Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
9,3
#1
Nu er turen til sydafrika bestilt, [Smile] Men så kommer der jo en lang periode med forberedelse som jo er en del af oplevelsen for ihvertfald mit ejet vedkomne. Jeg har blandt andet planlagt(håber) at skulle skyde Eland. Men hvad er den bedste kugle i en 9,3x62 til sådan en. Hårde kugler som Swift A-frame, Oryx, Nosler Accubond og Diverse rene kobberkugler, afgiver de nok chokvirkning når kuglen ikke flyver hurtigere? En alm. blødnæset med en høj BC er det ikke lige så godt? Det er klart at gennemskud er altid at foretrække, men kuglen skal jo også afgive chokeffekt. Hvad er folks mening om dette.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#2
En Eland kan du da skyde med hvad som helst, men hvis det var mig ville jeg bruge Barnes TSX til det hele - det virker. Du behøver ikke engang slæbe en NKT med til det formål. Selv mindre rifler med en TSX kan løse den opgave.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

En Eland kan du da skyde med hvad som helst, men hvis det var mig ville jeg bruge Barnes TSX til det hele - det virker. Du behøver ikke engang slæbe en NKT med til det formål. Selv mindre rifler med en TSX kan løse den opgave.

mvh
hjemmeladeren


Nu er er min riffel jo i 270win, meeeeen!! mon ikke den lige er lidt for lille til den opgave? Men måske med 150gr TSX så kunne den måske lige gå.(har faktisk ikke fået fat i et løb endnu)

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#4
Eller en Mrx, så er du home safe.[Smile] Den koster dog en formue[V]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Hej West

Jeg brugte 18,5 grams Oryx i Namibia men må indrømme at den var lidt for sej. Jeg skød Bjergzebra, Gnu, Oryx, Springbuk, Hartebeest og Blisbuk. Med et skråt skud forfra på Zebra var den super, men ved de andre arter røg den lige igennem uden at afgive mere chokeffekt end min Kone`s 308win.

En jagtkammerat har i melletiden lånt piben til diverse antiloper i Sydafrika, og brugte 16,2 grams Accubond, og intet gik over 30 meter. Dog var der ikke gennemskud på det hele, men Accubond var absolut garant for at der blev lavet ravage. Det er også blevet min favorit, og de meldinger jeg får på Accubond er at den har en super chokeffekt.

Her er link til turen : http://www.okhansen.dk/namibia.htm

Herer link til lidt forsekllige kugler taget ud af vildt (der iblandt Accubond) : http://www.okhansen.dk/skudvirk.htm

En 9,3x62 er jo relativ langsom så pas på med at vælge en for hård kugle. Der er selvfølgelig ønskeligt med gennemskud, men de løber godt nok også langt med et skud der kun laver begrænset ravage. Min Oryx fik en baglig bladkugle (som en 8er på hjorteskive) og den gik 1 kilometer. Måske giver en Accubond ikke altid gennemskud, men bliver en 16,2 grams kugle i dyret er der jo i hvert afleveret en del energi, og lavet meget ravage.

Mvh. Ole ( wwww.okhansen.dk )
Svar
#6
En Eland er ikke videre skudstærk, så en 9,3´er er rigeligt til den. A-frame og rene kobberkugler er nok en tand for hårde til 9,3´hastigheder. Har set et par oryx´er blive skudt med Barnes i den kaliber (kan ikke huske vægten men mener det var en 16,2 grams). Der var 80 og 100 meter flugt på begge 2, og ikke megen sweis - ikke et problemn for trackeren, som nærmest småløb på sweissporet, men alligevel.
En accubond er en rigtig god kugle, og jeg er meget imponeret over dens effekt i min 30.06´er, så det er mit bud.... og god tur din heldige rad....[Wink]

Hvad planlægger du ellers at skyde ud over Eland....[?][8)]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by rkn

Eller en Mrx, så er du home safe.[Smile] Den koster dog en formue[V]



??? Hvorfor skulle en MRX være bedre end TSX ???

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern

En Eland er ikke videre skudstærk, så en 9,3´er er rigeligt til den. A-frame og rene kobberkugler er nok en tand for hårde til 9,3´hastigheder. Har set et par oryx´er blive skudt med Barnes i den kaliber (kan ikke huske vægten men mener det var en 16,2 grams). Der var 80 og 100 meter flugt på begge 2, og ikke megen sweis - ikke et problemn for trackeren, som nærmest småløb på sweissporet, men alligevel.

