Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken kugle til S Afrika i kaliber 8x68S
#1
Hej.
Jeg skal til at lade nogle kugler til S Afrika til min 8x68S og 30-06

Til 8x68S havde jeg tænkt på Evolution 13g. eller CDP Blaser 12,7g.
Vil høre om der er nogle som har prøvet de 2 kugler på vildt i Afrika.

Til 30-06 vil jeg nok bruge Evolution eller en 180gr Barnes TSX.
Jeg har også tænkt på 200gr TSX til 8x68S til det hele i S Afrika.

Selve kugle vægten er ikke så forskellig på en 8x68S og en 30-06èr men jeg mener at 8x68S kan levere noget mere energi i dyret.

Første gang jeg var i SA var der en som skød med 200gr. Lapua Mega kugler i en 308W og han kunne ikke vælter noget selv, han havde hjælp af sin PH til at få det vildt han skød på. han mistede 3 dyr som de fandt blod efter, som han skulle betale for. Han skulle have lagt 20.000,- kr ekstra, men fik rabat så han kun skulle betale for de 2 dyr. De dyr han fik med sig hjem var ramt indenfor normalen, så om det var dårlige skud eller han kaliber og kugle som ikke virkede ved jeg ikke, men hans PH sagde at hans kaliber var for lille, da han ikke kunne opnå gennemskud på vildet.

Fordi jeg nævner det er at jeg nødig vil til at betale for dyr jeg ikke kan få med mig hjem, defor vil jeg gerne være sikker på at de kugler jeg bruger også virker. Dyr i SA er ikke som at skyde en Elg i Sverig da de har en anden måde at opbygge deres blodbaner på så de kan tåle angreb fra løver mm.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Nu er jeg lidt forvirret!? I en anden tråd beder du om råd til hvilken kaliber du skal medbringer, og der lyder det som om du er mest tilhænger til at tage din 30-06 med!?

Forskellen på .308 win og .30-06 ER akademisk. Hvis du skyder på dyret på 150 meter og ham med 308 kun skyder på 100 meter så bliver dyret jo ramt af samme kugle med samme hastighed! Hvis du ikke kan eller vil gøre det med en en 308 så skal du heller ikke med en 30-06.

Tag nu bare din 8x68 med og god kugle. Om du tager Evolution eller CDP skal det nok virke. Personligt ville jeg vælge Nosler Partiton.

God tur uanset hvad du tager med.

D93
Svar
#3
Hej.
D93, Jeg har ikke bestemt mig for om det bliver 30-06 eller 8x68S, eller jeg tager begge løb med. Det som kan gøre at jeg vælger 30-06 løbet er at det er et spaghetti løb som ikke er så tung som det tykke 8x68S løb.
Det er ret enkel kan jeg se, man skal bare skyde med en 308W på 100m [Big Grin].
Nu er det jo ikke kaliberet jeg spørger til, det er valget af kuglen, mellem de 3 tyber jeg nævner, hvor jeg mangler et godt råd af nogle der har prøvet at skyde Antiloper.

PS. Jeg kommer aldrig til at skyde med Nosler Patititon i mine rifler. Det er helt sikker nogle som syntes godt om den kugle, men det gør jeg ikke.

Men til sagen, hvem har prøvet Evolution eller CDP i kaliber 30-06 eller 8x68S

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#4
Har kun haft gode erfaringer med Barnes TSX i 165 grs (.308W) ladet til 800 m/s. Gennemskud på alt op til zebra og oryx størrelse og korte flugtstrækninger. Eneste ulempe er det ringe udgangshul og deraf følgende begrænsende mængde sweiz, men det gør jo ikke så meget når de ligger indenfor nogle få meter af skudstedet :-)

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#5
Har haft gennemskud på zebra og oryx med 6,5 træls, ladet med 140rs Nosler Partisipation.
Flugtstrækning 75 meter. Masser af schweiss.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Har ikke selv prøvet afrika jagten, men ham jeg købte min 8 mm RM af, brugte 200 grains swift a-frame ladet til 930 m/s i den, da han var i Afrika, og det virkede rigtigt fint.
Han skød lidt blandet, bla. Hest i pyjamas, vortesvin, og nogle langhornet fættere.[Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#7
Hej rkn.
Jeg kender godt T.H. og har været på grise jagt hos Buba i Kroatian sammen med ham.

