Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Swift A-Frame erfaring søges
#21
Jeg har aldrig fortrudt at jeg købte nogle A-frame til min 7 mm af en meget flink mand. [Wink]

Måske kuglen er hård, men man er næsten 100% sikker på at den når ind til de vitale dele. Og det er der ikke meget vildt der tåler.

Der findes mange gode kugler, de bedste er dem der rammer rigtigt ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#22
Hej
Claxel, den flinke mand kender jeg hvis [Big Grin] men jeg har aldrig skudt på vildt med dem i min 7mm da jeg havde den. Jeg har købt en kasse, så må vi se om de virker når jeg kommer der ned, har du prøvet dem på Afrikansk vildt ?.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#23
Jeg har ikke selv prøvet dem, men jeg lavede nogle 300 grains til .375HH, som var med sydpå.

Min ekskone skød en kudu med én af dem, den kunne ikke holde balancen og kom trillende ned ad skråningen til hende ...

Kim, min gode ven og jagtkammerat, tog sammen med Finn, resten af dem med på bøffeljagt. Her viste de sig igen solide og pålidelige, tre af de sorte tykhuder fik de med hjem.

En af dem skulle kun have ét skud, så opgav den ævred.

I 7mm'eren er den god til råvildt, den er ikke så slem til at lave store kødskader.

Men jeg er langt fra færdig med at teste dem [:p][:p][:p]

K&B #391;#406;á#7821;#1241;#406; [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#24
Hej Ole.

Jeg har brugt A-Frame 180 grains i 300WinMag i Afrika.

De virker fortrinligt - også på mindre vildt.

Du burde sagtens kunne få hastighed nok i din 8x68s til A-frame,

det er kun i "Barbie" kalibre, at kuglen måske er lidt for hård [Big Grin]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#25
I 7mm rem mag med fuld gas var den ihvertfald for hård til polske kronhjorte og grise +100kg[B)]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by GT

En ellers udemærket kugle, bare alt for dyr og i mange tilfælde for upræcis.

/GT



Jeg har aldrig rigtig forstået den der med at en kugle er for dyr til jagt.

Kan det ikke være fuldstændig lige meget om en kugle så koster 15 kroner, hvis den skal bruges til at nedlægge et stykke vildt ?

Man betaler gladelig flere tusinde for at få lov til at skyde dyret, men fravælger at bruge en kvalitets kugle, hvis den er 7-8 kroner dyre end en billig Hornady SP.

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#27
Det er det sædvanlige. Ammo må ikke koste noget, men udstyret og rejserne er der ubegrænset budget på[:0]

Man kører gladeligt 200 km for at købe 1000 flugt skydningspatroner, med en besparelse på 1 øre stykket.

For at komme tilbage til emnet.

Det er vel for hunnan ligegyldig om det er en bonded superkugle m. overliggende knastaksel og elektronisk styret gnist forlænger eller en almindelig flad SP. Det vigtigste er vel at den kan slå ihjel. Om den så har kostet 5 eller 25 kroner er underordnet, set i lyset af hvor mange skud til vildt de fleste bruger.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Det er det sædvanlige. Ammo må ikke koste noget, men udstyret og rejserne er der ubegrænset budget på[:0]

Man kører gladeligt 200 km for at købe 1000 flugt skydningspatroner, med en besparelse på 1 øre stykket.

For at komme tilbage til emnet.

Det er vel for hunnan ligegyldig om det er en bonded superkugle m. overliggende knastaksel og elektronisk styret gnist forlænger eller en almindelig flad SP. Det vigtigste er vel at den kan slå ihjel. Om den så har kostet 5 eller 25 kroner er underordnet, set i lyset af hvor mange skud til vildt de fleste bruger.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben



100% enig.

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#29
Citat:quote:

Det er det sædvanlige. Ammo må ikke koste noget, men udstyret og rejserne er der ubegrænset budget på

Man kører gladeligt 200 km for at købe 1000 flugt skydningspatroner, med en besparelse på 1 øre stykket.

For at komme tilbage til emnet.

Det er vel for hunnan ligegyldig om det er en bonded superkugle m. overliggende knastaksel og elektronisk styret gnist forlænger eller en almindelig flad SP. Det vigtigste er vel at den kan slå ihjel. Om den så har kostet 5 eller 25 kroner er underordnet, set i lyset af hvor mange skud til vildt de fleste bruger.



Det skal en "diskenspringer" naturligvis synes, ellers er han da en dårlig købmand[Wink]

Gider ikke overpriced produkter når der er fuldgode alternativer.
Når jeg skriver den er for dyr er det fordi jeg mener den er for dyr, hverken mere eller mindre. Personlige erfaringer koblet til dette gør at jeg personligt fravælger den da jeg kva erfaring ikke bryder mig om virkemåden.

