Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako Vixen 222R med micro groove.
#1
Så kom jeg endelig på skydebanen.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Ny kikkert og montage er monteret, så nu skulle der skydes.
Jeg tog på Kalvebod 200m bane i onsdags for at indskyde Sako'en.
Piben er med 12 micro groove riffelgange.

Jeg er ikke rigtigt tilfreds med præcisionen [xx(], og har brug for jeres erfaringer :

1. De bedste grupper med Sako 50gr FMJ spredte 7-8cm. Hvor stor indvirkning har vinden på spredningen ?
Det blæste 7-8m/s i en vinkel på ca 45°.

2. Har micro groove riffelgange kortere levetid end almindelige ?

3. Har micro groove riffelgange tendens til hurtigere at miste præcisionen ved tilsmudsning ??
Efter 50 skud kunne jeg ikke ramme skiven.

Inden I kommer med alle jeres fejl 40 kommentarer [Wink] er her 2 serier med min Zoli i 308Win, skudt samme dag.
Patronen er fabriksladet Lapua 185gr Mega. De 3 øverst til venstre er fra en gammel æske og de 3 nederst til højre er fra en ny indkøbt.

[Image: Mega200w.jpg]

Håber virkelig i kan hjælpe, for jeg er ved at være ret [B)][Sad!] træt af min Vixen

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#2
Hej Zoli!

Hvorfor tog du ikke et billede af .222 skudgruppen!

på 200 m afstand med FMJ kugler er 6-7 cm vandret spredning ikke dårligt med den vind. For en almindelig riffel i .222 er en spredning på 10 - 20 mm på 100m realistisk, det vil give en geometrisk spredning på 20 -40 mm på 200m, lægger du dertil en spredning på grund af vinden (mit ballistikprogram siger ca. 20 cm vindafdrift på den lille kugle med den vind!!)
det siger sig selv at selv små variationer i den vind vil åbne dine grupper MEGET i vandret retning, så jeg ville kigge udelukkende på den lodrette spredning.

Det er den vertikale (lodrette) spredning der her er mest interessant, men da vi jo ikke kan se .222 skudgruppen, kan jeg jo ikke afgøre noget.

FMJ kugler har jeg ikke ret gode erfaringer med rent præcisionsmæssigt[xx(] i .222

dine .308 grupper er helt ok for 200m, så det er nok IKKE jordforbindelsen det kniber med[Wink]
Men læg lige mærke til hvilken retning dine .308 spreder mest!!
Ret OK skydning med den vind[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by dravis
Hvorfor tog du ikke et billede af .222 skudgruppen!



[:I] Tja, for at være helt ærlig, så gik der en del skiver til da jeg blev rent tudefjæs [Sad] og og havde ret ondt af mig selv [xx(].

Jeg havde alligevel en del med hjem. Jeg kigger lige når jeg kommer hjem.

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#4
Så er der et par 222 grupper.
De første 2 er Sako 50grains FMJ, 3 skud i hver skive.

[Image: FMJ50gr1w.jpg]

[Image: FMJ50gr2w.jpg]

Her 3 skud med Norme 62grains SP. Det 3. skud ved jeg ikke hvor ramte.[Sad]

[Image: SP62gr1w.jpg]

Alle skud er afgivet på 200m.

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#5
Hej Zoli!

Du må ind på en 100m bane hvor det ikke blæser SÅ meget.

Der er dog en del lodret spredning også, så derfor tør jeg ikke umiddelbart konkludere noget ud fra dine skiver.

Har du fået testet dine Bear Claws ??

Ved du hvad stigningen er på den Micro-groove pibe?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Jeg tager en tur på 100m.

Jeg har ikke villet teste minr BC'ere før riflen var indskudt. Jeg ville gerne kunne adskille variationer fra skytte, riffel og ammunition fra hinanden.[:I]

Jeg mener stigningen er 14". Jeg har målt den med rensestok metoden. Jeg kontrollerer lige i aften.

Mvh

Zoli
Mvh


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)