Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Naturstyrelsen vil kontrollere patroner
#1
Naturstyrelsen vil kontrollere patroner

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#2
Er der nogen der ved, hvordan det lader sig kontrollere i felten ?

Jeg mener: jernhagl er magnetiske, og bismut bliver til granulat, når du banker på det ( og når det rammer vildtet [xx(]), men hvad med tinhagl ? De deformeres og er ikke magnetiske, så de vil minde lidt om blyhagl ved første undersøgelse. Kan man bruge et kemisk hurtig-kit til undersøgelsen, ligesom med nikkel i smykker ?

P.S. Don´t get me wrong. Jeg ejer ikke blyhaglpatroner, men spørger bare af interesse.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
De er da velkommen til at kontrollere mine patroner når de har en politibetjent med de er ham der får lov til at kigge.Ellers kan de rende og hoppe!!!!
Jeg er trætte af at blive mistænkeliggjort for de ene og de andet.
Jeg skyder ikke med blyholdig partoner og ejer heller ikke nogle af slagsen.

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#4
Tinhagl har en anden massefylde end blyhagl...
Spørgsmålet er nærmere, hvordan de vil finde alle haglene... kan ikke forestille mig, de kan forlange at skære en af dine patroner op, uden at erstatte på stedet.... og man kan jo sætte en pris, så de ikke har list til at skære i den.... ;-)

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
@Lille og ran, hvorfor er det vi sætter os imod at blive kontrolleret[?]
Burde vi ikke være glade for at der bliver forsøgt at rydde op blandt de der ikke selv kan finde ud af at holde sig til lovlige haglmaterialer.
At du @Lille føler dig mistænkeliggjort pga. kontrol, så må du føle dig meget mistænkeliggjort når du fører automobil på de danske veje og der bliver afholdt fartkontrol[Wink].

Lad os nu få ryddet de L.... blyhagl af vejen - og hvis det er kontrol der skal til, så lad dem kontrollere os i hoved og røv. Vi kan som jægere ikke holde til at der opstår tvivl om vores samarbejdsvilje omkring en ren natur.

Og hvis de ikke finder blyhagl i kontrollen, kan jægerstaben jo vende det til noget positivt - nemlig at vi overholder reglerne[^].

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Boryx

@Lille og ran, hvorfor er det vi sætter os imod at blive kontrolleret[?]
Burde vi ikke være glade for at der bliver forsøgt at rydde op blandt de der ikke selv kan finde ud af at holde sig til lovlige haglmaterialer.
At du @Lille føler dig mistænkeliggjort pga. kontrol, så må du føle dig meget mistænkeliggjort når du fører automobil på de danske veje og der bliver afholdt fartkontrol[Wink].
Lad os nu få ryddet de L.... blyhagl af vejen - og hvis det er kontrol der skal til, så lad dem kontrollere os i hoved og røv. Vi kan som jægere ikke holde til at der opstår tvivl om vores samarbejdsvilje omkring en ren natur.

Og hvis de ikke finder blyhagl i kontrollen, kan jægerstaben jo vende det til noget positivt - nemlig at vi overholder reglerne[^].

//Bo



Tja Bo hvem er der der gennemfør fartkontrol?
Der snup Jensen og hans venner. De må godt de har loven på deres side. Så er de ok med mig.
Men naturstyrelsen har ikke lov til at kontrollere mine haglpatroner. Har de en betjent med er de en helt andet sag.

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Lille

Citat:quote:

Originally posted by Boryx

@Lille og ran, hvorfor er det vi sætter os imod at blive kontrolleret[?]
Burde vi ikke være glade for at der bliver forsøgt at rydde op blandt de der ikke selv kan finde ud af at holde sig til lovlige haglmaterialer.
At du @Lille føler dig mistænkeliggjort pga. kontrol, så må du føle dig meget mistænkeliggjort når du fører automobil på de danske veje og der bliver afholdt fartkontrol[Wink].
Lad os nu få ryddet de L.... blyhagl af vejen - og hvis det er kontrol der skal til, så lad dem kontrollere os i hoved og røv. Vi kan som jægere ikke holde til at der opstår tvivl om vores samarbejdsvilje omkring en ren natur.

Og hvis de ikke finder blyhagl i kontrollen, kan jægerstaben jo vende det til noget positivt - nemlig at vi overholder reglerne[^].

//Bo



Tja Bo hvem er der der gennemfør fartkontrol?
Der snup Jensen og hans venner. De må godt de har loven på deres side. Så er de ok med mig.
Men naturstyrelsen har ikke lov til at kontrollere mine haglpatroner. Har de en betjent med er de en helt andet sag.

