Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ungarske megabukke.....
#1
http://netnatur.dk/trofae-rapporten/trof...kastrerede

Dælme en perverteret form for vildtpleje, hvis en eller flere af disse teorier er sande.
Walnut
Svar
#2
Ja det skulle ikke undre mig at den slags foregår nogen steder, når der er efterspørgsel på en vare er det tit folk bliver lidt "kreative" Men hvis det virkeligt er sandt er det sateme en gang svineri. [}Smile]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Det er satme ikke i orden.
Ungarn er blevet omtalt en hel del omkring store trofæer. Jeg håber alt skriveriet gør at svineriet/dyreplageriet får en ende.
Det er utroligt hvad penge kan få folk til at gøre...

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#4
Jeg synes teorien er lidt usikker, så jeg har - af ren nysgerrighed - sendt Kim Lindgren nogle spörgsmål desangående. Jeg vender tilbage når svar foreligger :-)

Der har gennem tiderne väret holdt mange bukke i hegn, som har väret mere eller mindre tamme. Disse har i reglen udviklet en aggressiv adfärd i forbindelse med brunsten og er ofte blevet kastrerede i den sammenhäng. Jeg har endnu aldrig hört om en eneste af disse kendte kastrerede bukke, som skulle have udviklet en normal - endsige en stor normal - opsats. Lidt underligt med tanke på Lindgrens teori. Derimod er jeg ikke i tvivl om, at der kan fremprovokeres parykbukke ved denne usmagelige metode.

Jeg kunne forestille mig mange andre muligheder for fusk. F.eks. indfangning af bukke under opsatsens väkstperiode og udförelse af en midlertidig kemisk kastration (ved simpel indspröjtning) - som den kendes fra sexforbrydere. Dette kunne forlänge opsatsens väkstperiode men tillade könshormonerne at udlöse fejning på et senere tidspunkt. I kombination med rigeligt kraftfoder kunne det sikkert give nogle imponerende opsatse. Der er sikkert flere mulige metoder og da der er penge i skidtet, har banditterne helt sikkert en mere praktisk tilgang end ärlige mennesker kan forestille sig.... Men kastration for at få store opsatse - det lyder lidt underligt. Hvad siger dyrlägerne herinde????

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Kunne vi andre se mailen til Hr. Lindgren, eller er det stortset det du har skrevet ovenover? [Smile]

Og...

Citat:quote:

Originally posted by Høgh
Jeg har endnu aldrig hört om en eneste af disse kendte kastrerede bukke, som skulle have udviklet en normal - endsige en stor normal - opsats. Lidt underligt med tanke på Lindgrens teori.



Er der en fejl i din udtalelse ovenover? Altså har de katrerede bukke under hegn IKKE jagt en normal - eller stor normal opsats? Så du støtter altså hans hypotese med at kastrerede bukke ikke opsætter normale opsatse, men unormale kraftige/store opsatse?

Jeg spørger om ovenstående blot for at få klarhed - ikke fordi jeg ved om Høgh eller Lindgren har fat i noget.
Men! Hvis der er dyreplageri på nogen måde indblandet, ja så er det stadig noget svineri!

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#6
Jeg forstod Høgh´s indlæg sådan, at en kastraktion standser eller nedsætter udviklingen af opsatsen?
Walnut
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Jeg forstod Høgh´s indlæg sådan, at en kastraktion standser eller nedsætter udviklingen af opsatsen?
Walnut



Ja det kunne også være en mulighed. Bukkene under hegn ikke sætter en normal opsats op - men ingen, eller fx knop-opsat?

Er blot nysgerrig [Smile]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Jeg synes teorien er lidt usikker, så jeg har - af ren nysgerrighed - sendt Kim Lindgren nogle spörgsmål desangående. Jeg vender tilbage når svar foreligger :-)

Der har gennem tiderne väret holdt mange bukke i hegn, som har väret mere eller mindre tamme. Disse har i reglen udviklet en aggressiv adfärd i forbindelse med brunsten og er ofte blevet kastrerede i den sammenhäng. Jeg har endnu aldrig hört om en eneste af disse kendte kastrerede bukke, som skulle have udviklet en normal - endsige en stor normal - opsats. Lidt underligt med tanke på Lindgrens teori. Derimod er jeg ikke i tvivl om, at der kan fremprovokeres parykbukke ved denne usmagelige metode.

