Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regler eller ansvar !
#1
Sad og talte med nogle lokale vaben/jagtinteresserede venner i dag. De spurgte meget til min baggrund samt dansk kultur og vabenregler.

Desvarre matte jeg sige, at man ma vel ikke ret meget i DK, sammenlignet med forholdende her. Hertil spurgte de nysgerrigt om hvorfor, da DK jo er et demokrati med gode og veluddannede mennesker bla. bla.

Det eneste jeg kunne svare, var at de fleste i DK faktisk godt kan lide regler for alt muligt. Dette uanset om de er praventive eller ej.

Hvad mener i ?

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#2
Der imod, kan vi i direkte TV sige både fanden, helvede og FUCK uden det bliver et "biiiipe" show Bare se hvilket cirkus der bliver, hvis en kvinde kommer til at vise lidt bryst på direkte TV [:I] Det Danske retssystem er hellere ikke 250 år gammelt, men fulgt med tiden. Kun i USA kan du havne bag tremmerne i 20 - 25 år uden mulighed for prøveløsladelse for et væbnet røveri [xx(] Bevares, på nogle punkter kan indbyggerne få lov til at eje mange flere spændende våben [Big Grin][Big Grin] .357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#3
Jeg har set og ser rigeligt med patter, så jeg behøver ikke se dem i tv. Hvad fængselsstraffe angår, bør der i dk revurderes om falskmøntnere skal straffes hårdere end børnemishandlere. Vi har det da godt i dk, og uanset er der vel altid ting, man gerne vil have ændret.

Jeg kunne da godt tænke mig en mere lempelig våbenlov. Og bevise jeg er ansvarlig nok til at besidde forskellige våben.

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#4
Danmark er et ældgammelt "embedsmandsvælde" forklædt som demokrati [Big Grin]

Der er sket en meget beklagelig og efter min mening meget negativ "holdningsændring" i DK i den tid jeg har haft en mening om landets generelle tilstand.. (30 år +...)

Danmark er ved at udvikle sig til et "Big Mother" samfund af værste skuffe, hvor livs-forskrækkede førtidspensionerede/efterlønner husmødre (og deres tøffelhelte ægtemænd[Sad]) får lov til at sætte dagsordenen og "sund fornuft" og tillid til normale borgeres dømmekraft og moralske rygrad er kørt i baggrunden, i forhold til "politisk korrekthed" punkt-lovgivning, (indført på baggrund af populisme og politikernes trang til at tækkes deres "trygheds-narkoman" vælgere...[xx(])

Blander man denne tendens med den gamle bonde-mentalitet, en undersætsigt skulende mistro til alt hvad der "stikker lidt ud" (janteloven) så får man et samfund hvor "normalitets-begrebet" er meget smalt (stort set alle der ikke friserer en puddel, spiller "gaaalf" eller dyrker ligusterhække omkring parcellen, er vist lidt "unormale, farlige eller ihvertfald nogen man bør være lidt "utryg ved" )

Danmark er et land hvor politikere rent faktisk kan kapre stemmer på at stå frem og blankt indrømme at man har indført en tåbelig og stort set ubrugelig lov, ene og alene på en formodning om hvad folk "føler" omkring et emne (knivloven og de nye stramninger omkring hundeloven)
Visse politikere og embedsmænd i DK mener ligefrem at det er et fremskridt at der lovgives uden at lovgivningen er baseret på viden og fakta, men mere på baggrund af "følelser" og "synsninger" (= Det SYNES vi er en god ide...)

Der laves punkt-lovgivning om de mest groteske ting... ofte på baggrund af helt enkeltstående markante "begivenheder"

Ofte er denne lovgivning ikke ordentligt gennemtænkt, eller behandlet af nogen der rent faktisk VED noget om baggrunden for lovgivningen.

