Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjortene forsvinder!
#1
Hej!
Jeg er ved at være lidt rådvild efter forgæves at have jaget hjorten den sidste halvdel af sidste jagtsæson da vinteren var kommet, og det meste af denne også! Sidste sæson så jeg slet ikke noget kronvildt (kun da jeg sad med en råvildt kaliber [Sad!] .. ), men denne sæson har jeg set en del (primært først på sæsonen), dog uden det fornødne held til at få ram på en af hjortene. Den sidste måned er det dog som om hjortene er forsvundet fra vores stykke - har hverken set dem eller set spor af dem, og det minder lidt om sidste sæson, hvor jeg sad hele vinteren uden at se noget til dem. Som i måske kan regne ud er det efterhånden blevet til en del timer derude, og jeg er nok ved at blive lidt paranoid - men kan det være at hjortene mister interessen for vores skov her hen mod vinteren? Det er en blanding af egetræer og nåletræer, og der er græsenge, så der burde da være føde til dem, men må nok indrømme at jeg lidt frygter de ikke er så vilde med vores stykke her sidst på sæsonen. Er der nogle der har prøvet noget lignende, eller eventuelt har et bud på hvad det kan skyldes?
Svar
#2
Hej Matz

Står der mange hinder på jeres jagt? Eller "forsvinder" de også?

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#3
De er nemlig også væk, tror det er en måned siden jeg så en hind komme traskende med en kalv, og det er faktisk det sidste jeg har set til kronvildt derude. Ved desuden fra en schweisshundefører at der blev skudt hjort i området sidste vinter, og jeg er temmelig flittig med det, så må nok indrømme jeg begynder at blive lidt rundtosset af det [Big Grin]
Sådan noget skal selvfølgelig også tage tid, ellers er det jo ikke sjovt, men synes det er lidt besynderligt at jeg ser så lidt til dem her i det sene efterår / vinter.
Svar
#4
hej Matz

Når det gælder kronvildt, må man indstille sig på, at de er langt mindre stedfaste end f.eks. råvildt.
Kronvildt bevæger sig ofte over meget store områder kaldet "home range". Disse områder kan snildt være på 20 - 30.000 ha.
Hvor de opholder sig i dette store område, bestemmes bl.a. af fødeudbud, brunst, jagttryk, alm. uro m.v..

Derfor kan tilstedeværelsen af kronvildt i dit område nemt være påvirket af bl.a. hvordan din nabo eller nabo's nabo driver jagt[:o)]

Drives der intensiv drivjagt med hunde, vil det helt sikkert flytte kronvildtet til andre områder. Selv sneppejagt eller anden hyppig jagt indenfor flere km's afstand kan have påvirkning på kronvildtet i et meget stort område.

Årstiden kan også - som du selv er inde på - have stor betydning. Ofte ser man kronvildtet flytter meget rundt efter nytår.

Ønsker du at optimere dine muligheder for kronvildt på dit terræn, bør du sørge for så meget fred som overhovedet muligt. Driv kun anstandsjagt i absolut god vind, sørg for gode vildtmarker med godt fødeudbud og begræns øvrig aktivitet i skoven mest muligt.
Samtidig er det vigtigt IKKE at skyde hinder i nye områder, hvor kronvildtet optræder.
Ofte etableres en ny bestand ved, at en hind starter med at sætte kalv i området.
Skån hende - og året efter vil hun sandsynligvis komme igen for at sætte en ny kalv - og ofte fulgt af kalven fra sidste år.

Giv dem et par år til at etablere sig i før du høster, og pludselig vil kronvildtet besøge terrænet så ofte, at der nærmest er tale om en fast bestand.

Husk de 3 Fér når det gælder kronvildt; Fred, Føde og Fred [8D]

Følger man denne "opskrift" er det faktisk muligt med ret store og ret "faste" bestande i selv forholdvis små skove på 15 - 30 ha.Det ser vi i hvert fald i stadig stigende omfang her i det vestjyske.

Knæk og Bræk

mvh
Korthår
Svar
#5
Jeg må bare blive ved [Big Grin]
Men vi holder nemlig slet ikke drivjagter i skoven af hensyn til kronvildtet, og bonden vi har skoven ved går næsten aldrig dernede, så der skulle da være grundlag for at få en hjort.. Men tak for svaret i hvert fald [Smile]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Matz

Jeg må bare blive ved [Big Grin]
Men vi holder nemlig slet ikke drivjagter i skoven af hensyn til kronvildtet, og bonden vi har skoven ved går næsten aldrig dernede, så der skulle da være grundlag for at få en hjort.. Men tak for svaret i hvert fald [Smile]



Husk nu det gamle ordsprog med at det er lettere at pürsche en skov tom for vildt, end det er at skyde skoven tom for vildt.

Med andre ord skru ned for frekvensen af forsøg, da din blotte tilstedeværelse virker kraftigt forstyrrende for kronvildt. Samtidigt siger de at du for et krondyr, både lugter ganske fælt, samtidigt med at du både skramler, puster og larmer, hvergang du forsøger at "snige" dig på post
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)