Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
222 Rem - 55 gr. kugle til råvildt
#1
Hej ladenørder og andet godtfolk

I juni måded "kom jeg til" at købe en fin ældre Tikka M55 i 222 Rem. Kalibret har jo ry for god præcision, så forventningerne var ret store, nu skulle der bare lades og skydes præcist[:p][:p]
Jeg har nu efterhånden lavet 60 testpatroner, men har indtil i dag ikke kunnet komme meget under 2,5 cm spredning. Men så i dag var jeg igen på banen og i 4. serie: DER VAR DEN !!! - og for god ordens skyld, der er 3 skud i hver skive[Big Grin]

[Image: 222Rem13-11-2011.jpg]

Jeg har endnu ingen erfaring med 222 Rem til råvildt. Jeg har foreløbig valgt Sierra Game King 55 gr, men hvis du har et forslag til en bedre (mere sammenhængende) kugle på max. 55 gr, så hold dig endelig ikke tilbage[Smile].

/Potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

222 Rem, 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag, 9,3X57, 375 H&H
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#2
Havde også gode erfaringer med 55 gr Ganeking i Turbomyggen, inden den blev tunettil 223 AI. Var især glad for N130 krudt.

Go Fast Take Chances
Littlebear
Svar
#3
Hvad med Norma Oryx ?
Den er bonded.

Det må da øge chancen for gennemskud.
53 grains. 100 stk. 585,- hos Rex.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#4
Jeg ville bruge Barnes TSX så ville du være sikker på gennemskud.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#5
Hej Potatiskaste,

Jeg har gode erfaringer med Sierra Game King til råvildt. Jeg kan kun huske én gang hvor jeg ikke har haft gennemskud. Det var ved et skud i centrum af bringen - altså på langs. Jeg fandt ikke projektilet, men det må jo have været et sted i maskinrummet.

Oryx er sikkert en udmærket kugle, men det er ikke lykkedes mig at få dem til at gruppere ordentligt i min SAKO .222Rem.

Ved Barnes TSX skal du nok gå en vægtklasse ned, da de naturligt er længere på grund af mindre massefylde. Jeg kan ikke mindes at have skudt råvildt med TSX i .222, men ellers har jeg rigtig gode erfaringer med den kugle i 6.5x55 og .308W.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#6
Jeg har opnået god præcision med Nosler BT 55 grains i min .223 rem. Endtil nu har jeg kun nedlagt nogle få dyr med projektilet, men det har fungeret fint med gennemskud.
Tidligere brugte jeg Norma Oryx 55 grains, men det er svært at opnå en præcision, som kan sammenlignes med ovenstående.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Hej.
Jeg har også prøvet Norma - de flyver som en murebalje - kunne ikke få et ordentlig resultat [V] lige meget hvilken ladning jeg forsøgte mig med samt forskelige patron længder.

Sierra game king er super, samt Lapua spire point [:p] - det er sagen pt. i min Voere titan 2 fra den gamle fabrik.

Mvh. Sniper2
Svar
#8
Hej igen

Tak for de gode bud og bekræftelsen af at Game King ikke er helt tosset til råvildt. Mit teoretiske forarbejde var bl.a. at kigge ind i den (se foto) og vurdere tykkelsen på mantel - ca. 0,7 mm vurderer jeg den til.

[Image: SierraGameKing55gri224.jpg]

Oryx har jeg selv luret på, og er man tålmodig og prøver længe nok, så finder man helt sikkert en ladning som dur - og i mellemtiden hygger man sig [Big Grin]

TSX har jeg set lidt bort fra, da jeg har hørt rygter om at den især i de små kalibre afsætter uforholdsmæssigt meget belægning, men det er måske en skrøne fra den gamle X model?

Nosler er jeg stor fan af og bruger Accubond fra 6,5 og op (dog ikke kartoffelkasteren, som bliver fodret med Alaska). Accubond findes desværre ikke til turbomyggen. Derimod er der masser af varmintkugler i den størrelse, men det er slet ikke hvad jeg leder efter [Wink]

Jeg har for nyligt læst om Speer Trophy Bear Claw, og den tiltaler mig virkeligt, men hvor kan den købes i DK? Kan ikke finde den hos nogen dansk forhandler incl. Midway DK, men den findes på Midway USA, så ????

/Potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

222 Rem, 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag, 9,3X57, 375 H&H
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#9
Her ret god erfaring med Lapua´s 55 grains, den med det nye lagernummer.....

Ellers har jeg prøvet 55 og 60 grains NBT som også skyder godt.