Jeg vælger en fuldstændigt brugbar kugle til den lavest mulige pris, for så kan jeg nemlig uden at ødelægge budgettet træne med den også.
Derfor forbeholder jeg mig retten til at gøre således og samtidig fortælle om det når folk spørger, præcis som alle beretter om deres valg og meninger på et forum.

Mange gange vælges åbenlyst tåbelige kalibre og kugler til jagtformer der ikke på nogen tænkelig måde kræver det.
At folk eksperimenterer for sjov er fint nok, men at rådgive som om det var en nødvendighed finder jeg forkert.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Det er det sædvanlige. Ammo må ikke koste noget, men udstyret og rejserne er der ubegrænset budget på

Man kører gladeligt 200 km for at købe 1000 flugt skydningspatroner, med en besparelse på 1 øre stykket.

For at komme tilbage til emnet.

Det er vel for hunnan ligegyldig om det er en bonded superkugle m. overliggende knastaksel og elektronisk styret gnist forlænger eller en almindelig flad SP. Det vigtigste er vel at den kan slå ihjel. Om den så har kostet 5 eller 25 kroner er underordnet, set i lyset af hvor mange skud til vildt de fleste bruger.



Det skal en "diskenspringer" naturligvis synes, ellers er han da en dårlig købmand[Wink]

Mange gange vælges åbenlyst tåbelige kalibre og kugler til jagtformer der ikke på nogen tænkelig måde kræver det.
At folk eksperimenterer for sjov er fint nok, men at rådgive som om det var en nødvendighed finder jeg forkert.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Læs lige hvad jeg skriver! Der anbefales ikke at købe det dyreste, derimod det der fungerer og det er ikke altid det der koster kassen.
I de fleste tilfælde vil danske jægere med den jagt de kommer på være ganske godt tjent med en ganske almindelig Splat Point.

Mit lidt sure opstød ang. nærigheden bunder i at 80% af jægerne brokker sig over at en kasse ammo koster X antal kroner, men det betyder intet hvad transport omkostningerne løber op i på en jagt sæson.
Sammenligner du de to udgifter er ammo prisen jo latterlig lav[:o)]

Hvad angår A-Frame har jeg også været dèr i min 30-06 som er min allround riffel. Den blev kasseret igen. Jeg kan ikke bruge det til noget, når et stykke råvildt løber 150 mtr. med en hjertekugle.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#31
Jeg tror jeg er enig med Rex og Schönauer.

Jeg har ofte spurgt "patronpushere" hvad der er bedst, og svaret er som regel afhængig af om kuglerne indår som en "rabat" i købet, eller jeg skal smide nogle hundrede ved siden af.

Nu er der i dette forum så pokkers mange, og meget "kloge hoveder" så nogen må da have det rigtige svar [}Smile]

Og lige GT; det er da lykkedes mig flere gange at få billige og dyre og sågar mellemdyre projektiler til at ramme i samme hul, så prisen på billige træningspatroner er et dårligt argument for at skyde levende dyr med dårlige eller middelmådige kugler.

Handler det lidt om "religion"

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#32
Citat:quote:

Og lige GT; det er da lykkedes mig flere gange at få billige og dyre og sågar mellemdyre projektiler til at ramme i samme hul, så prisen på billige træningspatroner er et dårligt argument for at skyde levende dyr med dårlige eller middelmådige kugler.



Hej Mini, der er da ingen der taler om at bruge dårlige eller middelmådige kugler ? Ingen kugle kan det hele til perfektion, det vil altid være et kompromis. Også meget dyre premiumkugler har deres svage sider. Til langt det meste jagt, så slår de fleste jagtprojektiler absolut lige godt ihjel.

Et dådyr er squ ligeglad med om det bliver kørt ned af en Opel eller en Jaguar!!

Kan man få en god jagtkugle til en pris, så man kan få råd til at træne med den, så må det da være absolut at foretrække.

Mvh.LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....

STILLE!!! du er bare misundelig over at stemmerne KUN taler til Mig...
Mvh.LANI



Svar
#33
Citat:quote:

Og lige GT; det er da lykkedes mig flere gange at få billige og dyre og sågar mellemdyre projektiler til at ramme i samme hul, så prisen på billige træningspatroner er et dårligt argument for at skyde levende dyr med dårlige eller middelmådige kugler.


Næ, det handler om fornuftsbetragtninger fremkommet af praktisk erfaring.

