Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
COL vs. Maxlængde
#1
Er blevet lidt i trivl om der er en fejl i min nye Tikka T3 22-250. Hvis jeg bruger ladedata fra ladebogen så siger den COl 59.5mm med Sierra gameking 55gr, men hvis jeg måler min riffel er længden max 63,5mm altså friflugt på 4mm.
Er det normalt??
Er det fordi er der relavtivt højt tryk i de små kalibre??
Kan der hentes lidt præsision med mindre friflugt?
Mvh.
Morten
Svar
#2
Der er ikke noget i vejen med din Tikka.

Sauer 80/90 kan have op til 20mm friflugt. Wheatherby kalibre har tit omkring 10mm friflugt.

Friflugten i kammeret er nød til at kunne tage de tungeste kugler med den rundeste spids.

Teoretisk set er der måske noget præcision at hente på at holde friflugten lille, men det er lagt fra altid. Du må prøve dig frem.


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Men det skal du jo bare være glad for.. hvis du justerer projektilet 2 mm. frem har du en ok friflugt stadig... men plads til mere krudt uden at give overtryk..
Svar
#4
Laste om nye teorier i et vabenblad omkring pracisionsskydning med riffel. Denne teori gar ud pa, at projektilet faktisk skal rore ved riffelgangen. Herved starter projektilet sin rotation ojeblikkeligt, istedet for forst ved friflugt at ramme riffelgangen hardt og modtage en minimal deformering. Eller have sa meget fart pa, at det skojter ind i riflingen, og forst stabiliseres mikrosekunder senere.
Der omtales bla. mindre gas blow-by og dermed mindre erosion af kammerenden.
Ok, dette er ikke jagtskytter med baneskytter som leder efter optimal pracision. Disse ladninger er selvfolgelig genladet, og de anvender krudttyper med anderledes og sikkert svagere trykkurver, og er langt fra max.ladninger.
Maske ovrige her pa forum ved noget mere om dette koncept.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar
#5
Weatherby SKAL have den friflugt.
En klassisk fejl er at lave PATRONLÆNGDEN så friflugten er minimeret.
Resultatet kan i yderste konsekvens være katastrofalt overtryk.
Så må vi bare ikke håbe det er i en Bl**** igen, for så bliver det hovedløs gerning........[Big Grin]
Lad mig sige det sådan, hvis du laver PATRONLÆNGDEN længere end specificeret fra Wby så skal du ihvertfald ikke regne med at kunne lade en M@X ladning[B)]

I netop 22-250 KAN det være en fordel ikke at lave PATRONLÆNGDEN for lang idet det nogen gange kan være en fordel at kuglen slipper hylstret inden den rammer bommene.
Det har åbenbart vist sig at ved selv særdeles små unøjagtigheder, rundløb/kast under kamringen (hvis piloten på rivalen ikke matcher målet i piben) så er den næsten umulig at få ordentlig præcision i.
Bare spørg Simrekokken[B)]

Samtidigt er der forholdsmæssigt store variationer i længden på det bærende cylindriske stykke af projektilet i de små kalibre.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Citat:quote:

Maske ovrige her pa forum ved noget mere om dette koncept.



Har lidt beskeden erfaring på området, om end ikke statistisk værdig....
Har lavet omkring 15 308win systemer med en match rival og lagt ladningen efter at projektilerne er presset 0,3mm ind i bommene.
Med en ladning på 45grains RP15 og en PATRONLÆNGDE på 73,5mm får jeg glimrende præcision med stort set alle projektiler af ordentlig kvalitet.
Hastigheden er med 165 grains kugler omkring 850-865 m/s fra 60cm piber.
Base udvidelsen af hylsteret er ca 0,01mm deraf et moderat tryk.

Jeg har prøvet teknikken på systemerne: Tikka T3, Tikka 590, Sako TRG 22, mauser 98, Varberger, Barnard, med piber fra de respektive fabrikater der nu laver piber samt Krieger, Lilja og S&L

Min egen Barnard med QPQ behandlet S&L pibe har nu efter loggen gået omkring 2600 skud, så det er nok lidt tidligt at snakke om holdbarhed ved denne teknik endnu.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Det handler jo også om "hvor man vil hen"

Går man efter den ultimative præcision, så er det jo Bench Rest skytterne man skal spørge (det gælder altså også "almindelige rifler", det er belyst i flere artikler i "Precision Shooting Magazine")

Der er stort set ikke sat BR rekorder uden at projektilet er i kontakt med bommene ... så enkelt er det...

Nogle "almindelige rifler" KAN opnå en forbedring af præcisionen ved at sætte kuglen ud så den reelt rører bommene. Er man nervøs for forøget kammertryk, kan man jo reducere sine ladninger lidt og prøve sig frem.

Jeg har lavet et par forsøg med 6.5x55 og min trykmåler, og den viser IKKE et forøget tryk overhovedet, ved at sætte projektilet helt ud og røre bommene, tvært i mod ser jeg en sænkning af kammertrykket der næsten stemmer overens med det Quickload forudsiger, for en forøgelse af COL..

Det er ikke sikkert at dette gælder alle rifler, og ikke alle rifler bliver mere præcise af at sætte projektilet tættere på eller helt ud i bommene.

Man må forsøge sig frem.[Wink] = mere skydning og mere sjov...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
takker for jeres input, har lige købt QL så er det lidt nemmere at se hvad der sker teoretisk, ved ændring af COL
Mvh.
Morten
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)