Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Henzoldt 3-12x56/4-16x56 vs S&B 3-12x50
#1
Går og spekulerer på en kikkert til en :
Remington 700 XCR Compact Tactical .308Win (20" løb, Short Action)

Spekulerer lidt i retning af :
Henzoldt 3-12x56FF med mildot, klik i 0.1MRAD.
Henzoldt 4-16x56FF med mildot, klik i 0.1MRAD.
Schmidt&Bender PMII 3-12x50 LP med belyst P4Fine i FirstFocal-plane, klik i 0.1MRAD og DoubleTurn-turret.

FF = FirstFocal-plane = medforstørrende sigte.
0.1MRAD = 1 klik svarer til 1cm på 100m.

Jeg har i forvejen en S&B (Classic, vist) i 1.5-6x42 - samt en S&B PMII 5-25x56 LP med belyst P4Fine.

Den vil primært skulle bruges til skiveskydning på alt fra 100-400m, men også lejlighedsvis jagt på diverse afstande, så derfor holder jeg mig nok til de lavere forstørrelser som 3-12x

Og jeg ved godt at det måske ikke er det mest optimale til jagt, men det har vist sig at jeg udemærket kan styre disse typer sigter til jagt på ræv, rensdyr m.v. - så jeg er udemærket tilfreds.!! Det er ikke noget videre problem.

Det er også muligt at Kahles, Zeiss Z6i med Ferraristriber, Meopta eller andre kan være bedre til formålet, men det har ganske simpelt ingen interesse i denne sammenhæng til denne riffel - da der nok kommer noget andet udstyr på banen, som passer på netop disse kikkerter.

Det eneste jeg er ude efter, er folks erfaringer med disse kikkerter - helst hvis de har prøvet at kigge gennem begge fabrikanter, og hvad de syntes for og imod ved dem.

Nogen der kan hjælpe til at give et praj om et muligt valg.?!?

Kikkerten vil forøvrigt blive monteret i en montage der gør det muligt at afmontere kikkerten, og montere en anden i stedet - eller evt faste sigtemidler som går direkte på kikkertbasen.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#2
Øhhh Keder du dig lidt i Grønland[Big Grin]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Lidt.

Jeg ejer i forvejen en :
Remington 700 XCR Tactical Long Range (26" løb, .308Win) - med S&B PMII 5.25x56 LP, som jeg nyder at bruge til langdistance.

Men har altså den korte "Compact" udgave på vej, som skal bruges på.... ja kortere end de 400+ m som jeg bruger den lange til.

Det er lige lykkedes mig at bestille et Barrett BORS-system til den lange, specielt til PMII 5-25x56eren.

Og kan måske løfte sløret for, at den "Compact" nok bliver udstyret med noget lignende - Så hvis Henzoldt var noget virkelig exceptionelt ud over S&B PMII'en, så ville jeg måske overveje en IEA BC-01 til Henzoldt'en.
Ellers bliver der bare S&B PMII 3-12x50 LP, som også bliver udstyret med BORS.

Så ja, keder mig lidt - og mangler lige lidt info.

Er nået frem til at de er meget ligeværdige.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Hvis du vil have førstehåndserfaringer med Hensoldt, så prøv at kontakte Oscar123 på et søsterforum. Jeg havde kontakt med ham da jeg gik med lignende overvejelser, men jeg tror godt vi kan indse, at han er meget glad for Hensoldt´en.

Du skal dog være opmærksom på, at mange af de eksemplarer der kommer i civil handel er fremstillet for nogen tid siden, så de er måske ikke helt up to date med moderne coating og glastyper. Derimod skulle den mekaniske robusthed være upåklagelig, og på dine breddegrader er der jo som regel lys nok i sæsonen.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Niaaaah, der er meget lidt lys hvor jeg er nu - husk på at jeg ofte rejser rundt alle mulige steder i Grønland.

Kunne ske jeg skulle se om ikke der er en S&B PMII 3-12x50 LP der har været arbejdet igennem og er mærket af Accuracy International. Wink

Ejede selv én af de Henzoldt der var tiltænkt det tyske militærs finskytter, som jeg var så heldig at få lov at købe.
Den sad på en af mine rifler, inden jeg tog til Grønland - og solgte desværre riflen. =o( Men hun har den stadig, så alt er ikke tabt. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#6
Jeg har en Hensholdt 4-16x56 FF og det er den bedste kikkert jeg har haft til dato, og den er nr 1 i mit skab, den har ikke zero stop men det har aldrig generet mig. den er lille og compact, og sidder på en remington 700 med mcmillan A3 skæfte i caliber 260 rem, når jeg bliver frustreret over en af de andre rifler, så kommer selvtillids skyderen på banen, og så er man helt glad igen.
den har klik nok.1000 m eller mere ingen problem, extra feature er at illumination kan klare mange frostgrader, det kan zeiss sportsoptik ikke.

who dares wins
who dares wins
Svar
#7
Skrev til dem der handler Henzoldt i tyskland, men efter 3 forgæves forsøg på at få stykket et tilbud sammen - trods jeg skrev nøjagtige beskrivelser ned på listeform.

Til sidst ophørte mails bare, indtil der var gået nogle uger....

Nej tak.

Jeg holder mig til S&B når firmaet ikke er mere seriøst end dét.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)