Jeg ar bare træt af at man snart iflg diskenspringerne ikke kan slå noget ihjel med fuldgodt gennemprøvede konstruktioner til en fornuftig pris, men i stedet hele tiden skal høre flosklen om prisen på ammo kontra jagtleje. Den er snart så tyndslidt at det er til at kaste op over....

Havde de ivrige diskenspringere nu i situationen solgt kunden en kasse gode standardpatroner og 50 træningsskrald i stedet for at mase 20 patroner til 1000 kr ned i halsen på kunden, kunne han med rette påberåbe sig at yde fornuftig service. Men næ nej for det er jo ligegyldigt at en kasse ammo koster 1000kr når nu jagtlejen alligevel er så dyr[xx(].

Ting kan kva erfaring sagtens være både dyre og dårlige præcis som de kan være billige og dårlige.

Nu vil jeg så lige sige at de komponenter jeg anvender IKKE er hverken dårlige eller endsige middelmådige præcis som jeg ALDRIG har givet udtryk for at man SKAL vælge den absolut billigste komponent!
En Ballistic Tip er en ganske glimrende kugle eller for den sags skyld en Accubond, der er valgt ud fra nogle kriterier om at den skal kunne slå ihjel på 500m også[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Og lige GT; det er da lykkedes mig flere gange at få billige og dyre og sågar mellemdyre projektiler til at ramme i samme hul, så prisen på billige træningspatroner er et dårligt argument for at skyde levende dyr med dårlige eller middelmådige kugler.


Næ, det handler om fornuftsbetragtninger fremkommet af praktisk erfaring.

Jeg ar bare træt af at man snart iflg diskenspringerne ikke kan slå noget ihjel med fuldgodt gennemprøvede konstruktioner til en fornuftig pris, men i stedet hele tiden skal høre flosklen om prisen på ammo kontra jagtleje. Den er snart så tyndslidt at det er til at kaste op over....

Havde de ivrige diskenspringere nu i situationen solgt kunden en kasse gode standardpatroner og 50 træningsskrald i stedet for at mase 20 patroner til 1000 kr ned i halsen på kunden, kunne han med rette påberåbe sig at yde fornuftig service. Men næ nej for det er jo ligegyldigt at en kasse ammo koster 1000kr når nu jagtlejen alligevel er så dyr[xx(].

Ting kan kva erfaring sagtens være både dyre og dårlige præcis som de kan være billige og dårlige.

Nu vil jeg så lige sige at de komponenter jeg anvender IKKE er hverken dårlige eller endsige middelmådige præcis som jeg ALDRIG har givet udtryk for at man SKAL vælge den absolut billigste komponent!
En Ballistic Tip er en ganske glimrende kugle eller for den sags skyld en Accubond, der er valgt ud fra nogle kriterier om at den skal kunne slå ihjel på 500m også[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Nu ved jeg ikke lige hvem det er du hentyder til ang. diskenspringere, men det er åbenbart at du kæmmer alle over en kam.

Hvis man vil drive en fornuftig forretning, er du nødt til at være ærlig over for dine kunder. Bilder du dem en historie fra de varme lande på ærmet, bliver du hurtigt afsløret, lig med en mistet kunde.
En fornuftig forretning får man kun hvis dine kunder har en positiv oplevelse og vender tilbage. Engangskunder er døden for en forretning.

Nu kan jeg selvfølgelig kun tale om egne erfaringer. Jeg ved jo ikke hvordan du driver din kiosk.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Og lige GT; det er da lykkedes mig flere gange at få billige og dyre og sågar mellemdyre projektiler til at ramme i samme hul, så prisen på billige træningspatroner er et dårligt argument for at skyde levende dyr med dårlige eller middelmådige kugler.


Næ, det handler om fornuftsbetragtninger fremkommet af praktisk erfaring.

Jeg ar bare træt af at man snart iflg diskenspringerne ikke kan slå noget ihjel med fuldgodt gennemprøvede konstruktioner til en fornuftig pris, men i stedet hele tiden skal høre flosklen om prisen på ammo kontra jagtleje. Den er snart så tyndslidt at det er til at kaste op over....

Havde de ivrige diskenspringere nu i situationen solgt kunden en kasse gode standardpatroner og 50 træningsskrald i stedet for at mase 20 patroner til 1000 kr ned i halsen på kunden, kunne han med rette påberåbe sig at yde fornuftig service. Men næ nej for det er jo ligegyldigt at en kasse ammo koster 1000kr når nu jagtlejen alligevel er så dyr[xx(].

Ting kan kva erfaring sagtens være både dyre og dårlige præcis som de kan være billige og dårlige.

