Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel
#1
Lige en meningmåling. Min kære broder skal købe en riffel for første gang, og hans budget er 10.000,- incl kiggert. Han vil have den i kaliber 30.06 hvilket er fint nok så er man sku dækket ind til det meste man kommer ud for. Jeg tænkte straks at det bedste måtte være at få en brugt riffel af høj kvalitet. Men idag er mange billige riffler jo af meget høj kvalitet. Så var der jo muliheder som Tikka T3, Titan 6, Browning X-bolt, Remington 700, Schultz og Larsen Classic osv osv. Men man har jo altid sagt at man skal bruge det meste af sit budget på kiggert, men det var måske også mest i gamle dage at der var markant forskel på kvalitet i kiggerter. Idag er selv de billigste jo rigtige gode. Der må sikkert være nogen der har et godt bud.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#2
Stemmer på Titan 6 - Er rigtig rigtig glad for min i kaliber .308 Win.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#3
Find en brugt Tikka 595/695 og en brugt tysker kikkert[Wink]

Titan 6 skyder godt, der er vekselpibe system, men aftrækket er noget skrammel[xx(]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#4
Aftrækket kan skiftes på titan 6. Har fået sat snelleaftræk på min og synes det er ret hæderligt.

MvH
Morten

[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG]
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, .308Win, 9,3x62
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Aftrækket kan skiftes på titan 6. Har fået sat snelleaftræk på min og synes det er ret hæderligt.

MvH
Morten
.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, .308Win, 9,3x62



Tjaeh, det er fint nok, men snelle er noget fanden har skabt i vrede.
Ganske ubrugeligt på tryk/drivjagt, mange mærkes som ungernes sandkasse befinder sig i aftrækker huset.
Derudover synes jeg ikke det er særlig befordrende for sikkerheden.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#6
Hej . Hvad med en Browning A-bolt ,http://www.jagt-fritid.dk/205-10-rifler.htm , Se lige bort fra kikkerten og monter en god brugt i stedet !(Bushnell 4000 , Meopta R1 ,Leupold VX-III)

Jeg har nu 3 stk af dem , og er meget tilfreds ! Hilsen A-bolt
Svar
#7
S&L Classic (~8000kr) med fx Hawke Endurance 30 IR 3-12x56 (~2700kr v/ webshop) i S&L montager (~1500kr), hvis det skal være nyt.

Hvis 10 000 er absolut max er et brugt sæt en god løsning.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej . Hvad med en Browning A-bolt ,http://www.jagt-fritid.dk/205-10-rifler.htm , Se lige bort fra kikkerten og monter en god brugt i stedet !(Bushnell 4000 , Meopta R1 ,Leupold VX-III)

Jeg har nu 3 stk af dem , og er meget tilfreds ! Hilsen A-bolt


Det var ikke et dårligt bud, sådan en A-bolt.
Så lige at hunters house sælger nye Heim SR21 i 30-06 til 9900,- det efterlader ikke meget til kiggert, men hvad er folks holdning til heim, man hører ikke meget om dem. De ser ud til at være godt skruet sammen. Man kunne evt finde en brugt.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#9
Remington 700. Alt kan faas til den og den kan tunes op til hvad som helst.
H
Hogmeister
Svar
#10
Jeg stemmer for en tikka t3 hunter.
fordi den virke direkte fra kassen, når så han har lært at skyde kan man begynde med alle de der selvbygger sæt.
her er et begyndersæt der holder sig inden for de økonomiske rammer.
http://westgun.dk/
Tikka Hunter m/ optilock og Bushnell 3-9x50 kr. 8.795,-

Mvh Høker

Rigtige mænd ryster ikke pikken, når de har tisset - De tjatter lige til den med foden.

http://www.funpic.hu/swf/monitor_cleaner.swf
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by høker

Jeg stemmer for en tikka t3 hunter.
fordi den virke direkte fra kassen, når så han har lært at skyde kan man begynde med alle de der selvbygger sæt.
her er et begyndersæt der holder sig inden for de økonomiske rammer.
http://westgun.dk/
Tikka Hunter m/ optilock og Bushnell 3-9x50 kr. 8.795,-

Mvh Høker

Rigtige mænd ryster ikke pikken, når de har tisset - De tjatter lige til den med foden.

http://www.funpic.hu/swf/monitor_cleaner.swf


Tror måske også det er et af de bedste bud.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#12
Som et "start-sæt" går ingen galt i byen med den løsning..............og så i "rette" kaliber [Big Grin][Big Grin]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Nobody

Som et "start-sæt" går ingen galt i byen med den løsning..............og så i "rette" kaliber [Big Grin][Big Grin]

.357 Magnum - .44 Magnum - .45 LC - .22 Magnum - 6,5 X 55 - 30.06 - 8 X 57 JS m.m.


