Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bedste boltaction
#1
Jeg står for at skulle købe en riffel til min bror og vil købe ham det bedste af det bedste i rent teknisk forstand.
Kaliberen er der ikke tvivl om - han skal ha´ en 6,5x55 - det bliver hans eneste riffel, han skal kun skyde råvildt og han skal ikke ruineres af flittig træning.
Spørgsmålet er hvilken riffel, jeg skal vælge. Jeg hælder mest til Winchester Classic og Ruger M77 Mark II, der jo begge er mauserkloner, samt Sako 75, der er helt sin egen. Og lad mig så lige tage GD i opløbet: Jeg vil ikke købe en S&L - selvom det er udmærkede rifler - fordi: de fås ikke i rustfri og de anvender løse magasiner to ting jeg absolut ikke ønsker. Hvad bør jeg vælge?
Svar
#2
Hej HP-338,
jeg har endnu ikke hørt nogen brokke sig over en Winchester M 70, efter min mening får man en rigtig lækker riffel til en en fornuftig pris.
Jeg kender dog ikke den rustfri med kunststofskæftet i praksis, men jeg kunne rigtig godt tænke mig en[Big Grin]
Kalibervalget er efter min mening glimrende.
Held og lykke med projektet.
Jeg havde en "featherweight" M 70 i 30-06.Jeg blev ikke ruineret af flittig træning, 20 skud pr. gang var rigeligt fint!!!!
med venlig hilsen

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#3
Hej HP-338

Jeg ville nu vælge en lidt mere fleksibel kaliber end 6,5x55
feks. 308 win eller 3006, det kunne jo være han af åre fik lyst til lidt større vildt end Råvildt.
Personligt ville jeg vælge en Sauer 202 eller 90 [Big Grin].
eventuelt brugt, hvis en ny er for dyr.

Claus the Dane
Svar
#4
ang: bedste bolt-action..

Jeg har kigget på og brugt/afprøvet/indskudt en del rifler efterhånden...

uden yderligere omsvøb (jeg kunne skrive side op og side ned[Wink])

6.5x55 er da en fin universal-kaliber, men 308 er også et godt valg.. 30-06 er 30-06[Big Grin]

Ny rustfri riffel = Sako (den er bedre i finish og funktion end USA-våben) (og uanset visse personers brok så ER låse-nøglen genial!)

Ny ikke rustfri = Sako / Tikka (Mest præcision/finish for pengene)

Tysker-riffel: Blaser eller Sauer 202 men de er for dyre for hvad man får!!! Jeg har endnu ikke set en præcis 202[Wink] men en eller 2 Blasere!!

Brug gerne flere penge på kikkerten end riflen[Big Grin]
Swarowski, Schmidt&Bender, Zeiss, Leupold, Nikon, Bushnell.. i den rækkefølge cirka.....

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Jeg ville gå efter en Winchester Classic (rigtigt gættet - jeg har en selv [Big Grin]).

Tillade mig at reklamere lidt for Winchester's 3-punktssikring. Den er genial og muligheden for kun at skulle afsikre når der skal skydes er ikke uden betydning. At den yderligere har et simpelt aftræk man selv kan renholde osv er vel også værd at nævne.

Ruger er noget hø [}Smile]- aftrækket svarer til en dårlig mandags-Baikal der har ligget for mange år i prammen.

Valget af 6,5x55 er ikke helt ved siden af, men så bliver det vist ikke en Winchester alligevel. Fås vist kun i 6,5 som alm. Featherweigth..........

Umiddelbart kan jeg ikke komme på nogen der lever op til alle kravene (6,5x55, rustfri, fast magasin ......) bort set fra Ruger [xx(]

Per
Svar
#6
hej hp338
prøv og kik på REMINGTON der er både model seven / titan / ADL/BDL
det er en god riffel til rimlig pris
hilsen hatting

man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#7
Med tanke på forudsætninger...Winchester Classic!!!