Nu vil jeg så lige sige at de komponenter jeg anvender IKKE er hverken dårlige eller endsige middelmådige præcis som jeg ALDRIG har givet udtryk for at man SKAL vælge den absolut billigste komponent!
En Ballistic Tip er en ganske glimrende kugle eller for den sags skyld en Accubond, der er valgt ud fra nogle kriterier om at den skal kunne slå ihjel på 500m også[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]



Nu ved jeg ikke lige hvem det er du hentyder til ang. diskenspringere, men det er åbenbart at du kæmmer alle over en kam.

Hvis man vil drive en fornuftig forretning, er du nødt til at være ærlig over for dine kunder. Bilder du dem en historie fra de varme lande på ærmet, bliver du hurtigt afsløret, lig med en mistet kunde.
En fornuftig forretning får man kun hvis dine kunder har en positiv oplevelse og vender tilbage. Engangskunder er døden for en forretning.

Nu kan jeg selvfølgelig kun tale om egne erfaringer. Jeg ved jo ikke hvordan du driver din kiosk.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben



Ja, den kan jeg heller ikke nikke genkende til.
Men da genladningskomponenter er det, der udgør 80% af mit butikssalg,
så kender jeg da lidt til folks vaner m.h.t. køb af kugler.
Og der er MANGE der ikke kunne drømme om at ofre bare 5 kroner på en kugle, når man kan få en billig Hornady SP til 2,3 kr.
Der er også adskellige, der er kommet tilbage og har erfaret, at der ikke har været gennemskud på grisen, elgen eller hvad ved jeg.

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Lani

[quote]

Et dådyr er squ ligeglad med om det bliver kørt ned af en Opel eller en Jaguar!!

Mvh.LANI



Korrekt, men jeg går også op i at få så meget spiseligt ud af dyret som muligt.

Mvh. Rex / Guns & Powder
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#37
Ja hvis man nu bare kunne aftale med dyret om at skulle stå på den samme afstand hver gang, Så kunne man jo lige finde en kugle, med den rette hårdhed, så den laver gennemskud og afgiver nok chokvirkning og uden at smadre alt kødet. Men sagen er jo ligesom at når der er forskellige situationer næsten hver gang, har man svært ved at finde den perfekte kugle.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#38
Nu er det jo ikke sådan at en god gennemprøvet kugle destruerer et dyr fuldstændigt og en superduperoverpricedfantacybullet slår dyret ihjel uden overhovedet at efterlade spor......
Den måde vi dræber dyret på er ved ødelæggelse af organer med døden til følge. Vi kan desværre ikke gøre det med en dødelig indsprøjtning, endnu....

Men det kommer nok til 25000kr pr skud, for det er jo billigt i forhold til jagtleje[B)][:o)][Big Grin]

Og ja en Hornady Sp slår ganske fint ihjel fra standardkalibre. Det er faktisk en rigtig fornuftig kugle[Wink]
men put den i en machokaliber og du har stor risiko for at det halve rådyr er kassabelt[xx(]

Her selv skudt et par hundrede stykker vildt med en blanding af standard og mellemhårde kugler og har til dato til gode at se et ødelagt stykke vildt[?][?][?]
Igen, baseret på erfaring og ikke teoretiske spinnerier....

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by GT

Nu er det jo ikke sådan at en god gennemprøvet kugle destruerer et dyr fuldstændigt og en superduperoverpricedfantacybullet slår dyret ihjel uden overhovedet at efterlade spor......



Nu er jeg ikke lige med på hvad det er for nogle fantasi kugler du skyder med der [Smile] men hvis det er kugler fra den dyrere ende af skalaen du tænker på, så har jeg også til gode at læse om at den overhovedet ikke skulle efterlade spor, dog lige bortset fra her hvor du forsøger at slippe fantasien løs [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#40
Hvad skulle der være galt i at bruge en Hornady kugle...?
Jeg ville da sagtens kunne finde på at skyde grise med min 8 mm Rm, med 220 grains Hornady sp kugler. Den dræber garanteret grisen lige så godt som Barnes Tsx ville gøre det. Der vil sikkert være noget mere smadert kød, men grisen dør da helt sikkert af kuglen, selvom den kun koster 2,5 krone. [Smile]
Hvis jeg skulle få den ide at tage på en driv jagt, hvor ikke selv får noget kød med hjem, så bliver Hornadyen valgt frem for Barnes kuglen. For så vil jeg for at sige det lige ud, skide på hvor smaderet dyret end måtte værer, det vigtiste er at dyret ligger på pletten. Ang, gemnenskud så kan en Nosler partition, da klare det meste, og den koster da noget minder end en super bonded kugle.
Hvad angår rådyr, så springer de da næsten altid i luften, uanset kuglen.[^] De er lavet af tnt, og bliver antændt af kuglen....[Wink]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)