Nu er det sådan at en 8mm RemMag går noget hurtigere end en 8x68S gør, derfor mener jeg ikke man kan sammenligne de to kalibere.
Det ville være det samme som at sammenligne en 30-06 med en 300WM og de vil ikke få det samme ud af den samme kugle, hvis hastigheden svinger 50 til 100 m/s.
Jeg tror ikke jeg kommer over de 870 m/s med en 200gr. kugle.
Jeg går og tænker på om jeg skal vælge Nosler Accobond.
Jeg gik godtnok med en lille drøm om, at sådan et Tysk kaliber også skulle have en Tysk kugle, men pjat, det var også bare lidt for sjov.
Jeg kunne godt forestille mig at Nosler Accobonden ville gøre det godt.

Jeg havde bare håbet på at der var en med en 8x68S som havde prøvet den på vildt i SA.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#8
Jeg ved godt der er langt fra 8x68s til min 308win, men jeg prikkede lige hul på en kronhjort i morges med en Accubond[Wink].

Det virkede perfekt[Big Grin].

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Hej Maubla
Min gode ven har været i SA her i august. Han havde sin 8X68S med og brugte 12,1g H-Mantel og det virkede kanon. PH var lidt skeptisk med hensyn til kugle valg, da han ikke kendte den, men da de skulle hjem fik min ven at vide at han måtte meget gerne komme igen med den cal og kugle
Hvis jeg skulle afsted igen i morgen tog jeg min 8X68S med ,med samme kugle.
Når du nu har en lille drøm om tysk cal/tysk kugle, synes jeg at du skulle overveje H-Mantel da det er den kugle 8X68S er født med.
Lad du bare 3006 blive derhjemme og få en af de ansatte til at bære riflen, hvis du ikke selv kanWink.
Med 8X68S har du en cal der kan klare alt plaingame dernede.
Mvh
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#10
Hej Ole
Uden at have nogen erfaring med Afrika. Så ville jeg dog vælge en 180 eller 200 grain Tsx. Barnes har aldrig svigtet mig uanset hvad der er blevet skudt til[Smile]

Mvh
Palle

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#11
Hvad med at prøve den nye Barnes TTSX 160 grains.
Den kan da ihvertfald få noget fart på[Smile] Har selv lige købt en æske som jeg skal teste i 8 MM Rm. 1000 til 1050 m/s, for en 10 grams.[}Smile] Den burde du også kunne få noget speed ud af i 8*68éren.
Den burde da give gemnenskud.

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
Alt andet lige så sikrer du gennemskud med tungere og langsommere kugle.

Let hurtig kugle svamper hurtigt op og mangler momentum til at trænge dybt da den større diameter bremser mere.

Så hvis du vil være sikker på gennemskud, så brug en træg kugle der er tung og skyd langsomt [Wink] så diameteren på den opsvampede del bliver mindre.

Så en test hvor 35wheelen trængte dybere med NP end 358NM med samme kugle.

mvh
Svar
#13
Ladede nogle 190gr Hornady SPBT (ca. 800ms) til en kammerat og hans 308er. Den kombi medbragte han til Afrika og skød bla. Oryx. Kudu, Hartebeast m.fl. Alle med gennemskud pånær Oryx, hvor kuglen var gået diagonalt gennem dyret og sad perfekt opsvampet i skindet på modsatte side...så hvorfor gøre det sværere end det er?

Uden at have erfaring med det vil jeg mene at du kan skyde dyrene med hvilken som helst kugle i den tungere ende - såhold dig til feks Accubond - den virker og er gennemstestet!

J.
Svar
#14
Citat:quote:

Nu er det sådan at en 8mm RemMag går noget hurtigere end en 8x68S gør, derfor mener jeg ikke man kan sammenligne de to kalibere.


Arrr det er da vist ikke helt rigtigt.

Hvis jeg ser efter i ladebogen, er det da småting.