60 graineren målte jeg til 1000m/s fra 223 AI´en med Rhino rp11 krudt.
Der ser bukken sku ikke så køn ud efter den hastighed[B)]

Fik foræret en æske af de dersens TXS´er... de gik stort ser alle sidelæns gennem skiverne så det kom der sku ikke meget ud af[}Smile]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Barnes TTSX er blevet forbedret med riller der skulle mindske modstanden i piben og nedsætte trykket og belægningen ved affyring.
Den eller lign. feks. Nosler e-tip med flere, ville jeg anvende. ihvertfald en kobberkugle uden bly i.
Som tidligere nævnt er kobbers vægtfylde lavere end bly. ballistik og kuglestørrelse, især ved ekspansion, svarer derfor til en kugle som er et nr. større.
DVS. bedre dræbende effekt end tilsvarende bly-kugle. og kobberkugler er netop velegnede til høj hastighed, da de skal have lidt højere hastighed end ellers for at ekspandere pga. deres solide opbygning.
Her får du således højere b.c. lavere vægt, højere hastighed og fladere kuglebane, samt bedre dræbende effekt med samme kaliber i forhold til alm. kugle af bly.. ihvertfald efter min mening..
Svar
#11
Nu har jeg prøvet en del kugler på råvildt, med min 22-250.

Den har desværre ikke den store lyst til at stabilisere tsx'erne i 53 grains, men det er i øvrigt også lige meget.

For ligegyldigt hvad der kommer i den, så er døden den samme, det er blot kødskaderne der er forskellig.

Der findes ikke noget projektil der giver 100% knald og fald effekt hver gang ved bladskud, men de fleste giver gennemskud.

Selv da jeg prøvede med 40 grains bal tip i Polen, (hvor det er lovligt) fik jeg gennemskud. Det så blot ud som om dyret havde slugt et blålyn, men gik alligevel 10 meter.[xx(]

Om det har været Nosler, Barnes, Rhino, Speer, Hornady, Sierra, Norma, eller Remington, vil et antal dyr kunne gå fra skudstedet. De fleste bliver dog liggende.

Så jeg er endt op med Remingtons 55 grains SP, for den gør et rigtig godt job med høj restvægt, skyder præcist og er så billig så jeg også træner med den.

K&B Clax[Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#12
Hej Kartoffelkaster.

Dejlig riffel ;-) det skal du nok få til at køre. Jeg har kun prøvet Sierra Gameking 55grs. i cal. 22-250 rem. præc. fejler intet ! Jeg skød en ræv med gennemskud, og alle dele fra "pumpehus og motorrum" trukket ud på bagsiden. Dernæst skød jeg en buk som sprang i tykningen uden synlige skudtegn :-( det krævede en schweisshund, som fandt bukken forendt efter 150-200M - der var ingen synlig schweiss på skudstdet, eller umiddelbart på den veksel som bukken var forsvundet af. Sweisshundeføreren mente at jeg måske havde snittet dyret, men selv et mindre mål som en buk burde vøre til at ramme på 50 M afst. med en 2-benet skydestok. Der var ikke gennemskud, og ikke spor af kuglen på ribben el. på udgangssiden. Jeg har droppet Sierra Gameking i det cal. men har istedet brugt 4 andre kugler i samme ladning. de forskellige kugler rammer inden for 15 mm efter lidt tilpudsning (COL) det er let nok at lave. Nu har 222 rem. jo normalt lidt mindre V0 så måske Game King duer i den - ellers er der rigtig mange gode alternativer i cal. jeg lader med Hornady FMJ, Hornady SX, Lapua sp. og Rhino, alle i 55 GRS så har jeg til alt fra det mindste til det største som cal. må anvendes til. God fornøjelse.

knæk og bræk

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#13
Hej mini

Det er lige præcis sådan noget med at bukken går så langt, at jeg ikke kan se hvor den falder, jeg virkelig hader - og når der så tillige ikke er sweiss, så kommer den kolde sved krybende [xx(]

Nu bruger du kuglen i 22-250 og her er V0 150-200 m/s hurtigere end i 222 og dermed får du også en noget kraftigere ekspansion på kuglen og dermed mindre sandsynlighed for gennemskud - eller hur'?

Præcisionen har jeg fundet i Sierraen, og den kan jeg sikkert også finde i de andre foreslåede kugler.

Min plan må derfor blive:
1. få ladet nogle patroner med nogle af de foreslåede kugler.
2. få fundet et passende antal dunke fyldt med vand.
3. få skudt på dunkene og vurdere på gennemtrængningsevnen og projektilernes restvægt.
Dette burde give en kvalificeret ide om hvad projektilerne kan i 222'erens hastighedsområde.

/potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Husqvarna 46A: 9,3X57,
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar
#14
Har en kammerat der har skudt en del råvildt med fabriksladet Lapua m. 55gr SP. Han har aldrig klaget over hverken manglende gennemskud eller at dyrene løb specielt langt...
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by potatiskastaren

Hej mini

Det er lige præcis sådan noget med at bukken går så langt, at jeg ikke kan se hvor den falder, jeg virkelig hader - og når der så tillige ikke er sweiss, så kommer den kolde sved krybende [xx(]

Nu bruger du kuglen i 22-250 og her er V0 150-200 m/s hurtigere end i 222 og dermed får du også en noget kraftigere ekspansion på kuglen og dermed mindre sandsynlighed for gennemskud - eller hur'?

