Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rekylling
#1
Hej
jeg fandt lige den her om hvor meget rekyle der er på de forskellige rifler.
Jeg troede der var smæk på min 378 wby, men der er vist kun en ærtebøsse når man ser på nogle at de andre

mvh skipper

Any rifle that has a Recoil Factor of less than 100 can be shot by anyone that can handle a rifle.

Between 100 and 200 is moderate.

Between 200 and 300 is moderately heavy .

Between 300 and 400 is heavy.

Between 400 and 700 is very heavy.

Between 700 and 1000 is extremely heavy.

Between 1000 and 3000 very painful

Anything over 4000, if you are seriously considering hunting with this rifle, then you are living a couple of million years out of date, as the dinosaurs do not exist today! And despite everything that has been written on the subject of "charge stopping" calibers, bullet placement and bullet performance is much more important than the actual caliber. I am not suggesting that you take your favourite deer hunting rifle and go chasing cape buffaloes or elephants with, just use some common since.

[Image: recoil1.jpg]
[Image: recoil2.jpg]
Svar
#2
Recoil factor....? Jeg kan se, at han når frem til denne "værdi" ved at gange den frie rekylenergi med rekylhastigheden. Men hvilken betydning skulle denne størrelse så have ? - efter min mening absolut ingen, fuldstændigt som Taylors "Knock-out" formel og Optimum Game Weight performance er dette et fantasital uden relation til nogen forklarlig virkelighed....[Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
hej høegh

jeg er enig i recoilfactor, er noget opdigtet noget, men der er stor forskel på rekyle energien og med den hastighed den komme med, så jeg tror bare dettte er et bud på hvor disse to vægtes mod hinanden.

jeg regner mere med energi og hastighed i disse tabeller

mvh kim
Svar
#4
Hej,

blev lige så glad da jeg læste tabellen.

Har hørt så meget "jagt frokost pladder" om 338 LM,
Hvis tabellen er til at regne med forholdsmæssigt så er der ikke meget spræl i sådan en knallert. I hvert fald ikke i forhold til 416 rigby eller 458 lott.
Så er der ingen tvivl. Jeg fortsætter med 338 LM.....[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Hmm
jeg sad og undrede mig over min 378 lå så meget under 458, så faldt jeg liger over weatherby nye 2006 katalog

Her ligger rekylen på 378 til 71.1 dog med en 270 grains kulge mod artikelens oplyste på 59.0

på en 460 wby skriver weatherby 99,6 og artiklen 102, det er OK tæt på

Kan der være så stor forskel på rekulen og med skyder med en 270 grain eller en 300. eller har de målt med remintons kugler, der kun giver ca 90% af weatherby egne. eller???

det er dog sjov at se hvor meget sådan en accubrake betyder

[Image: recoilweatherby.jpg]
Svar
#6
Som en ægte "Deterministisk naturvidenskabsfreak" vil jeg sige:

ALT kan måles og vejes, givet tilstrækkeligt mange begrænsninger i de variable der indgår i målingen.

Hvis man fjerner alle henvisninger til noget man ikke ellers kan måle, så kan man da også måle rekyl... og selv den direkte reduktion i (fri)rekyl der opnås med f.eks. en rekyl(knald-forstærker)mundingsbremse

Newtons love om bevægelse holder ikke op med at gælde fordi man sætter "Høgh'en" til at danse med Tykke Lotte, og derefter sætter "rekylstopper Hatting" til det... Forskellen i den tilsyneladende rekyl er RET synlig!!![Big Grin][Big Grin]

Hvis man derimod apændte "Lott'e" fast på en 50 kg tung vogn med hjul som stod på en let skrånende flade, ja så kunne man jo bare måle hvor langt vognen med Lott'e på bevægede sig op ad "rampen" når der blev trykket på aftrækkeren... Alt det behøver man naturligvis ikke, for med Newtons love og en lommeregner kan man faktisk BEREGNE hvor langt vogn og "lott'e" vil flytte sig..
Det hedder "moment bevarelse" som kan afledes af "aktion=reaktion"