F.eks. er det i DK ulovligt at tage sit barn med bag på motorcyklen og køre en tur, hvis barnet er under 135 cm højt...[:0]
Jeg har set en udskrift af referatet fra den lovbehandling der foregik i Fokletinget, i den sammenhæng, og min eneste kommentar er: Hvad i hede hule h. skal der lovgives om det for? Det eneste kommentarer der var i referatet var at nogle enkelt politikere havde udtalt: "ja, det er da for farligt, det må vi da gribe ind overfor...."

Hvad så med windsurfere, eller alle de børn der kommer på skiferie og brækker både arme og ben? Hvad med de børn der sejler på kanotur med mor og far i Sverige? Hvad med alle de børn der bliver sat op på ryggen af et totalt uberegneligt "flugtdyr" som en hest jo er?

Det er efter min mening ikk de almindelige borgere i DK der mangler sund fornuft, det er dem der sidder og laver lovene!!!!

Hvis jeg ikke var ateist ville jeg skrige: Vorherrebevares...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Rigtig god post Dravis.
Forsogte en lignende post for lang tid siden pa Nordisk vabenforum, men den doede meget hurtigt. Mange der, forstod vel mine simple vardier omkring rigtigt og forkert, men ville ikke bagge helt op i sidste ende.

Havde traden "the power of you" som kom til en ende, da jeg blev en for stor belastning for NF, og trak mig tilbage til sidst, da jeg ud af respekt hellere ville have en behagelig afslutning pa det hele.

Ville ellers gerne have en sund debat om rigtigt og forkert. Har vel varet vak fra DK sa lange, at jeg ikke kan genkende mentaliteten mere. Har intet at skulle bevise, men skulle jeg en skonne dag komme pa besog igen, ville det evt. vare rart at blive betragtet som normal skont min "hjernevasking" her i et alternativt samfund, som mange ser op til, men gerne har et synesligt mindrevardskompleks overfor.

Blot en skam mange danskere, aldrig ville erfarer eller opleve, hvor meget ansvar og frihed individet faktisk kan have uden problemer. Dette fordi man som altvidende ved hvad der er bedst for alle. Man lever udfra "idiotfaktoren" og varst af alt accepterer denne som normen, hvor regler for alt muligt begynder og bliver til lovgivning.

Alle de love jeg overtradte tilbage i 80-90'erne, er blevet lovlige i dag. Nu kan man skyde IPSC. Steel Challenge...og snart kobe 44/45 osv. Sa maske jeg/vi dengang ikke var sa forkert pa den.

OK, ligemeget nu, men maske man i DK skulle respekterer de ting som er udover gamle traditioner, nuvarende regler, og hvad ellers er godt og "bevist" ansvarligt.

Desvarre taler jeg vel som altid for dove orer, da man i bedste danske stil ved hvad der er bedst for alle ikke.....

Ligegyldigt! bare en tanke. Nu bor jeg her, og vil nyde min frihed i fred og ro... de bedste onsker.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#6
De love du overtrådte og din ny vundne personlige frihed, bla bla bla.... godt for dig OG bliv endelig derover.

50GI. Er vel egentligt det rigtige forum for dig, hvor dine "tanker" falder blandt familære øre...

-/ Obelix.
Alt vildsvine jagt jeg ikke er med på, gør mig misundelig.!
-/ Obelix.
Alt vildsvine jagt jeg ikke er med på, gør mig misundelig.!
-Slog hovedet da jeg faldt i gryden som lille..
Svar
#7
Faldt du i gryden som lille Obelix....?? Det siges ellers tykke mennesker er rare??

BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#8
Desværre slog "obelix" hovedet da han faldt i gryden... Så selvom han har superkræfter så er resten lige så dansk og smalsporet som jeg brokkede mig over i mit tidligere indlæg..æv....

Tænk sig at sådan en "eksdansker" som "50GIJESS" kommer her og "rakker ned" på vores lille smørhul... hvad bilder han sig ind...