Præcisionen har jeg fundet i Sierraen, og den kan jeg sikkert også finde i de andre foreslåede kugler.

Min plan må derfor blive:
1. få ladet nogle patroner med nogle af de foreslåede kugler.
2. få fundet et passende antal dunke fyldt med vand.
3. få skudt på dunkene og vurdere på gennemtrængningsevnen og projektilernes restvægt.
Dette burde give en kvalificeret ide om hvad projektilerne kan i 222'erens hastighedsområde.

/potatiskastaren

Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Tikka M55: 222 Rem
Sako 75: 6,5X55, 30-06, 300 Win Mag og 375 H&H
Husqvarna 46A: 9,3X57,



Hej igen potatis...

Jeg skal lige sige at jeg aldrig har har skudt råvildt med .222 rem. og kan derfor ikke sige at du ikke får gennemskud med Game King - jeg gjorde det ikke med en højere noget udgangshastig. Jeg kræver gennemskud aht. hurtigt blodtryksfald og rigeligt schweiss. Jeg ved godt at mange mener at når kuglen bliver i dyret, afsætter den også al energien der, men selv når al energi afsættes, er man ikke sikker på at dyret falder på pletten. Jeg foretrækker gennemskud, og at begge lunger gennemskydes. Derudover må det gerne se "pænt ud," og levne mest muligt til gryden [Big Grin]

Jeg kender mange som er glade for deres 222 el. 223 til råvildt, og en M55 virker altid [Big Grin] Jeg har en i .308W som jeg købte brugt for 23 år siden[Big Grin]

Jeg ville prøve at vurdere om gamekingen virker troværdig i kaliberet - ellers er der mange andre muligheder[Big Grin]

God fornøjelse.

knæk og bræk

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#16
Der har været skrevet lidt om det før:


http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...=game,king

Gennem flere år leverede jeg 222'ere til en proffessionel skytter, der havde den kedelige opgave hvert efterår, at nedlægge ca. 20 rådyr.

Da jeg lavede 55 grains remington, var resultatet hver gang det samme, kort eller ingen flugtafstand, samt gennemskud selv ved træf i knogler.

Jeg har selv skudt råvildt med den kugle fra 18 til 250 meters afstand og den opfører sig lige så godt som en rhino til den 7 dobbelte pris.

Gameking vil jeg ikke skyde flere dyr med, den er simpelthen for blød/upålidelig i enkelte situationer, (også selv om jeg højst sandsynligt kan nedlægge de næste 100 dyr uden problemer).

K&B Clax[Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Beware of a man with customised rifles ...
K&B Claxel Wink




Svar
#17
I mange år havde jeg udmærkede resultater med Normas 4 grams SP i .222 ... Både som fabriks-ammo, og hjemmeladet. Langt de fleste dyr lå der efter kort flugt, men enkelte løb op imod 100m [:0] dog aldrig uden schweiss på eller tæt på skudstedet, alle disse dyr blev fundet uden hund....

V(5) målinger på denne patron var ca. 850 m/s

Jeg har senere ladet Trophy bonded Bear-claw til ham der overtog riflen, og de har fungeret helt upåklageligt. Altid gennemskud og schweiss på skudstedet.

V(5) på Bear Claw'en var ca 900 m/s

Begge ladninger gav ca 10 mm grupper i den lille Steyr SL

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#18
Hvad med en Nosler Partition 60 grain. Den går fint i min 223 med en stigning på 12". Så hvorfor ikke også i en 222?

MVH jagtbonden
Svar
#19
[quote]Originally posted by jagtbonden

Hvad med en Nosler Partition 60 grain. Den går fint i min 223 med en stigning på 12". Så hvorfor ikke også i en 222?

MVH jagtbonden

Hej jagtbonde.

1. Hvilken riffel[?]

2. Hvilken ladning[?]

Grunden til mit spørgsmål er at jeg har læst om flere der ikke har kunnet få Nosler Patition til at skyde ordentlig i cal. 222 og 223.

Mit næste projekt (ifølge ønskeliste) skal være en riffel i cal 223, jeg har bare endnu ikke bestemt mig for hvilken en det skal være.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#20
Hej min riffel er en Ruger mark2 fra 1999 stigningen i piben er 12" i de nye i dag er den 9". En 9" stigningen skulle det kun blive bedre af, hvis man ønsker at bruge en tung kugle. Nosler Partition 60 grain kugle bruger jeg 22 gran Norma 201 krudt.

Eneste problem jeg har haft med Rugeren, har været forskæftet ikke var frilagt nok.

MVH jagtbonden.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)