Lille

Hilsen Lille



Men taler Naturstyrelsen ikke bare vores sag ved at gennemføre en kontrol[?]
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#8
Ja Bo de kan da godt være de taler vores sag de er også findt med mig.
Men efterhånden er der alt for mange som vil lege politiet og de krænker mine grundlovsfestede rettigheder i min tilfælde når de bare ikke særlig langt med de.Er jeg besværlig ja men jeg har gjort mine erfaringer med dem.

De skal ikke være noget tvivle blyhagl er forbudt må ikke andvendes eller ejes undtagen med særlig tilladelse til flugtskydning i udlandet.Men de er ikke til jagtlig sammenhæng.

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#9
Tillid er godt kontrol er bedre [xx(]
Vil dog lige sige at jeg heller ikke bruger bly. Tungsten er bedre eller i hvertfald lige så godt [Smile]Men jeg syns også at det er surt at vi altid bliver mistænklig gjort [V]

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#10
Man kan vel starte med at læse på hylsteret og derefter være stolt over at man ikke er lovbryder. Længere er den vel ikke [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#11
Uhyre nemt.
Først giver man Naturstyrelsen bemyndigelse til at checke patronerne, derpa udstyrer man dem med en magnet, og en Electronic Shot Analyzer, hvor man indsætter den krympede ende af patronen, og saa ved man hvad der er i den af andre materialer hvis det ikke er staal eller hvad det nu end er der pt. er lovligt.
Saadan gjorde vi det da jeg var game warden herovre.
H
Hogmeister
Svar
#12
Det må du altså uddybe hvis du kan Hogmeister. Hvad laver den shot analyzer ?
Er det en ultralydscanner der "ser" densiteten, eller måler den vægtfylde ? Stikker den et par nåle ind til haglene og måler ledningsevne eller hvad søren gør den ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Lille

De er da velkommen til at kontrollere mine patroner når de har en politibetjent med de er ham der får lov til at kigge.Ellers kan de rende og hoppe!!!!
Jeg er trætte af at blive mistænkeliggjort for de ene og de andet.
Jeg skyder ikke med blyholdig partoner og ejer heller ikke nogle af slagsen.

Lille

Hilsen Lille

Hej Lille.

Bare rolig. Politiet er også tilstede.

I Vestjylland er vi så vandt til at der bliver kontrolleret, især på Værn Enge og på fjordene er der årlige kontroller, så Naturstyrelse ved godt hvad der kræves.

Jeg går også ind for øget kontrol, og jeg lader mig gerne kontrollere.

Hvis brugen af blyhaglpatroner er i nærheden af hvad der lyder på rygtebørsen så har vi alle et meget stort problem med at forklare den danske befolkning, at jagten skal opretholdes i Danmark. Husk på, at i Danamrk er jagt kun muligt så længe den danske vælger føler at vi opfører os nogenlunde OK.

Som sædvanlig, bliver det de få der ødelægger det for de mange, og derfor skal vi alle overholde loven. Finder Naturstyrelsen for mange med blyhaglpatroner i bøsse og lommer, kommer vi alle til at lide under det.

Hvis vi tager en gennemsnitsjæger, hvis en sådan findes, og gennemgår hans jagtbudget for alt, bil, båd, våben, tøj og andet udstyr, så tror jeg ikke at udgiften til patroner er større post, men som altid. Patroner må ikke koste noget.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.


Svar
#14
@ lasse
Jeg er ikke rigtig klar over hvordan den virker. Selve analyzeren er paa størrelse med et telefon haandsæt. Man indsatter den krympede ende af patronen og trykker paa en kontakt, og paa en scala paa forsiden viser den om det er: Bly, Staal, Bismuth, Tungsten/polymer, Tungsten/matrix eller Hevi-shot der er i patronen. Den stikker ikke hul i den eller noget som helst af den art. Bruger et 9-volt batteri og virker fra -29° til + 38°C Den kan analysere patroner fra Cal 28 til en 10-er. Med andre ord, den gør det elektronisk og er selv-kalibrerende.
Fordelen er at man med det samme kan vise jægeren hvad det er han har i bøssen, og i langt de fleste tilfælde indrømmer han det saa osse selv, og godtager bøden, hvis det er en ulovlig patron.
Meget simpelt, hurtigt og effiktivt, og forstyrrer ikke jægeren mere end højst nødvendigt.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#15
Det er egentligt meget simpelt: Det er en induktiv puls-føler.