Jeg falder ikke på halen på helt samme måde som "GIJESS" over "guds eget land" (Vorherrebevares....sagde ateisten[:I])Den store personlige frihed har også store omkostninger... mest for dem der ikke magter at forvalte den....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Na ja og ok ! hmm. Sa dode endu en debat forend den i det hele taget begyndte.
Blev ramt af lidt impulsivt hjemve' over Obelix rare hilsen. Den mindede mig om noget rigigt dansk fra fortiden.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#10
@50GIJESS,

Jeg tror ikke du skal forvente den store interesse for at diskutere "personlig frihed og ansvar" her i VTF "off topic"

Der hersker en ret stor uenighed blandt brugerne af dette forum omkring "rettigheder" m.h.t. skydevåben og hvad der er "ret og rimeligt"

En meget stor del af våben-ejere i DK ser ikke ud over deres egne "behov" og er derfor nærmest fjendtligt indstillet overfor dem der vover at interessere sig for "motorbøsser" (=halvautomater) korte håndskydere (= toootaaaalt uegnet til jagt..)

Fascinationen af skydevåben er blevet undertrykt aktivt siden 70'erne i DK, medmindre der er tale om computerspils-generationens meget virkelighedsfjerne og "hollywoodske" ideer om hvad våben er og gør...

I dette land er der netop blevet indført en ekstra skat på "mættede fedtstoffer" hvilket betyder at "man" ikke længer mener at danskerne kan tage vare på ders egen indtagelse af "de rigtige fedtstoffer" uden at det skal forsøges reguleret med en afgift...
Hvor tro du så "rettigheder m.h.t. at eje skydevåben, og "ret og rimeligt" i f.eks. at forsvare sit eget og sin families liv og helbred, står rent politisk?

Her er en histore fra det virkelige liv i DK....

En "progressiv" pædagog i min yngste datters børnehave fik den ide at børnene skulle se hvad det var for noget med et bukke-trofæ, så jeg tilbød at komme derned og give dem "en på opleveren" jeg ville komme forbi med en Råbuk, vise dem dyret, skære hovedet af det og så skulle vi koge kraniet og ordne opsatsen... Det synes pædagogerne var ok, så en morgen mødte jeg op med en nyskudt buk, knive, gasblus og en gryde + diverse ...

Omgående kom så spørgsmålet: Har du skudt den med et gevær? må vi se geværet, er det med rigtige kugler?

Jeg opfattede det ikke som spor problematisk, så jeg hentede min trofaste Sako 6,5x55 og var i gang med at vise den frem (uden bundstykke, naturligvis og lod et par afskudte hylstre og et par stykker hjemmerullet jagtammo gå på omgang mellem børnehave-poderne ("storebørnsgruppen" d.v.s børn mellem 5 og 7 år)

Da pædagogerne opdagede det, opløftede der sig et ramaskrig... jeg skulle ikke bringe VÅBEN ind i deres børnehave og vise frem, det var jo "aldeles utilstedeligt" og "helt uacceptabelt" af forevise de stakkels børn sådan et "mord-instrument"

imedens lå bukken og kiggede undrende på menageriet med sine døde øjne...

Jeg synes egentligt den episode fortæller meget om "holdningen til våben" i DK meget godt....

Jeg vil æde min gamle Cabelas booniehat på, af der vil være flere på dette forum der på et vist niveau vil holde med pædagogerne [xx(]

Jeg har valgt at holde op med at fortælle tilfældige deltagere i selskabeligheder at mine børn (2 piger, 7 og 10 år nu) skød med .22RF inden de fyldte 4.....reaktionen strækker sig fra hovedrysten til direkte fjendtlighed og belæringer om hvor uansvarlig jeg er...

(Den yngste er meget interesseret og skyder meget med luftpistol, storesøsteren er mere til langbuen...)

Jeg mener egentligt ikke våbenlovgivningen i DK er dårlig eller alt for stram, jeg mener bare den er ekstremt dårligt administreret, og unødvendigt bureaukratisk og utidssvarende...