Kuglens + krudtets moment er lig med V(0)* kuglevægten + et bidrag fra krudtet som kan diskuteres da det er vanskeligt at få helt styr på krudtgassernes hastighed når de forlader piben, men et fornuftigt tal viser sig at være ca. 2*krudtvægten*V(0)
Da vi kender vægten af riflen kan man så beregne den "frie Rekyl"
Det ER et måleligt og beregneligt tal man der kommer til, men kan man så bruge det til noget??
Ja.. det kan man da fint... Det kan da fortælle en at givet en riffel med samme vægt vil give væsentligt mere følt rekyl ved f.eks en fordobling af den frie rekyl.
Det sjov er så at selvom den frie rekyl fra en fuldt ladet 458Lott er ca. 11 gange større end en 30-06, så føles det heldigvis ikke sådan[xx(]
Så er der nogen der har forsøgt sig med at få lagt "rekyl-hastigheden" ind som faktor og den er da både beregnelig og målelig, ligesom den frie rekyl (det er jo en del af samme beregning/måling)
Men den kan ikke adskille f.eks. rekylen fra en let kugle med stor hastighed fra en tung kugle med lav hastighed.. Reglen om momentbevarelse overfører slet ikke den information (det er ren matematik)
en 10kg riffel der afskyder en 10 grams kugle med 1000 m/s vil generere nøjagtigt den samme "rekylhastighed" som en 10 kg riffel der afskyder en 20 grams kugle med 500 M/s (forudsat naturligvis at de gør det med samme bidrag fra krudtvægten!!)

Det tal kan altså IKKE bruges til noget, det er en mellemregning!
At gange den med den frie "rekyl-energi" er noget vrøvl, og tallet man får er ligeså meningsløst.

Man kan IKKE bruge kuglens kinetiske energi (bullet energy) i beregning af rekylen: E = kuglevægten * kvadratet på V(0)
Momentet, som bestemmer rekylen, (og dermed rekylhastigheden) er M = kuglevægt * V(0)

Momentbevarelsen siger at M(kugle) * V(0) = M(riffel) * V(rekyl)

Et eksempel:

Jeg har to rifler der begge vejer ca. 4 kg (Win 70 22-250 + M98 i 6,5x55)
Den ene afskyder en 35 grains berger MEF med 4650 fps...
Energi = 1678 ftlbs
Den anden afskyder en 156 grains Vulcan med 2400fps..
Energi 1978 ftlbs

Altså kun 300 ftlbs mindre energi i 22-250

MEN: rekylen fra 22-250'eren er 30 x 4650 / 10 = 10,85 (Moment)
rekylen fra 6,5x55'eren er 156 x 2400 /10 = 24,96 (moment)
den frie rekyl er altså mere end dobbelt så stor, selvom energien kun er 15% større.
Mon IKKE man kan mærke denne "teoretiske" forskel når man skyder med de to rifler? Jeg er sikker på at man vil opfatte 6,5-eren som noget mere hårdtslående, men måske ikke dobblet så hårdt ??

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Interessant udregning,

jeg er enig langt hen af vejen, men da man tager om kuglevægt kinetiske energi, skal man nok også tage gassernes vægt med i denne udregning, da man har ca 30-100 grains krudt, der i gasform kommer med ca 3000-4000 ft/s, denne energi skal også regnes med.

Så for at regne dette helt præcist ud, skal man vist kende ladninges sammensætning også.

jeg er helt enig at recoilfactor ikke har nogen mening og jeg kigger kun på recoil energien

Jeg fandt dette på nettet

http://www.handloads.com/calc/recoil.asp

http://www.again.net/~steve/brecoil.shtml

skipper
Svar
#8
Jeg prøver lige igen!

Der ER ingen rekyl-"energi" det er et MOMENT!

Der skal bruges MOMENT-bevarelse for at beregne rekyle, ikke energibevarelse.

Du har helt ret i at krudtet skal regnes med i beregningen af det frie rekyl-MOMENT, jeg udelod det for at gøre sammenligningen mere enkel.

Af samme grund valgte jeg også at angive rekyl-MOMENTET uden enhed, da det kan forvirre meget at Tal-analfabeterne i USA bruger betegnelsen ftlbs (footpounds) om både rekyl-moment og mundings-energi

Energi måles i SI-enheden Joule, moment i enheden Newton

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Min fysik, er vist lidt rusten, men det er også mange år siden jeg blev færdig på dth og det var ikke fysik der var mit hovedfag
men det så det de kalder Recoil Impulse, som de kalder monent.??
Og jo hvor er det iriterende at de ikke bruger meter-kg over seas.

SI-enheden ved mekanisk arbejde forstås produktet af den vejlængde, et legeme flyttes, og projektionen i vejens retning af den kraft, der påvirker legemet. Måles i SI (det internationale enhedssystem) i joule (J), idet 1 joule er kraften 1 newton virkende over vejlængden 1 meter, 1 J er dermed 1 newtonmeter (Nm). Joule er nu enerådende som enhed for arbejde

Så det er jo ligegyldigt om man kalder det joule eller newton

RI=Recoil Impulse in (lbs/sec)
Rv=locity of recoiling firearm (fps)
RE=Free recoil energy in (ft/lbs)

