Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel i KKC/GRS skæfte. +/- 6.5x55
#1
Hej.
Jeg går og leger med tanken om en ny riffel. Jeg har pt en dejlig fuldskæftet 6.5x55, men jeg elsker riffel-looket med KKC/GRS skæfte.
Hvad ville I vælge? En kaliber højere end 6.5x55 (en højere kaliber kan jo klare det meste, men er der brug for en højere kaliber?). En mindre kaliber end 6.5x55 (til råvildt og ræv, men hvad så hvis der kommer en gris oppe i Sverige?)

Et tillægsspørgsmål er; hvilke kombinationer af piber og alt andet ville I sætte sammen, hvis det var jer?

Dette er kun tankespind indtil jeg vinder en god sum penge, men derfor vil jeg alligevel høre jeres meninger og ideer [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Boldsen

Hej.
Jeg går og leger med tanken om en ny riffel. Jeg har pt en dejlig fuldskæftet 6.5x55, men jeg elsker riffel-looket med KKC/GRS skæfte.
Hvad ville I vælge? En kaliber højere end 6.5x55 (en højere kaliber kan jo klare det meste, men er der brug for en højere kaliber?). En mindre kaliber end 6.5x55 (til råvildt og ræv, men hvad så hvis der kommer en gris oppe i Sverige?)

Et tillægsspørgsmål er; hvilke kombinationer af piber og alt andet ville I sætte sammen, hvis det var jer?

Dette er kun tankespind indtil jeg vinder en god sum penge, men derfor vil jeg alligevel høre jeres meninger og ideer [Smile]

Mvh.
Boldsen


GRS skæfte ville jeg vælge med en S&L system hvis det var mig, og så i en kaliber 308 win [8] den kaliber har aldrig skuffet mig!

Mvh Storvildt Jægerne Fra Thy
Mvh Storvildt Jægeren Fra Thy
Svar
#3
Jeg har valgt at sætte en Tikka T3 Super Varmint i kal 22-250R i et GRS Jaktfelt. Det er jeg egentligt svært fornøjet med. Ideen med denne riffel er papskydning samt skadedyrsbekæmpelse. Til dette formål syntes jeg egentlig den gør det godt. Nu har jeg kun den i kort tid, og det er blevet til 2 små ture efter ræv. Til dette finder jeg den ikke for tung, tværtimod er den dejlig stabil til siddende skydning med et par harris 12-25’’ støtteben på. Til baneskydning finder jeg skæftet rigtigt behageligt.

Nu vil jeg ikke gå så vidt at kalde mit sæt for det ideelle allround sæt, men jeg havde længe gået og leget med tanken om en 22 Varminter og der er jeg rigtig glad for den. Hvis ikke jeg havde en 6,5x55 i en anden riffel, tror jeg at det var det jeg havde lagt i. 22-250R i en pibe med 1-14’’ stigning har trods min glæde ved dette kaliber, visse tilbøjeligheder når det lufter lidt!

Min riffel tilsvarende den der er afbildet på deres hjemmeside, udover jeg har den i sort skæfte og en anden kikkert på:

http://www.grodasriflestocks.com/?cID=2597

Fordelen ved Tikka er, at det jo er i den billigere ende når det kommer til nypriser. Jeg ville mene at både S&L, Remington og Sako ville være andre gode bud.

Jeg har aldrig skudt med et KKC, men et GRS skæfte var kærlighed ved første blik da jeg havde det i hånden første gang.

Når du engang kommer hjem fra Skotland, er du velkommen til at prøveskyde den i Vingsted, hvis det har interesse.

Christian
Svar
#4
Men i min situation, hvad ville I gå efter?
En decideret udskiftning af min 6.5x55 til en større kaliber?

Jeg er mest ude efter en kaliber som enten er til rådyr/ræv eller en kaliber som kan klare rådyr/ræv/krondyr/elg.
Må nuværende tidspunkt skyder jeg alt med min 6.5x55, og vi kan diskutere om det er i pedel til elg, men det er det i mine øjne. Dog! Vil jeg gerne op i den skønne kaliber 7mm RM - blot fordi jeg kan lide tanken om, at dyret ligger der hvor jeg skyder (ja jeg ved godt det selvføgelig ikke altid foregår sådan).

Jeg havde selv tænkt på en Tikka T3, men hvilken kaliber er mig en gåde.

I Sverige på bukkejagt kan der komme gris også, og så er en rådyr-kaliber vel ikke nok??
På elgjagten skal der selvfølgelig en større kaliber til <6.5x55 da elg er på menuen.

CFR@ købte du Tikka'en fra ny?

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#5
308w enough said

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#6
Jeg købte en brugt Tikka Varmint Stainless i 30.06 og går netop også og vurderer om det er dèn eller S&L Victoryen, der skal i et GRS Jaktfeltskæfte.

