Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hurtige haglpatroner?
#1
Jeg sad lige og læste Høghens indlæg om højhastigheds patroner og lagde ved den lejlighed mærke til at der var folk herinde fra, som havde haft fingerene i patroner med en hastighed på over 500 m/s.

Så jeg kom til at tænke på hvordan man får fat i sådan nogle? For det kunne da være meget skægt [:p]

Mvh
Jonas
Svar
#2
Jeg har tit tænkt det samme som dig, Jonas, og nu har jeg meldt mig til et genladningskursus i Nibe (nordjylland) d. 19/11, sammen med Skipper! En højhastigheds stålhaglspatron mener jeg jo er blypatronen overlegen, idet man kan lade sig frem til højere anslagsenergi, og idet der er plads til flere hagl af stål, får man også en bedre dækning!
Alt dette er stadig teori for mig, så jeg glæder mig til at finde frem til en rigtig "ederkiller"

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#3
Nu skal man ikke tro alt hvad annoncerne skriver, meeeen ...

I det sidste JÆGER, averterede de med 12/76 i 28 gram stål med V0 500+

Jeg ved at det er det der skal til, (plads til buffer og det rigtige krudt) men om de holder hvad de lover det har man før set ikke at være tilfældet.

Tag roligt på ladekursus, det er ret interessant hvad der kan opnås med hjemmesmedede patroner.

Jeg savner ikke blyet, efter at have prøvet de hjemmeladede alternativer.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#4
De holder hvad de lover. Jeg fomoder du mener de patroner fra Jaguar?
På 2 meters afstand har jeg kronograferet dem til 489-483-489 m/s på 3 skud.
Man skulle kunne finde v0 ved at lægge et sted mellem 20-60 m/s til så 500+ er korrekt.
Lader du selv kan du dog få den samme hastighed med 32 gram
Svar
#5
Tak for de gode svar. Jeg tror jeg vil begynde med at prøve de patroner fra jaguar, men jeg vil jo gerne lade selv. Men hvor meget vil det ca koste at komme i gang med det? Og kan det overhovedet betale sig?

Mvh
Jonas
Svar
#6
Ta' et kig på denne hjemmeside:
http://www.ammunition.dk/

648 Meter Pr. sek. Vo. 840 bar.

Jeg har selv lige købt en MEC 600 JR MK V m. universal Charge Bar,
så nu skal jeg igang med at eksperimentere [Big Grin]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#7
Hej Bille.
Rent økonomiskt kan det ikke svare sig at lade sine egne haglpatroner, men du har uanede muligheder for kvalitet hvis du gør det! Det er noget helt andet med riffelpatroner. Her er der virkelig penge at spare!
Jeg har købt et genladningssæt til haglpatroner af mærket M E C, og med alt i udstyr står det mig i ca. 3000!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#8
Citat:quote:

Jeg har selv lige købt en MEC 600 JR MK V m. universal Charge Bar,
så nu skal jeg igang med at eksperimentere



Betyder det at vi kan købe Aliant krudt ved dig i nær fremtid??[Smile]
Svar
#9
Prøv at se her http://www.patrontest.dk

mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
mvh H.C
-------------
Hva Ka,Baikal Ka.
Svar
#10
Jeg har lige talt med en meget erfaren jæger der bla.skyder mange gæs.Han er begyndt at bruge de hurtige 76mm patroner med 28 gram hagl.Han bruger haglstørrelse 4 og siger det er de bedste patroner han endnu har prøvet,så noget tyder på de virker.Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
[/quote]
Betyder det at vi kan købe Aliant krudt ved dig i nær fremtid??[Smile]

[/quote]
Jeg skulle gerne kunne skaffe Aliant medio december.

Og en MEC 600 JR m. Universalbar koster under 2.000,00 kr.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#12
-Ska' vist lige hjem at tjekke hvilken model det er jeg har købt..... føler mig sgu' allerede lidt snydt.....
-Eller er du bare superbillig, Rex.....[Big Grin]

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#13
Jeg tror gerne ham der mener de hurtige 28 grams magnum er sagen.

Når producenterne opgiver hastighed, så er det altid Vo. De tests det bliver foretaget på de hjemmeladede patroner, det foregår på enten 1.1 meter hos Bofors eller på 2 meter over chronograf.