Hvad planlægger du ellers at skyde ud over Eland....[?][8)]

Asbjoern



Nå - har ellers hørt det modsatte fra PH'ere i Namibia - de har deltaget i jagt på Eland flere hundrede gange, så de ved vel lidt om det !

Flugtafstanden kan vel også have noget med skudplaceringen at gøre - det skyldes formentlig ikke kuglevalget alene ?
En 9,3x62 kan sagtens lades til hastigheder hvor en Barnes TSX 250 grains virker fortrinligt.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
[IMG] http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.jpg [/IMG]
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern

En Eland er ikke videre skudstærk, så en 9,3´er er rigeligt til den. A-frame og rene kobberkugler er nok en tand for hårde til 9,3´hastigheder. Har set et par oryx´er blive skudt med Barnes i den kaliber (kan ikke huske vægten men mener det var en 16,2 grams). Der var 80 og 100 meter flugt på begge 2, og ikke megen sweis - ikke et problemn for trackeren, som nærmest småløb på sweissporet, men alligevel.
En accubond er en rigtig god kugle, og jeg er meget imponeret over dens effekt i min 30.06´er, så det er mit bud.... og god tur din heldige rad....[Wink]

Hvad planlægger du ellers at skyde ud over Eland....[?][8)]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"


Jeg har før skudt kudu og gnu, men denne her gang er jeg mest ude efter eland, oryx, impala, warthog, og måske zebra. Jeg tænkte også lidt det med ikke at bruge for hård en kugle. Derfor en alm blødnæset i en 9,3. Men er en 270 win for lille og svag til Eland jeg mener nok den ligger lige på grænsen. Men hvad siger loven, er der kaliberkrav?

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by West

Men hvad siger loven, er der kaliberkrav?

A. Westergaard



Ja, det er der nu:

http://www.safariklub.org/page_control.a...nu_nbr=226

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#11
Jeg ville klart vælge 9,3´eren frem for 270´eren med det vildt du har planer om at skyde. Hvis ikke du skulle bruge den til sådan en jagt ved jeg ikke rigtigt hvornår du skulle bruge den....[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Asbjoern

Jeg ville klart vælge 9,3´eren frem for 270´eren med det vildt du har planer om at skyde. Hvis ikke du skulle bruge den til sådan en jagt ved jeg ikke rigtigt hvornår du skulle bruge den....[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"


Det var også min plan fra starten.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#13
Jeg skød 18 stykker vildt med min 9,3, men det var en 9,3X66 Sako Mag i Afrika i 08, med en alm Barnes X i 286 grains og havde ikke nogle problemer med det. Når jeg tager derned igen, bliver det dog med BarnesTSX i 250 grains, p.gr.a. den bedre ballestik. Knæk og bræk dernede. Har læst min krav til Eland skulle væree 7 mm og det er 270 jo knap [Smile]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Python357

Jeg skød 18 stykker vildt med min 9,3, men det var en 9,3X66 Sako Mag i Afrika i 08, med en alm Barnes X i 286 grains og havde ikke nogle problemer med det. Når jeg tager derned igen, bliver det dog med BarnesTSX i 250 grains, p.gr.a. den bedre ballestik. Knæk og bræk dernede. Har læst min krav til Eland skulle væree 7 mm og det er 270 jo knap [Smile]


Jeg havde også luret meget på den 9,3x66 den har lige lidt mere power i sig. Tror måske en 285 TSX på evt 150m for en 9,3x62 ikke vil give den helt store chokeffekt. Der skal nok lidt mere knald på.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#15
Hej West
Nu har du jo fortalt i en anden tråd at du tidligere har skudt med 8x68S, hvorfor ikke vælge dette kaliber igen ? [Big Grin].

Jeg er lige kommet hjem fra en tur til SA, Hvor jeg brugte 8x68S med en Blaser CDP kugle, som lavede et fint job i vildet, men selvom skudet var et fint bladskud, så løb den alligevel mellem 500 og 800m, hvor jeg gav den et bladskud mere fra modsatte side, første kugle sad i skindet på udgangssiden.

At en Eland ikke er skudstærk passer simpelhen ikke iht. det min PH fortalte mig, det var det dyr de havde flest eftersøgninger på.
Man skal huske på, at en Eland er lige så stor i krop som en Bøffel.
Den Eland som jeg skød vejede over 800kg og hvis den havde fået lov til at leve efter sommeren mente min PH at den ville komme til at veje ca. 150kg. mere.

