Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken kugle skal jeg vælge til Skotland
#1
Ja, som overskriften antyder, så kunne jeg godt bruge lidt hjælp til kuglevalg. Vi skal til Skotland for at jage hjorte samt buk. Jeg har tænkt mig at bruge min 243 win. Kom endelig med alle jeres erfaringer.

Mvh
Kristian

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#2
Hornady round nose 100 grains, med Mrp krudt til at drive den afsted, den kører fantastisk i mange 243ére.
Har ladet en del af dem, dog er de kun brugt til rådyr.
De går meget præcist, og lever et flot arbejde.

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Er du endeligt besluttet på kal. 243?

Jeg har skudt, og set rigtig mange krondyr blive skudt med kal. 243, havde jeg et valg for en større kaliber valgte jeg det[Wink].

Bevares 243 slår ihjel - meeeeeeeeeen.....

Skulle jeg vælge en kugle hertil i kal 243 - blev det nok en Nosler BT. - har selv skudt hinder og kalve med den, men ikke en "tung" hjort[Smile].
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#4
Tak for svar, jeg hører gerne flere meninger.

Jeg har fået det indtryk, at skotterne helst ser at man ikke kommer med store kalibre. Jeg har også mulighed for 8x57 samt 30.06.

Mvh
Kristian

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by hoeg7472

Jeg har også mulighed for 8x57 samt 30.06.


Nogle kobbersøm i 30.06'eren det virker
Har selv brugt 180 grain TSX i 300wm og bruger nu 168 grain TTSX i 30.06, så får skotterne maksimal kød udbytte samt minimale eftersøgninger, hvis man ellers kan ramme [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#6
Smid en 95 grain Ballistic Tip i din 243. Du behøver virkeligt ikke mere der ovre.

Rigtigt mange skotter bruger den combo, men hvad ved de om det de arbejder jo kun med det til daglig[Big Grin][Big Grin][:o)][B)]

Større kalibre er ikke en hat bedre til de vildtarter du skal skyde.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by GT

Smid en 95 grain Ballistic Tip i din 243. Du behøver virkeligt ikke mere der ovre.

Rigtigt mange skotter bruger den combo, men hvad ved de om det de arbejder jo kun med det til daglig[Big Grin][Big Grin][:o)][B)]

Større kalibre er ikke en hat bedre til de vildtarter du skal skyde.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Her er jeg ganske enkelt ikke enig....

Rigtigt at mange Skotter bruger deres 243 - ligesom mange elge er skudt med 6.5x55 - det bliver det bare ikke bedre af.

Der er oftere en længere flugtafstand med de mindre kalibre, det ønsker man ikke som klient. Er det open hill, så kan jeg godt gå med til det, men er der skov indenfor rækkevidde ville jeg til hver en tid vælge et større kaliber end 243 til kronvildt/hjorte (kalve er den ok til.
Jeg synes at din 30.06 ligger lige til højrebenet[Wink]

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Det kan vi så være enige om, at være uenige,

kva længere erfaring med jagt i Skotland og kendskab til rigtigt mange professionelle i Skotland kommer jeg med anbefalingen.

En 243 har så rigeligt gods til at skyde en lille 80kg kronhjort i skotland, det er ikke en 300 k bulgarsk hjort eller en 500kg amerikansk Wapiti vi taler om.
Endvidere har du i rigtigt mange tilfælde dyret i "sigt" flere kilometer efter skud. Ja der jages også i skov, men nu er det krondyr og ikke Sika i tæt bregneskov, der ville jeg tage en 6,5er[Wink]

At skyde 3006 i skotland er der ganske enkelt ikke grund til[Wink] glem nu artilleriet til de store bulgarske hjorte[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Jeg har nu hængt temmelig mange hjorte på +130 kg i slagtehus i Skotland.

Jeg er enig i at 30.06 er i den store ende - men manden har jo ikke en 6.5x55[Wink].

Og jeg mener (også på baggrund af relativ stor erfaring i Skotland og jævnlig dialog med lokale proffér), at "better safe than sorry", er passende i det her tilfælde.

Vi kan dog nemt blive enige om kuglevalget[Big Grin], hvis det SKAL være kal 243. vi er såmen også enige omkring at hvis man jager i openhill og kan observere dyrene over længere strækninger så kan jeg godt gå med til 243. Men nu er der steder derovre der er repræsenteret med tæt sitkaskov..... det er ikke lyngbakker det hele.

Jeg har selv skudt spidshjort både med 222 og 22-250 derovre - jeg mener stadig bare at min. 6.5x55 er at foretrække hvis man er gæst, og ellers kan håndtere rekylen fra den større kaliber!