Holdningerne til at eje våben i Dk er desværre også blandt rigtigt mange jægere og skytter noget i retning af: Hvad skal de bruge sådan en skyder til, den behøver de da ikke...
Så på den måde er vi ofte vores egne værste fjender...[V]

Jeg kan f.eks. ikke forstå hvorfor man, når man nu ER blevet godkendt til at eje og opbevare og benytte skydevåben, ikke bare kan købe de våben man gerne vil have? meen nej, for hvad skal en jæger med en pistol? eller en pistolskytte med en jagtriffel?? det har han jo ikke BRUG FOR..

Jeg kan da fint se det fornuftige i at man stiller krav til opbevaringen af våben (alle steder, ikke kun hos private) så de ikke ender i hænderne på "bande-kriminelle"
Fint med mig, jeg køber mig da gerne et par gode våbenskabe, de kan også bruges til PC'er , smykker og andet dyrt, når man er på ferie [8D]

Politikerne i dette land tror tilsyneladende stadig på præ-fascistiske ideer om begrænsning af borgernes adgang til skydevåben, og at det på en eller anden måde skulle begrænse kriminaliteten, på trods af mange eksempler på af der ingen sammenhæng er.... Schweitz er et glimrende eksempel... masser af våben hos borgerne, meget lav kriminalitet... Det samme gælder vel i en vis grad Canada?

Hvad med England, hvor det nu 14 år gamle forbud mod korte håndvåben bevisligt ikke har reduceret våbenrelateret kriminalitet, som tværtimod er forøget....

Om det er venstrefløjs-politikere eller højrefløj er tilsyneladende hip som hap...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Dravis,
God post.
Kunne vel ikke sige det bedre selv. Er af gode grunde ikke updated om forholdende som dig langere. Bare en stor skam, at kombinationen af alt/bedrevidenhed, traditioner, kultur samt pladsmangel, har gjort mange til smalige og mavesure, hvor man er ude efter hinanden og onsker strammere regler for alt muligt, saledes man har mere at brokke sig over, samt et nyt varktoj til at vare endumere efter hinanden.

Det er ellers en stor skam, at mange aldrig vil fa svaret pa hvor meget ansvar ellers fornuftige personer kan handterer. Man laver regler for alt muligt, og saledes far man aldrig svaret pa, om de var nodvendige eller praventive i udgangspunktet. Det ser godt ud pa papiret, og bedste traditionsrige stil kan man sige, "se vi gor noget praventivt ved sagen som civiliseret samfund"

Dravis, her er en anden historie fra det virkelige liv:

Min kare gamle rode KAP fader besogte besogte mig her for 5 ar siden. Han havde besluttet sig for at se den "store stygge ulv" mens han stadigvak var i stand til det pga. alderen.
Det forste han sa, var mit hjem som var fyldt med vaben fra gulv til loft. Han spurgte om det var lovligt! Indtil naboen kom over for at hilse min fader velkommen. Han havde en 1911 pa hoften samt en jagtriffel pa skulderen. Herefter korte en anden nabo forbi med, med et radyr pa ladet af truck'en og riffelrack i bagruden. Sa dode min faders sporgsmal meget hurtigt....
Dagen efter var vi i supermarkedet. Her star jagtrifler/sortkrudtvaben/ammo pa hylderne. Bekymret spurgte min fader, om ikke det bidragede til storre kriminalitet og flere ulykker osv.
Jeg svarede na'he snarre tvart imod. Man skal have ren straffeattest for at kobe disse genstande, og de kriminelle har det hele i forvejen samt interesserer sig sjaldent for love/regler alligevel. Sa pa denne made, giver man da i det mindste dem der spiller efter reglerne en chance for at forsvarer sig selv.

Ja en lang historie, men min fader blev positivt overrasket over sit ophold her. Han sagde faktisk inden afrejsen, at bade omradet samt mentaliteten hvor jeg boede, mindede ham om hans barndomsomrade i Jylland i 40'erne. Alle var hoflige, respektfulde samt levede i et langsomere og mere sundt tempo.