Jeg kunne forestille mig mange andre muligheder for fusk. F.eks. indfangning af bukke under opsatsens väkstperiode og udförelse af en midlertidig kemisk kastration (ved simpel indspröjtning) - som den kendes fra sexforbrydere. Dette kunne forlänge opsatsens väkstperiode men tillade könshormonerne at udlöse fejning på et senere tidspunkt. I kombination med rigeligt kraftfoder kunne det sikkert give nogle imponerende opsatse. Der er sikkert flere mulige metoder og da der er penge i skidtet, har banditterne helt sikkert en mere praktisk tilgang end ärlige mennesker kan forestille sig.... Men kastration for at få store opsatse - det lyder lidt underligt. Hvad siger dyrlägerne herinde????

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Uha - nu bevæger vi os ind på noget at det mest komplicerede styringssystem der er i den biologiske verden.....[:I]
Men uden at ha´ haft tid til at boge den, så vil jeg da gerne forsøge at komme med nogle generelle ting omkring kønshormoner og bukkene.

Hvis man ser på bukkens kønscyklus over et år, ja så er der noget der helt klart springer i øjnene. Dels smider den opsatsen i efteråret, og dels begynder den pludseligt af feje basten i foråret. Ud over det, kan man vel roligt sige at deres territoriale adfærd er meget afdæmpet i vinterhalvåret - startende ca lidt før de smider opsatserne. Det må nødvendigvis alt sammen være styret af epifysen - koglekirtlen på dansk - da den er påvirkelig af dagslængde, temperaturer osv (epifysen er testiklernes overordnede styringsorgang). Dvs. at der om efteråret og vinteren igennem tydeligvis nok sker en dæmpning af testiklerne testosteron-produktion, for så om foråret at stige igen hvilket så udløser den territoriale adfærd med fejning, markering og bortjagning af rivaler.

Hvis man nu teoretisk forestiller sig at man kemisk eller fysisk kastrere disse bukke på det rigtigt tidspunkt i opsatsernes vækstperiode, ja så kan man - i teorien - forlænge opsatsens vækstperiode og derved naturligvis nok ders størrelse. For at få dem til at feje basten så de er "præsentable" til afskydning, ja så kan man give dem en ordentlig dosis testosteron evt. med depotvirkning, og så slippe dem fri, men fejningen skal induceres enten ved at den kemiske kastration flader ud (nok for svært at styre), eller at man som sagt giver dem et pift mandligt kønshormon - dette kan også "neutralisere" den kemiske kastration.
Så man skal nok ikke føle sig for sikker bare der er fyld i pungen, men om de vil udvikle en normal opsats overhovedet når de er kastrerede ved jeg ikke, men jeg tror det ikke - så nok nærmere en paryk.

Noget andet man ikke bør glemme er, at der jo også er muligheder for væksthormoninsprøjtninger. Hvordan det virker på udviklingen at opsatsen har jeg ikke noget fagligt kendskab til, men generelt set så har væksthormon jo en effekt der hvor "vækstzonerne" ikke er afsluttet - og hos bukken er der jo gang i opsatsen når den er i bast. Den vil så på trods af væksthormonindsprøjtningen, stadig feje helt normalt når foråret kommer da dette hormon ikke går ind og påvirker produktionen af kønshormoner. Men de ville have en "turbo" på i dens vækstzoner, som sammen med evt. kraftfodertildeling jo kunne tænkes at have en stor effekt.
Det skal dog lige siges at jeg ikke kender specifikt til effekten af væksthormon i lige præcis udviklingen af bukkeopsatser, men derimod kender jeg til virkninger hos andre dyr. F.eks ser man hos hunde med øget væksthormonproduktion at de kan få hudproblemer med et hurtigere celle-turn-over og at de fortsætter med at vokse i deres vækstlinier - hos voksne hunde det man kalder stakittænder (eneste sted de har uafsluttede vækstlinier), akromegali er den latinske diagnose. Hos mennesker (ikke lige mit område men alligevel) ser man at hænder, fødder, øre, ansigtsknogler mm fortsat vokser ved en unormal væksthormonproduktion, selvom den egentlige vækstperiode er afsluttet. Og ved en overproduktion i barndommen/puberteten giver en større vækst både hos mennesker og dyr
.
Hvis man nu har disse ting in mente når snakken nu går på bukkeopsatser, ja så er det da nærliggende at komme med nogle antagelser om at der er en mulighed for, at væksthormon og kraftfoder måske har en positiv indflydelse på udviklingen opsatsens størrelse.

