Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fabriks amo.?
#1
Hejsa.

Er her nogen som ved noget om hvor meget det forskellige fab. amo svinger i krudt mængde. Er det + - 0,5 grains ? eller er der noget som er mere/mindre ensartet end andet.?

Jeg diskuteret det med en ven den anden dag og blev lidt nysgerrig, dog uden at blive klogere.

Nu har jeg lige lavet 50 stk 223R på min Hornady krudtdispenser og for sjov vejet jeg alle og det var + - 0,1 grains. Det tror jeg er godt nok til mig.

Mvh.

bbs
Svar
#2
Jeg har hørt at nogle har lavet en test på norma fabriksladdet
Der var krudtvægten over 5 procent svingende
Det mener jeg bestemt ikke er godt nok
Svar
#3
Efter 2 besøg på Norma har jeg set med egne øjne at Norma er ligeglad hvor meget krudtvægten varierer.
Det de går op i er at hastigheden er konstant. Krudtets brændhastighed er nemlig svær at styre i kæmpe lotnumre.
Derfor bliver der taget nogen prøver ud med bestemte mellemrum og kronograferet i laboratoriet. Skulle der mod forventning være afvigelser i hastigheden ud over den interne tolerance (og den er helt sikkert mindre end 5% ) bliver alle patroner der er ladet siden sidste kontrol ikke sendt på markedet.
Da jeg var der blev disse prøveskydninger foretaget flere gange om dagen.

Jeg har for sjovs skyld kontrolvejet Lapua, Norma og RWS banepatroner. Det skræmte mig at de varierede op til 0,3-0,4 grs.
Alligevel skød de 10mm grupper i min bedste riffel (100 meter)

I den Vitha's ladebog er der opgivet tolerancer for krudtvægten og den er overraskende grov. Men det er deres erfaring at præcisionen ikke bliver bedre af at veje krudtet mere præcist.
Der er alt for mange andre parametre der har større indflydelse på præcisionen end krudtvægten.
Jeg nævner i flæng:

Neck tension
Flashhole uniformity
Primer uniformity
Ensartet sættedybde
Hylstervolumen ensartethed
Primerpocket uniformity
Bullet runout
osv
osv

så lad nu være med kun at have fokus på krudtvægten. Jeg ved godt at den er god at hænge sin hat på, men den er nu bare 1 ud af rigtig mange ting der har indflydelse på præcisionen.



--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Er helt med på at der er mange andre faktor som spiller ind på præcision, men jeg blev lidt nysgerrig vedr. krudtmængden alligevel.

Og som du selv skriver Max, så er det svært for Norma at få ensartet brændhastighed Lot nr. da det jo nok er temmelig meget krudt de bruger, i modsærtning til (os) almmindelig hjemmelader. Jeg lader fra samme 1kgs bøtte i ca. 4-5 månder.
Svar
#5
Mine tests og erfaringer fortæller en anden historie...

F.eks. Norma og Lapua: Hastighedsvariationerne holder nok i gennemsnit mindre end de +/- 5% men der kan være store enkeltstående "udsving" den måde både Norma og Lapua "lot-tester på " finder ikke disse "flyvere" og i storproduktion må man ganske enkelt leve med dem.

(Det her er ikke noget jeg bare finder på ud af min egen hat, jeg har en bekendt i Finland der arbejder for Nammo...)

På præcisions-tests ud til 300 m vil disse "ekstremer" ikke give problemer, men på 600 m og derover er variationer i V(0) kritiske.

På "jagtligt relevente afstande" [8D][:I] er det altså ikke et problem, og det er kun min egen "fluekn*pper tendens" der gør at jeg bruge tid på at veje jagt-ladninger på 0,1 grains afvigelse...

Jeg har lavet et lille forsøg hvor jeg bevidst blandede 3 lots af 6,5x55 med en variation mellem dem på ca 1 grain...

Uden at vide hvilke patroner af de tre lots jeg skød 3 skudsgrupper med, gav det ingen forskel på 100 m ... men V(0) målingerne svingede en del..

Jeg har set større udsving i gruppestørrelse med f.eks forskel i hylstrenes alder og antal genladninger..

På de rigtigt lange hold er "udsvingerne" et reelt problem, man kan reelt ikke ramme målet hvis V(0) pludseligt er 20 - 30 m/s højere end resten for en enkelt patron...

"Vertical stringing" har jeg også set ved skydning af grupper, på langt hold (500m) i totalt vindstille.. altså grupper der er meget højere end de er brede.. hvor det normalt på grund af vinden er lige omvendt.

De fleste krudttyper, der ikke er alt for grovkornede, kan "kastes" med et krudtmål, så de lander indenfor 0.2 grains eller 0.1 grains

I en præcis riffel med nøje udvalgte komponenter og Benchrest primere, har jeg lavet 10 skuds serier med en "extreme spread" ( altså forskel fra langsomste V(0) til hurtigste på 3 - 5 m/s)

Jeg har enkelte 5 skuds serier med en spredning på 0 m/s ......

Så, jo efter min mening ER det værd at sørge for præcise krudtmængder, specielt hvis man bruger tid på at "ensrette" alle de andre komponenter..

Men jeg er jo også DRALF'er[Big Grin][:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)