Bare en skam at mange ikke far oplevet, hvor meget ansvar arlige personer kan handterer uden flere uheld eller storre kriminalitet. Det eneste man far ud af for stramme regler, er frustrerede brugere og de kriminelle far endu bedre kort pa handen.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Desværre slog "obelix" hovedet da han faldt i gryden


Men lider vel ikke nødvendigvis af hoved traume, bare fordi man er tilfreds med at være dansker og landets tilstand og finder det tilladeligt, at dem der ikke gider Danevang, finder andre græsgange?

Jeg syntes det er fint at ”x-danskere” giver deres besyv med. Men hvis man sammenligner Danmark med et firma og ”x-danskere” som tidligere ansatte, så er billedet jo tit sådan, at x-kollegaer gerne giver tidligere firmaer, en bredside om hvorfor de gik hver til sit.
Fred være med det. Tag det som hvad det er.

At så fx dravis, til en hver tid, påtager sig opgaven at være i aldeles opposition, til alt der er norm og i særdeleshed alle autoriteter er en helt anden sag. Det er da om noget ærkedansk [:o)]

Citat:quote:

OK, ligemeget nu, men maske man i DK skulle respekterer de ting som er udover gamle traditioner, nuvarende regler, og hvad ellers er godt og "bevist" ansvarligt.


Det du her beskriver hedder anarki [Big Grin][Wink]

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand

Hvis man leger med tis så brænder man i sengen!!![/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#13
- Dravis du rammer hovedet på sømmet! Og så underbygger et par af de indkomne kommentarer så smukt dit indlæg[Wink]

En lille historie om våbenforskrækkelse

Jeg overværede engang følgende episode:
Et par drenge render rundt med et par legetøjspistoler, og simulere at de skyder efter hinanden. En forbipasserende pædagog råber højt til den ene af drengene ”man ALDRIG må sigte på nogen med et våben”, og så fulgte en formanende beretning fra Irak, om hvor galt det var gået for en soldat, der kom til at sigte på sin kammerat. Efterfølgende blev drengen bedt om altid at holde den farlige legetøjspistol rettet mod jorden.

Lidt efter kom en pige rundt om hjørnet, gående med en dukke i hånden, hun bar den i venstre fod og svingede den fra side til side, på et tidspunkt ramte dukkens hoved mod en dørkarm. Nu forventede jeg naturligvis, at den årvågne pædagog formanede pigen, og kom med en længere udredning om omsorgssvigt og børnemishandling, men intet skete, det var åbenbart det farlige legetøjsvåben der fik pædagogen til at se rødt.

I mine øjne meget besynderligt, men en holdning der desværre er meget udbredt[xx(]

Ekstrabladet anklagede for et par år siden DDS for at uddanne børn til massemord, i forbindelse med den årlige Skoleskydning, hvor skoleelever i 5. Årgang på velkvalificeret og betryggende vis bliver introduceret til den ædle skydesport.

Hilsen JM
Svar
#14
pædagoger er uden for pædagogisk rækkevidde[B)]

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand

Hvis man leger med tis så brænder man i sengen!!![/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by dravis

@50GIJESS,

Jeg tror ikke du skal forvente den store interesse for at diskutere "personlig frihed og ansvar" her i VTF "off topic"

Der hersker en ret stor uenighed blandt brugerne af dette forum omkring "rettigheder" m.h.t. skydevåben og hvad der er "ret og rimeligt"

En meget stor del af våben-ejere i DK ser ikke ud over deres egne "behov" og er derfor nærmest fjendtligt indstillet overfor dem der vover at interessere sig for "motorbøsser" (=halvautomater) korte håndskydere (= toootaaaalt uegnet til jagt..)

Fascinationen af skydevåben er blevet undertrykt aktivt siden 70'erne i DK, medmindre der er tale om computerspils-generationens meget virkelighedsfjerne og "hollywoodske" ideer om hvad våben er og gør...

