Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Swift A-Frame erfaring søges
#81
Jeg skulle måske lige tilføje, til dem der måske tro at jeg har noget imod GT.
Det har jeg absolut ikke ...jeg har skam stor respekt for hans arbejde.

Det er ren og skær diskussion ... der måske har udviklet sig lidt. [Smile][Smile]

Men det kender alle vel, fra vores kære folketing [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#82
Citat:quote:

Originally posted by Rex
Det jeg ville sige til dig, var at, når man provokerer på den måde, som GT gør her, med sit ”diskenspringer halløj”.
Så kan jeg ikke se, der er noget galt i, at Mini kalder ham en "selvbestaltede eksperter" .

Husk ordsproget: Kast ikke sten, hvis du selv bor i et glashus.



Citat:quote:

Originally posted by Rex

Jeg skulle måske lige tilføje, til dem der måske tro at jeg har noget imod GT.
Det har jeg absolut ikke ...jeg har skam stor respekt for hans arbejde.

Det er ren og skær diskussion ... der måske har udviklet sig lidt. [Smile][Smile]

Men det kender alle vel, fra vores kære folketing [Big Grin][Big Grin][Big Grin]



Just lige what I sku til to say [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#83
Citat:quote:

Originally posted by Rex

Citat:quote:

Originally posted by n a

Et udpluk af jagtparadokser.

Mange jagtmuligheder medfører ofte mindre økonomi til køb af det ultimative udstyr.

Jo dårligere bensinøkonomi og jo længere køreafstand. jo færre penge er tilovers til ammunition

Jo oftere en person kommer på jagt, jo mindre tid er til overs til at udvælge det ideelle udstyr.

Jo mere jagterfarring jo mindre behov for specialudstyr.

En god bekendt, som kun kommer på jagt 4-6 dage pr. uge i jagtsæsongen. Kommer næsten altid med den samme "let håndslidte" haglspreder(som han købte billigt for 25 år siden), eller riflen han byttede sig til for en ½ ko for 15 år siden(forøvrigt stadig udstyret med den ultraprecise 3-9x40 "no name" koreakikkert til en svimlende pris af 800 kroner), i de samme forvoksede flydepramme af et par støvler, i de samme lidt slidte, formodentligt i fordums tid mærkevare jagtbukser og jakke(Harald Nyborg/foderstoffen). Medbringende sine hunde standsmæssigt førte i moderigtig hundesnor (blå og af fabrikatet "bigballesnor")
Men han er forøvrigt ret kompetent som jæger, og som resten af banden, ualmindeligt behagelige og hyggelige at omgåes



Nu holder dine jagtparadokser ikke lige i dette tilfælde.

Hvis man f.eks. kommer på en jagt og man ved, at jagtudlejer, kræver man bruger en kugle, der kan lave gennemskud på vildtet, så er det ikke en undskyldning, at man har brugt alle sine penge og derfor må spare de 5 kroner, en lidt hårdere kugle koster.

Det er jo normalt ikke flere hundrede dyr, at en jæger skyder om året.
Lad os antage, at en jæger skyder 10 dyr pr. år, tror du så ikke man kan finde de ekstra 50 kr. (5kr x 10 dyr) i budgettet, en lidt bedre kugle koster for et helt års jagt.

Hvis du går tilbage og læser flere af mine tidligere indlæg, så er jeg rent faktisk en af de "diskenspringere", der mener, at man sagtens kan gå på jagt med en billig Bushnell kikkert.

Jeg låner lige GT's sætning fra tidligere i diskussionen:
Gider ikke overpriced produkter når der er fuldgode alternativer .... i dette tilfælde en Bushnell kikkert, når det er tale om dansk jagt.

Du vil også se at jeg startede en tråd om emnet, da en nyjæger spurgte på en billig kikkert.
Han blev jo nærmest bedt om at vente med at gå på jagt, til han havde et bedre budget.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...erms=zeiss

Så nej, jeg mener ikke at man kun kan gå på jagt, hvis man er indehaver af det dyreste grej, der kan erhverves.
Jeg mener, at man nogen gange sparer de forkerte steder ... i denne tråds tilfælde m.h.t. kuglevalg, når den samlede udgift for besparelsen er latterlig lille.

