Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forslag til ladedata 270WSM
#1
Haves: Speer 150 grains soft point og Norma 204

Jeg kan ikke få Normas opgivelser til at stemme med QL.

Er der nogen der har rigtige erfaringer?
Svar
#2
Efter min praktiske erfaring får du en del mere hastighed med MRP eller sågar MRP2. Hvad siger norma kontra QL?

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
Norma's hjemmeside siger 56-59,5 grains Norma 204, det giver 890-938 m/s.
QL siger 841-891 m/s med samme ladning og COL på 68,6 mm.
Svar
#4
Jeg tror nu mere på QL. Hvilken COL kan dit kammer rumme?

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#5
Jeg lader 270WSM med en 150gr Oryx.

Den får skubbet af 65 grs MRP

Hvad udgangshastigheden er finder jeg mindre interessant til jagtlig relevante afstande og ladningen er da heller aldrig blevet kronograferet.

Hvis ladningen skyder præcist og vildtet ligger på stedet når det rammes, så ved jeg at det rækker med et par cm. overslag på 100 meter. Så kan jeg skyde ud til 200 meter uden at korrigere.
Om V-nul er 50m/s mere eller mindre har næsten ingen betydning for kuglebanen.

Jeg er derfor, i jagtlig sammenhæng ligeglad med V-nul.

Generelt synes jeg der er for stor focus på hastigheden blandt hjemmeladere. Jeg har en fornemmelse af at mange hjemmeladere opfatter høj V-nul som et kvalitetsparameter. Jo hurtigere jo bedre.
Her er jeg helt uenig og jeg kronograferer normalt kun de patroner jeg bruger til bjergjagt (hvilket kun er sket 1 gang) og dem jeg bruger til præriehunde og feltskydning.
Alle andre jagtpatroner lader jeg moderat og lægger mig sjældent oppe i nærheden af max tryk.
Skyder de godt, så holder jeg med det og indskyder med lidt overslag på 100 meter. Det har virket i mange år nu.
På jagt har jeg brugt .204Ruger, 223, 6½Træls, 270WSM, 7x57, 30.06, 300WM, 338WM, 35whelen, og det er kun de 2 mindste jeg klikker på kikkerten. Derfor er det kun dem jeg kender V-nul på for at kunne lave en tabel.

Just my ½$

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Citat:quote:

Generelt synes jeg der er for stor focus på hastigheden blandt hjemmeladere. Jeg har en fornemmelse af at mange hjemmeladere opfatter høj V-nul som et kvalitetsparameter. Jo hurtigere jo bedre.


Enig!

Mange af dem der fokuserer så voldsomt på hastigheden burde generelt købe lidt træningsammo og øve sig lidt i stedet[B)][Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Også enig!

Min spørgen funderer sig udelukkende i, ikke at få svejset en patron med for højt tryk. Og, ja, start lavt og arbejd dig op, men der er ikke grund til at starte med alt for lidt i hylsteret, så var der en der havde lidt praktisk viden om 270WSM, så kunne det være en genvej.

Og da jeg i forvejen skyder over 1.500 hjemmerullede skud årligt, kan det blive svært at få tid til at øve sig meget mere..... Men igen, enig, nogen burde måske nok skyde mere og snakke/skrive mindre.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

Jeg lader 270WSM med en 150gr Oryx.

Den får skubbet af 65 grs MRP

Hvad udgangshastigheden er finder jeg mindre interessant til jagtlig relevante afstande og ladningen er da heller aldrig blevet kronograferet.

Hvis ladningen skyder præcist og vildtet ligger på stedet når det rammes, så ved jeg at det rækker med et par cm. overslag på 100 meter. Så kan jeg skyde ud til 200 meter uden at korrigere.
Om V-nul er 50m/s mere eller mindre har næsten ingen betydning for kuglebanen.

Jeg er derfor, i jagtlig sammenhæng ligeglad med V-nul.

Generelt synes jeg der er for stor focus på hastigheden blandt hjemmeladere. Jeg har en fornemmelse af at mange hjemmeladere opfatter høj V-nul som et kvalitetsparameter. Jo hurtigere jo bedre.
Her er jeg helt uenig og jeg kronograferer normalt kun de patroner jeg bruger til bjergjagt (hvilket kun er sket 1 gang) og dem jeg bruger til præriehunde og feltskydning.
Alle andre jagtpatroner lader jeg moderat og lægger mig sjældent oppe i nærheden af max tryk.
Skyder de godt, så holder jeg med det og indskyder med lidt overslag på 100 meter. Det har virket i mange år nu.
På jagt har jeg brugt .204Ruger, 223, 6½Træls, 270WSM, 7x57, 30.06, 300WM, 338WM, 35whelen, og det er kun de 2 mindste jeg klikker på kikkerten. Derfor er det kun dem jeg kender V-nul på for at kunne lave en tabel.

Just my ½$

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Enig! Men med MRP eller MRP2 vil trykket være en del lavere ved den samme hastighed du har med 204. Måske dine hylstre holder lidt længere!!!
Min skød bedst med friske ladninger og fyldte hylstre![Smile]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)