Har selv været på jagt i Afrika med min 8mm rem mag og brugte netop

Swift a-Frame og den var GLIMRENDE

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#15
Hej.
Bigfoot, en 8mm RM er lavet på et hylster fra 375H&H og når jeg tjekker de ladninger i QL med de ladninger jeg kan klemme en 8x68S op på, så går en 8mm RM noget hurtigere end min 8x68S.
Mine planer er ikke at få voldsom høj fart, men den middel fart på 840 til 880 m/s til en 200gr kugle.

Hvis jeg lader den med 200gr. Barnes TSX så giver jeg den i nærheden af max.

Jeg kender ikke 12,1g H-Mantel som carlsen omtaler, men vil lige se på den kugle om det kunne være noget for mig.

Nu har jeg bestilt en kasse Evolution færdig ladet for at prøve dem, kuglerne i 8mm kan ikke købes til genladning.

Samt jeg har bestilt en kasse 200gr. Nosler Accobond som jeg vil lave nogle ladninger med for at se om den skyder fint med den kugle.

Jeg er meget glad for de mange indlæg, hvis i har flere oplysninger og hjælp til mig, høre jeg gerne fra Jer.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#16
Jeg har arbejdet for en PH i SA og har været med til at skyde antiloper i størrelse op til Eland.

Det er min erfaring at du skal bruge en hård kugle for at få gennemskud - gennemskud giver schweiss og enhver PH har en tracker de kan følge sporet i et par dage - og de kan også tit selv.

Og så er min erfaring også at jægerne har det med at finde de tunge skyts frem uden hensyntagen til om de skyder godt nok med det.

Om løbet er en lightprofil 30-06 eller en matchprofil 8x68 er ligegyldigt, vælg den du kan ramme med og sørg for at lave gennemskud, så skal du nok få en god tur.
Svar
#17
Hej.
Det bliver min 8x68S som kommer med.
Jeg kommer til at Bruge Evolution 13g. samt Blaser CDP 12,7g.

Jeg har bestilt en kasse Swift A-Frame i 200gr. som jeg får om ca 2 dage så dem vil jeg også prøve at få til gå godt i min riffel.

Jeg har læst lidt om CDP kuglen her på nettet, og jeg tror den vil klare det godt.

Jeg skal nok lave en beretning om, hvordan kuglerne har klaret arbejdet i SA.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#18
Hej, så er turen overstået og mit kuglevalg klarede arbejdet fint.
Jeg skød Steenbok og Waterbock med RWS Evolution 13g (200gr).
Derefter skød jeg Sharps Grysbok og Eland med Blaser CDP 12,7g (196gr.)

Steenboken var der selvfølgelig gennemskud på.

Waterbucken sad kuglen i forløbsknoglen på udgangssiden, fint opsvampet, glemte bare at få den med hjem.

Elanden skudt på bladet og kuglen sad i skindet op udgangssiden, her er CDP kuglen fint opsvampet og den ligner en Barnes TSX kugle.

Sharps Grysbok var der også fin gennemskud på, her lavede CDP kuglen et meget fint stykke arbejde ikraft af, at dyret ikke er større end et rålam, max 7kg.

Næste gang vil jeg ikke være bange for at bruge de kugler i min 8x68S.

Jeg vil også have prøvet Nosler AccuBond kuglen af på vildt for at se hvordan den arter sig og så vil jeg have prøvet min favorit kugle af, Barnes TSX, den vil jeg ikke være i tvivl om, at den havde givet gennemskud på Waterbock og Eland, som jeg gerne vil have på det jeg skyder.

Hvis der er nogle som gerne vil have et kaliber, som kan lidt mere end en 30-06, så kan jeg anbefale en 8x68S.

Jeg havde tænkt meget på at få en 300WM, men bryder mig ikke om den kontante rekyl som min gamle 300WM havde, derfor valgte jeg 8x68S som har en mere langtrukket rekyl SYNTES JEG [Big Grin]

Jeg har haft 300WM i Ruger og Blaser R93 og nu 8x68S i Blaser R8.
Super kaliber at skyde med, det skal siges at mit 8x68S løb er 19mm.

mvh ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#19
Citat:quote:

Super kaliber at skyde med, det skal siges at mit 8x68S løb er 19mm.



Er den så ikke ulovlig.....??[Wink][Wink]

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)