Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slugs
#1
Ihhhh - jeg har idag været i Sverige og indskyde mit nye løb til Remingtonnen (870) med Slugs. Det var helt fantastisk, der er saftsusemig knald i den og hul/hul på 25 meter (fritstående).
Jeg har købt lidt forskelligt, men indskudt den med nogle tyske Slugs der hedder Treffer (28 gram) - det er godt nok noget af et hul de laver i skiven.
Så nu skal vi snart have gris på gaflen.
Løbet er et originalt Remingtonløb på 20" (ingen kommentarer tak[Big Grin]) med riflet choke.
Med venlig hilsen (from a happy mann[8D])


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#2
Hov, indlægget skulle måske have stået under haglgeværteknik - undskyld!


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#3
Michael...

Du har ret i at det er fantastisk[Big Grin][Big Grin] Og lige en anbefaling med på vejen, hvis du finder slugs, der ligner (i faconen) et forvokset diabolo fladhagl til luftgevær..Prøv dem, hvis de ikke er blandt de allerede testede.

G.D.
Great Dane

Svar
#4
He he - det er lige præcis dem jeg skyder med. Vi stod faktisk og grinede af, at de lignede forvoksede luftbøssehagl. Der findes faktisk en der endnu bedre - Premier Copper Solid Sabot Slugs - men den kræver at løbet er riflet i hele sin længde og det var jo det den kære politimester ikke ville gå med til [Sad] -Det vil jo være en riffel på omkring cal. .708 [:p]
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#5
Der burde vel ikke være noget problem i at få registreret en riffel i kaliber 12??? Rent lovgivningsmæssigt kan et sådant våben da kun betegnes som en riffel og ammunitionen dertil som riffelammunition og dermed lovlig til jagt uanset blyindholdet. At riflen er bygget på en lås der hovedsageligt anvendes til haglvåben, gør den jo ikke til et sådant - fuldstændigt som kipplaufrifler såvel enkelt- som dobbelløbede jo også registreres som rifler.
Jeg har af en politimand fra rigspolitiets våbenkontor ladet mig fortælle at alle kalibrer til og med 20 mm (!) regnes som værende omfattede af den almindelige våbenlov.

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Det er for såvidt rigtigt nok men argumenterne smuldre lidt når Slugs ikke er tilladt i Danmark. Jeg tror forøvrigt du skal have snakketøjet iorden hvis du vil have registreret en ny cal. .50.
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#7
Mig bekendt er det ikke tilladt at anvende slugs fra glatløbede våben i Danmark. Men et hvilket som helst projektil affyret fra et riflet våben er der vel ikke noget forbud imod[?]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#8
Citat:Men et hvilket som helst projektil affyret fra et riflet våben er der vel ikke noget forbud imod.
Det ved jeg ikke Jens; den besked jeg fik var, at Slugs er forbudt i Danmark.
Han pointerede enddog, at dem jeg købte i Sverige - skulle blive i Sverige. Jeg har ikke gjort mere ved det, da jeg kan leve med den løsning jeg har fået.
Med venlig hilsen


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#9
Med de omtalte Solid copper sabot slugs, kan der vel heller ikke være et problem med bly-forbudet!

Som jeg har oplevet det tidligere, så er politi-folkene på mange våbenkontorer ret "overfølsomme" overfor ting som de kunne opfatte som forsøg på at "omgå" eller "udnytte" våbenlovgivningen...

Men egentligt burde man vel prøve, så der kan komme klare regler der ikke kan "bøjes"

Man kunne jo bare selv importere en "Slugster" med fuldt riflet løb fra USA, og registrere den som en riffel på papirerne... Når man så står med den ,så går man ned til politiet og forlanger at tilladelsen til indkøb til 500 patroner bliver effektueret...[^]

Personligt kan jeg ikke se hvad man skal med sådan et dyr, men kan jo bare købe sig en riffel i 45-70!! eller 458lott... med nogen gode 545 grains støbte blykugler pustet ud med en 400 -600 M/sek så skal den gris***nok vælte!!

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Nu er løbet jo en del billigere end en riffel Dravis. Jeg tror at problemet ligger i, at løbet til en Remington 870 er det somme som til en Remington 11-87 og extendere er lovlige at købe.
Så lige pludselig kan du stå du med en 8 skud halvautomat i kaliber .708 (eller hvad det nu bliver) og det er vel det politiet ikke er så glade for [Smile]
Med venlig hilsen
Forøvrigt har den der Copper Solid en udgangshastighed på 580 m/s


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#11
Hej Michael...

Jeg driller bare lidt[Smile] jeg kan personligt slet ikke se hvorfor Danmark er helt alene om at forbyde slugs (Brenneke-kugler på Gl. dansk jægersprog) Forbudet bygger vel som så mange andre på gamle opfattelser om effektivitet/træfsikkerhed og potentiel farlighed "i de forkerte hænder", man kunne jo bare indføre en regel der sagde at du skal have riffelprøven for at kunne købe slugs?

M.h.t. prisen på en riffel.....
Du kan da bare se om ikke der er nogen der vil tage en NEF handirifle hjem i 45-70 den koster ca. 1800,- med et ekstra 12'er haglløb (til dine slugs[Wink]) Hvad koster et løb til sådan en 870'er?

Hvad vejer de der "copper solids"?

Hilsner
Dravis aka: FMJ
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Løbet kostede Dkr. 2.300,- incl. en riflet choke [Sad] Det kan godt være at prisen er lidt høj, men ingen af mine sædvanlige kontakter ville tage et løb på 20" hjem ( 50,8 cm) - det var den eneste længde jeg kunne få med riffelsigte.
Premier Core-Lokt Ultra Boned Sabot Slug Loads (kobberbeklædte blyprojektiler)kan fås i 385 og 260 gr.
Premier Copper Solid Sabot Slugs (rent kobber) fås i 28,25 gram (1 oz.) og 17,71 gram (5/8 oz.)

Premier Core-Lokt Ultra Boned Sabot Slug Loads har, i begge størrelser, en udgangshastighed på 579,12 m/s.
Med venlig hilsen
[Image: prcsbox.jpg]
Denne her er den jeg har fået til at gå mest præcis.
[Image: poster.gif]


"Common sense is not so common."- Voltaire
Svar
#13
NEF = New England Firearms...gå ind på linkssiden og spring til Harrington & Richardson, der i dag er identiske med NEF. Den omtalte handi-rifle er en kipplauf, der fås i de fleste kalibrer til latterlige priser. Korsholm har haft en hel del af dem - ved ikke om der nogen tilbage der...

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)