Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
458 Magnum
#1
Hej gænghætter og andet godtfolk [Smile]

Kan nogen herinde fortælle mig lidt mere om ovennævnte kaliber?

Anvendelse
Generelle egenskaber
Rekyl
Ammo priser
Genladning af kaliberen

osv...
alt har interesse [Big Grin]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Anvendelse: Storvildt
Hastighed: 620 -640 m/s
Energi: op til 6600 J
Pris: 60 kr/stk.
Rekyle for en erfaren skytte er ikke det store problem
men den har brækket mange kraveben på uerfarne skytter.
Energi og hastighed variere lidt alt efter hvilken kugle man bruger.
Kaliberen er oplagt til genladning.
Torben
Torben
Svar
#3
Hej ran
Jeg har puslet lidt dvs. søgt steder på nettet omkring 458. Den har et lidt blagget ry til storvildt pga. hastigheden og hermed kugle performance. Den får ikke mange stjerner hos hverken C. Booddington (Safari Rifles), John Taylor (African Rifles & Cartridges) eller Kevin Robertson (The Perfect Shot). Hvis du ikke har bøgerne kan jeg lave en .PDF og maile den til dig, tålemod.

Læs:http://www.african-hunter.com/WhatsWrong.htm

Perto har skrevet for 458'er (elefantjagt på vestsiden af Afrika). Jeg leder stadig i gemmerne (kan lave en .PDF til dig)

Personligt (det er rent teoretisk) er jeg mere til 416Taylor, som også passer til en M98 lås.
Hvis vi tænker på og har set den samme riffel, så ser den besnærende ud til prisen[Smile][Smile][Big Grin]

Have fun Thorlak
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Baseret på personlig erfaring med 458Lott og et par enkelte skud med 458Mag, kan jeg kun sige at forskellen mellem DE to er yderst marginal.

Jeg har prøveskudt et par 458Mag ladninger i 458Lott hylstre og i en 458Lott riffel (Tykke Lotte[8D]) og med f.eks Reloader 12 krudt kan man opnå gode hastigheder (ca. 2100 fps, m. 500 Grains kugler)
Jeg har bevidst prøvet at sætte nogle 500 grains "Rhino monolitic solids" så dybt i 'Lott hylstrene at "krudtvolumenet" faktisk blev identisk med en 458Mag og det var der kun problemer med ved hårde ladninger med N530 krudt (tilsyneladende for højt tryk)

M.h.t effektiviteten som storvildtkaliber hænger dette meget på "Sectional density" (projektilvægt i forhold til diameter)
Dette tal spiller en stor rolle i projeltilets evne til at gennemtrænge den solide krop på f. eks. elefant, bøffel og Eland og nå de vitale dele.
Det betyder at man skal være varsom med at bruge for lette kugler i en .458 da men så kommer for langt ned i SD..
en tommelfinger regel siger at et godt storvildtprojektil skal have en SD på mindst .300 (F.eks har et 300 grains .375 hornady en SD på .305)
Man skal altså i en 458 op i projektiler med en kuglevægt på omkring 450 grains for at få en god høj SD.

Mange studier af projektilers effektivitet på storvildt peger på at hastigheder mellem ca. 2100 og 2400 fps er ideelle, og jo tungere projektil man "kaster med" i dette område jo mere effektiv.
En 458Mag kan håndtere kugle op til ca. 500 grains i dette område, hvor 416 kalibrene ikke kan komme meget over 450 grains, men de har en fordel i SD, de har noget højere SD med mindre vægt.

Et simpelt faktum er at 500 grain "solids" i 458Lott i flere tilfælde har givet gennemskud på langs i en kafferbøffel[Big Grin]
Det samme har man set med 400 grains solids i 416Rigby/RemMag/

DEn form for "performance" skal man tilsyneladende op på omkring 2300fps for at nå. Det kan en 458Mag kun med de lettere kugler.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
458 er en udemærket kaliber til de store.
godt forslag til ammo er Norma 500grains TXP, som går ud med ca 645m, og koster i omegnen af 40kr/stk.
Hvis du mangler en let brugt 458 har jeg en stående af international(Svensk, Dansk, Italiensk) oprindelse. Jeg må desværre ikke bruge den mere pga konkurenceklausul, og mangel på "tid"[xx(]
Har kun skud 2 bøfler og et par svin[8D]
send evt PM

jbn
Svar
#6
Jeg kan da kun give "ignoranten" ret... 458Mag med moderne ammo er et udemærket valg til storvildtjagt.
Den er sikkert også næsten ligeså sjov som en 458Lott[Big Grin]

prisen på Norma ammo'en lyder rimeligt nok, det er dæleme godt man er hjemmelader[Big Grin]

Prisen på Ammo og rekyl-niveauet gør jo at langt de fleste rifler i den kaliber stort set ikke er blevet brugt!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Torben

men den har brækket mange kraveben på uerfarne skytter.



Det kan vist kun ske hvis ens skelet er opbygget af tændstikker, og man har p*khud på skulderen [8D]

Jeg har nu nærlæst Thorlak's link, og er forbavset over de historier der er knyttet til 458 mag, heldigvis er der rettet på det i dag. Jeg har selv haft 458 mag, og syntes den var voksen nok i rekylen - jeg er i hvert fald sikker på at den kan tilte en krokefant i det mørke Afrika [Smile]

Pris ved genladning ?

Tjaaa...Er det til pjatskydning, kender jeg en i Nordsjælland der har en .458 støbetang til 500 grs kugler (gascheck) Og så er der kun tilbage at give den en skovlfuld pulver og en fænghætte. Hylstre fra Winchester i en særdeles fornuftig kvalitet koster omkring 5-6 kroner stykket

Ellers er Hornadys 500 grs kugler et økonomisk tilgængeligt alternativ.

Mit valg i dag ville ubetinget gå på de støbte kugler, da du ikke kan nærme dig hastigheder der kræver kappeklædte kugler, og sikkert heller ikke jagtmæssigt kan argumentere for det. Den har ry for at være den mest behagelige af de store kalibre - Såå deet [:p]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)