Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Magna porte.
#1
Er der nogen der kender nogle hjemmesider eller som kan fortælle mere om disse porte?

Tager de noget af hastigheden fra projektilet.?
Eller er der andre ulemper ved denne ændring i pipen.?
Men giver det ekstra lydproblemer ligesom ved "rigtige" mundingsbremser?

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#2
ja de medfører en forminsket udgangshastighed, stortset svarende til at afkorte piben til begyndelsen af porten.

Det skal udføres uden grater ind i piben for ikke at forringe precicionen.

Det er en ægte knaldforstærker i forhold til alt ved sidenaf og bagved mundingen

jbn
Svar
#3
Behøver de virkelig at larme mere?

Hva med "rigtige" mundingsbremser.?

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#4
Mundingsbremser er fantastiske.... Så længe man ikke skyder på en skydebane og så længe man bruger nogle gode høreværn. Jeg lavede en til en 30-06´er da fyren havde discoprolaps. Den var så effektiv, at hvis riflen lå fladt på min hånd i strakt arm, så bevægede den sig kun 4-5cm i skudøjeblikket (sikkerheden var ok). Men den bestod også af 2x3 porte der var 8x15mm og gdiameteren på dyret var vist nok 25mm. Dvs. det areal krudtgassen trykkede på var temmelig stort. Du kan opnå næsten samme effekt med en god lyddæmper fra SAI til f.eks. 308W - den bliver også rekylløs. Så få lavet gevind i din pibe - så har du mulighed for at eksperimentere.

Men husk for guds skyld høreværn - det er ikke for sjovt med mundingsbremser.....

MVH
Henrik
Svar
#5
Ak ja, de fysiske love kan ikke lave om på.
Energien er bevaret, så det der giver mindre på
skulderen, giver mere i øret!!!
Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#6
Magna Port og mundingsbremse er IKKE det samme, men kig lige paa deres hjemmeside http://www.magnaport.com

Hogmeister
Hogmeister
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Magna Port og mundingsbremse er IKKE det samme, men kig lige paa deres hjemmeside http://www.magnaport.com

Hogmeister



aaahhh..... Det vil jeg nu godt stille spørgsmålstegn ved. Som WSM så smukt skriver det - de fysiske love kan man ikke lave om på. Så jeg mener en magnaport er en form for en mundingsbremse.
/Henrik
Svar
#8
En "Magnaport" er en mundingsbremse der er gnistet ind i den eksisterende pibe. (EDM = Electric Discharge Machining)

ALLE mundingsbremser virker ved at "omdirigere" og nedbremse den krudtgas der kommer efter projektilet ud af mundingen.

Der er stor forskel på effektiviteten af mundingsbremser og på hvor meget de påvirker kuglen der sendes afsted

Jo mere af gassen der "omdirigeres" bagud, jo mere modvirker bremsen rekylen.

Meget ofte er mundingsbremser, af hensyn til den medfølgende "knald-forstærker-effekt" lavet så de blot sørger for at krudtgassserne "lukkes ud" vinkelret på pibens retning, dermed fjerner man bidraget til rekylen fra de udstrømmende gasser.

Man regner med at gassens hastighed er op til og sådan cirka 2 gange mundingshastigheden, så tager man en standard .308 som eksempel vil krudtladningen være ca. 45 grains = samme vægt i gasser
Da rekyl bestemmes af "impulsen" altså hastighed x vægt så vil gasserne fra en .308 bidrage med f.eks 1600 m/s x 0,003 kg = 4,8 hvorimod projektilet bidrager med 800 m/s x 0,010 kg= 8,0
total rekyl energi = 12,8
kan man f.eks rette påvirkningen fra gasserne vinkelret på piben, vil man således kunne reducere rekylen med op til 37,5 %
Det er faktisk ret meget!!
Tager man en 22-250 med 40 grains V-max som eksempel vil den typisk være ladet med ca. 40 grains krudt... her kan rekyl reduktionen blive endnu bedre..op til 50%

Desværre kan ingen mundingsbremser omdirigere AL krudtgassen (der skal jo også være hul foran i "bremsen" til projektilet[Big Grin]så disse værdier er teoretiske maks værdier, for "vinkelrette mundingsbremser"
Retter man gasstrømmen bagud, forøges virkningen, men "knaldforstærkningen" øges også markant.

"Lyddæmpere" virker også som rekyldæmpere, da de meget kraftigt nedsætter hastigheden på den udstrømmende gas, også selvom de ikke retter gasstrømningen ud til siderne.

M.h.t lyddæmpere så må man heller ikke glemme at de tilføjer en del vægt til våbnet!! Hvis dit våben vejer 4 kg og din dæmper vejer 400 gram, så er rekylen allerede dæmpet med 10% bare på grund af den forøgede vægt........

Alt det der skrives om hvor store flader der er til gasserne at virke på er det rene vrøvl.. fysikkens love er ret enkle: Aktion = reaktion.
derimod betyder det noget hvor meget af gasserne der "vinkles" væk fra længdeaksen...

