Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber og kugler
#1
Hej Jægere

Min nabos knægt er 15 og lige begyndt på jagtkursus. Han er helt klart bidt af en stor interesse for kaliber og kugler.
Knægten bliver sikkert en aktiv bruger her på forum når han nu forhånetligt får kortet.
Da jeg for et par uger siden ville smide mine gamle fedtede jagtjournaler ud bad han om at få dem.
Knægten har nu samlet oplysningerne fra disse journaler som omhandler kaliber og kugler. Jeg må godt nok sige at han har gjordt et kæmpe stykke arbejde, så derfor syntes jeg lige det skulle lægges her på forummet.
Det kunne jo være at nogle kunne bruge tallene til et eller andet, særligt hjemmeladere, selv om der ikke ligefrem er ladedata.

Kaliber .222 Rem.

4 gram Norma Rådyr
1 buk flugt 50 meter
2 bukke KF – 1 buk uden gennemskud

55 grain SAKO Gamehead
5 bukke flugt 10-75 meter – store udgangshuller
1 buk KF

3,2 gram Seller & Bellot (regulering for forresty commision Skotland)
116 råvildt KF
9 råvildt flugt 10-50 meter
1 anskydning råvildt – fundet uden hund ved sweis, 300 meter forendt.

55 grain Hornady SP (hjemmeladet)
84 råvildt KF
4 råvildt FS 10-50 meter
1 anskydning råbuk – fundet uden hund 150 meter flugt, leverskud, forendt.

Kaliber 6,5X55 deleriffel i Skotland
129 grain Hornady interlock hjemmeladet
3 kronhinder KF
1 kronhind flugt 40 meter

Kaliber .308 Win.

Norma 9,7 gram SP
2 råvildt KF - store ødelæggelser
3 råvildt flugt 10-50 meter. – 1 råvildt uden gennemskud

RWS 9,7 gram Keglespids (hjemmeladet)
4 råvildt KF
2 kronvildt KF
2 kronvildt flugt 10-50 meter. (1 uden genneskud)
2 skotske bjerggeder KF

Hornady 110 grain RNSP hjemmeladet
4 råvildt KF
2 råvildt flugt 10-50 meter
1 anskydning råvildt Sweisshund – buk fundet og taget af hund ca. 500meter.

Hornady 150 grain RNSP Hjemmeladet
4 bukke KF
1 buk flugt 30 meter.
2 vildsvin KF
1 vildsvin flugt 75 meter (dårligt skudt)
1 kronvildt KF
3 kronvildt flugt 10-75 meter (1 uden gennemskud)

RWS 11,7 gram H-Mantel hjemmeladet.
7 råvildt KF
11 vildsvin KF
2 vildsvin flugt 10-50 meter
1 kronvildt KF
2 kronvildt flugt 10-50 meter
3 dåvildt KF
2 dåvildt flugt 10-50 meter
1 dåvildt anskudt fundet 150 meter
3 muntjac KF

150 grain Barnes-X hjemmeladet
2 råvildt flugt 50 og 75 meter
2 vildsvin flugt 10-50 meter
1 dåvildt flugt 100 meter

Kaliber 9,3X62

Speer 270 grain semi spiztser hjemmeladet
6 råvildt KF
27 vildsvin KF
4 vildsvin flugt 10-50 meter
2 kronvildt flugt 10-50 meter

RWS 16,7 gram H-Mantel Hjemmeladet
5 råvildt KF – stor ødelæggelser ved 4 af dem
1 råvildt flugt 25 meter stor ødelæggelse
47 vildsvin KF
3 vildsvin flugt 10-100 meter
2 kronvildt KF
1 kronvildt flugt 25 meter
2 dåvildt KF

Barnes-X, 286 grain hjemmeladet
1 vildsvin KF
6 vildsvin flugt 20-75 meter
1 dåvildt flugt 50 meter

Nosler 250 grain accubond hjemmeladet
10 springbukke KF
1 springbuk flugt 50 meter
6 vortesvin KF
1 vortesvin flugt 25 meter
7 blessbukke KF
1 impala KF
1 black wildebeest flugt 300 meter (med god kugle) ikke gennemskud
1 Red hartebeest flugt 25 meter

Seller & bellot hjemmeladet 286 grain RNSP
4 vildsvin KF
2 råvildt KF
2 dåvildt KF

KF betyder: Knald og fald

Sonny
Svar
#2
Interessante data fra det virkelige jægerliv, ud fra disse skulle man jo bare nøjedes med em 222'er og en 9,3x62'er [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#3
Ingen KF'er med Barnes-x er da også lidt interessant. Når jeg skyder med TSX eller TTSX har jeg KF i omkring 75 % af tilfællene. Men det er statistik der bygger på langt færre skud end dem du her præsenterer (særligt for 222).

Thanks for sharing - manglede lige et godt dansk udtryk og skal ud og arbejde på brændeskuret igen.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Ingen KF'er med Barnes-x er da også lidt interessant. Når jeg skyder med TSX eller TTSX har jeg KF i omkring 75 % af tilfællene.