Mvh. Rex / Guns & Powder



Ja jeg ved det godt - en amatør som mig skulle tie - men det er jeg desværre dårlig til [Wink]

Jeg er faktisk fuldstændig enig med dig Rex - jeg sparer hellere 5000 på kikkerten og bruger dem på kuglerne[Big Grin]

I 2004 købte jeg en T3 cal. 22-250 med en Banner 3-9x40 i en billig monoblock alumontage incl 100 hylstre 100 projektiler og matrice = ialt 8000,- det kørte perfekt indtil jeg fik råd(lyst) til en elite 3200 3-9x50 i optilock ikke fordi banneren voldte problemer, men fordi den manglede på juniors riffel. Til danske ræve og råvildt er der ikke problemer med lys og vandtæthed, men lysgennemgangen og den generelle optiske kval. kan naturligvis ikke matche min Swarovski. til gengæld kan man ikke stoppe hvad som helst af bløde amerikanske kugler i 22-250'eren - det vil jeg gerne advare imod[Big Grin] jeg skød en ræv på kort hold med en hornady sx - der var stort set kun hoved, hale og poter tilbage.

Og du har også ret i det du bemærker i dit link til den anden tråd. Som ny herinde føler man sig ikke velkommen - jeg forestiller mig at det var lidt det samme med nyjægeren der mødte op til rævejagt i lokalforeningen for 25 år siden - han blev sikkert DOF'er [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#84
@mini

Du blander begreberne lidt.

På den ene side er du fortaler for dyrere kugler for at sikre gennemskud osv.

På den anden side skriver su at man ikke kan stoppe hvad som helst i en 22-250, hvorefter du selv nævner at du har skudt en ræv med en SX kugle.

Du fik lige nøjagtig det resultat som du vel forventede - og den forøvrigt billige kugle gjorde præcis det du forvntede den skulle. SX = Super Xplosive.

Som bruger af både hårde og bløde kugler er der 1 ting der ikke er uvæsentligt efter min (og andres) mening.

Et gennemskud med en "Superkugle" (der kommer fra en magnumkaliber) udgør en ikke uvæsentlig sikkerhedsrisiko. Jeg kender til situationer hvor medjægere posteret andre steder i skoven har haft mere eller mindre restkugler, ubehageligt tæt forbi sig. Og det selv om skytten nebte at kuglefanget var i orden.

Jeg oplevede det selv på bukkejagten i maj.

Svenske undersøgelser har vist at elghunde lever livet farligt. En røngtenundersøgelse af et udvalg af elghunde påviste en ret stor andel havde kuglefragmenter i kroppen.
Jeg så en artikel i "Svensk Jagt" at en kugle let kan vinkle 40° inde i en vildtkrop.
Så selv om at man mener at man har tilstrækkeligt kuglefang, så er der en større risiko for at ukontrollerede halvtunge restkugler farer rundt hvor de ikke skal være når det drejer sig om bondede eller masive kobberkugler. Hvis det sker, havde en standardkugle været et bedre valg. (Men det kan man jo ikke vide på forhånd)

Som et paradoks: Først ville Tyskerne have et forsøgsår hvor de forlangte at man brugte "bleifrei" geschosse:
Så havde man nogen uheldige episoder med ricochetter, hvorefter man forbød "bleifrei". (Bl.a blev en skovarbejder skudt)
I år fik vi så at vide at "bleifrei" igen er blevet tilladt. Bl.a fordi man har konstateret at ørne har forhøjet blyindhold efter at have spist indvolde fra skudte dyr.
Dem der havde skudt vildt med blyholdige kugler skulle tage ALLE indvolde med hjem i en sæk. Ellers måtte vi eftelade indvoldene i skoven.
Og senest i sidste uge fik mine jagtkammerater den besked fra den lokale "Oberförster" at fra næste år bliver blyholdige kugler igen forbudt.
Bemærk at i Tyskland gælder ikke de samme reger i alle Bundesländer, så undersøg reglerne inden I tager på jagt.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#85
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@mini

Du blander begreberne lidt.

På den ene side er du fortaler for dyrere kugler for at sikre gennemskud osv.

På den anden side skriver su at man ikke kan stoppe hvad som helst i en 22-250, hvorefter du selv nævner at du har skudt en ræv med en SX kugle.

Du fik lige nøjagtig det resultat som du vel forventede - og den forøvrigt billige kugle gjorde præcis det du forvntede den skulle. SX = Super Xplosive.

Som bruger af både hårde og bløde kugler er der 1 ting der ikke er uvæsentligt efter min (og andres) mening.

Et gennemskud med en "Superkugle" (der kommer fra en magnumkaliber) udgør en ikke uvæsentlig sikkerhedsrisiko. Jeg kender til situationer hvor medjægere posteret andre steder i skoven har haft mere eller mindre restkugler, ubehageligt tæt forbi sig. Og det selv om skytten nebte at kuglefanget var i orden.

Jeg oplevede det selv på bukkejagten i maj.

