Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvordan undgår man at blive skudt af en jæger?
#1
Jeg vil tage en lille tur i naturen og følge en å tæt på mig.
Jeg kommer til at bevæge mig ud på områder hvor der normalt ikke færdes mennesker, og jeg hører tit skud i skoven nær mig. Derfor krydsede tanken mig, at jeg kunne overraske en jæger, ved at være i det område, og få et skud sendt i min retning.

Jeg har tænkt mig at tage en gul trafikvest på for en sikkerhedsskyld, men hvor nervøs bør jeg egentlig være?

På forhånd tak.
Svar
#2
Så prøver vi igen[Big Grin][Big Grin][xx(]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#3
Gul trafikvest kan da være en god iDe hvis du fx er på tUr omkring solop- og nEdgang. Men nok meSt for din indre fred og ro.

Personligt går jeg nU ture tidligt og sent uden vilde farver, da jægerne, mig selv inklusive, jo skal vide hvad de risikerer at ramme før skuddet går.

Men fordi du overrumPler en jæger begynder han altså næppPe at skyde Efter dig.

God tur.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#4
Det korte svar: Du holder dig langt væk fra Italien i jagtsæsonen!

Det seriøse svar:

At blive skudt ved et uheld af en jæger i Danmark er EKSTREMT usandsynligt. Jeg kan ikke umiddelbart huske, hvornår det sidst er sket, at en person der ikke har deltaget i jagt er blevet ramt af en jægers skud - du har langt større chance for at vinde i Lotto.
Sidste år i Sverige var der en skiløber, som var uheldig, men omstændighederne ved den ulykke understreger, hvor usandsynlige den form for ulykker er. I det tilfælde blev manden, der befandt sig uden for jægerens synsfelt, ramt efter at jægerens kugle havde passeret og dræbt en elg. Historien er mig bekendt enestående i Skandinavisk jagthistorie.
Skandinaviske jægere er uddannet med hysterisk fokus på sikkerhed. Man skyder ganske simpelt ikke efter noget der ikke med sikkerhed er identificeret som et jagtbart bytte. Og det er du jo ikke - med eller uden sikkerhedsvest.

Deltagere i jagter er desværre lidt mere udsatte end "civilister". Men også for denne gruppe er ulykkerne ekstremt få. Det er stadig farligere at gå i bad, end det er at gå på jagt.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Skiløberens i Sverige var driver på jagten og dermed også deltager.

Jeg sidder med et spørgsmål i forbindelse med indlægget. Er det ikke sådan at man skal have særlig tilladelse til at færdes udenfor stierne i skovene? Hvis det er sådan. Vil skovejeren man skal have tilladelsen af jo kunne hjælpe med kontakt til skovens jægere så du kan lave en aftale med dem.

Der ud over er en gul vest helt sikkert en god ide.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Skiløberens i Sverige var driver på jagten og dermed også deltager.


Det har jeg ikke hørt tidligere.

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=21167

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Gæst9999 - lad være med at være utro med en jægers partner, ellers kan du blive byttet - med eller uden sikkerhedsvest [8D][8D]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg sidder med et spørgsmål i forbindelse med indlægget. Er det ikke sådan at man skal have særlig tilladelse til at færdes udenfor stierne i skovene?

Mvh.

Yeti



Nej, ikke i offentlige skove, for private skove gælder der lidt andre regler.

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturopleve...egfaerdes/

https://www.retsinformation.dk/Forms/R07...?id=127104 (se §23)

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#9
Bør her ikke checkes IP?
Gad vide - er chåps stadig medlem?

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Tak for svar.

Jeg pakker min gule vest Smile
Svar
#11
Nok det mest bekymrende er, at ved at bevæge sig ud i naturen - blandt jægere, hentyder lidt til at man også kommer steder på privat grund. Det er nok steder man ikke burde være til at begynde med.

Naturen er fri for alle, selvfølgelig er den det.! Vel at mærke den offentlige del af den.
Privat grund er en helt anden boldgade.

Jeg tvivler også på at gæsten er særlig interesseret i at folk fra nær og fjern, kommer og holder grillparty i baghaven.

Jægere bør IKKE skyde til vildt på offentlige arealer, dem jeg kender har altid delt det op, så såterne afdrives efter tur.
Skov, mark, eller dele heraf - og evt jagt på offentlige arealer afdrives for sig.

Hvis der drives jagt på offentlige arealer, kender jægeren også grænserne herfor samt bør være meget opmærksom på grænser/sikkerhedsafstande. Offentlige arealer stiller langt større krav til udførelsen af jagten.
Man skal derudover ALTID være kritisk for øvrige færdende i området.

Risikoen for færdende på privat grund er langt mindre - netop fordi det er privat grund.
Men der er altid fjolser derude, som går hvor f..... de vil. Og de kan i disse tilfælde være til fare for sig selv.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
Ja, det ville da være dumt at gå ind på et sted, hvor der står privat område, og ikke kun fordi ejeren kunne være jæger.
Men kunne man så forvente at ejeren, som skyder hvad han vil på sin grund, måske laver et lille skilt, hvor der står privat område? Det er ikke altid let at vide hvad der er offentlig og privat grund.
Og det er da lidt skræmmende at du formulerer det sådan, at det er folks eget problem hvis de bliver skudt på et privat område.
Svar
#13
Selvfølgelig er det ikke "folks eget problem" hvis de bliver skudt når de færdes på anden mands private grund.
Det er i stor grad jægerens problem, og da jægeren kender sin egen grund - og forhåbentlig først skyder, når han er HELT og ALDELES sikker på hvad det er han skyder. Ja så er der jo ingen risiko for at blive skudt.!

Men man kan evt bede om et kort hos kommunen, i Teknisk forvaltning - hvis man er i tvivl om hvad der er "Offentlig grund".

Som udgangspunkt bør man altid passe på, og betragte ukendt område som "Privat grund".

"Uvidenhed" gør det ikke til "offentligt".

Parkerer man på en decideret P-Plads, og følger hvad der ligner gangstier eller normale færdselsveje - så er der højest sandsynligt tale om "Offentligt område".

Parkerer man langs landevej, springer over hegn, eller bare går ud over normal skel (markskel eller lignende)... så er det højest sandsynligt privat område.

Sund fornuft er ikke ulovligt.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)