Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vi har været på jagt(er)
#1
Så har vi endelig fået afprøvet vores evner i praksis. Godt med jægere i familien [Big Grin]

Først skulle vi drive et stykke skov i gennem. Det gik fint. Jeg så ikke et eneste dyr.
Så et stykke mark. Det gik også fint. Stadig ingen dyr bortset fra en hare som en af de andre hunde var efter. Heldigvis ikke min hund...
Så mere skov. Ingen dyr.
Så mark. Ingen dyr. Fantastisk koncept det jagt her. De andre snakkede om alle de dyr de havde set uden for skudhold. Jeg holdt nok for meget øje med min hund [:I]
Så passerede vi en grøft og jeg fik at vide at der nogen gange var noget derinde. Jeg siger søg til Vanille, de andre hundeførere er klar til at gå videre, men Vupti (!!!!!!!!!!) tager min hund stand for første gang i sit liv. Og da hun så får at vide hun skal gå derind så letter hun en fasanhøne. Der bliver skudt af de to andre hundeførere. Min hund er en stjerne [Big Grin]

Efter et lille stykke pløjemark går vi tilbage til grøften... Og jægerne står lidt og kigger og siger - du kan da sende den ind igen. Nogen går mod bilerne og en tre stykker står og kigger på Vanille... Og så rejser hun en mere [^] Så skal jeg nok love for de fik bøsserne ladet og gjort klar, men på det tidspunkt var der ikke flere fugle i grøften.

Fordi det var første gang Vanille tog stand fik vi lov at få fuglen med hjem. Og de sagde det var fantastisk hundefører arbejde og jeg får en rigtig rigtig god hund [:I]

God dag og meget træt hund.

I dag var vi så af sted igen. Bare mig med Vanille, min datter (der kedede sig bravt) og så min fætter og onkel. Vi skulle bare gå grøfterne i gennem.
Min dygtige hund søgte og søgte. Indtil hun pludselig gik lidt langt ud... Tog stand... Og jagede 4-5 fasaner plus et rådyr op alt alt for langt væk [B)] Så meget for min fuldstændig fantastiske vidunderhund [Wink] Vi søgte lidt ved de grøfter, og hun havde en enkelt super stand (og her skal I hjælpe mig - hvordan træner jeg Værsgo, tag fuglen!!! ??) men fuglen fløj desværre over den forkerte mark. Hvor er I jægere altså artige.. Jeg havde nok skudt den og skyndt mig at hente den. Godt jeg ikke har jagttegn endnu og slet ikke har i sinde at skyde noget nogensinde.

Jeg kunne godt blive bidt af det her. Hvor er det bare fedt så meget træning der skal til (og stadig mangler. F.eks. at man bliver lidt nærmere dem med geværer...) og hvor meget tillid man skal have til sin hund.
Svar
#2
Yay, vi er inviteret med som hundefører i den store jagtgruppe igen på lørdag.
Svar
#3
nice. Smile
knæk og bræk.

[Image: Unavngivet1.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????

[Image: dralflogomnavn.jpg]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#4
Tak tak Smile
Svar
#5
Så har vi været af sted igen.
Jeg så flere dyr denne gang, og havde hende i snor ved de flade marker der skulle drives af. Hun løber stadig for langt efter min mening, men jeg er måske bare sart.

På den sidste haretramp blev der så jaget en hare op, der på trods af 3 skud fortsatte. Den anden hundefører satte sin hund efter den flygtende hare, men den snøvlede bare lidt rundt (havde vist ikke set haren). Jeg tænkte "Det går da aldrig", slap Vanille og sagde Apport. Og WRUUUUUM satte min hund efter haren. Indhentede den og bragte den tilbage til mig. Og den stakkels hare var nærmest væk i horisonten på det tidspunkt jeg slap hende.

Jeg er stadig helt høj over det. Hun er altså bare ret fantastisk [Big Grin]

"Den er godt nok hurtig din hund!" og "Hun har næse for det" var nogle af kommentarene.

Men jeg mangler stadig at finde ud af, hvordan jeg gør med det standtræning...
Svar
#6
De fleste hunde kan trænes til stand, men det er kun hønsehunde som har det i generne. Du kan træne med hunden ved at tage en bambuskæp eller fiskestang af ca 3 meters længde. Dertil binder du en snor på cirka samme længde. I enden en karklud. Når du så leger med hunden, drejer det sig om at du drejer rundt om sig selv og hunden skal så jagte kluden. Engang imellem svinger du kluden over hunden således at den springer efter kluden, måske prøver den på at vende i luften. Det er når den laver vendingen at den engang imellem tager stand over for kluden. Øvelse gør mester.

I naturen bør du gå ture alene med hunden i områder hvor du ved der er fuglevildt. Vær opmærksom på at gå imod vinden. Feks langs med skel eller op til en lille remise. Når du går ud over en mark, så sørg for at gå i modvind, og start feks med at gå imod venstre, når hunden så overhaler dig og er ca 20 meter foran dig så zagger du tilbage op imod vinden. Hunden bør vende om og prøve på at komme foran dig igen. Når den så er ca 20 meter foran dig til højre så zigger du tilbage mod venstre. Dvs at du zigzager over marken med måske 10 eller 20 meter mens hundens søg er omkring 2 til 6 gange større end dit. Det vigtigste er altid at gå direkte imod vinden, således at hunden hele tiden lærer at vende med snuden op mod vinden.
Svar
#7
Tusind tak for svaret [Smile]

Hun er heldigvis begyndt at tage stand naturligt. Det var jeg jo ellers usikker på om hun ville i og med hun er en blanding.

Det jeg mangler hjælp til er, hvordan jeg træner hende til Værsgo-Få-Fuglen-Til-At-Flyve. Jeg har læst en masse om, at man endelig ikke må få en træg rejser, men jeg mangler at få en rejser overhovedet [Wink] Nej hun gør det hvis jeg sådan går "foran" hende.

Hun løber stadig for langt alene, så jeg har hende i snor når vi afsøger åbne arealer. Medmindre skytterne står spredt, så de kan skyde det hun jager op.

Men hun er også kun 15 måneder, så der er mange timer der skal puttes i hende endnu.
Svar
#8
Jeg har ofte oplevet at en dedikeret standhund som bliver provokeret af en apportør under standen af sig selv vil rykke frem. Hvis man timer dette sammen med komandoen allez så kan det måske trænes ind i hunden. Megen ros er vigtigt. Du kan feks prøve at bruge klude metoden og lade den få lov til at fange kluden hvis den farer frem på allez. Ellers generelt så vil en hund på 15 mdr nok have mere brug for alenetræning end reel jagttræning. Ihvertfald hvis du ikke kan fløjte den til stop under alle episoder.
Svar
#9
Så har vi været af sted igen [Big Grin]

Hun er super til at drive skov i gennem. Kommer hele tiden tilbage til mig og løber derhen hvor jeg beder hende.

Og det allerbedste!

Hun tog stand!! Igen! Og det var sådan en helt perfekt situation. Hun tog stand tæt på mig. Jeg gik lidt nærmere, kunne se der lå en kok og trykkede sig lige foran hende. Jeg råber til nærmeste skytte om han er klar? Så siger jeg Værsgo og først der springer hun frem og rejser den og bliver ved mig [Big Grin][Big Grin] Den flyver så desværre den gale vej og bliver ikke skudt. Men nøj hvor var det bare den fedeste oplevelse!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)