Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nyjæger - Gåsejagt
#1
Ohøj -
Jeg har sammen med nogle andre nyjægere lejet nogle og 20 hektar mark, hvor der trækker en del gæs henover.
Da vi allesammen er ret grønne kunne det være dejligt hvis nogle af jer erfarende jægere kunne komme med lidt fifs til hvordan vi får mest ud af den jagt.

Er der noget slags hver der er bedre egnet til jagt end andre?
Nogle bestemte tider på efteråret hvor gæssene flyver mere end andre?
Hvordan sætter man bedst lokker op? og hvor mange skal man bruge?
Andet udstyr der er godt?
Hvilke haglstørrelser foretrækker i til gæs (12/70)
Har i andre tips og tricks modtages de med kyshånd!

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#2
Omkring præmieren er der som regel altid godt - i hvert fald for en kortere periode... Hvis din jagt ligger i vestjylland er det de norske betsande du beskyder. Hvis din jagt ligger på Sydsjælland/Lolland Falster, er det de midtsvenske bestande du beskyder.
Så hold øje med vejret i midt og nordnorge hhv midtsverige...

Sidst i oktober/midt i november plejer trækkene at begynde nordfra pga. frostvejr og vinter... De trækker ned til Holland. I gamgle dage trak de fleste gæs helt ned til portugal/atlanterhavskysten - men de senere år er de begyndt at stoppe i Holland og ikke flyve videre..

Du må ud og se hvilke tid på dagen de flyver over Jeres jagt.

Hvis der er en lokal bestand har de ret ens træktider... så har du da noget at gå ud fra.

Du skal placere dig i stubmarker - eller evt. nyhæstede kartoffelmarker.
Gæs lander altid midt på marken - aldrig tæt på høje forhindringer - så du må nok grave dig ned eller camouflere dig godt i en grøft....

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Brug patroner med noget fart på og haglstørrelse 2... køb de nye 500 m/s patroner der er lavet til 12/70... jo mere ergi jo bedre - gæs er store og skudstærke dyr...
Og hold dig til at skyde på 15-20 meter...
Godt gåsekald er fint at have - og det skal passe til den gåseart du vil skyde. Men det er ikke nok - du skal også lære at bruge det rigtigt.... ellers virker det ikke efter hensigten.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Tak for de gode råd ran.
De er noterede Smile

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#5
Hvor mange lokkegæs skal man som minimum bruge?
Kan det passe at man skal have 30 stk før de har en effekt?

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#6
Nej. Nogle sidder med to lokkere andre med 50.
Jeg plejer at bruge 16-18 stykker, som jeg fordeler i to grupper med en "landingsbane" imellem.
Gæssene flyver sammen og sidder gerne i familieflokke på markerne. Jeg bruger de grå plasticskaller. De er fine nok. De beste er nok flock-lokkerne, da de ikke blanke, når det regner... men skallerne virker fint - og så fylder de ikke så meget, når de er pakket.
Du skal placere lokkerne sådan, at de indkommende gæs ikke skal overflyde lokkerne for at lande. Fugle kan ikke lide at blive overfløjet.
Nogle sætter lokkerne i en "V-formation" med spidsen mod vinden. Jeg plejer at sætte dem i to cigarformede grupper med plads imellem. JEg sætter dem altid sådan, at hvis de var rigtige fugle, så kunne de lette, uden at skulle flyve over hinanden. Og jeg sætter dem på 20-15 meters afstand fra skjulet.
Lokkerne skal nogenkunde stå med næbbet mod vinden. Det må godt variere en lille smule - ikke gæs i en gåseflok står med snuden i præcis samme kompasretning - men de bryder sig generelt ikke om at få kold vind inde under fjerene bagfra...

Vær opmærksom på, at de fleste gæs laver en overflyvningsrunde for at sikre sig at terrænnet er uden trusler, inden de lander. Derfor giver det god mening af være tålmodig og vente med at rejse sig og forsøge at skyde gæssene, indtil de kommer rundt og lægger an til landing på stive vinger. Vent så med at skyde til du er sikker på de er inde over lokkerne. Så overholder du skudafstanden. Sigt altid på næbbet... Hagl der rammer hoved og hals er dræbende på gæs og slaget fra halg, der trænger ordentlig ind i brystmuskulaturen gør gæssene "uluftdygtige" - dvs. de falder ned, selvom skuddet måske ikke er øjeblikkeligt dræbende. Så kan hunden klare resten. Gæs er meget skudstærke - og bagskud på halvlange afstande giver anskydninger, så placer dig altis sådan, at gæssene flyver ind imod dig hen over lokkerne - eller måske i sideskud.

