Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Buegreb i valnød
#1
[Image: DSC05104.jpg]

Jeg har i dag forberedt, at jeg i morgen skal formgive et stykke valnød til et buegreb. Jeg har fået tilsendt et autentisk eksemplar, og opgaven er ganske enkelt at lave en ganske nøjagtig kopi. Der er lille tolerance på placeringen af opboringen til den tværgående bolt. Det giver lidt udfordring at placere denne i forhold til diverse dybder og skæve vinkler. Jeg glæder mig til selve formgivningen. Det var ikke muligt at finde stumper i restkassen, som kunne holde både grade og mål. Derfor har jeg "ofret" et forskæfte, der ikke havde noget matchende bagskæfte. Der er tale om træ i meget høj kvalitet. På det ene stykke kan noten til selve buen anes. Den er lavet med rundsaven.
Walnut
Svar
#2
Spændende - skal der så laves netskæring m.m. også?
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by ellgaard

Spændende - skal der så laves netskæring m.m. også?



Der er, for mit vedkommende, tale om verdenspremiere/ prototype, og det er ikke aftalt med ejeren, at der skal netskæres.Det fremsendte greb har en gummidel, der vender mod hånden, og det er muligvis for at sikre grebet mod at være glat.Den, jeg fremstiller, kan laves med felter af netskæring eller gummi som originalen.
Hvis man som undertegnede lever fedt uden at skulle leve af sine hobbyhænder, er det svært at lave forretning på buegreb [Big Grin]Skal der være mening med galskaben, skal der være tale om høj grade/ flotte greb.Resterne fra skæfteproduktionen er for små, så der skal anvendes valnød, der også, og måske mere hensigtmæssigt,kan anvendes til større ting.Oveni kommer så tiden til udformningen.
Denne første bliver mest lavet af nysgerrighed.
Denne lille tråd kan måske sætte andre i gang med selv at lave buegreb, så jeg slipper for det [Big Grin]
Walnut
Svar
#4
Håndstillingen på grebet er virkeligt betydningsfuld. Derfor vil et personligt udformet greb være lækkert. Det har Hoyt øjensynligt også fundet ud af. Og sikkert andre med dem.

http://www.hoyt.com/accessories/pro_fit_..._grips.php
Svar
#5
[Image: DSC05107.jpg]

Det har været nødvendigt at lave en præcis skabelon af af den indvendige udfræsning af hensyn til vinkler og udmålingen af prikken til opboring.Den udvendige form, med en lille smule overmål, er også i skabelonen.

[Image: DSC05108.jpg]

Skabelonen overføres til valnøddestykket. Der kontrolmåles på centrum for boringen.Det er den indvendige form, der er kritisk på dette tidspunkt. Den ydre form kan gives overmål for at mindske risikoen for fejl. Den ydre form skal så afpasses i forhold til den indre form. Der et nogle steder, hvor godstykkelsen ikke er stor.

[Image: DSC05109-Kopi.jpg]

Jeg er ved at bore de forsænkede huller. Der er først boret med et alm. træbor med spids. Derefter er der boret med et mindre bor svarende til den bolt, der skal sidde i buegrebet. Hullet på undersiden er færdigt, og jeg har boret igennem med det tynde bor for at markere på modsatte side, som kan ses på billedet.Det lille hul kan bruges som styr på træboret, når forsænkningen bores.

[Image: DSC05112.jpg]

Det er ikke lykkedes mig at finde en planforsænker i den rigtige størrelse. Det forsænkersæt, jeg råder over, har konisk forsænkning, der kan være et fint leje for en tilsvarende skrue. Her er der bare brug for en plan bund til den gennemgående bolt. Det har jeg så måttet fuske med de to bor til højre på billedet. Der indgår faktisk et 3. bor, idet det store hul var 8mm på den ene side og 10mm på den anden.

Walnut
Svar
#6
[Image: DSC05117.jpg]

Der er lidt udstemning/ filearbejde i toppen af grebet.