The formulae used for calculations are:
RI=(BM*BV+PC*CM)/g*mcoef - for Recoil Impulse;
RV=g*RI/GM - for Recoil Velocity;
RE=GM*RV2/(2*g) - for Recoil Energy;
BM is bullet mass in grains or grams, BM > 0;*
BV is the bullet muzzle velocity in ft/sec or m/sec, BV > 0;*
GM is the gun mass in lb or kg, GM > 0;*
CM is the charge mass in grains grains or grams, CM > 0;* g is the gravitational constant, 32.17 or 9.81;
PC is the powder gas effective escape velocity constant, that equals 4000 (1220 for Metric) for smokeless powders and 2000 (610 for Metric) for blackpowders;
mcoef is 7000(number of grains in lb) for English system & 1000 for Metric system.
Svar
#10
På dansk -

Impuls:
P0=m*v0
Priffel=M*Vriffel

Energi:
e0= m/2*v0^2 = p0^2/m/2
Eriffel=M/2*Vriffel^2 = Priffel^2/M/2

Der er impulsbevarelse dvs Priffel=p0 så

Eriffel = Priffel^2/M/2 = p0^2/M/2= (p0^2/m/2)*m/M = e0*m/M

Et teoretisk mål for energien af rekylen kan derfor være: mundingsenergien gange forholdet mellem vægten af kugle og våben.

Hvis man vil have vægten af krudtet med bliver det ca. til:

Eriffel = [(m+k)*(e0/m)]*(m+k)/M = e0*(m+k)^2/mM

osterwald
Svar
#11
aaargh..

"impuls-bevarelse".... det var DET ord jeg havde glemt fra mine fysikbøger...[:I]

Newton er måleenheden for en "kraft" (force) (NOT "the force" skywalker!)
Joule er måleenheden for energi (f.eks anslags energi/mundingsenergi)

Så NEJ Joule er IKKE det samme som Newton (Joule var franskmand, Newton var englænder[}Smile])

Naturligvis får riflen også en kinetisk energi.. Nemlig riflens "frie rekyl hastighed" i anden potens ganget med vægten af riflen.
Denne energi er IKKE den samme som "mundings-energien" da der IKKE er energibevarelse!

alle beregninger tilside... vi kan vel godt blive enige om at der er så mange "ikke umiddelbart målbare" faktorer på spil her, at det kun giver begrænset mening at beregne den "frie rekyl impuls" og derfra udlede diverse tvivlsomt beregnede "faktorer"

faktorer der direkte påvirker "rekyl-oplevelsen" er:
Listet efter umiddelbar betydning:
1: Kaliberets "IMPULS" altså V(0)* kuglevægten + 2xkrudtvægten * V(0)
2: Våbnets samlede vægt.. inclusive kikkert, patroner i magasin o.s.v
3: Eventuel mundingsbremse, alt efter hvor effektiv den er.
4: Skyttens vægt og bygning!!!!! (Stor vægt i overkroppen ,kombineret med lille vægt i hovedet vil dæmpe oplevelsen af rekylen, ligesom kraftig nakke-muskulatur og kort hals!![Big Grin][Big Grin])
(Personer med en mere "akademisk" vægtfordeling vil "opleve mere rekyl"[Big Grin])
5: skæftefacon/udformning
6: mekaniske rekyl-dæmpere indbygget i skæfte o.s.v (disse øger ofte vægten betragteligt.
7: kolbekapper- skulderpuder- langærmede uldtrøjer, handsker o.s.v.

Jeg har bemærket at rigtige jagtsituationer sommetider helt kan fjerne ethvert spor af "oplevet rekyle" så det er nok det mest effektive[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Lige angåënde min trykfejl

Jeg fik vist skrevet at joule er lig med newton. det var ikke det jeg mente, Joule er lig med newtommeter

Ifølge si-enhederne er 1 joule er kraften på 1 newton virkende over vejlængden 1 meter, 1 J er dermed 1 newtonmeter (Nm).

Der må være nogle lærebøger om dette et eller sndet sted, jegv har ikke lige tid til at finde det lige nu, men jeg vender tibage .

eller bare med meter og gram

mvh skipper
Svar
#13
Citat:quote:

(Personer med en mere "akademisk" vægtfordeling vil "opleve mere rekyl")

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mon de overhovedet når ind på banen når de først starter debatten?????[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
Puf, den magiske drage.........ud over Møn´s klint. Så kan den lære det.......
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Ha ha gammeltoft

Man skulle jo gerne have styr på det hele inden for skydning ik.

jeg fandt dette link, men desværre uden formler,

http://www.robsoft.nu/omvandlare_se/rekyl.asp?MainID=5

her bliver den opgivet i joule = Nm

Finder ikke bøger om våbenteknik der beskriver dette,

mvh skipper
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)