Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan krudt blive for gammelt...
#1
Hejsa,

Jeg har nu haft en bøtte Norma MRP stående, jeg købte den med en del andet grej... Mit spørgsmål går på, om krudt kan blive for gammelt til at stoppe i hylstre ??

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh.

Jacob S. Jensen

.22 Lr, 6,5x55, 30/06 & .300 WSM
Mvh.

Jacob S. Jensen

Nu kun med .223'er og 30.06'er.
Svar
#2
Hvis krudtet er opbevaret efter forskrifterne dvs tørt og rimeligt køligt, så er der ingen problemer. Jeg kan huske en artikel i VapenTidningen, hvor de testede en bøtte Normakrudt fra 1970'erne mod en ny portion. Der var ingen væsentlig forskel i udgangshastighed eller præcision i de testede ladninger.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Hejsa Lars,

Super... Så prøver jeg at lade et par stykker, og ser hvad der sker.

Tak for dit svar!

Mvh.

Jacob S. Jensen

.22 Lr, 6,5x55, 30/06 & .300 WSM
Mvh.

Jacob S. Jensen

Nu kun med .223'er og 30.06'er.
Svar
#4
Hører vi ikke mere til dig, sender vi en krans [Wink]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#5
Jeg har netop tømt en bøtte Bullseye pistolkrudt, indkøbt i England i 1993, den har jeg ladet mine .32S&W skive-patroner med (De bruger 1,6 grains krudt pr. stk. så en bøtte holder ret længe.)

Over en periode på 18 år har samme hul i Lee krudtmålet givet samme hastighed... Lot nummeret siger at krudtet er produceret i 1991.

Jeg har ladet med Hodgdon H4227 i 357magnum og det krudt er fra 1995, og giver stadig samme hastigheder.

Krudt KAN blive for gammelt, men jeg tror kun det sker når det får lov til at reagere med luften, og når det bliver påvirket af udsving i temperatur og fugtighed.

Jeg har læst at gammelt og ødelagt krudt skulle lugte grimt af eddike eller ammoniak...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Jeg fik noget krudt af min flinke gamle nabo forleden. Den forste krudttype har jeg aldrig hort om. Alcan AL-5 manufactured by Aktiebolaget Bofors. Den anden var den velkendte Bullseye. Ifolge naboen, har han dem fra sin bedstefar, sa de er vist fra omkring 20'erne.
Begge krudtdaser er meget rustne, men man kunne stadigvak lase instruktioner osv. pa dem.
Da jeg abnede daserne, lugtede alt normalt. Derfor anvendte jeg lidt af Bullseye krudtet i en svag 45 ACP plinking ladning, for at vare pa den sikre side. Saledes kunne jeg ogsa sammenligne med mit helt friske og nyindkobte bullseye.
Til min store overraskelse, gav det gamle krudt kun 30 f/s langsommere hastighed.
Sa fremover vil jeg ikke have de store bekymringer om, hvor gammelt det krudt jeg har, som er kobt af mig selv.
Dog indkober jeg kun 32lbs. ad gangen til pistolskydning (ca.15kg) og det holder vel omkring 2-3 ar hver gang.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#7
15 kg krudt ? [8D]

Hvordan opbevare du det "over there" ?

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#8
Mon ikke det opbevares i fyrrummet - eller på hylden over ladebordet [Wink]
mvh
Svar
#9
Ja ,hjemme hos mig er der ikke noget krudt der bliver for gammelt...[Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Ja ,hjemme hos mig er der ikke noget krudt der bliver for gammelt...[Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Køber du kun et halvt kilo af gangen[Wink]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#11
Kun når jeg køber Norma krudt.

Men de tvinger mig til at købe et helt kilo hvis jeg vil have Vtavurioriha Rhino [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Ja, de der 20kg spande de forgår hurtigt[^][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Kun når jeg køber Norma krudt.

Men de tvinger mig til at købe et helt kilo hvis jeg vil have Vtavurioriha Rhino [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Pga de nye 2 kilos regler har jeg faktisk overvejet at købe Norma fremover. Min 308 skal bruge reloader 15(203B), min rum bruger Rhino/reloader 25, 6,5 mm tager rhino 18 eller 22. I kilo bøtter giver det mindst 3 bøtter inklusive et kompromis.

Så ind i mellem er det loven der tvinger mig til ladepressen så krudtet er opbevaret i hylstre i stedet for bøtter.

Når jeg har ladet lidt 300 Rum i aften kan jeg købe en ny bøtte og holde mig under grænsen.

Når man der til ligger forhandlernes problem med at være lagerførende på selv det mest gængse krudt er det sgu ikke let at være hjemmelader, men det er nok heller ikke meningen.

Den gamle 3 kilos regel var da til at leve med. Så kunne jeg have mindst en sjat af hver til at stå.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
@ Nobody,
Det opbevares sammen med sortkrudt og fanghatter. Samlet pa et sted saledes man ikke behover lede efter sine ting. Hvis du tanker pa regler osv. er det ikke som i DK, hvor man har regler for alt muligt uanset om det er/har varet et problem eller ej. Her laves forst regler, hvis det viser sig at faktisk vare et problem.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)