En raket flyver ikke ved at den udstrømmende gas "trykker på jorden"

(Beviset er enkelt.... så ville reketter nemlig ikke virke ude i rummet!)

En "raketmotor" kaldes også en "reaktions-motor"

En mundingsbremse virker som den udstømmende gas fra en raket, rekylen fra både projektil og gas virker på samme måde...

(Faktisk ville man kunne drive sit rumskib frem ved at montere f.eks en gatlingkanon i enden og fyre løs!!![Big Grin]
Den ville ovenikøbet virke med helt almindelig ammo, da krudtet ikke behøver luft/ilt for at forbrænde!
Vores almindelige skydevåben ville være yderst farlige og meget anvendelige ude i rummet, kuglebanen ville være ret som en lineal, og V(0) aftager aldrig[8D] (ingen luftmodstand) Eneste problem ville være.... ja,,, netop .... Rekylen....[xx(]Den skal modvirkes 100% ,ellers går man i kredsløb!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Så er det sat på plads! Er blot en anelse uenig i:

Citat:quote:

Originally posted by dravis
Man regner med at gassens hastighed er op til og sådan cirka 2 gange mundingshastigheden...


De fleste af de mere seriöse ballistikprogrammer, jeg har haft fat i, går ud fra en udströmningshastighed på 1,6x

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Jeg er meget uenig i påstanden om at arealet af visse flader i rekylbremsen er uden betydning. Jeg bliver nødt til at bruge lidt tid på at grave den undersøgelse frem der stammer fra et tysk universitet. Den viser hvordan gassen der bliver afbøjet rammer de ret store flader der er inden i portene på bl.a rekylbremser til 50 BMG.
Trykket på den flade der vender mod skytten er mange gange højere end den der vender fremad - netop på grund af gassens træghed og uvilje til at blive bøjet om hjørner. Tyskernes konklution var at denne effekt er højere end gassens retning.
De foretrækker store arealer indvendigt i portene frem for at vinkle hullerne bagud.
Nå men jeg må igang med at lede - selvom Høgen mener at det nu er sat på plads [}Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v487/4...kaLogo.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Citat:quote:

(Faktisk ville man kunne drive sit rumskib frem ved at montere f.eks en gatlingkanon i enden og fyre løs!!!
Den ville ovenikøbet virke med helt almindelig ammo, da krudtet ikke behøver luft/ilt for at forbrænde!
Vores almindelige skydevåben ville være yderst farlige og meget anvendelige ude i rummet, kuglebanen ville være ret som en lineal, og V(0) aftager aldrig (ingen luftmodstand) Eneste problem ville være.... ja,,, netop .... Rekylen....Den skal modvirkes 100% ,ellers går man i kredsløb!!!



Sjov viden[8D][8D]

Ingen sejrherre tror på tilfældigheder
Freidrich Nietzsche

Mvh Lars Nielsen
Mvh
Sneppen
Svar
#12
Jaaaa - diskussion.....
M@x - jeg vil give dig så langt, at der formentlig er forskel på forskellige mundingsbremsers evne til at lede gasserne vinkeltret ud. Det er vel i bund og grund et spörgsmål om geometri - jo dybere huller (i forhold til udsträkningen af det enkelte hul i längderetningen) desto stejlere afböjning.

Tyndväggede bremser, såsom Magnaporte i et let löb, skal have forholdsvis små huller for at omdirrigere gasserne lige så godt som större huller i en tykvägget bremse. Langsgående slidser er forholdsvis ufornuftige....

Men - er mundingsgassen afledt i en given vinkel, har det samme effekt på rekylen uanset hvordan mundingsbremsen iövrigt er konstrueret.

Og så lige et tankeeksperiment der viser, at vi har ret [Big Grin]:

Forestil jer en lös patron, der kun udvikler krudtgasser. Hvis alle disse gasser ledes vinkelret ud til siden inden mundingen vil våbnet da beväge sig????

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön....


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Jaaaa - diskussion.....
Forestil jer en lös patron, der kun udvikler krudtgasser. Hvis alle disse gasser ledes vinkelret ud til siden inden mundingen vil våbnet da beväge sig????



Mit bud:

Hvis loven om aktion=reaktion, gælder:

F.eks. 45 grains krudt er blevet til gas og har dermed udvidet sig og er blevet flyttet fremad i piben, derved vil våbenet flytte sig baglæns. (Tyngdepunktsforskydning + impuls)

Skal det ikke flytte sig, skal gasserne vinkelret ud fra hylsteret.

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret! Og jo - jeg har mine problemer med det modsatte af kön.... [?][?][?][^]



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Ja våbnet bevæger sig (ihvertfald en M/96 med løst ammu. og uden løsskydningsforstærker).


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#15
Hej alle !!![Smile]

Skidegodt indlæg !!
Læser med stor interesse jeres artikler,svar og div indlæg!

