Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
knivvalg
#1
kniven skal bruges til (forhåbentlig)at brække kronvildt,dåvildt eller vildsvin på den forestående bevægelses jagt i tyskland jeg har en lille glimrende kniv til råvildt men har nok brug for lidt kraftiger blad til det større vildt jeg vil gerne høre om både billige[Wink] og dyre løsninger.
Svar
#2
Hej tikka93

Jeg foreslår denne her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=24433

Den klarer jobbet. Basta.[8D]
Svar
#3
Hej Tikka

Jeg brækker forholdsvis mange stykker kronvildt i løbet af en sæson. jeg har gennem dett sidste år brugt en EKA Swingblade (tror nok den hedder sådan[B)]).
Jeg har aldrig tidligere prøvet en kniv der holder skæret så længe, den er super til formålet. Opbrækker funktionen er ligeledes god, men også når der skal flåes er det fedt med et blad der kan skubbes ind under skindet og åbne op uden at skære i kødet.

Der er gummigreb på, hvilket er rigtig smart når fingrene er glatte.

I mine øjne en kniv der virkelig er god til formålet.

Jeg har også altid et par billige Bacho håndværkerknive med som er nyslebne - de er rigtig gode når der skal skæres ben og hoveder af dyrene. Så holder skæret på din primære kniv længere. Håndværkerknivene kan ofte købes for en 50ér[^].

Jeg har ligeledes også altid en listesav (mini fuksvans) med, den bruger jeg til at flække op i brydstet - hvis det er mange dyr, bruger jeg en accu-bajonetsav med en fintandet klinge.

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#4
bakker op om EKA Swingblade (men den version med SVENSK stål .. ikke den anden version med blødt stål).. utrolig skarp og holder til jobbet når vi skinder elge .. ikke været nødvendig at skærpe endnu (2 sæsoner) .. hvor alt andet er gået sløvt i løbet af par dage (Buckknife.. Mora billi' = håndværker .. Never Lost etc hvad jeg har haft med mig)

så finder du en anden kniv med same type svensk stål som den EKA swingblade vil den sikkert også holder skarpt i langt

/wolf_skate

PS så den swigblade på tilbud til ca 5-600kr i par DK internetbutikker, det er super køb (overvejede selv at købe en mere som reserve)

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
Jeg har fundet en eka swingblad på nettet med stål Sandvik 12c27 hærdet 57-59
til 499 det er vel bare at slå til ? det er da svensk stål
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by tikka93

Jeg har fundet en eka swingblad på nettet med stål Sandvik 12c27 hærdet 57-59
til 499 det er vel bare at slå til ? det er da svensk stål



Ja, det er det rigtige stål og prisen er også god. Køb!

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
yes KØB!
/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#8
Nu da jeg er den store Gerber fan.
Får du lige mine bud. Skæret holder ligeså længe som du er god ved dyret.
Har haft Gerber så længe jeg kan huske tilbage

1: Bear Grylls Folde kniv: ( Desværre ikke lovlig her hjemme )
http://www.gerber-tools.com/Gerber-Bear-...000754.php

2. Gerber Gator FoldBar, mulighed for at gøre denne enhåndsbetjent LOVLIGT !!!!
http://spejdergear.dk/shop/gerber-gator-...-310p.html

3. Gerber Gator Fixed blade:
http://www.spejdersport.dk/gerber-gator-fixed-dolk.aspx

4. GERBER BIG ROCK - KNIV
http://cooloutdoor.dk/shop/gerber-big-rock-2791p.html

5. Cudeman jagtkniv ( ikke med min gode vilje )
http://spejdergear.dk/shop/cudeman-jagtkniv-1053p.html
Svar
#9
Swingblade fås i 3 forskellige farver, sort, orange og fluogrøn.

Så kan man også lægge den i skovbunden, og stadig finde den......

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#10
Jeg vil også foreslå en EKA Swingblade, men mindre det er vigtigt at kniven også kan bruges til at stikke/affange med. Skal den det så skal du vælge en mere spids kniv.

