Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Andres mening om ladning og projektilvalg 6,5x57
#1
I forbindelse med at jeg måske skal have lavet lidt patroner til en bekendt, kunne jeg godt tænke mig at høre andres mening og evt. kontrolberegning af min påtænkte ladning og komponentvalg.

riflen er en 6,5x57 med 602mm. pibe.
col. sat til 8o mm. men den vil senere blive målt nøjagtigt når vi har kuglerne..
Nosler accubond 140gr. kugle.
49,8 grs. rhino 25.
jeg får det til 3302 bars tryk hvilket burde være sikkert hvis man starter lidt lavere naturligvis..
Er der andre der kan kaste et blik på det og sige deres uforbeholdne mening.. evt. erfaringer med kuglen også.
Ideen er at det skal være en patron som kan bruges stort set til alt hvad riflen rækker til, så ladningen overholder også lovkravet på 2700j. på 100m. !? på forhånd tak. Dennis.
Svar
#2
Her er ver 3,3 ikke helt ved siden af

med de data du giver samt nedenstånde giver den 3342 bar og 842 m/s

case volume 59 grains H2O
bullet length 35,3 mm (faktiske mål fra tidligere ladninger)
starttryk 250 bar

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#3
ok. rart og vide, den giver også 840 ms. i min. så er det åbenbart kun enkelte steder de to versioner er uenige...
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by højen

så er det åbenbart kun enkelte steder de to versioner er uenige...



Jeg ville tro at det ligger i forskelle i powder filen da det ind til videre kun er for en krudt type (VV N135)

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#5
Du skal i hvert fald have V0> 830m/s hvis den skal være lovlig til stort vildt i DK og det øvrige Skandinavien. Om det er sikkerhedsmæssigt muligt ved jeg ikke, men det ser da sådan ud jfr. andre QL beregninger.

MEN jeg ville i hvert fald sikre mig det over en kronograf efterfølgende. For mig er 6,5x57 et fantastisk kaliber - men ikke til stort vildt på selskabsjagt (vildt i bevægelse). Jeg ville derfor have valgt 130 grains Accubond, så havde jeg en riffel som jeg kunne bruge til al råvildtjagt tage med til Skotland og om muligheden bød sig på Gemsejagt. Det er lige det jeg mener 6,5x57 skal bruges til (og så anstandsjagt i sommermånederne i Tyskland hvor der må skydes smaldyr af kron- og dåvildt samt frischling og überlaufer).

Men har din kammerat kun en riffel er det jo indlysende det rette valg at få den gjort lovlig til alt.

D93
Svar
#6
Når hastigheden er over 833ms. (her godt 840ms.) siger normas ballistikprogram på deres hjemmeside at anslagsenergien jf. v0 og b.c. samt cal. og vægt vil blive lige over 2700J. på 100m. Det er jo med netop den pibelængde riflen rent faktisk er målt til, så jeg vil sige det er mere præcist end når der står e100 2700j. + på en pakke færdige patroner hvor producenten ikk kender noget til riflen den anvendes i.
Der er mulighed for at anvende 10,1 g. projektiler, så er lovkravet et andet og mere lempeligt, men de har en elendig ballistik dem der produceres i 10,1 g. overhovedet og det er ikke mange. derfor de 9g. / 140gr. Swift scirocco er et af de få projektiler med bedre ballistik end nosler accubond, men laves kun i 129gr. og derfor ikk lovlig til andet end rådyr. Men ja, som du nævner er der også muligheder for den kuglevægt, synes bare det kunne være smart at tage højde for det problem en gang for alle så man ikk skal til og skifte ammo hvis man pludselig står og skal på elgjagt en dag. Mange elge er jo nedlagt gennem tiden med 6,5x55 som er marginalt mindre end 6,5x57 så vidt jeg ved! Jeg havde også kig på remingtons accutip projektil, men der er ikke mange informationer at finde om det nogen steder.. eller erfaringer!
Svar
#7
Men få nu alligevel kronograferet resultatet. Mange tysk producerede 6,5x57 rifler har ikke stigning til at håndtere tunge kugler, men det ser du jo på skydebanen om det bliver et problem.

K&B

D93
Svar
#8
vil se om jeg kan få mulighed for det, men 140 gr. er vel ikk en rigtig tung kugle for kaliberet, det er vel mere 156 gr. men selv den går jo ok. i mange 6,5 mm. rifler.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)