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Tak for svarene! Resultatet blev en Winchester Classic stainless kaliber .30-06 (jeg ved godt, at jeg skråsikkert stod fast på 6,5x55, men....). Modtageren er allerede umådeligt glad for den.
Svar
#9
Hej HP-338,
Endnu en glad M-70 mand!!! Fedt[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Med venlig hilsen

Neuhof

"Audemus jura nostra defendere"

Svar
#10
Lidt om Weatherbys MK V lås

MK V låsen er stadig i dag en af verdens mest solide låsekasser. Under den endelige godkendelse af låsen foretog konstruktørerne nogle voldsomme tryktests. De gik ud på følgende: Inden en patron blev affyret i kammeret anbragte man en 180 grain løs kugle foran patronen, så den ordinære kugle og krudtladning skulle skubbe en ekstra kugle ud. Dette naturligvis med fare for eksplosion af riflens lås. Dette forsøg blev gentaget 15 gange og afsluttet med at anbringe en 220 grain kugle i sidste skud.
Låsen holdt til hele testen uden at sprænge.
De eneste skader man kunne måle var flere hylstre med skader og primere der var blæst ud gennem slagstiften.
Desuden kunne en lille tolerance måles på låsen, men den var stadig fuld funktionsdygtig.

Hilsen

Claus fra Fyn
Svar
#11
hold da helt op, og så siger man at man ikke må skyde sit løb rent hvis det har en lille prop af tørt mudder [Big Grin]
Svar
#12
åhh ja de der "torture-tests"

Faktisk kan det med mudderet i det yderste af piben sikkert også tage livet af selv en weatherby Mk V....

Testen med den løse kugle umiddelbart foran den "rigtige" giver nemlig en "sammenhængende" og gradueret trykforøgning i det område af piben der er tykkest, samtidigt er selv en gammel Mauser98 i stand til at tåle selv en fordobling af gastrykket i selve låsen uden at tage skade (men den bliver nok lidt svær at åbne[:0])
mudderproppen ude i piben vil give en meget hurtig og ukontrollabel trykstigning på grund af opbremsningen af projektilet der allerede bevæger sig hurtigt, og da det vil forekomme helt ude hvor piben er tyndest, så er en sprængning særdeles sansynlig!!

En historie om en "1000 yards benchrester" med en specialbygget "Stolle Kodiak" lås, der af vanvare fik forbyttet sit super-langsomtbrændende magnumkrudt med den samme mængde hurtigt krudt til en lille Benchrest -riffel melder om en lås der ikke sprængtes men hylsteret var tryk-smeltet ind i metallet i indersiden af piben, som måtte kasseres på grund af myriader af næsten usynlige revner hele vejen rundt på det stykke der var umiddelbart foran låsen!
Låsen blev sendt retur til "Stolle" og inspiceret, og efter udskiftning af selve bolten fik den et OK-stempel igen!!!!

Se eventuelt testningen af Blaser-låsen på de tyske hjemmesider
Der bliver der også puttet krudt i!!!

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Jeg er klart en Steyr-Mannlicher mand.

Her på Grønland faldt jeg over en fuldskæftet Steyr-Mannlicher M72 med snelle, magen til den jeg forelskede mig i da jeg tog jagtegn for godt 20 år siden.

30-06 er også et godt calibervalg, selv om det er i overkanten til Rensdyr [8D], men den kan fint bruges til Moskusokser.
Til rådyr ville jeg personligt vælge noget mindre, men en 6.5x55 er efter min mening også fin, og kan vist stadig lovligt bruges til alt.

Efter min meget farvede mening fås de ikke bedre. M72 findes dog ikke i rustfri.

Glædelig Jagt fra Grønland
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#14
Hej!

Personligt er jeg ikke til de fuldskæftede (for meget præcisions-fanatiker...) men de ER flotte og behagelige at gå med.

Har selv en Steyr SL i .222 men dog ikke fuldskæftet....
Yderst præcist våben... Går og ønsker mig en Scout[Smile] mens jeg brokker med at ombygge en M98 til "spare-Scout"

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)