En vingeskudt gås kan løbe hurtigt væk - Derfor er det vigtigt at du har hunden ved din side - og ikke oppe i bilen. Så det er rigtig fint, hvis din hund kan ligge helt stille under camostoffet...

Tag evt. nogle stykker hegnstråd med, som er klippet op i 30 cm længde. Det kan bruges til at stikke ned gennem halsen på de gæs du skyder, så halsen kan formes som en gås der sidder og æder og den resterende ståltråd kan stikkes i jorden og holde lidt på det hele - hvis altså du vil bruge de skudte gæs som yderligere lokkere...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Ellers prøv at låne bogen "ande og gåsejagt" af Henning Kørvel på biblioteket

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#8
Ok - Vi er nemlig fire mand og vi ville gerne sidde på to tilstødende marker med lokker på begge marker. Så det var lige hvor mange vi skulle ud og købe.
Vi regner med at købe 30 skaller og så må vi jo investere i flere hvis det slet ikke går, men det lyder positivt.

Du skriver i dit første indlæg at vi skal holde øje med været i midtsverige (vi har jagt på sydsjælland), men hvornår er vejret dårligt set med fuglenes øjne? Er det når den første sne falder? når det bliver frostvejr eller?

Fasan - Tak, den vil jeg prøve at opdrive.

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#9
Når vinter og frost sætter ind...
DMUs "gåsemand" mener gæssene fra Midtsverige topper i antal medio november...
JEg har en bekendt fra Lolland, der siger ulktimo oktober...

Derfor kan der sagtens være gæs allerede nu... men du har bare mere at glæde dig til.

HVis I har 30 skaller til fordeling, så sæt dem i 2x2 familiegrupper på 7-8 stk.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Og sørg for, når du køber skallerne, at de ikke allesammen har strakt hals....
Det vil være naturligt, at der er en eller to i hver flok, der strækker hals... resten skal enten have halsen fremad (fouragerende) eller sidde med bøjet hals - på samme måde som halsen sidder på en and, der svømmer...
Hvis du får for mange lange halse - så vil gæssene være mere tilbøjelige til at flyve forbi...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Hej..jeg har flere gange forsøgt med et par lokke svaner mellem gæssene,det virker ganske godt..

Knæk & bræk

Min fjendes fjende,er min ven....

[Image: logo.gif]
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#12
Jeps lidt andre fugle virker godt. F.eks et par duer og krager og gerne et par måger.
Hvide fugle ses godt på afstand. Hvis du ikke har en svane, så er et par blandede småting udemærket. Sæt dem lidt væk fra gåselokkerne i udkanten.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
Okay gode råd Smile tak.

Nu begyndte vi i gruppen at diskutere hvad vi skulle købe nogle siger 15 canadagæs og 15 grågæs - jeg ved gost det er umuligt for jer at sige hvilke gæs vi har flest af. Men er der noget om snakken ang. canada godt kan sætte sig hos grågæs?

Jeg har personligt kun tilbragt 1 dag på jagten. Der så jeg 2 flokke grågæs.
Jagten ligger ved store heddinge (stevns)

Hvad ville i gøre hvis der i første omgang er penge til 30 skaller?

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#14
Vi bruger pt kun grågæs,de andre gæs "slår" faktisk også på dem selv Canada gæs..

Min fjendes fjende,er min ven....

[Image: logo.gif]
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#15
De fleste jagtbare gåsearter sorterer under gruppen "grå" gæs... Køb derfor roligt grågæs...

Hvis du så hen over sæsonen opdager, at der trækker mange canadagæs ind over din jagt, så er det en god idé at købe både canadalokkere og canadagåsekald... Men da langt hovedparten af de jagtbare gåsearter er grå gæs - så køb i første omgang disse... Og hvis disse er meget dyre - så køb nogle ekstra grågåseskaller og mal dem med mat maling, så de ligner canadagæs...

Jeg har aldrig haft canadagæs til slå på mine grå lokkere - omvendt så kommer der heller ikke ret mange der, hvor jeg jager gæs... så der er ikke noget retvisende statistisk grundlag at konkludere på.

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Okay, ja der er selvfølgelig logik i at de fleste jagtbare gæs er grå. Læste også noget statistik, hvori der stod at der blev skudt langt flere grågæs end canadagæs. Om det så er fordi canadagåsen er klogere og derfor sværere at skyde, må stå hen i det uvisse.

Men jeg synes efterhånden jeg har fået samlet argumenter nok til at det skal være grågæs vi skal have.

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#17
Næ... fra dem jeg kender, der af og til løber på canadagæs, så skulle de være noget nemmere at gå til end grågæs... jeg har hørt udsagn som "Canadagæs er dumme"... om det så passer ved jeg ikke - for der er som sagt ikke noget nævneværdig "canada-træk" der, hvor jeg har jagt...

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)