Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norge: 80% af det hakkede elgkød indeholder bly...
#1
I en prøve udført af de norske myndigheder på hakket elgkød fra befolkningens frysere er der fundet blyrester i 80% af prøverne. 60% overstiger EUs grænseværdier. Blyet er partikler fra projektiler.

http://www.nationen.no/2011/10/16/nyhete...n/6988021/

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Jeg tror, at problemet er størst for de der absolut skal have hvert eneste gram vildtkød i fryseren. Jeg tror, at det meste bly sidder i, eller tæt på skudsåret.

Personligt er jeg temmelig brutal til at kassere kød jeg ikke synes er 100 % i orden. Kød der er blodunderløbent omkring skudsåret bliver skåret fra og smidt væk, ligesom alt kød der er snavset eller gødningsforurenet. I den forbindelse vil jeg godt advare mod at skylle eller vaske kødet. Skær det væk der er forurenet istedet for, så har du rent kød til fryseren.

Det skal jo gerne være en god oplevelse at servere vildtkød for familie og venner, så jeg vil hellere skære lidt for meget væk, end gå og være i tvivl mens det tilberedes.

Endelig er blyindholdet farligere for fostre og nyfødte end for os andre, så hvis man ikke er gravid eller ammer, kan man tage det mere roligt [Smile].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
De ryngten undersøgelser af vildt der er lavet i US har vist at der kan være blypebber helt op til en halv meter fra sårkanalen. Så det gør det ikke med at skære det blodige kød væk. Vil man af med dette bly kan det reelt kun fjernes ved kilden - projektilerne.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Det er da tankevækkende - tror jeg vil gå over til 100% Barnes brug til spise dyr.

.22 knækluft, PCP .25, 22lr. 223rem, 308win, 7mmRM, 9mm, .357 mag, 9,3x62, 375 H&H
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#5
De amerikanske undersøgelser har nu også vist at børn af jægere ikke har mere bly i kroppen end andre børn. Det skulle skyldes at de mere bor udenfor de store byer end børnene i reference gruppen.

Bruger man stadigt bly i benzinen i US?

Selv bruger jeg kobber projektiler der hvor de giver god præcision, men min 22-250er vil altså helst have projektiler med bly, så det får den. Og jeg spiser også mit elgkød med stort velbehag selvom jeg vist er den eneste på jaktlaget der skyder med kobberprojektiler.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

I en prøve udført af de norske myndigheder på hakket elgkød fra befolkningens frysere er der fundet blyrester i 80% af prøverne. 60% overstiger EUs grænseværdier. Blyet er partikler fra projektiler.

http://www.nationen.no/2011/10/16/nyhete...n/6988021/

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Hakkebøffen ligger såmænd bare en smule tungere i maven end normalt[^][:p]

Penge er ikke noget værd før de bliver brugt!!
Svar
#7
Jeg er bare spændt på hvornår de finder ud om kobber pludselig er farligt også - altså at de NU "miljørigtige" kugler pludselig også er farlige.

Jeg syntes ikke de er helt enige om smør og mælk endnu.

Selv er jeg egentlig ligeglad, men kasserer det kød som er decideret ødelagt af skuddet, samt en "god" portion rundt omkring. Bare indtil kødet ser pænt ud igen, men ikke så meget fordi jeg er bange for bly, mere pga det æstetiske udseende af kødet.
Har ikke til sinde at servere et stykke kød med et skudhul i, eller noget som er direkte berørt af skuddet - også pga blodudtrædninger tæt på skudsåret.

Er selv af den overbevisning, at godt nok "ved EU" og alverdens regeringer hvad "der er bedst for os" og sætter nogle grænser.
Men jeg skal sku heller ikke LEVE af at spise kødet, jeg skal NYDE kødet.! Så de få gange der kommer vildt på bordet, øger næppe min risiko særlig meget.

Vildt smager også SÅ meget bedre end opdræt.

Jeg gider ikke leve i frygt for om mælk/smør/flerumættede fedtsyrer er godt for mig - eller bekymre mig om et stærkt begrænset blyindhold (målbart og "over "minimumsgrænse", bevares!), eller om hvilken olie er bedst for helbredet.