Ved godt at det ikke er videre konkret, men det er meget svært at forudsige de forskellige "behandlingers" effekt på udviklingen af en bukkeopsats. Hvad siger i andre fagnørder.....[:I]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#9
Så længe der er syge mennesker der vil betale op imod 100k for en buk, og JA det er der!, så vil dette fortsætte.

Talte med en murer der havde været afsted og skyde bukke, han undrede sig godt nok over at de 4 bukke han skød ikke havde nogen "baghjul", men hvad, et trofæ er jo et trofæ.

Sygt er at kastrere bukkene men endnu mere syge er de stakler der er så fikseret på trofæer at de betaler 50-100000kr for en enkelt buk, få dog et liv.

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
@ Asbjørn: Hvis vi nu forestiller os, at man vil kunne klare hele "behandlingen" på én gang, da man ikke kan være sikker på at kunne fange den samme buk igen, kunne man så tænke sig, at de bruger en cocktail af Perlutex og væksthormon ? Perlutex vil jo netop virke som en tidsbegrænset kastration. Den damper vel af på 3-5 måneder, hvorefter der fejes normalt. Og væksthormonet sætter turbo på opsatsens vækst imens. Måske kunne man klare sig med ren Perlutex, og så opnå effekten alene ved den længere tid til udvikling af opsatsen ?

Jeg tror godt det kunne fungere. Jeg tror også det ville være helt uforudsigeligt hvilke opsatser der kommer ud af det, bortset fra, at de ville være iøjnefaldende. Og de ville have små rosenstokke, da den del af kraniet jo er færdigudviklet før behandlingen.

Jeg kan godt forstå, at guiden bliver ved med at cirkle om den samme såt med jagtgæsten hvis bukken har fået den medicin, for hvis bukken ikke bliver skudt i den sæson, vil den sikkert få en helt almindelig opsats året efter.

Forresten, hvis man vil kastrere, er det ikke nødvendigt at skære, eller sætte elastrator ringe på. Man kan bruge en tang til at knuse vævet i sædstrengen. Så forbliver pungen intakt med testikler i, men de vil visne og blive ganske små. Det kan måske bruges til at lave parykbukke med, men da det er en permanent kastration, vil bukken nok ikke feje, eller genvinde normal adfærd.

Hvis bukken har fået medicin, vil pungen og testiklerne fremtræde normale, så det er ikke sikkert man som jæger kan konstatere, at der er fusket.

Helt personligt har jeg aldrig forstået interessen for abnorme eller parykbukke. Jeg synes den smukkeste opsats man kan få, er en høj kraftig symmetrisk seksender med godt udlæg.

Hov forresten ! De behøver ikke fange bukkene. Har de et bedøvelsesgevær, kan de medicinere fra op til 100 meters afstand. Hvis de bruger en pil uden modhager, falder den bare ud igen kort efter medicinen er afgivet. De 2-5 ml der kan være i en pil er rigeligt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

@ Asbjørn: Hvis vi nu forestiller os, at man vil kunne klare hele "behandlingen" på én gang, da man ikke kan være sikker på at kunne fange den samme buk igen, kunne man så tænke sig, at de bruger en cocktail af Perlutex og væksthormon ? Perlutex vil jo netop virke som en tidsbegrænset kastration. Den damper vel af på 3-5 måneder, hvorefter der fejes normalt. Og væksthormonet sætter turbo på opsatsens vækst imens. Måske kunne man klare sig med ren Perlutex, og så opnå effekten alene ved den længere tid til udvikling af opsatsen ?

