Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kemisk bonding hvordan gå de til?
#1
Er der en af jer der ved hvorden blykernen bliver festet til tombak mantlen/kappen i under processen kemisk bonding?

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#2
Kemien består af varme. Kerne og mantel bliver loddet eller svejset sammen.

Christian
Svar
#3
Er de ikke et eller andet med processen anode og katode og strøm.Jeg spørger bare jeg aner intet om de.

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#4
Der er grundlæggende tre metoder at bonde en kugle på:

Mekanisk: Her har man lavet formen på kuglen så den mekanisk fastholder kernen. Lapua Mega er et godt eksempel herpå.

Kemisk: Som nævnt ovenfor, man svejser/lodder mantel og kerne sammen. Norma Oryx er et eksempel af denne type.

Elektrolyse - kemisk: Man har en færdig støbt blykerne, og denne påfører man mantel vha. af elektrolyse. Speer Deep Curl og Remington Power-Lokt er af denne type.

Den sidstnævnte har hidtil ikke været så udbredt, men det lader til, at det måske er den vej udviklingen går?

Christian
Svar
#5
Mange tak for svaret Christian.

Lille

Hilsen Lille
Hilsen Lille

Svar
#6
Det der elektrolyse, hvordan foregår det egentligt rent praktisk?

Er det "bare" emnerne der smides i en vædske som der så stættes strøm til eller er det ikke hent så enkelt??

Elektrolyse, er det ikke også den metode man "pletterer" pistol/relolver projektiler med f.eks kobber??

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Som jeg har forstået Speer og deres DeepCurl, så er det simpelthen en blykerne der bliver nedsænket i en elektrolysevædske sammen med en kobberlegering. Derefter bliver de roteret i vædsken (for at gøre dem så ensartet som muligt) i et nærmere bestemt tidsrum, mens der selvfølgelig også er en kraftig strøm der danner selve elektrolysen. Efterfølgende ryger de op i en form/die og bliver udstandset til endelig form.

Uden jeg har nogen erfaring med pistol/revolver projetiler, så tror jeg helt sikker selv man kan lave simpel form for bonding vha. elektrolyse hjemme.

Christian
Svar
#8
"Bonding" ved at der hældes en smeltet bly-legering i en kappe, foregår ganske simpelt som en lodning, der er en anelse tin i blyet, tinnet reagerer med kobberet i kappe-materialet og i ovegangszonen dannes der faktisk et tyndt lag bronze.... Det er derfor en tin-lodning af to kobber-emner kan være meget stærk.

Elektrolytisk pålægning er reelt bare en forkobring ... tricket består i at få lagt et tykt nok lag på.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)