Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
To bukkelam, det ene meget lille
#1
Jeg var ude her i eftermiddags i noget brak vi har.
Jeg kom op og sidde i min stige og det første jeg ser er 3 dyr 20m fra mig. De bemærker ikke noget og lægger sig.
Der går så ca. 2 timer før de rejser sig igen. da kan jeg se at det er to lam og en rå ikke særlig underligt da der er en meget stor råvildt bestand i området.

Det ene lam løber så ud på et slået stykke og vender bladet til bang! den går ned.
Sidder så og kigger længe på det lam og den rå der er tilbage. ingen af dem løber men nusser bare lidt rundt i brakken.
Derefter kravler jeg så ned af stigen og vil prøve at skyde det andet lam da der somsagt er meget råvildt i området og der skal skydes noget væk.

Jeg kommer ind på 15m og lammet starter i fuld spring.
det stopper ca. 35m ude og jeg lægger riflen til skulderen og sigter i 2sek og slipper skudet, det sidste flash jeg får er at lammet drejer hovedet som om det skal til at sætte videre i spring.
Her kunne jeg skyde rå´en også men ser til min store skræk at lam nr. 2 stadig er i live og jeg undlader derfor at skyde råen også. hen til lammet og ser at mine bange anelser var rigtige. lammet havde sprunget et brøkdel før skydet og var ramt ind bagfra og ind i sækken..
Skyder så lammen på halsen og begynder at brække. Det var ikke så galt som det så ud det var kun maven og ikke tarmende der var truffet.. og det er blevet gjrot pænt rent. lammet vejer ca. 13-14kg.
Jeg fortsætter over til andet lam og ser det som først antaget er meget lille, men troede det var større det er ca. halv den kropstørrelse som det andet lam. og den vejer ca. 10-11kg.
Det lignede ikke noget særlig gammelet lam.. sådan en lille spirevip.

Hva kan der være sket her.?
Er lammet sat meget sent eller hva? Jeg kan ikke finde ud af det..
Undskyld stavning og komma fejl.
Men alt i alt en god dag. På trods af det sidste kedelige skud men heldigvis kunne kødet redes.

Men desværre var det jo lige to bukkelam der røg.

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#2
Hej christian

Når der er så meget råvildt i jeres område, hvorfor skød du så ikke bare det mindste lam og skånede det andet?

Så kunne du måske finde et andet lille lam og skyde det, måske kunne du/I så med tiden få en hel god bestand af kvalitetsmæssige rigtigt gode dyr.

Men jeg har ikke meget forstand på det, da jeg kommer fra Vestjylland, hvor der er langt mellem tætte bestande af rådyr, men synes det lyder lidt hårdt at du kunne finde på at skyde dem alle tre.

Med venlig hilsen

Jens
Svar
#3
Hej Jens.

Det skal sige dig hvorfor. Det er når vi gentagende gange bare køre ud for at kigge støder vi på et sted mellem 3 og 5 råer med 2 lam hver og det er uden at drive igennem noget af det.
I vinters talte vi på de 120tdl af det vi har i det område 2 rudler af dyr mange gange.. rudel 1 består af 22dyr og rudel 2 af 25 og da meget af det er hundyr og der ikke er blevet skudt hårdt nok på det i en årrække får vi en for stor bestand.. Der bliver ikke gået på jagt rundt omkring os men det meste ligger i brak og skov så der er rligeligt plads men ikke til så mange dyr i længden.

Jeg skød det andet lam da jeg havde set hvor lille det første var og det så ikke meget større ud det andet altså. Og det lille ville under ingen omstændigheder have overlevet vinteren.
Råen ville jeg skyde fordi at hvis den sætter så dårlige lam i verden og ikke passer dem ordenligt så de kan overleve vinteren så er det ikke den rå der skal gemmes på..

Håber du forstår lidt nu, men eller spørg mere ind til det.

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#4
Afskydningne af rådyr er lidt skæv i Danmark.
Bukkene beskydes meget hårdt, så lidt afskydning af hundyr og lam skader ikke.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)