Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Udtagning af ikke afskudt fænghætter
#1
hej, kan man udtage fænghætter der ikke er afskudt ved at presse dem ud med dien, jeg har en stak patroner der skal calibrere om,
først har jeg fjernet kugle og krudt, men så skal fænghætten ud inden hylstret bliver smurt og derefter vasker for at få fedtet af, mit spørgsmål er , er der risiko ved at presse fænghætten ud samtidig man calibrerer hylstret om ??? eller er det nødvendig at sætte dem i riflen og afskyde dem ??
Hvad gør i ???
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
hej
du kan jo bare demontere fænghætte udstøderen [Smile]

hvis de bare skal kalibres
så kan du bruge fænghætterne igen
mvh paul

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#3
bare støde dem ud, ja men er der en risiko ved at støde dem ud ??
basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#4
Nej, stød dem ikke ud.

Fjern den stålpind (decapping pin) fra resizeren som normalt udstøder fænghætten på brugte hylstre, så bliver de ubrugte fænghætter siddende hvor de skal. Du skal ikke fjerne hele den indvendige del af resizeren, du har stadig brug for den ekspander ball som sammen med halskalibreringsdelen giver den rigtige størrelse på hylstermunden. Når du smører hylstrene, så smør dem på kroppen og en lille smule indvendigt i hylsterhalsen med en børste som normalt, det tager fænghætten ikke skade af.

Du skal ikke tumble hylstre med fænghætter i, så kan du ikke inspicere fængkanalen for urenheder, og så risikerer du klikkere eller, endnu værre, efterbrændere. Du må bare tørre patronerne af med en klud når de er færdige.

En efterbrænder er pissefarlig. Den opstår når støv og skidt blokerer fængkanalen, så fænghætten ikke tænder krudtladningen. Men den kan godt tænde støvet, som så gløder op på nogle sekunder, indtil gløden når krudtladningen og skudet går. Det betyder, at skytten oplever en klikker, tager riflen ned og måske åbner bundstykket, eller peger i en farlig retning. Og så kommer skudet ! Derfor er det en vældig god idé at slappe helt af når man oplever en klikker. Bliv ved med at pege mod skiverne og hold fingrene fra bundstykket i et stykke tid.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
hej
Meningerne er mange [Wink]
I starten var jeg også betænksom med høreværn og sikkerhedsbriller [Wink]
Har trykket rigtig mange ud og aldrig har der været en´som har gået af.
Jeg kører den langsomt ud af hylstret.
Jeg genanvender så ikke fænghætten igen.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#6
Tjjae, jeg plejer at lave en prøvepatron uden krudt eller fænghætte. Hvis den fungerer i riflen går jeg i produktion, så jeg har ikke haft behov for at omkalibrere patroner efter at have ladet dem.

Jeg har dog omproppet en del spidsskarpe med jagtprojektiler,men her har jeg genbrugt både fænghætte og krudtladning. Det er ikke lige ud ad landevejen. Man skal vide lidt om hvad man har med at gøre, men så kan det også fungere fint.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by fisker

hej
Meningerne er mange [Wink]
I starten var jeg også betænksom med høreværn og sikkerhedsbriller [Wink]
Har trykket rigtig mange ud og aldrig har der været en´som har gået af.
Jeg kører den langsomt ud af hylstret.
Jeg genanvender så ikke fænghætten igen.

Hilsen Steen



Det er da et spild af fænghætter ....Basse, bare gør som Prm skriver.
Så skal du hellere ikke bruge tid på at sætte nye fænghætter magen til i igen [}Smile]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#8
hej, problemet er at jeg kan ikke få alt krudtet ud af hylsret.
der er nogle krudtkorn der binder i gammel hylsterfedt.
og jeg tør ikke bruge trykluft er bange for at beskade fænghætten.
Fisker skriver man kan trykke dem ud med forsigtighed, er der andre der har prøver det.
I Norma ladebogen side 144 pkt 1 står der de skal afskydes i riflen,
men det vil være lidt træls
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#9
Krads de krudtkorn ud med en tandstikker og lys ned i hylsteret med en lygte for at se om du har fået det hele med.

