Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Utrænet setter/unghund til skovfugl = vanvid??
#1
Ja den melding får jeg (fortrinsvis fra ruhårsfolk).. bare det at tænke på setter til skovjagt (primært S). Min gamle terrier er lagt ved foden af birken til min eng .. vil gerne have lidt større hund igen (langbenet til det vildmarks skov vi har)

er der nogen der har setter erfaring der kan fortælle om det er umuligt for en første gangs fuglehund ejer (har kun haft terriers før) bare at få nogenlunde ok brugbar hund ud af det med rimelig trænig indsats

mine overvejelser er.
a)
Ren/kun fuglehund -> mindre hårvildt drift (hvilket ellers kunne blive problem her i ulveland i S med masser fært eft elg, grævling, råvildt etc)
MEN til det skov jeg må gå på i S (4700ha) .. efterår lidt duer, jærper..ellers urfugl/tjur..vinter topjagt måske også have hund med (vores fælles jagt i DK er også mest skov.. lidt snepper )

b)
Stående .. så der er naturlig opholds/stop moment.. men skal bare være inde for brugshold for mig i skoven.. skal kunne se/komme til hvor den holder stand (eller måske kan det hjælpe med såen bibber de bruger til fjeldjagt) .. og vil ikke at den hele tiden går så langt at den konstant er i risiko for at blive taget af ulve

c) i fremtid måske forsøge på riper i fjeldet

d) 'BLØD' hund så den kan forliges med min lille border terrier (der er blevet knotten på store hanhunde (de dominante) .. de små går det fint med)

men ruhårsfolk siger settere kan ikke styres, de søger alt for langt ud til at være nytte i skov.. de er dårlig apportører.. det er vanvid at taget setter til svensk skovjagt. (Har lige talt med Kennel Senja pr tlf og han jo af modsat opfattelse.. settern kan sagtes holdes tæt/bruges til skov.)

e)
Det næste er så endnu mere tosset?: vil ikke starte fra hvalp af igen..og heller ikke købe en færdig trænet superhund (det er mit behov /evner ikke til.. igen ambition om markprøver/præmier.. kun ok til det svenske)
-> så har kigget på en englænder unghund af fine jagtlinier der som 'dødsbo hund'(tror jeg det var) pt kun er hjemmehund ved dattern - uden andet end hustræning. Den spiller umiddelbart godt sammen med min lille broder, hvilket er en forudsætning for hund #2. Den har instinkterne i orden, men som sagt ingen jagttræning eller decideret grunddessur. Med mit reducerede ambitions niveau .. ingen mark .. 'kun skov' .. er det VANVID?? .. eller? (vil endda tillade at den går på syn for at stille fugl på træ/halse .. som hun siger den har gjort pr gange.. det er jo det svenske 'trädskalere' funktion der kommer lidt ind der)

Det er måske allerede i næste uge jeg ville tage hunden hjem.. har så ca 1år at få den dueligt til at starte med næste sæson, hvis det går godt.

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#2
Hej wolf skate.
En engelsksetter er en fantastisk hund til skovjagt,hvis grunddressuren er i orden, da vil hunden næsten 100% sikkert holde den nødvendige kontakt i skoven til dig.

Den bedste løsning for dig ville helt sikkert være at købe en hund som en rutineret hunde/markprøve mand har kasseret sandsynligvis fordi den går for lidt på åben mark eller har for dårlig stil, noget som du kan være helt ligeglad med, og du får en hund som er komplet iorden og færdigdresseret.Prisen er som regel det samme som en hvalp koster.

Det er helt rigtigt hvad Erling som har kennel senja og som iøvrigt er formand for engelsksetter klub i Danmark har fortalt dig.

Jeg har gået på jagt og prøve med es de sidste 30 år og brugt dem til al slags jagt (mest i skov og skrub) mine hunde apporterer alt vildt, også ræv, de fanger råvildt af om nødvendigt og gør nøjagtigt det samme som de kontineltale hunde, bare mere elegant og betydeligt hurtiger.

Jeg kender de fleste inden for esk i Danmark og vil gerne være dig behjælpelig med at finde den rette hund, du sender bare en pm.

mvh støver.
Svar
#3
[Image: IMG_0773.jpg]

Sneppejagt i plantage. [Smile]

[Image: IMG_1836.jpg]

Skovfuglejagt i Småland. [Smile]
Svar
#4
HUhh det gik (og lidt /MEGET pral.... for øjebliket i hvertfald)

Fik det der Setter kræ med hjem og for S.... den kan løbe langt ud /hurtigt .... sikkert fantastisk som melde hund hvis den ville

Anyway knoklet med den en hel del .. ambition skal være rimelige Jagtduelig inden for et år = dvs til sidst Okt..så vi har over sommer perioden meldt os til lille Apportprøve for at der skulle kunne opbygges mere hund fører kontakt.

Nå finder ud af der er VAnd med i prøven ?? -> shit midt Maj hunden viser at den ik' at ka' svøm' ... det kan den så med hård indstats ca midt Juni..Hva Kanin .. skal den også håndterer hårvildt ??.. og hunden siger .. FØJ det smager som Sxxx..Den er hård den Kanin..efter en hel del arbejde vil han tage 'hans egen kanin' = den jeg har lagt ud oghan kender 'fra igår'.. men til prøve og trænings afslutninger = refucerer .. vil ik Kanin = Føj.

SÅ ekstra indsats her i Juli til at rette op på hans Jongeleren med duerne .. få ham at gå lige i vandet og prøve at fortælle ham 'fremmede kaniner' SKAL han også tage

Afsted til ESK-apportprøve i Gørding her i søndags ..kommer tidligt og laver lille morgen session med ny kanin før prøven = han vil ik' &/¤/&¤%#! -> DU SKAL.. nå ok .. to gange han går ud og tar ' den .. så har vi gjort hva' vi kunne før prøven .>

http://www.patrick.eggers.dk/dogs/happy_...index.html

Duer fint nok .. tage lidt tid med 2ern..men bliver ved og kommer pænt ind med den

Kanin .. han TAR den sgu'

Så er der vand tilbage,, han plejer at være fintfølene mrd at ville dyppe tæerene 1min pæng før han vil i -> men han gå rent ind! , fugl og hjem,

bestået!! Happy (ja det hedder hunden..tænket ellers kalde ham Leif(Lalleglad) for det passer til det 'tossehoved') ..
men 'shit' bagefter til prøve reultaterne .. han fik sgu' max = 30p .. og den anden der også fik det var kørt hjem så der blev ikke nogen match up = Happy vinder pr 'default'..fordælen sikken en omvæltning fra udopragen lømmel ... til en hund der bare ville (den dag i hvert fald)

så 'bolt pistolen' er lagt væk lige nu og der er små forhåbninger om at han måske kan bruges til Oktober

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)