Det var også det jeg sagde til ham, nu har jeg selv haft mange forskellige rifler i forskellige kalibre. Men PT skyder jeg for det meste med min 270ér. Kan godt lide den flade kuglebane. Men det er rigtigt en 30.06 kan sku det hele. Nu lader vi selv, så kan vi jo bare lade nogen knap så hurtige patroner for ikke at smadre at for megen kød på råvildtet.
Man skal nok passe på med ikke at poste en tråd om kalibervalg, det plejer ihvertfald at få folk til at sige deres mening.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#14
Aaaargh... hold nu op med det ævl om "flad kuglebane"

Medmindre du rent faktisk bruger din riffel på afstande ud over 250 m så er forskellen mellem kuglebanen for en 270 og en 30-06 mindre end du normalt ryster på hånden på en almindelig jagt...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Til gengæld skyder du bedre med den mildere rekyl som en .270 og en 6,5 x 55 besidder, i forhold til 30-06´eren. Har selv lige "genopdaget" 6,5 x 55 i en tung Sauer 200 STR. Det er bare behageligt at skyde med !

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
He ......der er jo lige så mange meninger om som der er mennesker..... det afhænger jo også af hvad den skal bruges til ;-)er det til jagt i Danmark ville jeg vælge en 6,5x55 - den må det hele, og hånden på hjertet: 95% af det der skydes herhjemme er råvildt el. mindre, og det der er større klarer den også. rekylen er rimelig og træningspatronerne er billige. Lader man selv er forskellen i pris på træningsammunition ligegyldig.

Jeg købte en Tikka 55 .308W (jeg arbejdede i forsvaret dengang) i 1990 (brugt) med en tascokikkert. kikkerten blev udskiftet ud i '94 med en Swarowski 1,5-6x42 som stadig sidder på og virker perfekt. der har aldrig været problemer med noget af førnævnte. jeg har siden købt en Sako forrester, brugt, nyrenoveret meed en ny pibe og en Meopta kikkert - dette sæt virker også perfekt. så har jeg en Tikka T3 Lite med sort plasticskæfte og en Bushnell 3-9x50 - dejligt sæt [Big Grin] så har jeg en T3 Hunter med Bushnell 3-9x40 montagerne er hhv. optilock, eaw og en enkelt i monoblock alu og det sidste virker bestemt også. Jeg har selv skudt de fleste skud med cal 308W og 22-250 rem. cal .243 W og 6,5x55 tager drengene sig af. Jeg har aldrig haft problemer med noget af dette, undtagen den kasse Norma Rådyr jeg fik med til .308 eren (de kunne ikke holdes inden for 20 cm cirkelen) aftræk er fint og justerbart på alle våbnene - ingen af dem er til salg [Big Grin]

Så har jeg købt en CZ 455 i cal. .17 HMR super præsist våben - meget for pengene - men det mest elendige aftræk jeg nogensinde har oplevet - det skal jeg have ordnet [Sad!] så er der sådan som opfyldning af magasin. På sakoen er der et 2radet magasin med hængslet bund. der kan være 6 skud i riflen og den er hurtig at genlade, men træls at tømme. de andre har aftageligt enkeltradet magasin som skal af for at blive genladet og det tager lidt længere tid. man kan selvfølgelig købe et større magasin (til eks. drivjagt)

Jeg er dog ret sikker på at Remmington og Browning også virker, men for Rems. vedkommende skal der efter min mening et nyt aftræk til - men det fåes til fornuftige penge.

Sådan er smag og behag forskellig - og dårlig smag kan ikke diskteres. Knæk og bræk med våbenkøbet [Big Grin]

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Aaaargh... hold nu op med det ævl om "flad kuglebane"

Medmindre du rent faktisk bruger din riffel på afstande ud over 250 m så er forskellen mellem kuglebanen for en 270 og en 30-06 mindre end du normalt ryster på hånden på en almindelig jagt...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"


Jeg vidste det [Big Grin] Nogen gange ved man bare at der kommer en eller anden kommentar når det omhandler kaliber og riffel. Men jo en flad kuglebane som i en 270ér er slet ikke nødvendig i DK, men det er stadig en af mine favorit kalibre. Men hvis alle havde 6,5 eller 308 ville det vel også være lidt småkedeligt. Men det er ikke alle jægere der kan nøjes, nu er min 270ér en 202 elegance med en Zeiss kiggert. Jo det er slet ikke nødvendigt, når man kan skyde med en brugt Carl Gustav i 6,5 som kan gøre arbejdet fuldt ud lige så godt. Man vil jo gerne have noget lækkert kram i en super kaliber som kan mere end der er behov for.
Men alle menneske er forskellige. Det er også fint nok[Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#18
En 7mm Rem Mag falder ca. 29 cm på 300 yards, når den er indskudt på 100 yards (Federal med 160 grains barnes Triple Shock)
En 30-06'er med en 180 grains round nose falder ca. 39 cm på samme afstand... (federal 180 grains Round Nose)

Så på op til 300 meter er der efter min mening ikke den store praktiske betydning.

Selvfølgelig, hvis du bruger en .204 Ruger med en 32 grains nossler ballistsic tip, så falder den kun ca. 17 cm, under samme forhold.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#19
Præcis, nogen kan lide moren andre kan lide datteren, og andre kan lide dem begge[Big Grin]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#20
Jae der er mange og delte meninger. Jeg ville stadig koncetrere mig om Tikka, Remmington og Browning af de nævnte. Jeg har forresten en kollega som har en Browning A-bolt cal. 30-06 til salg. Fin riffel, men hans problem er at han er linksskytte, men har købt en rechts riffel - det ville jeg så ALDRIG gøre [Big Grin]

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)