Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
223 halsskade ved affyring!
#1
Kære Forum,
De sidste dage har jeg ladet til min 223 rem. Samme proces som vanligt. Necksized, Renset, Primet. Samme Kugle/ladning/sættedybde som tidligere. (norma 200 - 20 grains, Barnes 70 grains)
Da jeg igår indskød riflen - var 2 ud af 10 af hylstrene efterfølgende skadet. En havde en ridse i halsens længderetning og en viste nærmest totalt seperation lige ved halsens overgang til skuldrene på hylstret. For alle hylstre gjalt at de var sværtede svarende til selve halsen.
Eftersyn af primere viste ikke tegn til at højt tryk.
Jeg har købt hylstrene som 1 gangs afskudte og dette var 4. genladning.

Hva er mon mekanismen!? Slidte Hylstre?

mvh K.
Svar
#2
De er blevet hårde i halsen og skulle have været udglødet.

Du må have fat i nye hylstre,

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Mulige årsager:

For hård kalibrering.
Manglende trim.

Udglødning?
En mulighed der ikke kan afvises, men har dog ladet +15 gange på div 222 hylstre uden udglødningsbehov..

Normalt flækker/revner hylstre på langs ved halsen når hylsteret er blevet "træt"...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Det er jo muligt at jeg har købt hylstre der har været genladet flere gange end jeg ved..... Men det tror jeg ikke? trimning.....? At hylstrene er for lange? Jeg har målt alle efter I forb med ladning - så det tror jeg ikke!

Udglødning har jeg ikke tænkt? Hvorledes er praksis?

Mvh k.
Svar
#5
Udglødning er ikke helt nemt, hvis det skal udføres korrekt...

Måske andre kan komme med den præcise brugsanvisning [Smile]

Ellers skulle du have fat i nogen nye hylstre

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#6
Jo tak..... Nye hylstre skal jeg helt sikkert have..... Men 3-4 genladninger er jo ikke så meget og lyder dyrt hvis det fx er lapua hylstre......
Svar
#7
Jeg har en del 7 mm rm hylstre som har nu har været genladt +15 gange, og de har været udglødet, da de første begynte, at lave små langsgående revner i halsen, blev de gået efter og kasserede nogle få og udglødede resten, de har nu været genladt 5-7 gange siden, uden problemer.

Mvh.
Carsten
Svar
#8
Hej Kaspervj

Her er et link til hvordan det kan gøres.
http://youtu.be/CbRdJqyFDGY

Jeg har bare udboret og drejet et stykke stål hvor hylsteret stikker ca en 1/3 ud, den sættes så i en boremaskine.
Hylsteret stikkes så ned i det udborede hul og roteres inde i flammen, når den så har den rigtige farve/temperatur vippes den på hoved ned i et vandbad. Hurtigt og nemt.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#9
Messing behøver ikke bratkøles ved udglødning. Jeg har besøgt Norma og set hylsterfremstillingsprocessen. Mener at de bliver glødet 6-7 gange udervejs hvor de hver gang bare ruller forbi en række gasbrændere. Intet vandbad.
Det der nok er vigtigere er den hurtige opvarmning så varmen ikke breder sig ned i bunden af hylsteret.
Jeg ville nok bare stille dem i et vandbad af en vis dybde og så varme halsen til ret temperatur.
Derefter lader man dem bare køle af, stående i vandbadet.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Hej

Her er et par billeder af udglødningen som jeg gør det.
Rotere ind i flammen til den får den blå farve

[Image: P9250128.JPG]

og ned i vandbadet, det tager ikke mange sekunder.

[Image: P9250129.JPG]

Har prøvet med dem stående i vandbad, det tager længere tid
(mere gas) lidt jyske gener har man vel [Wink]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#11
Jeg mener at have læst at messingen kan tage skade af bratkøling. Noget med at den krystalliserer.

Jeg graver lidt når jeg får tid.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Når jeg udgløder holder jeg den mellem fingrene, og når jeg ikke længere kan holde den mellem fingrene dumper jeg den i en spand vand.
Det har indtil nu virket ok, for nogle af dem har jeg udglødet flere gange, udgløder dem med acetylen brænder.

Mvh.
Carsten
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by ckn
Når jeg udgløder holder jeg den mellem fingrene, og når jeg ikke længere kan holde den mellem fingrene dumper jeg den i en spand vand. Det har indtil nu virket ok, for nogle af dem har jeg udglødet flere gange, udgløder dem med acetylen brænder. Mvh. Carsten


Hvad holder du mellem fingrene og dumper ned i en spand ? [:I]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)