Og der er en verden til forskel, da haglene bremses meget de første meter. De patroner jeg prøvede i kal. 12 ved henholdsvis 24 grams med V2 på 500 m/s og 30 grams med V2 på 485. Og det var 4'ere med Vo på over 500!

De sidste kan mærkes på skulderen, men virkningen på vildtet er spektakulær!

De 620 m/s er med let ladning i en haglskål beregnet til hevishot. Den er så stiv, at haglene ikke spredes for vildt og kan holde til den høje hastighed.

Alle de nævnte patroner udvikler ikke højt tryk, de brænder bare progressivt.

Så Allianten er bl.a. godt til hurtige tungere ladninger, men kan give mundingsglimt ved aftenstide.

Næste gang jeg skal på jagt, skal jeg bruge kal. 20 med hjemmesmedede patroner med V2 på 460 - 470 meter med 21 gram stålhagl, i en Browning med lange Trulockchokes.

I "hører nærmere"

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Claxel skrev:
Citat:quote:

haglene ikke spredes for vildt og kan holde til den høje hastighed.



Det er lige netop der problemet er. Det er forholdsvist enkelt at lave en patron med stor hastighed. Men at få en højhastigheds patron til at afgive et rimeligt skudbilled er svært.
Jeg har kompenseret ved at lade med v2 omkring 460 m-s og med 34gram hagl det giver en god dækning uden for mange huller på 35 meter.
Hvis jeg lader op på 500 m-s med færre hagl giver det et skudbilled med store huller og meget lav hagl procent selv hvis der bruges xtra full choke (som egentlig kun må bruges til bly i mit gevær)
Hvis man skal bruge de meget hurtige patroner kræves der et større arbejde med at finde den boring den kan sætte et godt skud med.
Der kan fifles en del med antal af slidser og dybden på dem i haglskålen men stivhed og materiale af den har også betydning. Og for at fuldende det hele vil skudbilledet faktisk ændre sig i forhold til temperaturen plastik bliver stift når det er koldt[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by okj

Claxel skrev:
Citat:quote:

haglene ikke spredes for vildt og kan holde til den høje hastighed.



Det er lige netop der problemet er. Det er forholdsvist enkelt at lave en patron med stor hastighed. Men at få en højhastigheds patron til at afgive et rimeligt skudbilled er svært.
Jeg har kompenseret ved at lade med v2 omkring 460 m-s og med 34gram hagl det giver en god dækning uden for mange huller på 35 meter.
Hvis jeg lader op på 500 m-s med færre hagl giver det et skudbilled med store huller og meget lav hagl procent selv hvis der bruges xtra full choke (som egentlig kun må bruges til bly i mit gevær)
Hvis man skal bruge de meget hurtige patroner kræves der et større arbejde med at finde den boring den kan sætte et godt skud med.
Der kan fifles en del med antal af slidser og dybden på dem i haglskålen men stivhed og materiale af den har også betydning. Og for at fuldende det hele vil skudbilledet faktisk ændre sig i forhold til temperaturen plastik bliver stift når det er koldt[B)]



Har du testet dem fra jaguargruppen i kaliber 12/76 med 28 gram hagl i? De skulle gå 500+ m/s

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Jo dem har jeg testet og hastigheden er god nok. Men de kan ikke noget jeg ikke selv kan få en 28 grams til.
Hvis du ser ind på patrontest.dk er der lavet en mindre test.
Mit problem med dem er skudbilledet det har alt for mange huller...[:I]
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by okj

Jo dem har jeg testet og hastigheden er god nok. Men de kan ikke noget jeg ikke selv kan få en 28 grams til.
Hvis du ser ind på patrontest.dk er der lavet en mindre test.
Mit problem med dem er skudbilledet det har alt for mange huller...[:I]



Jeg tænkte på, om den lille mængde hagl ikke gav et bedre og jævnere skudbillede med en cylinderboring?

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#18
Sagen er vel den, at en kort "haglsøjle" er lettere at styre end en lang - og derfor er det lettere at styre en let haglladning i en 12'er end i en 20'er. (20 gram bliver længere i en 20'er patron end i en 12'er).