Fällkniven er rigtigt lækre knive. Jeg vil dog til jagt foretrække en S1 eller en PHK, selvom F1'eren bestemt også er en fin kniv.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Hej alle tak for de rigtige gode og hurtige svar jeg har valgt swingblade den rammer vist bedst mit behov her og nu[Wink] men flere af de andre er sikkert også gode valg.[Big Grin]
Svar
#12
Har modtaget kniven den lever umidelbart op til forventninger [Big Grin] SKARP er den i hvertfald fik et lille snit sår da jeg pakked den ud [xx(]men virker solid og bruger venlig (skal nok passe bedre på under brug)[Wink]
Svar
#13
Hej Tikka - den bliver du glad for. Jeg fik en i sommers (EKA swingblade) efter hvad jeg jeg har hørt er de føromtalte (Outdoor Edge)med det "bløde" stål. Jeg har indtil videre brækket råvildt og faktisk også brugt den ved flåning af en hare. her brugte jeg opbrækkerbladet til at løsne skindet ved røv og bagløb de var fint. Når den skal slibes så gør det med en Lansky eller Mighty Sharp el. så du holder vinkelen - det bliver du også rigtig glad for ;-) knæk og bræk.

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#14
Kniven er i super top kvalitet, med det svenske stål...
Jeg har desværre haft en i " Outdoor egde, lorte nisse møg satans skod stål " Det skal bare graves ned, og jorden skal over pisses og saltes, så der aldrig nogensinde kan gro noget der. Stålet er virkelig til at lukke op og S.... I. [8D]
Har brugt en foldekniv fra Gerber, de sidste 7 år,.
Den tager ribben som en anden kødsav[Wink] Har fået den slebet ved den lokale slagter 3 gange.

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#15
EKAen er nu testet ved flåning og forlægning af hare og råvildt, det virker bare. Der hvor jeg synes der er størst fordele ved kniven, er når nan har skåret hul med den brede klinge i benene, så "swinger" man om på "bugåbneren" og snittet går legendelet og hurtigt uden at kødet bliver ødelagt.

Jeg ved godt at man kan med en alm klinge, og har selv gjort det mange gange, men det her er lettere, hutigere og mere sikkert.

Godt nytår[Smile]

Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#16
Har i denne sæson brugt en Fälkniven F1 og jeg er ret begejstret over hvor længe den holder skæret.
Eneste anke er at parertangen eller fingerbeskytteren godt kunne være lidt større, men så kunne jeg bare have valgt en anden model.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
En god robust jagtkniv:
Fuldtange klinge m. drop-point.
Skæftet skal passe til din hånd.
Skæftet skal være grebsfast, selv med blod og snask på.

Fällkniven med et F1 blad er et dyrt og godt bud.

Godt Nyt År
Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#18
Visse steder i Tyskland må/skal/plejer de at save låsen op på grisene op ifm "brækpausen" imellem drevene, og der er et savblad jo ret handy.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#19
Ellers er der jo langtidsløsningen:
Find det FEDE knivblad, dit drømme træstykke til skæfte og så lav din HELT personlige jagtkniv der kun findes den ene af i verden.
Det kan tage lidt (30-40 timer) tid incl lædersyning, men når du er færdig er det det hele værd!
Jeg kan anbefale bøger af Michael Hansen f.eks. Den store knivbog.
Super gode illustrationer.
Får du brug for et rå er du velkommen til at kontakte mig.

Knæk og bræk
Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#20
Præcis som med kikkerten til riflen, så er en kniv et sted hvor man ikke skal spare...

Buy the best and cry only once ...

Høj kvalitet i rustfast stål (ATS34, D2, RWL o.s.v.) solidt og smukt "håndtag" (Stabiliseret træ / ben / Hjortetak eller "wood Micarta" )

Passende kraftigt og ikke for kort eller langt blad, med "drop-point" så man kan åbne bug o.s.v uden diverse "sving ud ting"

Diamant slibesten ...

Min egen erfaring er at en smuk og måske dyr håndlavet kniv, den passer og plejer man som den har fortjent, og den rigtige kvalitet kan man have resten af ens tid som jæger...

Er man nervøs for at miste kniven i en skovbund, så sæt et stykke orange paracord i kniven...

Alt efter hvor meget vildt man skal brække i løbet af en sæson, kan man jo overveje det lidt mere "industrielle" sådan som "Boryx" beskriver.. så meget vildt kommer min kniv ikke igennem ....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)