Jeg tror godt det kunne fungere. Jeg tror også det ville være helt uforudsigeligt hvilke opsatser der kommer ud af det, bortset fra, at de ville være iøjnefaldende. Og de ville have små rosenstokke, da den del af kraniet jo er færdigudviklet før behandlingen.

Jeg kan godt forstå, at guiden bliver ved med at cirkle om den samme såt med jagtgæsten hvis bukken har fået den medicin, for hvis bukken ikke bliver skudt i den sæson, vil den sikkert få en helt almindelig opsats året efter.

Forresten, hvis man vil kastrere, er det ikke nødvendigt at skære, eller sætte elastrator ringe på. Man kan bruge en tang til at knuse vævet i sædstrengen. Så forbliver pungen intakt med testikler i, men de vil visne og blive ganske små. Det kan måske bruges til at lave parykbukke med, men da det er en permanent kastration, vil bukken nok ikke feje, eller genvinde normal adfærd.

Hvis bukken har fået medicin, vil pungen og testiklerne fremtræde normale, så det er ikke sikkert man som jæger kan konstatere, at der er fusket.

Helt personligt har jeg aldrig forstået interessen for abnorme eller parykbukke. Jeg synes den smukkeste opsats man kan få, er en høj kraftig symmetrisk seksender med godt udlæg.

Hov forresten ! De behøver ikke fange bukkene. Har de et bedøvelsesgevær, kan de medicinere fra op til 100 meters afstand. Hvis de bruger en pil uden modhager, falder den bare ud igen kort efter medicinen er afgivet. De 2-5 ml der kan være i en pil er rigeligt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]



Ja de laver sgu nok en cocktail med perlutex/væksthormon/(kraftfoder), og måske ved perlutex alene?
Om det så er med bedøvelsespil eller ved indfangning er jo "hip som hap", bortset fra at de nok er for nærrige til at bruge en bedøvelsespil til formålet, da de jo ikke altid er til at finde og ret dyre, men hvis gevinsten er stor nok så .......

Jeg tror faktisk at det ville kunne gøre tricket.....

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#12
Kan væksthormonerne spores i opsatsen?
Svar
#13
http://www.jaegerne-aarhus.dk/side7213-cid-1450.html

Det var denne historie, der satte mit eget surferi i gang. Den dukkede op, fordi jeg søgte efter en bukketur foråret 2012. En heftig samling opsatser.De er ikke bare store. Samlingen giver indtryk af,også, at være påvirket af et eller andet "forstyrrende".
Walnut
Svar
#14
Det er da fuldstændigt sindsygt...[xx(]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#15
Instinktivt tror jeg som sagt også langt mere på medicinske numre som beskrevet af de to veterinärer herover end på fysisk kastration. Trist at numre i en eller anden udsträkning tydeligvis florerer, men som GT skriver: Sålänge, der er fjolser der står i kö for at betale, så vil der også väre nogen der "leverer varen".

Hele sagen underminerer totalt tilliden til store trofäer. Det er måske en meget sund udvikling....

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Kan væksthormonerne spores i opsatsen?



Nej væksthormoner kan som udgangspunkt ikke spores i opsatsen. Hvis de skulle spores skulle det være ved en blodprøve, men det afhænger selvfølgelig af hvilket væksthormon man så har brugt, for mange af dem er stort set identiske med de naturligt forekommende, og det er selvfølgeligt så umuligt at spore. Endvidere er de "brændt" af når man skyder bukken, da vi er helt henne i foråret/sommeren når man skyder den.
Mængden af væksthormon der skal til er forbløffende lille sådan rent mængdemæssigt, og når der så endvidere formodentlig ville være tale om et præperat med depotvirkning, ville forskellen i blodniveauerne være så lille at det med feks. en blodprøve ville være svært at måle om der var tale om naturlige variationer, eller kunstigt tilførte mængder. Så deeeet.....[|)]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#17
Hmm Contador skal måske til at spise ungarnske sommerbukke?
Svar
#18
" Den rigtige historie...... "

http://www.raavildt.dk/forside-artikel/d...mpe-hjorte

Walnut
Svar
#19
http://netnatur.dk/trofae-rapporten/trof...e-trofaeer

Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)