Svenske undersøgelser har vist at elghunde lever livet farligt. En røngtenundersøgelse af et udvalg af elghunde påviste en ret stor andel havde kuglefragmenter i kroppen.
Jeg så en artikel i "Svensk Jagt" at en kugle let kan vinkle 40° inde i en vildtkrop.
Så selv om at man mener at man har tilstrækkeligt kuglefang, så er der en større risiko for at ukontrollerede halvtunge restkugler farer rundt hvor de ikke skal være når det drejer sig om bondede eller masive kobberkugler. Hvis det sker, havde en standardkugle været et bedre valg. (Men det kan man jo ikke vide på forhånd)

Som et paradoks: Først ville Tyskerne have et forsøgsår hvor de forlangte at man brugte "bleifrei" geschosse:
Så havde man nogen uheldige episoder med ricochetter, hvorefter man forbød "bleifrei". (Bl.a blev en skovarbejder skudt)
I år fik vi så at vide at "bleifrei" igen er blevet tilladt. Bl.a fordi man har konstateret at ørne har forhøjet blyindhold efter at have spist indvolde fra skudte dyr.
Dem der havde skudt vildt med blyholdige kugler skulle tage ALLE indvolde med hjem i en sæk. Ellers måtte vi eftelade indvoldene i skoven.
Og senest i sidste uge fik mine jagtkammerater den besked fra den lokale "Oberförster" at fra næste år bliver blyholdige kugler igen forbudt.
Bemærk at i Tyskland gælder ikke de samme reger i alle Bundesländer, så undersøg reglerne inden I tager på jagt.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Max - du har ret jeg fik det forventede og ønskede resultat med sx kuglen i 22-250. Jeg fik stort set samme resultat med en Sierra Gameking hvoraf jeg fik en æske med da jeg købte riflen. For nu at blived udtrykket disknspringere - så anbefalede sælgerén netop den kugle da den var konstrueret til "game" og af et anerkendt fabrikat, og forretningen solgte rigtig mang af dem. (skal lige sige at det ikke var Rex)

Problemet var at Game King'en traf en buk perfekt på bladet (mellem ribben) uden at der var skudtegn, og bukken forsvandt i bjergfyrrene. Det var ikke schweiss på anskudsstdet - kun lidt hår. Schweisshundeføreren mente om jeg kunne have skudt forbi, men dt plejer jeg ikke på 50M afstand med en tobenet skydestok[}Smile]
Hunden fandt bukken forendt 4 1/2 time efter skudet efter en kort eftersøgning. bukken var gået 150-200 M med en perfekt PLACERET kugle. Problemet var at kun lungen på ingangssidn var ødelagt, og der var ikke antydning af kugle eller kuglefragmenter på ribbenene på udgangssiden. Det er bare ikke godt nok i min lille lukkede verden. Jeg tænker hvad dr ville være sket hvis kuglen havde siddet på skulderbladet eller på rørknoglen?

Men du har helt ret sx-kuglen forventer at fragmentere.

Mit budskab er at der skal lidt mere til ved højere hastigheder, og det duer bare ikke at anbefale dt som man sælger mest af til cal. .308 el.

i 308 har jeg også haft probleme med Hornady SP til kronvildt i Skotland. her havde jeg gerne investeret et par hundrede mere i "bedre" projektiler - resten af turen var dyr nok[Big Grin]

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#86
Se om trådens spørgsmål http://www.rathcoombe.net/sci-tech/balli...thods.html - som også indeholder test af Swift A-Frame.

Har i øvrigt handlet fast hos Rex gennem flere år og har nu aldrig følt, at andet end min egen lyst til at eksperimentere ledte mig til dyre projektiler, den rådgivning jeg fik gik faktisk i en økonomisk set mere fornuftig retning.

Men herudover kære venner - så er jeg tilbøjelig til at dels give Stoffer ret, dels kommer der virkelig ikke meget mere nyt frem i jeres personlige drøftelser.

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#87
Hej.
Jeg fik købt Swift A-freme og Nosler AccuBond i 200gr et par dage før jeg rejste til Syd Afrika, jeg fik lavet en fin ladning til Nosler AccuBond men det nåede jeg ikke med Swift A-freme som jeg var tilfreds med så jeg valgte at tage RWS EVO i 13g med og så Blaser`s CDP i 12,7g. min 8x68S skød 15mm højre med RWS EVO med det var fint nok.
Jeg skød Waterbuck med RWS EVO, skudt på bladet hvor kuglen sad i skulder knoglen på modsatte side.
Med Blaser`s CDP kugle skød jeg Eland, hvor kuglen sag i skindet på modsat side.
Yderliger skød jeg:
Hulepindsvin med gennemskud[Big Grin]
Bushpig med gennemskud
Sharps Grysbuck
Steenbok.

De to valgte kugler virkede fint.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#88
Fedt tillykke, kom så med nogle billeder af de kugler, og nå ja også dyrene.[Big Grin]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)