Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Temperatur/udgangshastighed
#1
Data efterlyses. Jeg sidder og roder med en artikel og efterlyser i den forbindelse nogen konkrete date på sammenhængen mellem ammunitionens temperatur og udgangshastigheden. I ny og næ har de forskellige jagtblade leget lidt med det (ikke altid lige professionelt) og der er sikker en hel der her, der har noget materiale liggende....frem med det [8D]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Her er en side med lidt data fra Hodgdon

http://www.hodgdon.com/smokeless/extreme/page2.php

Der kan man se at vise typer krydt har store afvigelser pga. temperatur. Andre, som Hodgdon's Extreme Technology serie har så lidt afvigelse pga. temperatur at det næsten er ligegyldigt.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Øhh...[:I]

JRexA's henvisning til Hodgdon (Fahrenheit!) giver en største stigning på 40 m/s indenfor -20 til 50 grader Celsius.

Norma Ladd Manual berører næsten ikke temperaturen af krudtet, men er inde på temperaturen ifm fænghætterne. Mellem -20 og 50 grader Celsius kan hastigheden stige 75 m/s

Samtidigt har Norma et fint kapitel om luftfugtighedens indflydelse på forbrændingen. Da der er en sammenhæng mellem temperatur og den maksimale luftfugtighed har temperaturen her inddirekte betydning. En stuetempereret patron vil i den iskolde luft f.eks have lidt kondenseret vand på indersiden af hylsteret.
Citat:quote:

Originally posted by Förster
hvad med temperaturen på våbnet vs. udgangshastighed ?


Oberförster - dem må du gerne præsentere her på siden [:p] . Der er trods alt intet der erstatter konkret erfaring.

osterwald

PS! den afrikanske kaliber der er håndrullet i Danmark ved 15 grader og affyret i Afrika ved 45 grader (varmt våben) kunne under heldige omstændigheder få et tillæg på 50 m/s. Det ville måske betyde +15% på trykket. En 458 WM ville blive løftet fra 4300 til 4950 Bar <Ahem>
Svar
#4
Hej Høgh.

Jeg mener at have set et eller andet sted, at Nexplo, som ejer Norma og Vithavori oplyser, at hastigheden varierer gennemsnitlig med 0,4 m/sek. pr. grad celcius.

Med ønske om en varm vinter.

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#5
Jeg ved godt at det ikke var præcis det du spurgte om, men måske kan du bruge alligevel (ved at regne baglæns måske [Smile]).
En tommelfingerregel: Notér temperaturen når du indskyder din rifflel, en stigning på 7 grader Celsius vil løfte dit POI ca. 1 MOA@100 meter og et fald i temperaturen på 7 grader Celsius vil sænke dit POI ca. 1 MOA@100 meter.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#6
Alt det her med temperaturfølsomhed på ladninger, leder det ikke tilbage til min kæphest, med at en riffel er kun "anvendelig" hvis den kun flytter træfpunkt i forhold til hastighed, og kun i højden. Tager det ikke også pusten af enhver drøm om den perfekte ladning, da den kun er "perfekt" ved en given temperatur.

Nu kommer vi vel ikke tilbage til min yndlings riffeltest, hvor man tester træfpunktsammenfald med forskellig ammo, og samme ammo ved forskellige temperaturer.

Pålidelige rifler ændre kun træfpunkt i retning af hvad ID siger, dog i følge hvad jeg har testet, slet ikke så meget.Der er dog rimelig forskel fra krudttype til krudttype, men indenfor jagtrelevante afstande og med en pålidelig riffel, er det ret uinteresant.

jbn
Svar
#7
@ Osterwald

Jeg har kigget på Nexplos artikel i Normas ladehåndbog og den er nok det nærmeste man kommer sandheden. Temperaturfølsomheden er i høj grad et samspil mellem fænghætte og krudt.

@ 375ras

Ifølge Nexplos egne grafer ser gennemsnittet mere ud som 0,8 m/s med tilfældigt valgt fænghætte - 0,4 passer nogenlunde, med den optimale fænghætte

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Jeg skal hermed foranstalte et kontrolleret forsøg i min baghave i løbet af vinteren!!

Testkalibrene vil blive: 22-250, 6,5x55, .308, .376Steyr[Big Grin] og 22Lr (Eley Tenex)
Krudt: VV N130, N530, N140, N540, N550. Reloader 7 og 12 Hodgdon BL-C(2)

Kronograf = Beta Master Chrony

Temperatur område: -18 til ?? (hvor langt tør vi gå op, realistisk?)

Jeg har adgang til et meget nøjagtigt elektronisk thermometer, så jeg vil måle både riflens og ammo'ens temperatur.

Realistisk vil vel være at lade 1 riffel stå ladt i et passende stykke tid, og derefter skyde, dernæst tage en patron op af inderlommen og afskyde den. imedens 1 riffel venter, kan man jo skyde med den anden og 3. o.s.v... Det er DEJLIGT at være DRALF'er!
Bare man dog havde nogen flere fridage!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)