I dette land er der netop blevet indført en ekstra skat på "mættede fedtstoffer" hvilket betyder at "man" ikke længer mener at danskerne kan tage vare på ders egen indtagelse af "de rigtige fedtstoffer" uden at det skal forsøges reguleret med en afgift...
Hvor tro du så "rettigheder m.h.t. at eje skydevåben, og "ret og rimeligt" i f.eks. at forsvare sit eget og sin families liv og helbred, står rent politisk?

Her er en histore fra det virkelige liv i DK....

En "progressiv" pædagog i min yngste datters børnehave fik den ide at børnene skulle se hvad det var for noget med et bukke-trofæ, så jeg tilbød at komme derned og give dem "en på opleveren" jeg ville komme forbi med en Råbuk, vise dem dyret, skære hovedet af det og så skulle vi koge kraniet og ordne opsatsen... Det synes pædagogerne var ok, så en morgen mødte jeg op med en nyskudt buk, knive, gasblus og en gryde + diverse ...

Omgående kom så spørgsmålet: Har du skudt den med et gevær? må vi se geværet, er det med rigtige kugler?

Jeg opfattede det ikke som spor problematisk, så jeg hentede min trofaste Sako 6,5x55 og var i gang med at vise den frem (uden bundstykke, naturligvis og lod et par afskudte hylstre og et par stykker hjemmerullet jagtammo gå på omgang mellem børnehave-poderne ("storebørnsgruppen" d.v.s børn mellem 5 og 7 år)

Da pædagogerne opdagede det, opløftede der sig et ramaskrig... jeg skulle ikke bringe VÅBEN ind i deres børnehave og vise frem, det var jo "aldeles utilstedeligt" og "helt uacceptabelt" af forevise de stakkels børn sådan et "mord-instrument"

imedens lå bukken og kiggede undrende på menageriet med sine døde øjne...

Jeg synes egentligt den episode fortæller meget om "holdningen til våben" i DK meget godt....

Jeg vil æde min gamle Cabelas booniehat på, af der vil være flere på dette forum der på et vist niveau vil holde med pædagogerne [xx(]

Jeg har valgt at holde op med at fortælle tilfældige deltagere i selskabeligheder at mine børn (2 piger, 7 og 10 år nu) skød med .22RF inden de fyldte 4.....reaktionen strækker sig fra hovedrysten til direkte fjendtlighed og belæringer om hvor uansvarlig jeg er...

(Den yngste er meget interesseret og skyder meget med luftpistol, storesøsteren er mere til langbuen...)

Jeg mener egentligt ikke våbenlovgivningen i DK er dårlig eller alt for stram, jeg mener bare den er ekstremt dårligt administreret, og unødvendigt bureaukratisk og utidssvarende...

Holdningerne til at eje våben i Dk er desværre også blandt rigtigt mange jægere og skytter noget i retning af: Hvad skal de bruge sådan en skyder til, den behøver de da ikke...
Så på den måde er vi ofte vores egne værste fjender...[V]

Jeg kan f.eks. ikke forstå hvorfor man, når man nu ER blevet godkendt til at eje og opbevare og benytte skydevåben, ikke bare kan købe de våben man gerne vil have? meen nej, for hvad skal en jæger med en pistol? eller en pistolskytte med en jagtriffel?? det har han jo ikke BRUG FOR..

Jeg kan da fint se det fornuftige i at man stiller krav til opbevaringen af våben (alle steder, ikke kun hos private) så de ikke ender i hænderne på "bande-kriminelle"
Fint med mig, jeg køber mig da gerne et par gode våbenskabe, de kan også bruges til PC'er , smykker og andet dyrt, når man er på ferie [8D]

Politikerne i dette land tror tilsyneladende stadig på præ-fascistiske ideer om begrænsning af borgernes adgang til skydevåben, og at det på en eller anden måde skulle begrænse kriminaliteten, på trods af mange eksempler på af der ingen sammenhæng er.... Schweitz er et glimrende eksempel... masser af våben hos borgerne, meget lav kriminalitet... Det samme gælder vel i en vis grad Canada?

