Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dårlige og ukonkrete jagtlovsformuleringer!
#1
Er formuleringerne i de nye lokale jagttider på kronvildt ikke en ommer[?]
Døm selv:
http://www.jagtmagasinet.dk/index.php?op...&Itemid=32

Flyttet af Kima
Svar
#2
God artikel.
Selvfølgelig er den lidt tynd den med de 1,99cm sprosser, men jeg synes stadig det giver sig mening. Kan man se den mindste sprossen så må man selv afgøre/se efter om den er over 1,99cm. Det virker ikke super svært, hvis man samtidig ved hvor man bor iforhold til veje/grænser [Wink] Med de 1,99cm tror jeg at flere vil have tvivl ved skudsdgivelse, "er sprossen nu over 1,99cm? Jeg skyder sgu" eller "er den sprosse nu iver 1,99cm? Jeg må hellere lade være med at skyde". Jeg ville personligt overveje og kigge rigtig grundigt efter før jeg skød, tænk at have et trofæ hængende på væggen som man inderst inde ved ikke skulle have været skudt.
Med de forholdsregler gør de i hvert fald ikke et hurtigt skud muligt, med mindre man kan tælle over 9 sprosser hurtigt.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#3
Man kan vel arbejde med en tommelfingerregel - at hvis sprossen er længere end stangen er tyk - så er den nok over 2 cm lang... ;-)

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Ja det er altid let at kritisere - specielt, hvis man ikke selv kan komme med et mere konstruktivt forslag eller véd nok om emnet.

Ændringerne ang. jagttiderne på kronvildt i det jyske/vestjyske kommer som konsekvens af, at man gennem adskillige år (4-5 år)- ad frivillighedens vej - havde forsøgt at få jægerne til at tilpasse afskydningen efter Vildtforvaltningsrådets anvisninger (spare på hjortene, specielt mellemhjortene og søge at opnå en mere ligelig kønsfordeling).
Dette lykkes IKKE.

Uden at skulle påbegynde en diskussion om det rimelige i Vildtforvaltningsrådets anvisninger/anbefalinger, stod landets hjortevildtsgrupper nu overfor et krav fra "samfundet"(Vildtforvaltningsrådet), om at der senest i 2013 skulle kunne fremvises resultater i overensstemmelse med dette ønske.

Lovgivningen er derfor et kompromis mellem forskellige ønsker fra landbrug, skovejere, naturbrugere og jægere og er et resultat af "det muliges kunst", med hensyntagen til alle grupper sammenholdt med den bundne opgave udstukket af Vildtforvaltningsrådet.

For at der er kommet forskellige lokale jagttider i de enkelte lokalområder er ikke, for at gøre det så besværligt for jægerne som muligt, men en erkendelse af at forskellige veje alle kan føre til målet, så for at finde den mest hensigtsmæssige og måske letteste har man valgt forskellige løsningsmodeller i de forskellige lokalområder.
Det er så hensigten efter 2 år, at lave en evaluering og drage konklusioner og evt. fremtidige konsekvenser med afsæt i de indhøstede erfaringer.

At kritisere og gøre sig lystig over en formulering om "ni sprosser af min. 1,99 cm længde" - uden at komme med en bedre formulering, når kravet nu er at der ikke ønskes skudt gaffel-, seksender og otteenderhjorte, viser blot en vis grad af useriøsitet.

At der samtidig kan være stor usikkerhed om "trykjagt" m.v. er rigtigt, men baggrunden er jo den, at jægerne i området tilsyneladen ikke tidligere har forstået budskabet i de "jagtetiske regler" som er et vink med en vognstang om, hvordan det øvrige samfund forventer at vi som jægere udøver vor jagt.

Jeg skal personligt være den førtse til at beklage, at der er kommet endnu en lovbestemmelse, som vi som jægere skal tage hensyn til - MEN med den negligering af de jagtetiske regler som man ofte ser blandt jægerne (også på dette forum[}Smile]) er det ikke overraskende at dette skridt har været nødvendigt efter princippet: vil man ikke høre - må man føle[:o)]

Det med at tælle sprosser synes jeg, jægerne skal tage positivt imod som en ekstra udfordring - en mere selektiv udvælgelse og jagt skader sjældent den totale jagtoplevelse.
Samtidig kan man håbe at det samtidig stopper den nye trend, som var ved at opstå herude i det vestjyske sidste år; "skyd så længe der er hjorte på benene - eller patroner i kammeret"[xx(]

Så står jeg gerne til "slag"[8D]

mvh
Korthår
Svar
#5
Når nu krondyrene er inde i en så positiv bestandsudvikling som tilfældet er, kan jeg ikke med min bedste vilje se, hvorfor samfundet skal blande sig så detaljeret i afskydningen.

Det er i min bog mindst lige så anerkendelsesværdigt at få det lækre kød fra en spidshjort eller en seksender i fryseren, som de seje trevler fra en kapitalhjort.

Så jeg synes egentlig Naturstyrelsen skulle begrænse sig til at regulere afskydningen ved at fastsætte længere eller kortere jagttid lokalt, afhængig af, om man ønsker at bestanden skal vokse, holdes stabilt eller nedsættes.

Jeg tror, at de der uendeligt detaljerede regler, vil få politiet til at lægge sager om overtrædelse i bunken, til den dag de RIGTIGT keder sig, ligesom når en knøs har skudt 17 minutter før solopgang. Så det eneste det kan bruges til, er at give endnu mere brændstof til jægeres indbyrdes splid, misundelse og angiveri. Og det uvæsen er der efter min mening mere end nok af i forvejen.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Når nu krondyrene er inde i en så positiv bestandsudvikling som tilfældet er, kan jeg ikke med min bedste vilje se, hvorfor samfundet skal blande sig så detaljeret i afskydningen. Enig

Det er i min bog mindst lige så anerkendelsesværdigt at få det lækre kød fra en spidshjort eller en seksender i fryseren, som de seje trevler fra en kapitalhjort. Det syntes vestjyderne åbenbart også [Big Grin]
Så jeg synes egentlig Naturstyrelsen skulle begrænse sig til at regulere afskydningen ved at fastsætte længere eller kortere jagttid lokalt, afhængig af, om man ønsker at bestanden skal vokse, holdes stabilt eller nedsættes. Enig

Jeg tror, at de der uendeligt detaljerede regler, vil få politiet til at lægge sager om overtrædelse i bunken, til den dag de RIGTIGT keder sig, ligesom når en knøs har skudt 17 minutter før solopgang. Så det eneste det kan bruges til, er at give endnu mere brændstof til jægeres indbyrdes splid, misundelse og angiveri. Og det uvæsen er der efter min mening mere end nok af i forvejen. Enig

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]



[center]Fattigdom - det er en sindstilstand

Hvis man leger med tis så brænder man i sengen!!![/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)