Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady 6.5x55 140gr BTHP Match
#1
Hornady 6.5x55 140gr BTHP Match
Er der nogen som har erfaring med denne kugle og hvad har I af data på ladninger.
Svar
#2
Ingen erfaring med kuglen, andet end at Hornadys kugler har ry for præcision. hvis det er en match kugle er det vel også ligegyldigt hvordan den reagerer osv. bare den rammer...
Quick load foreslår: max 49,5 gr. rhino 25/aliant reloader 25 hvilket gir 3348 bars tryk. det er omkring hvad fabrikanterne ligger deres max. ladninger ved. det gir 843ms. og 99,83% forbrænding af krudtet hvilket er ret godt. går du ned på feks. 49 gr. krudt (samme) gir det 3238 bar, 834ms. og 99,7% forbrænding.
Start lavere og kontroller for tryktegn når du øger ladningen. jeg ville ikk gå højere end de nævnte, ikk ret meget ihvertfald.
Vv. n-150 er også et alternativ, men der får du lavere hastighed og dårligere fyldning af hylstret ved samme tryk. det er naturligvis andre ladedata.
Svar
#3
Col. er sat til 80mm...
Svar
#4
Tusind tak Højen
Rhino 25 og Rhino 22 ligge så tæt op af hinanden. Har du mulighed for at beregne Quick Load for Rhino 22 og Rhino 17 så jeg kan teste dem begge 2.
Svar
#5
ja 22 og 25 er meget ens, dog synes jeg der generelt opnås bedre fyldning og bedre forbrænding med 25.. selvom det teoretisk er et langsommere krudt.

Rhino 17/urp: 42,2 grs =808ms. og 3337bar, 99,85% forbrænding og 88,4% fyldning af hylster.

Rhino 22/mrp: 48,1 grs =838ms. og 3345bar, 98,63 % forbrænding og 95,6% fyldning af hylster.

baseret på 60 cm. pibe. længere pibe=højere forbrændings%
Svar
#6
Hej Højen og alle andre

Puha så har jeg teste en del ladninger. Alle test har en alt for høj hastighed.
Først om baneriflen og krudt
Sauer 200 STR
Pipe 70 cm.
Rhino 22
CCI250 fænghætte

Ladninger og hastigheder gav følgende resultat.

Rhino 22: 47,8gr=917ms
Rhino 22: 48,1gr=930ms
Rhino 22: 48,5gr=940ms
Rhino 22: 49,0gr=949ms

De hastigheder havde jeg slet ikke regnet med. Så jeg skal starte om igen. Skal have den ned om omkring 830ms.
Er det de sidste 10 cm som gør at forbrændningen er høj og de komme ud med en højer hastighed??[?]
Svar
#7
70 cm... ! Har ikk hørt om mere end 66 cm pibe, det er otterups m/69. Men ja, længere pibe giver bedre forbrænding hvilket er godt.
Hastigheden bliver også højere, da krudtet (gastrykket) påvirker projektilet i længere tid. Det kunne jeg godt have beregnet hvis jeg kendte pibelængden, men er hastigheden et problem, kan der findes alternative ladninger evt. med en anden krudttype. hastigheden kan sagtens komme ned hvis det er ønsket, men hvorfor!?
Svar
#8
i forhold til mine ladninger har du godt nok meget krudt i... jeg er godt nok også ny i faget men ved en hornady 14gr hpbt med rhino 22/mrp har jeg kun 46,5gr i ingen anelse om hastigheden men det er præcisionen jeg har fundet bedst ved denne mængde... kunne godt tænke mig at høre jeres bud
Svar
#9
Hej

I ladeboken og på http://www.bushman.dk/sider/genladning/caliber/6,5%20x%2055.htm er der adskillige ladninger, hvor 49 grains MRP er max. For diverse 140 grains kugler.

Nu skriver Zazu ikke hvad hans COL er, men andetsteds i tråden angives den til 80 mm. Kører jeg de angivne data gennem QL får jeg ca. 890 m/s. Er du sikker på de målte hastigheder Zazu? Får du tryktegn for jeg tænker at både i forhold til de ladedata jeg har kigget på og QL er det da nogle lidt "peppy" hastigheder [Smile]

Mvh.
Anders
Svar
#10
Min Col er 76.
Der er ikke tryktegn på nogen af de ladninger jeg testede.

Jeg er ved at teste min konograf med en anden for at se om der er nogen forskel på hastighederne.

Vender stærk tilbage
Svar
#11
Så har jeg teste min cronograf sammen med en anden. De første målinger må har været sommersyge for nu fejler den ikke en noget. Der er kun en dif. på mellem +/- 1-2 m/s på de to cronografer imellem.

Så her er mine nye målinger.[Big Grin]

Rhino 22: 48,5gr. = 842ms
Spredning 100m = 15mm 200m = 30mm

Nu køre det bare. [:p]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)