Hvad med England, hvor det nu 14 år gamle forbud mod korte håndvåben bevisligt ikke har reduceret våbenrelateret kriminalitet, som tværtimod er forøget....

Om det er venstrefløjs-politikere eller højrefløj er tilsyneladende hip som hap...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"



Rigtig god post[Big Grin] det er jo så sandt som det er sagt. Jeg tager hatten af for dig, at du "magter" at skrive alt det igen igen, når det er for totalt døve øren[V]
Hilsen Kim

Skov- og landskabsingeniør Hold 18
Svar
#16
Ligesom dig P226, tager jeg ogsa hatten af for Dravis. Forsogte selv gennem mange ar, at bidrage med nytankning samt generelle bedre forhold for alle vabenbrugere.
Uanset, en person har kun sa meget energi og tid for sagen i sidste ende. Dette kombineret med den generelle stivstikkerholdning og nidkarhed der florer, samt at flertallet hellere vil diskuterer reglernes uretfardigheder og underlige administration, end pa aktiv og konstruktiv vis, at fa udarbejdet en fornuftig lovgivning....forbliver forholdende de samme.
Der er i bund og grund mangel pa sammenhold og generel medforstaelse, inden for egne rakker der har bidraget til de modbydelige forhold, jagere, skytter og samlere skal slas med.
Eksempler: Hvorfor skulle der ga over 20 ar forend DK lovligt kunne skyde IPSC/stal osv. Hvad med 44/45 debatten som tog en halv menneskealder at fa pa plads!
Hvorfor kan jagere ikke kobe pracis de riffelmodeller de bedst kan lide? Hvorfor er handvabenjagt ikke tilladt? Cowboy skytterne har sa mange regler for deres sport, at det sjove mangler! osv.osv.
Alle der har indsigt i ovenstaende, ved at der intet praventivt er mht. til forbud og regler pa omradet.

Herudover burde man tro, at myndighederne udover deres sadvanlige kasketmentalitet, klasker sig pa maven af grin over mangelen pa sammenhold blandt deres "kunder"

Dengang som idag, holder mange sig desvarre udenfor alle debatter, da man ved af erfaring det ikke kan betale sig og stikke snuden frem. "intet at vinde...kun tabe" Og lad os aldrig glemme, at den der lever skjult lever godt.
Bare en sen aftentanke herfra. God sondag til alle i DK.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#17
@Jess,

jeg er også definitivt imod stramninger af de rettigheder vi har p.t. i lille Danmark, men hvor skal grænsen gå??

Skal en jæger have et LMG (light machinegun), TMG (heavy macinegun), Dillon minigun eller en PNEU, fordi det kunne være fedt at have og gå på jagt med?

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Citat:quote:

jeg er også definitivt imod stramninger af de rettigheder vi har p.t. i lille Danmark, men hvor skal grænsen gå??

Skal en jæger have et LMG (light machinegun), TMG (heavy macinegun), Dillon minigun eller en PNEU, fordi det kunne være fedt at have og gå på jagt med?



PRÆCIS!!!!!

Mange synes at våbenloven er alt for restriktiv, men hvad er det der skal stå i stedet for ? skal der slet ikke være en grænse for hvad man må erhverve af våben ?? og hvad man må gå på jagt med ?

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#19
@ Lani og GT.....

Jeg mener bestemt ikke at vi som almindelige borgere bare skal have ret til at anskaffe fuldautomatiske våben til jagt...

Jagtvåben skal reguleres af JAGTLOVEN! D.v.s. i JAGTLOVEN indskriver man hvilke våben der må benyttes til jagt... done deal.... hvor svært kan DET være?