Den gamle X'er var noget mere ekspansionstræge end TSX/TTSX og når det samtidig var den tungeste på 286 grain kommer det ikke bag på mig at hovedparten løb nogle meter inden de forendte

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#5
Det viser igen at man med en 55 grains hornady og en 222, så er man godt klædt på ...

Det var også den medicin jeg brugte og resultatet er det samme.

De kræver ikke den store ingeniørvidenskab at ombringe et rådyr, når skuddet sidder fornuftigt.[:I]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#6
Godt gået af knægten. så mangler vi bare lige alle de andre kugletyper og kalibre osv. ...... nej tænk hvis vi alle lige samlede de samme data.... og måske lige tog et billede med mobilen...... hondaop et materiale......;->

Lars

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#7
Det kan ikke passe at man kan skyde noget effektivt med så billige kugler.....

Der må bestemt være noget galt[Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Nej lad os bare smelte noget bly forme det til runde kugler - det virkede på Davey Crockets tid :-O

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#9
Ja for det er jo klart det jeg skriver, NOT!

Nej lad os få nogle dyre fantastiske kugler for dem er der jo virkelig behov for, NOT!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by GT

Nej lad os få nogle dyre fantastiske kugler for dem er der jo virkelig behov for, NOT!



Er alle andre kugler end de du anbefaler bare noget lort eller hvorledes skal det forståes? [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#11
Det er vel lige så meget et spørgsmål om hvad man har det godt med at putte i sin riffel.
Personligt, har jeg som man kan se, været meget glad for RWS H-Mantel. Den er efter min mening, rigtig god i .308 Win. jeg har det i hvert fald godt med at bruge den, selv om det er en 80 år gammel konstuktion. Jeg tviler dog ikke på at den river et stykke råvildt i stykker, hvis man putter den i en magnum.
På den hårde måde, har gjordt erfaringen at i 9,3 er den rigtig god til grisene, men alt for hård ved råvildtet.
Hovedgrunden til at jeg er gået fra dem er bare at de er blevet forbandede dyre (jeg har lov til at være fedtet, det er jo et frit land vi lever i).

De Barnes X jeg brugte var de gamle, lige da de kom frem hørte jeg historier om at de var gode. Min erfaring med dem var bare ikke for god, og nu har jeg det ikke godt med at bruge dem. Om dette er berettiget eller ej er ligemeget for mig, når jeg nu engang ikke føler mig godt tilpads med dem.

Generelt går jeg mindre og mindre op i hvilke kugler jeg bruger, jo ældre (man kunne også sige erfaren) jeg bliver. Jeg har således ikke noget imod selv at bruge billige kugler, til almindelig jagt her i Europa.

Claxel kom med et godt eksempel da han sagde 55 grain Hornady og råvildt var en god kombination, det kræver nemlig ikke meget at ombringe et stykke råvildt. Der er her på forummet blevet talt meget om .222, og hvilken specialkugle man skal bruge for at opnå gennemskud på råvildt. Hvis i ser på tallene har jeg i mit liv kun skudt et stykke råvildt, hvor der ikke var gennemskud med .222, vel og mærke uden specialkugler (skudholdene har været op til 160-170 meter). Selv de billige fabriksladede Seller og Bellot, som jeg brugt da jeg boede i Skotland virker faktisk rigtigt godt, og har altid leveret gennemskud.

Kendsgerning er naturligvis bare at hvis man, af den ene eller anden grund, føler sig bedre tilpas med en specialkugle skal man naturligvis bruge den. Når man først står i den situation at sigtekorset ligger det rigtige sted på vildtet, kan det ikke nytte at man ikke stoler på sin ammunition. Når man ikke stoler på skidtet, hjælper hverken den dyreste eller billigste kugle på psyken, som jo skal være rimelig i orden for at levere kuglen rigtigt. (og det er vigtigt)

Det var bare min mening =)

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#12
Citat:quote:

Er alle andre kugler end de du anbefaler bare noget lort eller hvorledes skal det forståes?


Næ, det er noget du har digtet i dit eget hoved!

Det jeg er imod er , igen igen igen, at folk fortælles at de ikke kan slå noget som helst ihjel uden brug af de dyreste premiumkugler, det er bare forkert vejledning, intet mere!

Som "materialet" angiver er de jo vitterligt ikke bedre.

Det er bare så godt skrevet Sonny´s sidste indlæg![Big Grin]

Man behøver ikke de dyre specialkugler af nød men af lyst!

Amen!

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Hej Bobo.
Jeg vil råde dig og Claxel til ikke at skrive om jeres brug af en billig 55 grs Hornady på et andet nordisk forum.
Da jeg skrev om alt det råvildt jeg har nedlagt med en billig standardkugle, blev jeg af en moderator formanet om ikke at opfordre til dyremishandling. Da jeg fortsatte med at fortælle om mine erfaringer med at skyde råvildt med den kugle, blev jeg smidt ud af det forum. Men han er så heller ikke længere moderator [Big Grin]

Men jag har osse haft gennemskud på stort set alt jeg har skudt med den kugle (.223) På råvildt skyder jeg BAG skulderknoglen og vinkelret igennem lungerne.