Man skal ikke generalisere, men tendensen tyder på, at lange chokes er de bedste til at styre haglene. Med en stiv haglskål kan det sagtens lade sig gøre at skyde med åben boring og en let ladning.

Mange hilsener

Fruen

[Image: 32.jpg]
Spænd lige emhætten ...
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar
#19
Hej alle.
Jeg har prøveskudt jaguars 12/76 28 500 i min Baikal MP 153 (semiauto) med en x-full choke på 25 meter, og det så fint fint ud!
Dernæst prøvede jeg på 20 meter, som er "min" afstand til ederfugle.
- Og WOW.........! 84 % af haglene inden for en cirkel på 45 cm!
Det synes jeg sgu' er ret godt!
Okay, okay, de 84 % var det bedste skud, men de andre lå ikke langt fra.
Har også prøvet dem på havet, og havde den dag ikke en eneste dykker, dog et par fejl 40![:I]
Har også prøvet dem i Beretta'en, dog med en 3/4 boring, og der er sværmen altså for åben på 30 meter, så fuglene får ikke så mange hagl!
De er tæt på perfekte til skudstærkt vildt på omkring 20 meter, og med stramt hul.....[Big Grin] - ihvertfald i min bøsse.....

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#20
Hej alle

Som lovet vil jeg lige berette om mine oplevelser med de letladede stålhagls 20'ere. V0 ligger nærmere på de 530 - 550m/s ifølge Arne sander. Har ikke selv prøvet at måle på dem.

De chokes der sidder i browningen er de lange, 3/4 og full, der er godkendte til stål.

Og jeg skal være den første til at indrømme, 21 gram stål lyder ikke af meget, men hold da k... hvor det virker.

Når blot de hagl der kommer afsted, har et ordentligt afsæt og der bliver holdt sammen på "stumperne", så bliver man imponeret.

Jeg var på slyngeljagt i går, lørdag, hvor vi havde en helt forrygende dag.

I første såt, hvor jeg gik igennem, skød jeg til en høj overflyver-due, den skulle ikke længere.

I 2. såt fik jeg tilbud til 4 fasaner, de 2 døde momentant, en fik to bommer og den sidste blev stangskudt, men senere apporteret.

I 3. drev fik jeg tilbud til en hare, men den blev nedlagt med alm. magnum 2'ere, men den fik mange hagl, trods max afstand. Død i knaldet.

4. såt, stod for og skød en hare med 21 gram 5'ere på 30 meters afstand i sideskud, den slog er serie kolbøtter, uden at sprælle, den var bare død.

I 5. såt gik jeg langs en strandeng, her skød jeg 2 harer og en fasan. Den ene hare blev skudt med den lette ladning, den var lammet, men ikke helt død. Det samme var tilfældet med den som blev skudt med 2'erhaglene. Fasanen støvede og var død i knaldet med 21 grams ladningen.

6. såt, skød en høj høne, som også faldt på den måde, at den ikke pakkede sammen, men at alt nærmest strittede på den, mens den tumlede død ned. 2 skæve til en anden høne.

7. såt, skød en høne med de hurtige, der gik bagud. Den blev skudt i et skråt bagskud, på ca. 20 meter. Den støvede noget og var forendt i knaldet.

8. Stod i 2. geled og skød 7 fasaner i 9 skud, heraf to der var anskudt i 1. række. Ikke en var levende da de nåede jorden. De brækker sammen i skuddet, vinger og ben stritter til alle sider og der er ikke mange krampetrækninger at se. De fasaner jeg før har skudt med bismuth, synes jeg "folder mere sammen"

Statistikgrundlaget for de hurtige er ikke så stort, men effektivt ser det ud.

De chokes jeg anvendte er nok lidt atramme til alm. fasanjagt, men til harerne er de perfekte.

Jeg har den opfattelse at den kombination jeg brugte, helt er på højde med, hvad man kan forvente med en god 12'er patron med mange flere hagl i skuddet.

Hvis de 21 grams 12'ere skyder på samme måde som 20'erne, så kan jeg ikke se at der er brug for så store ladninger som der oftest anvendes.

De skal prøves næste gang jeg får muligheden.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an2.gif]

[Image: Gunorexi.jpg]
Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)