Det er ikke så svært det hele.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
hej
smiler max kom først [Big Grin]
ingen grund til at de skal gå til spilde

out hunting
out hunting
6,5x47 L
300 wsm
Svar
#11
har brugt det at at dryppe 'stads' ned i FH ovenfra før forsigtig/langsom støde den ud (kan ikke huske om det var olie/fedt baseret eller sæbeagtig jeg brugte ..men noget der typisk går for at 'deaktivere' FH)..men så skulle hylsteret renses/vaskes igen for genbrug

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#12
ok, jeg vil prøve forsigtig med udstøderen, og fjerner fænghætterne fra opsamlimgsbeholderen efter som de bliver udstødt , så kan det vel ikke gå helt galt,
basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Basse

hej, problemet er at jeg kan ikke få alt krudtet ud af hylsret.
der er nogle krudtkorn der binder i gammel hylsterfedt.
og jeg tør ikke bruge trykluft er bange for at beskade fænghætten.
Fisker skriver man kan trykke dem ud med forsigtighed, er der andre der har prøver det.
I Norma ladebogen side 144 pkt 1 står der de skal afskydes i riflen,
men det vil være lidt træls
hilsen Basse



På genladningskurset var det standard procedure at skubbe de uskudte hætter ud igen. Så det gjorde vi adskillige gange uden problemer.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#14
ok så er der jo ingen problem, så det vil jeg prøve
basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#15
et udtagning af kugle og krudt, inden hylserne skal kalibreres vaskes hylsterne i vaskmaskine, så press de primer ud for efter vaskening kan de ikke skydes af! sådan har jeg altid håndteret hylster med live primer[8D]men husk altid briller og øreværn. Men jeg giver ingen garanti!!!!

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#16
HVis man er bange for at fænghætten går af i det tomme hylster under udtagningen/kalibreringen, kan man så ikke bare skyde den af i riflen inden du trykker den ud...?

Altså - uden krudt og kugler - bare det tomme hylster med fænghætten i.... og udenfor...selvfølgelig ;-)

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by fisker

hej
Meningerne er mange [Wink]
I starten var jeg også betænksom med høreværn og sikkerhedsbriller [Wink]
Har trykket rigtig mange ud og aldrig har der været en´som har gået af.
Jeg kører den langsomt ud af hylstret.
Jeg genanvender så ikke fænghætten igen.

Hilsen Steen



Jeg gør det på samme måde, har aldrig haft en som sprang.[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#18
tak for jeres forslag
hilsen Basse [Smile]
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#19
Har også presset et par enkle uafskudte ud uden problemer.. men var dog lidt betænkelig. der er smæk på sådan en. Har dog aldrig hørt om nogen der har haft problemer med det. Jeg ville dog ikke have krudt på bordet samtidig hvis nu det skulle ske. knaldet fra fænghætten ovelever du nok, men havner der glødend
e fænghætte-dele i et kg. Vv. skal du nok satse på at forlade rummet.. måske gennem loftet..
Svar
#20
Glem alt om at mindre gløder og gnister kan antænde røgsvagt krudt i fabrikkens beholdere...

Jeg har prøvet med en lille gasbrænder, og det tager adskillige sekunder (op imod 10 )inden krudtet inden i plastbøtten "tænder" og nogen eksplosion bliver der aldrig tale om, der kommer bare en kæmpe gul osende flamme ud af hullet i dunken, som lynhurtigt bliver så stor at dåsen smelter og krudtet brænter af med en meterhøj flamme..
Pap/blikdåserne fra det gamle Alliant krudt var endnu længere om at tænde, og her revner papdåsen med et "pof" og krudtet brænder af....

Det er en ekstremt dårlig ting hvis det sker inde i et hus/laderum da krudtpartiklerne fiser rundt i hele rummet og røgen er aldeles kvælende..[xx(] Men der skal altså meget til at få det tændt...

Jeg har også prøvet at tænde pistolkrudt med gnisterne fra en lighter, det kunne jeg ikke... så det bål blev tændt på anden vis[^]
(udemærket survival trick i øvrigt.. tag noget vat fra din førstehjælpspakke, brug dit multiværktøj til at flå bønnen ud af en patron, hæld krudtet på vattet og så ind under en bunke spåner du har snittet fra et tørt stykke træ... den tomme patron i kammeret, og mundingen helt ned i krudt og vat... plaf, og der er ild!!!)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)