Meeeen jeg tror, at det bliver Tikkaen. Jeg forhørte mig lidt omkring hos folkene på forummet, og en fast-pibe-riffel har større chance for at levere et mere præcist system i sidste ende, lod jeg mig fortælle.

Victory'en kan så gøre det som allrounder med sin mulighed for kaliberskift.

Du kan så sige, at 30.06 kan være for stor kaliber/for meget rekyl, men med det store udvalg af projektiler i kal 30 kan du enten selv eller lade andre konstruere patroner til hhv skiver, småvildt og svenske grise med varierende rekyl. Jeg synes 30.06 er meget allround, og Tikka'en er jeg meget, meget glad for. Men 308win vil da gøre det (næsten[Big Grin]) ligeså godt.

Der er iøvrigt en ny Tikka Varmint Stainless 7mm RM til 8500,- på DBA. Søg på Varmint og scroll ca. 4 annoncer ned.

Men en Tikka (Super-) Varmint er hvad jeg fik foreslået, og jeg er ikke skuffet, som den præsterer i std skæftet. Med den bestilte Elite 6500 4.5-30x50 Tactical, og senere i et GRS skæfte så bliver det jo ligefrem interessant, at se hvad den kan.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Lani

308w enough said

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...



Og hvad? Skifte min 6.5x55 ud med den eller supplere med en 308w?

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Jeg købte en brugt Tikka Varmint Stainless i 30.06 og går netop også og vurderer om det er dèn eller S&L Victoryen, der skal i et GRS Jaktfeltskæfte.

Meeeen jeg tror, at det bliver Tikkaen. Jeg forhørte mig lidt omkring hos folkene på forummet, og en fast-pibe-riffel har større chance for at levere et mere præcist system i sidste ende, lod jeg mig fortælle.

Victory'en kan så gøre det som allrounder med sin mulighed for kaliberskift.

Du kan så sige, at 30.06 kan være for stor kaliber/for meget rekyl, men med det store udvalg af projektiler i kal 30 kan du enten selv eller lade andre konstruere patroner til hhv skiver, småvildt og svenske grise med varierende rekyl. Jeg synes 30.06 er meget allround, og Tikka'en er jeg meget, meget glad for. Men 308win vil da gøre det (næsten[Big Grin]) ligeså godt.

Der er iøvrigt en ny Tikka Varmint Stainless 7mm RM til 8500,- på DBA. Søg på Varmint og scroll ca. 4 annoncer ned.

Men en Tikka (Super-) Varmint er hvad jeg fik foreslået, og jeg er ikke skuffet, som den præsterer i std skæftet. Med den bestilte Elite 6500 4.5-30x50 Tactical, og senere i et GRS skæfte så bliver det jo ligefrem interessant, at se hvad den kan.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]



Tror du den Tikka T3 Varmint kal. 7mm rem. mag kan købes uden skæfte ogderved fåes billigere? [^]

Jeg ville få lavet en svingmontage på min 6.5x55 og så den nye så jeg kun behøver én kikkert.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#9
Citat:quote:

Tror du den Tikka T3 Varmint kal. 7mm rem. mag kan købes uden skæfte ogderved fåes billigere?

Jeg ville få lavet en svingmontage på min 6.5x55 og så den nye så jeg kun behøver én kikkert.

Mvh.
Boldsen


Nu er den jo til salg Nordenfjords så det er måske et forsøg værd at prutte lidt[Big Grin] Men jeg kan da tvivle på, om det vil lykkedes dig, at få dem ned i pris, hvis de beholder org. skæftet. 8 500 kr er da vist også en ok pris ift vejl. uds. pris (11 195 kr)[?]

Mht montager og kikkert-swapping hælder jeg imod en Rail&QRW løsning (http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=23164&SearchTerms=rail). Smag og behag [Smile]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#10
For god ordens skyld....hvis du køber fra ny ville jeg også vælge 308w som allround kal. Men er du forelsket i 7mm RM så er det selvfølgelig den du må have[Smile]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#11
Hvis jeg køber en større kaliber end 6.5x55, så er det den nye der kommer med på jagt i sverige og så kommer min 6.5x55 med når jeg er her hjemme.

Hvorfor ville I vælge 308w fremfor 7mm RM[?]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#12
@ Boldsen – Ja, jeg købte min Tikka fra ny hos en større østjysk våbenhandler. Jeg kunne ikke handle original skæftet tilbage til butikken, og jeg tror ærlig talt ikke der er mange der vil give mange basører for et Tikka T3 skæfte.

Jeg må nok tilslutte mig flertallet, hvis det skal være som eneste riffel, så er det svært at komme uden om 308W. Ikke at jeg personligt ville vælge den, men det er svært at komme med mange rationelle argumenter for at vælge noget andet.