Personlig ville jeg fraråde en blød kugle til en Eland, den vil simpelhen ikke komme ret langt ind i dyret efter mit skøn.

Her ses hvor stor en Eland er selvom den lige er kommet igennem vinteren, hvor de ikke har så meget at leve af.

[Image: SAlillekamera21112011217.jpg]

En Nosler AccuBond vil efter mit valg være en super kugle til Eland og den vil holde fint sammen til de andre stykker vildt du vil skyde.
Barnes TSX vil nu også være et fint valg.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#16
Ifølge Norma kan den lette 15g/232grs Oryx komme ud af NKT'en med omkring 800m/s. Alternativ?

http://norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/93x62/

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej West
Nu har du jo fortalt i en anden tråd at du tidligere har skudt med 8x68S, hvorfor ikke vælge dette kaliber igen ? [Big Grin].

Jeg er lige kommet hjem fra en tur til SA, Hvor jeg brugte 8x68S med en Blaser CDP kugle, som lavede et fint job i vildet, men selvom skudet var et fint bladskud, så løb den alligevel mellem 500 og 800m, hvor jeg gav den et bladskud mere fra modsatte side, første kugle sad i skindet på udgangssiden.

At en Eland ikke er skudstærk passer simpelhen ikke iht. det min PH fortalte mig, det var det dyr de havde flest eftersøgninger på.
Man skal huske på, at en Eland er lige så stor i krop som en Bøffel.
Den Eland som jeg skød vejede over 800kg og hvis den havde fået lov til at leve efter sommeren mente min PH at den ville komme til at veje ca. 150kg. mere.

Personlig ville jeg fraråde en blød kugle til en Eland, den vil simpelhen ikke komme ret langt ind i dyret efter mit skøn.

Her ses hvor stor en Eland er selvom den lige er kommet igennem vinteren, hvor de ikke har så meget at leve af.

[Image: SAlillekamera21112011217.jpg]

En Nosler AccuBond vil efter mit valg være en super kugle til Eland og den vil holde fint sammen til de andre stykker vildt du vil skyde.
Barnes TSX vil nu også være et fint valg.

Mvh Ole


Landet ligger sådan at jeg har en sauer 202 med medium lås som jo ikke kan håndtere eksempelvis 8x68 som efter min mening er en super god kaliber. Så den største jeg kan proppe i en 202 i form af et vekselløb er vel 9,3.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#18
Jeg ville gå efter en forholdsvis hård kugle (Barnes TSX ??) der ikke er alt for tung. Det giver en fornuftig hastighed, men alligevel dybdevirkning. Det giver også en kugle med en relativt høj BC, og dermed en bedre energi-bevarelse på lidt længere hold.

En Barnes TSX 235 grains .375 kugle kan komme gennem begge skuldre på en elgkalv, med en V(0) på sølle 790 m/s og en skudafstand på ca 75 m

Barnes MRX har kun een fordel fremfor (T)TSX, og det er at den er kortere for samme vægt, hvilket giver plads til lidt mere krudt i hylstret. Det KAN måske give mulighed for lidt højere hastigheder, men kuglen er ikke relevant i .366 (9,3) da den ikke findes....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Python357

Jeg skød 18 stykker vildt med min 9,3, men det var en 9,3X66 Sako Mag i Afrika i 08, med en alm Barnes X i 286 grains og havde ikke nogle problemer med det. Når jeg tager derned igen, bliver det dog med BarnesTSX i 250 grains, p.gr.a. den bedre ballestik. Knæk og bræk dernede. Har læst min krav til Eland skulle væree 7 mm og det er 270 jo knap [Smile]



Jo den er over 7mm!!!
Og West, jeg ville foretrække en 270er med premium projektil, frem for en NKT!!! Just my $$$[Wink]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#20
Om en 270'er er over 7mm kommer an på fortolkning. Hvis man baserer reglen/lovgivningen på kalibren - målt i piben mellem riffelgangene (270W) så er den IKKE 7mm fordi: 0,270 x 2,54 = 6,85mm.

Hvis reglerne/lovgivningen er baseret på kuglens fysiske diameter er den god nok: 0,277 x 2,54 = 7,04mm.

Jeg er ret sikker på, at de fleste kaliber-restriktioner er baseret på våbnets kaliberbetegnelse...

Sidst men ikke mindst...hvis ikke du vil bruge din 9,3'er i Afrika - hvornår vil du så og hvorfor???[Smile]

J.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)