Når man trykker på knappen sender en spole omkring patronen en stømpuls, og dermed et kortvarigt kraftigt magnetfelt gennem patronen, dette magnetfelt inducerer en støm i haglene, der jo altid er lavet af et ledende materiale (det varer nok lidt inden der kommer plast-hagl i patronerne [Big Grin]
Den samme spole skifter umiddelbart efter pulsen til at fungere som måler, og måler det aftagende magnetfelt der er "resterne" af det pulsen inducerede i haglene.
Alle metaller vil have en helt karakteristisk "signatur" som måleren så bare "udlæser" som bly/bismuth/tungsten/stål ....
Vupti... Robert er din fars bror, og viser den "bly" kan det jo efterfølgende kontrolleres ved en "destruktiv test" af patronen og du er "busted" [V]

Kontrol er jo desværre en nødvendighed, så længe dumhed og arrogance er udbredt i "den danske jægerstand"

Men det er ikke en undskyldning for at lade vosre demokratiske retsprincipper skride under os, ransagning og kontrol af personlige genstande og færdsel på privat ejendom, med henblik på "kontrol" SKAL varetages af "den udøvende magt" = Politiet og IKKE af diverse "embeds-personer" der "bemyndiges" til det.. Det er en GLIDEBANE ud i u-demokratiske tilstande og væk fra en moderne retsstat, blot at lade stå til og tænke: "nå, ja det er jo fint nok at der kontrolleres, så VI kan beholde VORES privilegier"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#16
Det var smart Dravis, så virker den jo lidt ligesom politiets alkoholmålere. Den er ikke 100 % men den viser om der er grund til at lave yderligere undersøgelser.

Jeg er sikker på, at politiet står for kontrollen, bistået af Naturstyrelsens folk som sagkyndige, så jeg tror retssikkerheden er intakt.
Citat:quote:

Kontrol er jo desværre en nødvendighed, så længe dumhed og arrogance er udbredt i "den danske jægerstand"

Nåmen så må vi hellere indstille os på, at kontrollen er kommet for at blive [Big Grin][Big Grin][Big Grin].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Iøvrigt et fornuftigt udgangspunkt, at kun 0,5% af de kontrollerede jægere sidste år trådte ved siden af.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#18
hej 375ras

din kommentar kunne ikke være sagt bedre - lad os nu holde os til reglerne, alt andet er bare at spille jagtmodstanderne bedre kort på hånden. Alt for mage bøjer reglerne og ødelægger i sidste ende det for de mange
Svar
#19
Ja - et gammelt ordsprog siger at ærlighed varer længst - det passer også her. Hvis man som jæger oplever at andre bruger bly på en jagt ber det vel ok at bemærke det?? Er man jagtleder kan man bare sende hjem igen [Big Grin]

Det er velbegrundet at bly er forbudt, og de "nye" alternativer er rigtig gode, og i mange tilfælde bedre end de gamle patroner (som jeg aldrig har set en test af [Sad])

Der er med andre ingen grund til at bruge bly - ud over dumhed og arrogance som før nævnt.

Jeg er tilhænger af selvjustits, men det viser sig ofte at kontrol er nødvændig.

Tillid er godt, kontrol er bedre, men terror er allerbedst. Sådan går det hvis vi ikke selv kan finde ud af det.

Om det er politi eller vildtkonsulenten eller en anden fra Naturstyrelsen, der måtte aflægge mig et besøg, skal han eller hun være velkommen [Smile]

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by mini

Ja - et gammelt ordsprog siger at ærlighed varer længst - det passer også her. Hvis man som jæger oplever at andre bruger bly på en jagt ber det vel ok at bemærke det?? Er man jagtleder kan man bare sende hjem igen [Big Grin]

Det er velbegrundet at bly er forbudt, og de "nye" alternativer er rigtig gode, og i mange tilfælde bedre end de gamle patroner (som jeg aldrig har set en test af [Sad])

Der er med andre ingen grund til at bruge bly - ud over dumhed og arrogance som før nævnt.

Jeg er tilhænger af selvjustits, men det viser sig ofte at kontrol er nødvændig.

Tillid er godt, kontrol er bedre, men terror er allerbedst. Sådan går det hvis vi ikke selv kan finde ud af det.

Om det er politi eller vildtkonsulenten eller en anden fra Naturstyrelsen, der måtte aflægge mig et besøg, skal han eller hun være velkommen [Smile]

If you cant beat them - eat them!



Nej det er faktisk ikke velbegrundet at blyhagl er forbudt alle steder. Det er velbegrundet på skydebaner hvor belastningen er stor, og i lavvandede vådområder hvor fx ænder vil kunne indtage blyhagl når de spiser af bunden. Men i fx skovområder eller åbent land vil blybelastningen være meget lille. Specielt fordi der sker det at blyhaglets overflade oxiderer hvorefter der ikke sket afgivelse af bly til omgivelserne.

Dette blev sammen med en bedre drabene dokumenteret da svenskerne undersøgte sagen. Så at sige at det danske forbud er velbegrundet er noget af en tilsigelse, da det mest er begrundet i tro og spekulation og ikke konkrete undersøgelser.

Når det er sagt er jeg enig i at man skal overholde reglerne, og jeg bruger selv stål/bismut når jeg jager i dk. Men i Sverige bruger jeg bly med god samvittighed.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)