Jeg købte for et par uger siden en Blaser Proffesional i cal .30-06.
Fik monteret kickstop i skæftet.

På et senere tidspunkt vil jeg købe en vekselpibe i cal. .375 H&H.

Dertil følgende spørgsmål:[Big Grin]

1:Tænkte på om jeg ville få noget ud af at købe med Magna-Port...???
2:Hvad ville det ca reducere rekylet med i givet fald...???
3:Ville jeg få mere ud af at få en dygtig bøssemager til at fremstille en mundingsbremse(evt.aftagelig)i stedet for Magna-Port ??

Håber I kan svare på dette !!

Go' weekend til alle[Smile]
MVH Kasper[8D]

En rigtig mand skyder med 12/89ér.......
En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by midtjyden

Hej alle !!![Smile]

Skidegodt indlæg !!
Læser med stor interesse jeres artikler,svar og div indlæg!

Jeg købte for et par uger siden en Blaser Proffesional i cal .30-06.
Fik monteret kickstop i skæftet.

På et senere tidspunkt vil jeg købe en vekselpibe i cal. .375 H&H.

Dertil følgende spørgsmål:[Big Grin]

1:Tænkte på om jeg ville få noget ud af at købe med Magna-Port...???
2:Hvad ville det ca reducere rekylet med i givet fald...???
3:Ville jeg få mere ud af at få en dygtig bøssemager til at fremstille en mundingsbremse(evt.aftagelig)i stedet for Magna-Port ??

Håber I kan svare på dette !!

Go' weekend til alle[Smile]
MVH Kasper[8D]

En rigtig mand skyder med 12/89ér.......



Hej Midtjyde og velkommen ombord [Wink]

Inden du gør noget drastisk (udover at købe Bla***) Så læs denne tråd http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=3954

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#17
Hej Lars !!

Tak for det hurtige svar!

Jeg tror sgu at jeg glemmer det der med rekylbremsen.......[:0]
Lyder da til at det er mindre farligt at stikke snotten ned i et kanonrør for at se granaten blive skudt ud....!! [Big Grin]

Vidste godt at det forøger knaldet en del,men er overasket over at høre,at man nærmest sætter hørelsen på spil hvis man glemmer ørebøfferne...!

Så må jeg jo bare lære at leve med rekylet og tænke positivt!![8D]

Go' weekend
Kasper

En rigtig mand skyder med 12/89ér.......
En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by midtjyden

Hej Lars !!

Tak for det hurtige svar!

Jeg tror sgu at jeg glemmer det der med rekylbremsen.......[:0]
Lyder da til at det er mindre farligt at stikke snotten ned i et kanonrør for at se granaten blive skudt ud....!! [Big Grin]

Vidste godt at det forøger knaldet en del,men er overasket over at høre,at man nærmest sætter hørelsen på spil hvis man glemmer ørebøfferne...!

Så må jeg jo bare lære at leve med rekylet og tænke positivt!![8D]

Go' weekend
Kasper

En rigtig mand skyder med 12/89ér.......



Jamen selv tak..

En rigtig mand skyder uden rekylbremse...

12/89....Er det ikke kun for damer og b*sser?

[Big Grin]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#19
Lars....hahaha!!![Big Grin]

Ang.12-89....-jeg købte en Browning O/U sidste år i superMagnum.
Det er jeg meget imponeret over.Jeg kan ihverfald konstatere at betydelig flere ænder og gæs forender i knaldet end før.
Jeg er i den grad blevet tilhænger af det kaliber!![8D]

Se'fø'li giver det da en på kassen hvis man ikke lige får skuldret bøssen 100% korrekt....-men hva'..?? !!

Jeg starter på ladekursus nu her,og agter at lade mine egne patroner.Både kal 12-89 og 16-70.
Indtil videre har en bekendt ladet mine patroner for mig i 12-89.
Temmelig heftige bønner med suveræn slagkraft !!

Jeg er strandjæger og er på fjorden 1-4 gange om ugen.Har mange dage derude,og derfor også en del skudchancer. Det er nu sjovest at ha' en kraftfuld kaliber at arbejde med.

Mange har en vis skepsis overfor 89'eren.......Det er jeg uforstående overfor.
12-70'eren rækker fint til alt dansk vildt,men på hav og fjord er storebroren at foretrække på en række områder.
På de anbefalede max afstande er 89'eren voldsom og effektiv,men jeg holder mig også til ca 30,max 35 meter.Den er ikke tiltænkt til laaange skudhold....[Smile]
------
Andre herinde som skyder med en Elefant-Haglbøsse....??? [Big Grin]

K!

En rigtig mand skyder med 12/89ér.......
En rigtig mand skyder med 16/70ér.......
Svar
#20
Hej K!
Eneste grund til, for mig at se, at du død?skyder flere fugle, er at din makker lader til dig, så du nu både har bedre dækning, OG større energi! Med en standard '89'er vil du være "lige så ringe" som før! Undskyld![B)]

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)