Altså: En Kaliber .50BMG er faktisk velegnet til Elefantjagt og bøffeljagt, den er med de rigtige kugler garanteret øjeblikkeligt dræbende ved et bare moderat velplaceret skud...som med den rette riffel kan afgives på forsvarligt lange hold... hvilket stort set eliminerer faren ved det "farlige storvildt [Big Grin] At den er totalt upraktisk og en klods at slæbe rundt på opvejes jo tildels af rækkeviden... Altså et kaliber/våben der er egnet til jagt...[Smile]
(om man så vil kalde denne "sport" for "jagt" er et spørgsmål om "smag")

I den anden ende: en halvautomat af typen "AR-15" et våbensystem der stort set kan tilpasses alle former for jagt, og som kan fås i kalibre der er meget velegnede til f.eks. drivjagt... Fin jagtriffel... hvorfor er den dømt "uegnet til jagt"? det svarer jo reelt til at nogen kom og tog din Makita accu-boremaskine fra dig og gav dig en Bosch fra 1965 med ledning på... eller et håndbor, godtnok med fint træhåndtag og bruneret metal, og ikke i skrigblå plastic...

Våben til konkurence-skydning (også "hvem kan vælte flest paderborn-dåser på kortest tid") skal reguleres gennem skytte-foreninger og forbund og lovgives for ad den vej, nemlig direkte i våbenloven.

Der er jo intet til hinder for at en enthusiastisk skytte kan registrere et våben som ikke ville være tilladt til jagt, det er jo allerede forbudt at BRUGE våbnet på jagt, gennem ovenstående JAGTLOV.

Hvorfor kan man lave først et dispensations-system, og dernæst tillade buejagt, men ikke give en dispensation til at gå på jagt med en Pistol? Hvis du kan gå til en prøve og vise at du kan ramme en buk 6 ud af 6 gange i træfområdet med din 44 magnum revolver, så er det vel ligeså godt som en bue? (kaliberet skal naturligvis overholde energikravet i jagtloven... )
Oprindeligt fik man jo dispensationen til jagt med bue, på grund af nogle få danske aristokrater (Ahlefeldt L. Bille m-fl.) som brugte deres indflydelse... Forbuddet i jagtloven mod bue og pil var jo rendyrket "Landadelen/jordejerne mod krybskytterne/fattigrøvene" ligesom reglerne om "kun jagt mellem solopgang og solnedgang"

Hvorfor tillader man et totalt lydløst våben (Bue og pil) men kæmper en udmattelseskamp mod lyddæmpere til jagt og sport.... det kan da kun være indskrænkethed og snæversyn + massive fordomme..

Hvorfor tillader vi som borgere i dette land at der laves sådan noget lovsjusk som f.eks, knivloven og de nye stramninger af hundeloven? Fordi vi har nok i os selv... og alt for travlt med at være curling-forældre for vores møgforkælede unger...

Klassisk replik ved den totalt overfyldte parkeringsplads ved skolen: "Det er altså for dåååårligt, de skolebusser holder bare midt i det hele, så man ikke kan få en parkeringsplads"...
For H. ... send dog ungerne med den BUS! hvis du og dine unger ikke kan tage jer sammen til at stå op en halv time tidligere så ungerne kan tage skolebussen, så HOLD KÆFT og parker 50 meter nede ad vejen.... og GÅ derfra... eller 100 meter og få lidt tiltrængt motion.. eller kom 10 minutter tidligere, INDEN busserne kommer...
(og sjovt nok er det altid kvinder, eller mænd i Berlingoer der brokker sig)

Danskerne har ganske enkelt så få reelle problemer at de er nødt til at opfinde nogen...[V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#20
Jeg undrer mig over at Nobody synes at fængsels straffe paa 20-25 aar er uretfærdige for væbnet røveri. Hvad skal vi med saadanne folk i samfundet. Men saa undrer jeg mig ogsaa over at man kun faar 12 aar i spjældet for groft mord i DK. Her faar man en sprøjte. Den slags folk har ikke ret til at være medlemmer af samfundet mere.
Hvad galt er der i det??
Hogmeister
Hogmeister
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)