang) så ville jeg vælge en let kikkert som fx. EL 8x32 WB da den hverken er for stor, eller tung at slæbe rundt på over længere tid.
Hvis kikkerteren derimod skal bruges all around, altså både til svensk bukkejagt, grisejagt osv. ville jeg ikke gå under 50 mm i objektiv. så ville en SLC 8 x 50, eller måske endda en SLC 8 x 56 være at fortrække. Men glem ikke vægten på kikkerteren der næsten fordobles. Så derfor er er det altafgørende hvilke forhold kikkerteren skal anvendes under.
En anden faktor er forstørrelsen, 8x er det mest anvendte. Dette skyldes primært pga. det meste af det danske vildt skydes på afstande fra 20 til 70 meter (mener det er deromkring) altså har du sjældent brug for større forstørrelse en 8x på din kikkert. Dog fortyder jeg at jeg ikke er ejer af en 10x da jeg ofte finder det ret interessat at studere vildtet (opsatsen mm.) nærmere, for hvis den alligevel er tæt på, bruger jeg aldrig kikkerteren alligevel. når det igen er sagt, ser du flere rystelser i en 10x pga. zoom`en er større en hos en 8x.
Men igen MIT personlige råd til dig er at finde ud af hvad du skal bruge din kikkert til, og derefter låne de relevante modeller med hjem på en god omgang tests, så skal du nok blive klogere.
Og hvis du så stadig holder på swarovski`en, så smid et kik forbi denne forhandler her, han er til at handle med.
Knæk og bræk [Big Grin]

http://www.clunycountrystore.co.uk/index...t&catId=53

Rune L. Jørgensen
Rune L. Jørgensen
Svar
#5
Jeg har selv været der - og er enig i EL. Ergonomien er uovertruffen.
Dog skiftet til Leica - her får du afstandsmåler med til næsten samme pris.

/bundgaard
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Jeg har selv været der - og er enig i EL. Ergonomien er uovertruffen.
Dog skiftet til Leica - her får du afstandsmåler med til næsten samme pris.

/bundgaard



Mange tak for de fine tilbageleldinger jeg har fået indtil nu (flere er meget velkomne)det hælder lidt mod el og det forstår jeg godt,men den er jo også betragtlig dyrer end de 2 andre. Jeg fik ikke fortalt i starten at jeg har en 8,5X42 el som jeg er super glad for ,derfor min begejstring for swarovski og derfor vil jeg gerne have en lidt mindre (ikke helt lille)kikkert som kun være med når jeg går med min ruhårs hvalp (6mdr)og tjekker fælder ved voliere,men også på jagt.
lige et spørgsmål angående link skal man "handle " om prisen lige som ved de jyske våben pusher.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)