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#10
Bemærkninger fra de lokale er stort set altid når folk kommer med 3006 eller derover "why the fuck do you shoot thoose oversize calibres?? Are you going to hunt elephants or what??"[Big Grin]
Efter at have jaget der vil jeg til dato give dem ubetinget ret.
En 243 HAR virkelig nok energi til formålet, ubetinget plus at folk generelt skyder bedre med det lidt mindre kaliber. Jeg ville heller ikke anbefale 222 til hjortejagt da den vist nok ikke er lovlig. Mener det skal være 6mm med 287 kgm på 100m. Der er sikkert en nørd der kan detaljerne i hovedet[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
mht lovlig på reds etc
-> M >= 100gr (~6,5g) min kuglevægt!
-> V0 >= 2450fps (~750 m/s)
-> E0 >= 1750fp (~2375 J)

http://www.basc.org.uk/en/codes-of-pract...alking.cfm

wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#12
Ok, det skal være en 6,5g kugle....

Det er stadig så rigeligt nok til de små hjorte[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
En 95 eller 100 gr Nosler partition i 243W overlever de ikke, hvis ellers hullet sidder det rigtige sted, og så er der stor sandsynlighed for at der er gennemskud.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#14
Folkens vi er helt enige om at de ikke overlever en 243 placeret godt. Men alt andet lige, så har jeg bare oplevet kortere flugtafstande med lidt større kalibre.

GT, de folk jeg kender derovre er irreterede over klienter med 6mm kalibre i hjortejagten (brunsten), men finder den bedre egnet til hundyr og kalve.
Igen, manden har ikke en mellemting mellem 243 og 30.06 - derfor foreslog jeg ham 30.06[Wink]

Man kan iøvrigt helt lovligt nedlægge kronvildt med kal 243 i Skotland. Men der er krav til kuglevægt og anslagsenergi.

De folk jeg kender vil heller at folk laver et overkill, end de vil bruge deres i forvejen kostbare nattesøvn på at lede efter en hjort der er gået i træerne.
Som gæst vil jeg også hellere kunne jage den efterfølgende morgen - uden at skulle "spilde" tid på at lede efter dyr fra den foregående aften. Selvfølgelig er det sat lidt på spidsen - for en hjort skudt med elefantkalibre kan også nemt gå fra skudstedet[Smile].

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#15
Citat:quote:

En 95 eller 100 gr Nosler partition i 243W overlever de ikke, hvis ellers hullet sidder det rigtige sted, og så er der stor sandsynlighed for at der er gennemskud.

Præcis!

Som direkte svar på trådstarters spørgsmål[Wink]

Et fremragende valg[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

En 95 eller 100 gr Nosler partition i 243W overlever de ikke, hvis ellers hullet sidder det rigtige sted, og så er der stor sandsynlighed for at der er gennemskud.

Præcis!

Som direkte svar på trådstarters spørgsmål[Wink]

Et fremragende valg[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Beskylder du mig for ikke at svare præcist[?][Big Grin][Big Grin]

Det er jo styrken ved dette forum, forskellige meninger og erfaringer bliver ytret - og derud fra kan folk danne deres egen erfaring[Smile].
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#17
Hej hoeg7472
Nu ved jeg jo du har en dejlig riffel i kaliber 30-06 [Smile].
Hvorfor ikke lade nogle Barnes TSX i 150gr. det vil være en kugle du kan få noget fart i og den vil også være fin til råvildt, men vil nemt klare en hjort.
De Barnes TSX kugler jeg har brugt på jagt i kaliber 243W 85gr. til råvildt kan ikke gøres bedre af andre kugler, eller de Barnes TSX 165gr. til min 3006 har altid leveret varen til UG+.
Jeg har brugt Barnes TSX på drivjagt i Polen på gris, det er den kugle som har leveret bedste chok virkning på vildet og der er altid gennemskud på vildet. Du kan også gå op i 165 eller 168gr. som helt sikker levere varen, men 150gr. vil passe godt til de lille hjorte i Skotland og du vil kunne opnå højre fart til lange skud.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by GT

Smid en 95 grain Ballistic Tip i din 243. Du behøver virkeligt ikke mere der ovre.

Rigtigt mange skotter bruger den combo, men hvad ved de om det de arbejder jo kun med det til daglig[Big Grin][Big Grin][:o)][B)]

Større kalibre er ikke en hat bedre til de vildtarter du skal skyde.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Skotterne bruger de små kugler, da de store 6,5 x 55 og 30.06 er for dyre [Big Grin]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#19
Hej, jeg havde faktisk gået med tanke om at laden et 150 grains kobbersøm. Er der nogen der har en ide om hvordan kuglebanen ville se ud på sådan en fætter? Det kan jo være nødvendigt at vide i Skotland ;-)

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#20
Skal du ikke bare skyde 100-200m??

Eller skal du skyde på 4-500m?
For i så fald er du ikke hjulpet noget som helst med en let kaliber 30 kugle. Den er langt mere vindfølsom end en tung ditto.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)