[Image: DSC05118.jpg]

Så skal grebet slankes og formes. Jeg har haft den lille Polettemaskine i gang. Der er en borepatron i den ene side og jeg har brugt/ bruger en lille rondelpudser med groft sandpapir samt en cirkulær skive i med blød gummibagside.
Walnut
Svar
#7
[Image: DSC05120.jpg]

Jeg kan ikke huske, om jeg tidligere har bragt en anbefaling af denne lille maskine. Med en borepatron i den ene side og en konisk polerespindel i den anden løser den mange opgaver.Jeg har i denne omgang brugt den til at formgive buegrebet. Den er ganske effektiv og støjer ikke. Kan køre 1 time uden pause.

Walnut
Svar
#8
Hvor ved du det fra? Har du nogen ansat? Nå - ok, nu skrev skolelæreren jo køre og ikke arbejde, så det kan jo godt være det passer. Køre kan den jo af sig selv.[8D]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Hvor ved du det fra? Har du nogen ansat? Nå - ok, nu skrev skolelæreren jo køre og ikke arbejde, så det kan jo godt være det passer. Køre kan den jo af sig selv.[8D]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



[Big Grin] Du kan ikke have været på arbejde i dag med det tempo, du lægger ud i her. Den med en time uden pauser, nævner jeg for at gøre opmærksom på, at der er tale om en pænt udholdende maskine i forhold til overophedning.Kørsel/ arbejdstiden for maskinen er vel også afhængig af belastningsgraden.

Walnut
Svar
#10
Og vi fortsætter: Når du siger en time, mener du jo 45 minutter:-)

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#11
Nej nej nej, vil du give manden stress ?

Til en times (altså 45 minutters) undervisningstid, skal bruges en times forberedelse. Så når han skriver den kan køre en time mener han 22,5 minutter !

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
sidst jeg gik i skole havde vi også mindst en rygpause i hver time.
det var godt nok også teknisk skole.[Wink]

Mvh Høker

Rigtige mænd ryster ikke pikken, når de har tisset - De tjatter lige til den med foden.

http://www.funpic.hu/swf/monitor_cleaner.swf
Svar
#13
Måske du fortryder du meldte dig "rask"[:I]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Måske du fortryder du meldte dig "rask"[:I]

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Nej for dælen da! Alle ved, at jeg ingenting laver på job... altså når jeg ikke lige har ferie...hvad jeg har næsten hele tiden. Jeg får en fed løn alligevel [8D] Desværre er jeg nødt til snart at forlade denne indbringende forretning [Big Grin]
Walnut
Svar
#15
[Image: DSC05122.jpg]
[Image: DSC05121.jpg]

Færdig i dette værksted. Buegrebet bliver nu sendt til ejeren. Den udvendige form har stadig en smule "overmateriale", der giver mulighed for tilpasning. Optimalt er det, hvis man også har selve buen til rådighed, når man tilpasser. Der skal måske tages en smule valnød, før dette greb falder på plads. Der er ikke overfladebehandlet. Kommer det til at sidde godt, håber jeg på, at ejeren bringer et billede af det helt færdige greb, når det sidder på buen.
Walnut
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Claus Petersen

Og vi fortsætter: Når du siger en time, mener du jo 45 minutter:-)

CP
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"



Båååååt! Vi har 60 minutters lektioner på min skole [Wink]
Walnut
Svar
#17
Hov, jeg havde slet ikke set tråden; det er mig som er synderen og mig som har bedt Walnut om at kreere et buegreb.
Det ser ud til at være lykkedes over al forventning - jeg glæder mig som et lille barn til at få det................
Af hjertet tak!

[IMG][Image: rttstilvtf02.jpg][/IMG]
Svar
#18
Bare nysgerrig, men hvad er der i vejen med originalen??
h
Hogmeister
Svar
#19
Ikke noget, jeg ville blot gerne ha' et greb i Valnød..............buen er faktisk født med et trægreb (dog ikke i Valnød) det var en slags grøn krydsfiner.
[Image: TorbensMasterHunterGI.jpg]

[IMG][Image: rttstilvtf02.jpg][/IMG]
Svar
#20
@ID - min nysgerrighed tilsiger mig at spørge hvilken bue der er på billedet - synes ikke jeg har set den før?
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)