Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad skal/må ældre Zeiss koste?
#1
Hej Alle

Jeg håber, I kan hjælpe mig lidt på vej

I forbindelse med et våbenkøb er jeg blevet tilbudt en ekstra kikkert, men - jeg har ingen anelse om, hvad den kan være værd. Ofte kan "guld" jo købes for dyrt - og sælgere har jo ofte en tendens til at smøre tykt på i varebeskrivelserne.

Det drejer sig om en Zeiss Diavari Z 3-12 x 56 MC med sigte 4. Sigtet er desuden medforstørrende - dvs. skruer man op for forstørrelsesgraden bliver sigtet tilsvarende større/bredere. Kikkerten har en enkelt, lille, og næsten usynlig ridse, men den er der - og har vel også betydning - også selvom den kun er af kosmetisk karakter ?

Hvad må sådan en fætter max koste?

Mvh MS

"At diskutere med kvinder er som at prøve at læse avis i stormvejr"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#2
Er det på linsen eller røret ridsen er..?

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Byd under 3000,- ekstra for kikkerten, og brug de punkter du nævner (medforstørrende sigte, ridse, alder på "glasset") som argumenter...
Samt at netop den model og forstørrelse er noget af det mest "dansker - almindelige" der findes på markedet... Der må være 1000-vis af dem i DK...

I disse tider er det ofte købers marked... tænk også over om du reelt har noget at bruge en ældre Zeiss model til : "så Dansker standard som de kan fås" [Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Det er selvfølgeligt afgørende, om ridsen er på linsen eller om det bare er kvælermærker, men du skal nok ikke være i tvivl om, at det er en fin kikkert.
Jeg kan ikke huske om 'MC' har noget med produktionslandet at gøre. De mest attraktive er dem, der er fremstillet i Tyskland.
At trådkorset er medforstørrende skal du da være glad for, hvis ikke der er lys i den - det er absolut en fordel til natjagt.
Jeg har lige solgt en 15 år gammel tysk model med lys til 6.500 kr. i DBA, så dravis pris er nok i underkanten. Til gengæld ville jeg i købssituationen i stedet overveje en ny Zeiss Duralyt - den ligger i samme prisleje.
Svar
#5
MC står vist for Multi Coated som flere Conquest eller Classic modeller har.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#6
Hvorfor er medforstørrende retikkel et argument for lavere pris? Med mindre det er en kikkert med lys ville jeg aldri valg noe annet enn medforstørrende til jakt.

MC er forløperende til Zeiss T* coating som brukes på Classic og Victory (sistnevnte har også Lotutec oveni). MC brukes fortsatt på Conquest.
Svar
#7
Hey... jeg er jyde..... de 3000 er start-buddet....[Big Grin]

For os er den pris der står på en vare bare et "forhandlingsgrundlag"[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
[quote]Originally posted by dravis

Hey... jeg er jyde..... de 3000 er start-buddet....[Big Grin]

For os er den pris der står på en vare bare et "forhandlingsgrundlag"[Big Grin]

..... - og lovgivningen for vejledende! [^]
Svar
#9
nååå ---

Jeg troede at "jydske lov" var en "hensigts-erklæring"[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Tusind tak for de mange svar - det kunne bestemt bruges.
Jeg bød 3200,- for kikkerten - incl ridse (dog ikke i linserne) Den var ikke engang et "kvælemærke" - blot af ren kosmetisk karakter. Den kan sandsynligvis skjules med en sort tuschpen. Men - argumenterne virkede og sælger var sulten, såe...

Nu sidder den på .308´eren - indskudt og klar til lidt trykjagt i den kommende weekend[:p]

Endnu engang tusind tak for hjælpen

Mvh MS

"At diskutere med kvinder er som at prøve at læse avis i stormvejr"
"Hellere dø stående, end leve på knæene"
Svar
#11
Tillykke - du har gjort en kanon god handel.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)