Jeg er nu i denne sæson gået over til 62 grs. kobbersøm, men det er fordi jeg har fået ny riffel med 8" stigning.

Jeg bruger Barnes TSX i .223 og 35 Whelen og jeg har aldrig haft fouling problemer. Jeg har så kun skudt ca. 300 kobbersøm igennem min Whelen, så det er jo ikke sikkert at foulingen er færdig med at bygge sig op [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Fint Sonny det er til at forstå.

Nu er jeg rimelig ny her på foraet - ikke i jagt verdenen, og mit ærinde var at få et godt råd. Men hvis man spørger (dumt) får man et dumt svar.

Mit spørgsmål bunder i dårlige erfaringer med:

færdigladede patroner:

1. Norma Rådyr (smadrede en bette rævekrop til fars)
2. manglende gennemskud med Sierra Gameking i cal. 224 55 grs.
3. meget dårlig virkning af Hornady sp interlock cal. 308 165 grs.

Jeg lader typisk 50 - 100 patroner pr. gang - typisk 10 med gode (læs dyrere el. premiumkugler) resten med varmint eller billigere blødnæsede projektiler. De sidstnævnte bruges til træning/kontrolskydning og måske en ræv el. og de andre til andre og større levende væsener. Om prisen er 3 el. 15 kr på de forholdsvis få (lad os bare kalde dem premiumkugler) er ikke af overvældende betydning, men når jeg skyder til et stk. kronvildt på 200M afst. skal lortet virke.

Hvis det ikke er iorden at spørge andre herinde om et godt råd, kan i bare sige det - tak for ordet ;-/

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by GT

[quote]Det jeg er imod er , igen igen igen, at folk fortælles at de ikke kan slå noget som helst ihjel uden brug af de dyreste premiumkugler, det er bare forkert vejledning, intet mere!


Hvis jeg i den sammenhæng hører til blandt "folk" så er det ligesåvel noget du har digtet i dit eget hoved, jeg mindes ikke at have hverken skrevet eller sagt at jeg ikke kan slå noget som helst ihjel uden brug af de dyreste premiumkugler

Men jeg har derimod beskrevet hvad min oplevelse er med feks Barnes TSX

Jeg er ikke til fanatisme og religion hvilket jeg fornemmer vi er lidt inde på her, jeg vil meget hellere have de sandfærdige fakta, og for at finde disse er man til tider nødsaget til selv at prøve da forumsnak til tider oser/overdøves af fanatisme og religion [Smile] ja og så er der jo også lidt spænding ved eksperimenter [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Explorer

ja og så er der jo også lidt spænding ved eksperimenter [Smile]


Og lige pt er der kun et kaliber til min skyder (Tikka T3 Varmint i 30.06) så nu har jeg da rig mulighed for at eksperimentere med forskellige kugler da kaliber .308 jo har den bredeste vifte

I første omgang står den på 130 og 168 grains Barnes TTSX samt 190 grains Hornady Interlock til jagt, men har da også drømt om 200 grains Speer Hot-Cor

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#17
Hvad siger de gamle "konservative bly elskere" til bly problematikken.

Jeg er overgået til til de vildt "dyre"Hornady GMX kobbersøm
(50stk-kr 299,-)af den simple grund jeg ikke gider æde bly.

Det er jo ikke hver gang det lykkedes at lave gennemskud mellem ribs.

De arbejder godt på et bredt område mht. hastighed og går fornuftig i de kalibre jeg har prøvet som er 6mm, 6,5mm.7mm og 308 samt 300wm.

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#18
Citat:quote:

noget som helst ihjel uden brug af de dyreste premiumkugler



Det er vel det der generelt "drejes" imod[Wink]

Citat:quote:

Men jeg har derimod beskrevet hvad min oplevelse er med feks Barnes TSX

Præcis, ditto[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

noget som helst ihjel uden brug af de dyreste premiumkugler



Det er vel det der generelt "drejes" imod[Wink]


Vil du dreje noget imod noget som jeg hverken har skrevet eller sagt???? Jo jeg er godt med på at du forsøger, men tror du selv på at det lykkedes...... [Smile]

Man kan jo altid klippe i en sætning og få det til at lyde omvendt, men for god ordens skyld får du den her igen i dens fulde længde [Smile]

Citat:quote:

jeg mindes ikke at have hverken skrevet eller sagt at jeg ikke kan slå noget som helst ihjel uden brug af de dyreste premiumkugler



MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Jeg har så kun skudt ca. 300 kobbersøm igennem min Whelen, så det er jo ikke sikkert at foulingen er færdig med at bygge sig op [Wink]



Man kunne jo fristes til at spørge GT om han også sparer og køber de billigste piber [Smile] [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)