Christian
Svar
#13
Jeg finder min egen kombination for ideel..[Big Grin][Big Grin]
S&L med 6,5x55 og en 9,3x62 pibe til "det grove"..[:I] Det eneste "problem" er at der ikke er 1000 skydebaner der er godkendt til skydning med 9,3..
Deres kugle bane er (hvis du f.eks. kigger på Normas Oynx jagtammo) næsten identisk..
Og Victory'en ser da helt fantastisk ud i et KKC outfit...[:p][:p] Se evt. http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...ictory,s&l

Så spil du bare lidt lotto i weekenden, så dine drømme kan komme på jagt..[8D]

________________________________________________________________________________________________
[Image: ajbutton.gif]
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#14
@FarT4 - GRS har den fordel man kan justere uden brug af værktøj, hvor man er afhængig af unbracoen til KKC.
mvh
Svar
#15
Hvis I er så sikre på 308w så vil jeg gerne høre hvorfor, og hvorfor I vil vælge den frem for 30-06 [Smile]

Jeg tror mere og mere på, at det bliver et GRS skæfte, når der bliver penge til en ny riffel.

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#16
Jeg har haft 30.06, og må indrømme, at jeg var en smule bange for at skyde med den. Jeg er sikker på, at rekylskræk gjorde min skydning dårligere end den var i forvejen. Jeg synes det er dumt at bruge lette kugler på jagt for at komme ned i rekyl, så jeg valgte at lade en patron med Lapua Mega 12 gram til en hastighed på kun ca. 750 m/sec. Den kunne jeg bruge til både stort og småt, og den var ikke ubehagelig at skyde med.

Nu har jeg købt en 308 W, for den kan jeg lade til præcist samme specifikationer. En anden grund er, at 308 W bruger hurtigere krudt end 30-06, så den klarer sig fint med en kort pibe. Og jeg kan rigtig godt lide en riffel med kort pibe. Både fordi den er snildere at komme rundt med, og fordi jeg stadig forventer, at vi på et tidspunkt får lov til at skrue lyddæmper på. Lyddæmperen vil altid gøre riflen længere og tungere, så det er en fordel hvis den er kort til at starte med.

Endelig er det nemt at finde træningspatroner af god kvalitet til rimelige penge. Jeg købte for nylig 400 stk Norma Match til 5,- kr pr. stk. Det er en meget præcis træningspatron, og så har jeg hylstre af god kvalitet til genladning bagefter.

Så selvom jeg kunne have købt riflen i kaliber 30-06 til nøjagtig samme pris, valgte jeg 308 W istedet for.

Jeg synes det er sjovt at folk har sære og eksotiske kalibre, så er der noget at arbejde med ved ladebænken, og noget at snakke om på skydebanen. Men jeg synes også, at alle burde have et standardkaliber, så man får trænet nok. Jeg kunne f.eks. godt drømme om at finde en S&L M68DL i kaliber 7X61 S&H, men det vil aldrig blive en riffel jeg kommer til at skyde meget med. jeg tror heller ikke det er en superriffel der overgår alle andre, jeg kan bare godt lide den historie der knytter sig til riffel og kaliber.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Jeg har ikke selv haft 308win, for da jeg ledte på brugtmarkedet var der kun en Tikka Varmint til salg i 30.06 stainless. Det viser vel blot, at jeg personligt, med begynderbriller, finder 308/30.06 el. bruneret vs SS lige gode mao. er jeg ikke religiøs mht. den slags så længe præcisionen er god. De to 3-skudsgrupper med hhv fabr.ladet Jaktmatch og hj. lad. A-Max herunder repræsenterer egentligt hvad den kan gennemsnitligt.

[Image: IMAG0717-1.jpg]

Mange erfarne folk jeg har snakket med foreslår 308win bl.a. skulle det være en god kaliber til præcision bl.a. pga. den lidt mindre rekyl ift 30.06 og stort set samme performance som 30.06.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#18
Jeg kunne måske godt være interesseret i varmint eller super varmint skæfte i plast hvis det kan handles til Jydepris[Big Grin]

Mvh Høker

Rigtige mænd ryster ikke pikken, når de har tisset - De tjatter lige til den med foden.

http://www.ballade.dk/
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by høker

Rigtige mænd ryster ikke pikken, når de har tisset - De tjatter lige til den med foden.



Er det ikke rigtig træls i daglig dagen med så korte ben[Big Grin]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Citat:quote:

Originally posted by høker

Rigtige mænd ryster ikke pikken, når de har tisset - De tjatter lige til den med foden.



Er det ikke rigtig træls i daglig dagen med så korte ben[Big Grin]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben



ikke når man har højdeskræk.[Wink]

Mvh Høker

Rigtige mænd ryster ikke pikken, når de har tisset - De tjatter lige til den med foden.

http://www.ballade.dk/
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)