Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Golden kaster op /gylper
#1
Hej

Har en 2 år gammel Golden som jævnligt leverer en klat klar gylp evt med lidt ufordøjet foder i. Det sker kun i perioder og det er ikke særligt meget. Nærmest som en slags surt opstød. Dog nok til at det ødelægger tæpper mv.

I starten troede jeg det skyldes han tyggede i alt han kunne komme i nærheden af ude, men nu har jeg i en periode kun haft ham ude under opsyn. Jeg har taget ham fra to gange dagligt ned til kun at fodre aften og det har hjulpet men ikke elimineret problemet.

Vil det mon hjælpe at skifte foder eller skal jeg en tur til doktoren? Han er ikke mærket af det på nogen måde og er glad og energisk, så det er kun et irritationsmoment for os.

.22 knækluft, PCP .25, 22lr. 223rem, 308win, 7mmRM, 9mm, .357 mag, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#2
er der lidt hår eller græs i gylp? - det plejer at kunen give gylpe trang ... eller grov/hurtig ædning?

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
Det plejer at være helt klart og lidt slimet. Han tygger ikke maden - hugger den i sig, men det er sjældent det er lige efter spisetid. Har faktisk mistænkt noget psykologisk en overgang da det plejer at komme når der er lidt stresset derhjemme eller han gerne vil noget og jeg så ignorerer ham. Så igen andre gange lader der ikke til at være en grund, så måske overtolker er jeg.

.22 knækluft, PCP .25, 22lr. 223rem, 308win, 7mmRM, 9mm, .357 mag, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Hvis det kun er engang imellem, og hunden ellers har det fint, så ville jeg i den aldersgruppe ikke spekulere det store over det. Men prøv at definere "jævnligt"....

De spiser engang imellem noget græs for at fremprovokere en opkastning, og kan skyldes at der er noget som irritere deres maveslimhinde - f.eks at de kun fodres 1 gang dagligt.....[Wink]
Tænk på dig selv. Ville du bryde dig om at gå 24 timer imellem måltiderne? Godt nok er en hundemave ikke en menneskemave, men den der med at ulvene kan gå dage imellem måltiderne, er vist mere af nød end lyst, og der er altså rendt meget vand igennem åen siden hunden er blevet tæmmet og domisticeret.....[Smile]... så foder du roligt din hund 2 gange om dagen med et kvalitetsfoder.

Ps. Du nævner selv stress, og ja.... det kan også hos en hund give irriteret maveslimhinde.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#5
Det kommer lidt i perioder - altså der kan være en dag hvor han gylper 3-4 gange og så kan der gå en uge eller 2 hvor der ingenting er. Nogen gange er det to dage i træk, men det er ikke længere perioder.

Den med fodringsfrekvens er der vist flere holdninger til - jeg skiftede netop fordi jeg fik det anbefalet fra en med meget erfaring. Og problemet er blevet mindre efter han kun får mad en gang i døgnet, ikke større.

Den med at sammenligne dyr og mennesker - det fraråder de fleste eksperter vist ;-)Bare fordi de er domestiserede giver jeg ham altså heller ikke sovs og kartofler :-)

Han er meget hurtigt kommet ind i ny fodringsfrekvens og tigger slet ikke mad om morgenen mere. Det tog kun en lille uge. Normalt var han helt oppe og ringe om morgenen indtil han fik mad - nu er han meget mere rolig.

Så jeg tror ikke den længere periode mellem måltiderne er problemet - ellers tak for forslaget.

.22 knækluft, PCP .25, 22lr. 223rem, 308win, 7mmRM, 9mm, .357 mag, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#6
Jaja det er jo din hund og dermed dit ansvar, måske nok lige bortset fra at min og konens veterinærfaglige viden gør, at jeg er tæt på at kalde det dyrplagerri kun at fodre sin hund en gang om dagen, og at hvis jeg havde en femmer for hver gang jeg hørte et "godt råd fra en med megen erfaring", så ville jeg kunne trække mig tilbage og leve fedt resten af mit liv..... men sådan er der jo så meget.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#7
Der har faktisk ikke været noget de sidste par dage, så måske det har hjulpet at gå over til mad en gang om dagen. Jeg kan ikke se der er noget dyrplageri over det, når han ikke brokker sig over ikke at blive fodret om morgenen. Og tro mig, når han er sulten skal han nok gøre opmærksom på det :-)

Når det så er sagt, så giver jeg ham mad fra Olivers Pet lige nu - det har han fået siden kennelen. Nogen der har prøvet Oliver men er gået over til et andet foder der er mere tilfredse med?

