Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
variasion på hastighed
#1
Hej

Jeg testede min 260´er i lørdags.

Det var med bal tip 120 grains, Remington 120 grains core-lockt og norma 100 grains HPBT.

5 skud med samme krudtmængde pr projektil. og 3 serier med hvert projektil.

Jeg fik en spredning i hastigheden på 5-6 meter indenfor samme serie.
og en enkelt serie var på 8-9 meter.

Via quick load havde jeg fundet et max og var startet under.

Ingen problemer med tryk og bedst præcision ved det teoretiske max tryk.

Men kan man lade sig til mere ensartet hastighed ?

Har overvejet magnumhætte og at skifte krudt fra 203B til 204, men vil det kunne give noget ?

Vh Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Jeg synes det er ret lille variation.

Har du for sjpvs skyld prøvet at lægge hurtigste og langsomste patron ind i et ballistikprogram og set hvor lidt variation i træfpunkt der er ?

Flueknepning er en fin sport [^][:I]
Svar
#3
5-6 m/s er virkeligt ikke ret meget, fås næppe en helt masse bedre.

/Buba

Dubravko
/Buba

Dubravko

Svar
#4
kronograf unøjagtighed (middleværdi) har hørt et 'godt' om det er nede på ca 1%..skud til skud variation pga kronograf er vel ikke meget under dette. SÅ med 7-8-900m/s..ville jeg ikke stole på 1% variation/afvigelse skal tillægges ladningen alene... kommer vi op på 50m/s+ så er det noget andet

-> skaf en bedre krono der har garanteret nøjagtighed før du kan stille 'skråsikre' diagnoser på 1-cifrede afvigelser (det er bla dette aspekt der gør det dyrt/bøvet at lave nøjagitige BC målinger/beregning med krono -> high end radar bruges i stedet)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by F-body

Jeg synes det er ret lille variation.

Har du for sjpvs skyld prøvet at lægge hurtigste og langsomste patron ind i et ballistikprogram og set hvor lidt variation i træfpunkt der er ?

Flueknepning er en fin sport [^][:I]



På 600 meter er det forskellen mellem Bomba og mig sidste gang(han vandt)

Jeg havde faktisk heller ikke forventet, at kunne gøre det bedre, da jeg aldrig med andre patroner har fået det bedre.
Men det kunne jo være at andre havde opnået bedre resultatet.

Der er i al fald ingen tvivl om, at skal spredningen være lille på længere hold, så skal hastighedens udsving være så lille som muligt.

Derfor prøvede jeg at lave en tabel for middel hastighed og sammenlignede med tabel for udsving(det kan man få tid til, når der er lukket på banen og landskampen forhindre klubfodbold).

Så snakker vi om afvigelser på 3-4 cm på 600 meter eller ca 1 cm pr. m/s i afvigelse.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#6
tja om du kan tilskrive en enkelt patrons træf leje bare til hastigheds variation (hvis du i det hele taget kan stole på de små tal/variationer du har..L. Möller havde et foto af to CED krono i lige rxv afhinanden..-> display med decimal 'præcision' MEN..læsning/afvigelse var 2-cifferet så vidt jeg husker). DESUDEN på 600m vil der være 'overgange' i BC værdier hvis man har holdt sig til G1-model ..Sierra, L. Möller leverer dette..men stadig, nøjagtigheden på disse BC ! har ikke passet idet jeg har korno i v5.. og træf/trajeketorie måling når vi kom på 400m+.

OG ->..hylsterhals/start tryk,concenitert etc.. måske lidt skytte ?

men snakker du middel over 5-10 patroner træf og hast afvigelse.. så er det noget andet..der kan bruges til fx at juster BC-værdierne for at tweake modle-ballistikken til det målte træf forløb

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Hej

Jeg testede min 260´er i lørdags.

Det var med bal tip 120 grains, Remington 120 grains core-lockt og norma 100 grains HPBT.

5 skud med samme krudtmængde pr projektil. og 3 serier med hvert projektil.

Jeg fik en spredning i hastigheden på 5-6 meter indenfor samme serie.
og en enkelt serie var på 8-9 meter.

Via quick load havde jeg fundet et max og var startet under.

Ingen problemer med tryk og bedst præcision ved det teoretiske max tryk.

Men kan man lade sig til mere ensartet hastighed ?

Har overvejet magnumhætte og at skifte krudt fra 203B til 204, men vil det kunne give noget ?

Vh Søren

Big Green for ever



Hej 308

Og tak for sidst.

Mht. krudt ville jeg nok se efter det mest temperatur konstante, acceptere spredningen hvis den er brugbar, og så have den større sikkerhed mht. at gætte den rigtige mundingshastighed så der ikke skal bruges så mange "sighters".

Hvilken krudttype det så skulle være kan jeg ikke hjælpe med.

Mvh. Loft
Svar
#8
@Loft

Det vil jeg gøre. For selv om variationen på dagen skulle være lidt større, betyder det mindre end hvis den svinger meget fra dag til dag. Det giver så lidt test arbejde henover de næste måneder i forskellige temperaturer.

Jeg har analyseret hastighederne og sammenlignet med teorien fra QL.

For de 2 120 grains vil jeg nu skifte til 204, fordi det skulle løfte den tillige over 900 meter, samt give en fyldning i hylsteret på lige under 100 %. Jeg tror såmænd ikke det giver mindre variation, men det bør da ikke blive ringere.

Jeg ved ikke noget om hvad der er mindst temperatur følsomt, men det må undersøges.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
mht tempearur. Iflg '<llt om krut och lite till' s36-37..så er kombo krudt + fængehætte: i 300 winmag RP15/MRP + federal 215 der giver mindst temp udsving i hastighed og tryk. på side 208 er der nogen 'test forsøg' med temperatur forløb for forskellige krudtbehandlinger i 308. side 195-198 har luftfugtighed/ældnings variationer(se også s 104)

altså en superbog..varmt anbefales..den har meget man ikke finder i anden genladingslitteratur

der kan findes lidt rundt omkring på nettet
http://www.longrangehunting.com/forums/f...ity-31096/
http://snipershide.com/forum/ubbthreads....er=2430595
http://practicalrifler.6.forumer.com/vie....php?t=883

men ikke meget med solide objektive målbare resultater bag..dog prøver nogen på 'amatørplan'
http://www.24hourcampfire.com/ubbthreads...nsitivity_
http://www.shootingsoftware.com/ftp/Pres...actors.pdf

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#10
Ganske interessant læsning. Og jeg er ikke færdig endnu.

Men summen af det jeg har læst er følgende;
Pibe temperaturen betyder mere end krudt temperaturen.
Krudt temperaturen betyder udsving , som ikke er meget højere dem jeg alligevel får indenfor en 5 skudsgruppe.

Til jagtskydning hvor de fleste skud må forventes at være på uopvarmet pibe, vil udsvinget derfor være ganske lille. Og ubetydeligt på normale jagtafstande.

Men på længere hold, og efter en serie på flere skud hvor pibe er bragt til en eller anden form for arbejdstemperatur, vil forskellen mellem en kronograferet koldpibe måling og de reelle mundingshastigheder være til at se på skiven.

Forskellen i krudt temperatur(som godt nok er den med mindst betydning) kan afhjælpes ved at opbevare patronerne på kroppen inden de kamres. Det bliver lidt sværere, at gøre noget ved pibetemperaturen[Wink].

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)