Det kan godt ske det afkorter livet med et år eller to, sammenlagt - nåhvad, med mit held bliver det nok alkoholen som slår mig ihjel (kørt ned af en øl-bil!). Nix, så hellere tage den chance og nyde det - og gider da SLET ikke bekymre mig om "miljørigtige" patroner.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
Så er jeg nok mere i risikogruppen for næsten alt vores kød stammer fra skudt vildt.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Dejligt at man idag har et valg ang. bly eller kobber.

Hvis man søger lidt på nettet og ser på røngten/scanninger af nedlagt vildt ses ofte partikler langt fra sårkanal.
Ved alm SP projektiler er restvægten i snit vel ca 60% og er der træf i de store knogler er restvægten mindre.

Undersøgelsen i Norge viser vel bare at spredningen i elgkroppen er relativ stor siden 80% inderholder bly og 60% er over EUs grænseværdier.

Mvh Lars
Mvh Lars
Svar
#10
Ja men når man er på elgjagt er valget jo ikke bare ens eget. Her jager man i fællesskab og deler kødet. Som nævnt er jeg den eneste ud af 40 der skyder med kobberprojektiler så jeg vil altid få en del kød der er skudt med Alaska, oryx eller hvad de andre nu bruger.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Kobber er også giftigt tungmetal... Og er også en miljøgift.
I må i gang med bue og pil ;-)

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ran

Kobber er også giftigt tungmetal... Og er også en miljøgift.
I må i gang med bue og pil ;-)

.....nu certificeret indianer...med license to kill... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Ja den dag hastighederne kommer så højt op at kobberet fragmentere kan det blive relevant, men så længe kobberprojektilerne holder en restvægt på omkring 100 %, så er det ikke rigtigt relevant hvordan kobber er at spise.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#13
I hele denne debat omkring bly (hvorsomhelst) glemmer man desuden helt og aldeles at kigge på om det at der er bly til stede, i det hele taget ER et reelt sundhedsmæssigt problem [B)]

Altså: findes der nogen befolkningsgrupper, nogen steder, hvor man kan påvise at der er en målbar, specifik bly-belastning fra hagl og blykugler, der specifikt og MÅLBART påvirker gruppernes eller enkeltpersoners helbred negativt?? (Pludselig bly-forgiftning fra projektiler tæller ikke med her[Big Grin])

Forbruget af organinske bly-forbindelser til benzin-tilsætning var indtil det blev udfaset, ganske enormt, specielt i lande som USA, hvor de jo ikke ligefrem kørte i "sparegrise" i 50'erne, 60'erne- og 70'erne ...
Der er ophobet enorme "depoter" af denne blyforurening i jorden og via planter/afgrøder o.s.v. specielt langs vejene i byerne og forstæderne i USA.

Der ud over er der hele problematikken omkring optagelse af selve det metalliske bly, fra kødet og ind i kødspiserens krop.
Jeg har ikke kunnet finde tal for det, men optagelsen må på grund af blyets kemiske reaktioner, være langt mindre end for de organiske blyforbindelser.

Bly er et metal der er meget let at konstatere og måle i f.eks. kød, og derfor et taknemmeligt "miljø-mål" spørgsmålet er om der ikke sagtens kunne være ting i vildtkødet der er mere problematisk, men sværere at konstatere og måle på?

Derudover er det jo helt sikkert ikke repræsentativt kun at kigge på det hakkede elgkød! Der er jo meget stor sandsynlighed for at det netop er lavet af fraskåret kød fra de områder af elgens krop der er mest direkte påvirket af projektilets "afsætning" af "bly-støv"

Hvis det skulle være repræsentativt for den reelle blybelastning, så må man jo tage alt kødet fra en elg skudt med bly-projektil og formale og blande alt kødet, for derefter "Random" at udtage et antal prøver af "blandingen" og analysere dem.
Det er mig en gåde at der til stadighed bliver "foretaget undersøgelser" der påstår at være "videnskabelige" og man så tilsidesætter helt basale regler for hvordan man søger for at gøre disse "undersøgelser" til ordentligt videnskabeligt arbejde.

Hvad værre er: der bliver truffet politiske afgørelser og lavet lovgivning på grundlag af den slags "Videnskabelig uredelighed"

"Heading again towards the dark ages, are we, my friend"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)