.22 knækluft, PCP .25, 22lr. 223rem, 308win, 7mmRM, 9mm, .357 mag, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#8
Jeg har brugt Olivers i nogle år, og har egentlig været udemærket tilfreds. Så blev jeg anbefalet Profdog og det er jeg meget tilfreds med, jeg har fodret med det i ca 1½ år.
Jeg synes måske at hundene yder bedre på jagt på Profdog!
Jeg fodrer også to gange dagligt, det skyldes et råd fra min dyrlæge da den gamle hanhund blev syg.
Han sagde at de udnytter foderet bedre når de får to gange, og det belaster organerne mindre.
Svar
#9
Jamen så vil jeg da gerne være med i koret af dyrlæger der anbefaler at fodre flere gange dagligt. Jeg vil så oven i købet anbefale at du spreder foderet ud i haven. Så tager det længere tid at spise og mavesækken bliver ikke så fyldt. Som bonus får hunden trænet næsen ved hver fodring.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
Jeg har haft fodret min Brune Labrador med Olivers, men han havde en meget mat pels, og noget tilbagevendende allergi og ikke den "lab appetit" med at den kaster sig over maden.
Den kunne godt stå noget tid. Han havde noget et eller andet i ørene som blev ved at komme, så skiftede jeg til Royal canin og så blev det lidt bedre, og har brugt det et års tid. MEn han havde stadig ikke den "lab appetit" og han skulle da overveje om han GAD og rejse sig når han skulle spise.
For 3-4 mdr siden skiftede jeg så til Kingsmoor. HOLD DA FAST en hund jeg har fået. Nu er der altså krudt i den selv sidst på jagt dagen.
Det er rene danske råvarer og ikke noget med korn,ris eller Majs produkter eller lign.
Der er ingen tvivl om hvad han skal have resten af sin tid.
Nu hvor vi er gået ind i jagt sæsonen har han fået en anden kingsmoor der hedder sport, så der er ekstra energi til ham.

"Fighting for peace,
is like fucking for virginity"
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#11
Vi har oplevet at hundene kan gylpe lidt når de er sultne, det er klart mavesyre der kommer op. Jeg tror helt enkelt at hundene har for megen mavesyre når maven er tom, og derfor kommer det op. Så snart de får lidt at spise, så går det i sig selv igen. Derfor får vores hunde altid mad flere gange om dagen. Et hovedmåltid om morgenen og lidt om aftenen. Derudover anvender jeg altid hundefoder som godbidder, på den måde får hunden lidt ned i maven i løbet af dagen. Der fungere på vores hunde.[Wink]

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar
#12
Er hunden røntgen fotograferet? Hvad siger din dyrlæge? Hvordan ser spiserøret ud? er der evt. udposninger på spiserøret?

Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Med venlig hilsen

Flemming
Fri jagt på gæs i januar
Svar
#13
Min springer spaniel havde slugt en sten der præcis have en størrelse så den ikke kunne komme igennem systemet, den kunne ikke brække den op heller. Det kastede op jævnligt dvs hver anden dag, med sådan noget skum/galde/vand. Stenen blev opereret ud, og den stoppede med at kaste op. Det kunne evt være det samme med din?

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#14
Han blev meget grundigt undersøgt i forbindelse med en påkørsel (bil der ramte ham og næsten min svigerfar i et fodgængerfelt). Går ud fra at de havde set en evt sten på røntgen selv om det ikke var det de kiggede efter.

Hvis der sad noget, burde det så ikke stoppe for resten af systemet - han har ingen problemer med afføring. Den er regelmæssig morgen og aften og "pæn", dvs ser ud som sådan noget skal.

.22 knækluft, PCP .25, 22lr. 223rem, 308win, 7mmRM, 9mm, .357 mag, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#15
Kan følge op at han efter kun et dagligt måltid og en ekstra daglig gåtur, nu i en lang periode ikke har kastet op. Tror det har været stress relateret.

Mvh Christian der åbenbart har en Western fase i sit liv lige nu :-)
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#16
Jeg har selv 2 labradorer. En på 4 og en på 6. Begge mine har perioder hvor de gør det. De får også kun 2 gange dagligt og der er helt sikkert ikke noget med at tygge maden for deres vedkommende. Hvis det virker at sprede det lidt ud med flere fodringer, så skal vi da helt klart prøve det.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)