Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips til hj. lavet ladebord ?
#1
Jeg vil selv lave en arbejdsplads til genladning. Det skal være en relativ mobil konstruktion, da kommende istandsættelse vil kræve ommøblering henad vejen.

Den første midlertidige ladeplads var ikke stiv nok i konstruktionen, så jeg har købt en plade 21mm gulvfinèr og limede den i 2-lag, efter at have savet ud i dimensionerne 120x60. Hvis ikke 42mm finèr er stift nok, så hører jeg gerne om det NU[Big Grin]. Her i starten skal der blot fastmonteres en enkelt ladepresse og et krudtmål på fod.

Men jeg vil gerne bede om tips til indretning/konstruktion af ladepladsen.

[Image: IMAG0761.jpg]

[Image: IMAG0756.jpg]

Der er vel en god ide, at få oversiden belagt med linoleum af hensyn til statisk elektricitet, men ellers har jeg ikke sat mig for fast på nogen ting.

Jeg har foreløbigt tænkt på at følgende elementer kunne være praktiske:

1. Lister monteret på siderne rundt langs hele kanten (pånær forsiden ved pressen) så krudt mm. ikke ryger på gulvet.

2. Bagplade til montage af ca 20cm dybe hylder til primært ladevægt (RCBS 5-0-5) og manuel trickler i arbejdshøjde og opbevaring af diverse tilbehør. Der kommer nok sider på den hyldekonstruktion, så der ikke er noget der begynde at hænge og falde ud over kanterne. Grunding og maling.

3. Pålimning af linoleum og derefter montage af krudtmål og ladepresse. Jeg satser på, at få den lokale gulvmand til at montere en linoleumsrest.

Jeg har mulighed for at lægge ladepladsen på et eksisterende bord og er som sagt ikke interesseret i at montere pladsen fast endnu.

Men billedet herunder er den foreløbige plan set fra oven.

[Image: Ladebord.jpg]

Foreslag og tips modtages meget gerne - på forhånd tak[Smile]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#2
Købte en linoleums rest og monterede gulvlim med tandspartel efter at have monteret lister og påført forankringsgrunder. Varmede linoleum med hårtørrer efter pålægning i lim, så der ikke ville opstå kontrabuler. Lagde en finerplade over, påførte vægt, lod tørre til dagen efter. En velfortjent whisky efter jobbet.

[Image: 2011-10-03211403.jpg]
Tørring under pres

[Image: 2011-10-04123315-1.jpg]
Færdigt ladebord

Jeg har pløjet milliader af netsider igennem for at få gode ideer. Her et par pointer.

Undlod indtil videre en reol på bagkanten, for at have bedre arbejdsbelysning. Ikea har flere aflåselige skabe/kabinetter som kunne være gode til opbevaring af projektiler, hylstre osv.

Krudtmål er skruet i en "løs" plade, der fastholdes af dobbeltklæbende tape, så der kan rokeres om, hvis det ønskes senere.

Fejeliste går ikke hele vejen rundt, for at øge mulighederne for montage af diverse fx ekstra presse.

5-600kr i materialer.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#3
Hej Peter ja med sådan et fint bord vil jeg slet ikke sende dig et billede af mit, men min bordpladen oppe fra denokale trælast er nu noget større Wink ps kunne jeg lokke dig til at regne lidt på de ladedata jeg sendte dig til min 6,5 x55 ?

Mvh Michael
Mvh Michael
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Bornholmer Bjørnen

Hej Peter ja med sådan et fint bord vil jeg slet ikke sende dig et billede af mit, men min bordpladen oppe fra denokale trælast er nu noget større Wink ps kunne jeg lokke dig til at regne lidt på de ladedata jeg sendte dig til min 6,5 x55 ?

Mvh Michael



QL/PM sendt

Ja, mere plads er kun godt, men mit setup skal være slæbbart[Smile] og jeg kan jo altid "bygge til", nu kender jeg jo proceduren[Wink]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#5
Ja du kommer nok ikke til at tørste med det bordSmile

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#6
Pas nu på, ikke at blande for meget genladning sammen med whiskey tømning [xx(]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#7
Rigtig godt initiativ at lægge dit projekt ud på forummet....[Smile]
Jeg er også i fuld sving, men er dog ikke helt så langt som dig, men næsten. Så kom endelig med flere detaljer, gode ideer, fif, faldgrupper mm.

Jeg har haft vandskade i det rum jeg er ved at lave til genladningsrum, så det bliver desværre lidt forsinket, men man kan jo ikke vente længere, så jeg er næsten færdig med at lave en midlertidigt genladningsplade, som kan flyttes når man ikke er igang.....[8D]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#8
Enig, krudt for sig og whisky senere.

Der er en del inspiration og billeder af genladningsborde tilgængeligt på nettet.

Her er fx en udemærket folder
http://www.shotgunsportsmagazine.com/downloads/bench_plans.pdf

Prøv også at google "reloading bench"

Der er en amerikansk forumside med enormt mange billeder af folks hjemmelavede genladningsborde. God inspiration.

@Asbjoern: Vandskade sucks[V]
Jeg har iøvrigt materialer tilovers: 2stk 21mm tyk gulvfiner mål: 110x60cm, gulvlim (mere end nok til 110x60cm), tandspartel. Så du mangler i princippet kun linoleum i den pakke. Send mig PM hvis du er interesseret i noget af det til dit midlertidige projekt[Smile]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

@Asbjoern: Vandskade sucks[V]
Jeg har iøvrigt materialer tilovers: 2stk 21mm tyk gulvfiner mål: 110x60cm, gulvlim (mere end nok til 110x60cm), tandspartel. Så du mangler i princippet kun linoleum i den pakke. Send mig PM hvis du er interesseret i noget af det til dit midlertidige projekt[Smile]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]



Pokkers, har lige købt og limet og alt det der, men det var ellers pænt af dig.....[Smile]... og ja vandskade er sgu ikke det sjovest, men jeg tror at jeg har fået styr på det inden det blev for voldsomt, så det er i dette tilfæde egentlig ok. Ville være betydeligt værre hvis jeg havde nået at få sat lofter op....[V]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)