Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjälp til folk der ryster på händerne?
#1
Hejsan,

I vores elglaug har vi en jagt kammerat der ryster noget så forfärdeligt. Det gör at jagt bliver en pinsom affäre hvor han stort set aldrig får skudt noget fordi han ikke kan holde riflen stille nok. F.eks fik han ikke hold på en elg stående med siden til på 15 meters afstand Sad

Jeg har lovet at pröve at hjälpe ham med at finde muligheder der kan hjälpe ham, og da dette forum er et sandt overflödigheds horn af viden tänkte jeg at der måske var nogen der havde väret ude for noget lignende og / eller har et godt forslag til hjälpe midler?
For en god ordens skyld söger jeg kun Jagt relaterede hjälpe midler og ikke skydebänke og andet til skyde banen.

Jeg kan selv komme frem til:

1. En 3 benet skyde stok.
[?] Er der det nogle der er mere anbefalelsesvärdige end andre?

2. Monterede "ben" på riflen, der kan justeres höjt nok til at sättet også kan bruges stående. Dersom han har 2 rifler skal der vel väre en montage på begge rifler så selve benene kan flyttes rundt.
[?] Et sådant sät bör naturligvist kunne dreje lidt da man jo ikke kan flytte hele herligheden i de par sekunder kan har til at skyde.
Nogen der har preferäncer og gode erfaringer?

3. [?] Hvad kan man ellers bruge?

På forhånd tak for hälpen[8D]

Mvh,
Tore
Svar
#2
Hej Tore!

Interessant problematik.

Nu ved jeg ikke noget om manden, men det er relevant at vide, om han også ryster til dagligt. Hvis han gør det, bør han kontakte sin læge med henblik på en vurdering af problemet.

Er hans rysten situationsbestemt (bukkefeber) mener jeg, at det bedste middel er træning!

Hvis ingen af delene fungerer, bør han nøje overveje, om han fortsat skal færdes med våben på jagt...

God weekend
Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Parkinson disease?? Søg lægehjælp!
H
Hogmeister
Svar
#4
den 3-bener med quick juster håndtag som bla Rex har = lynhurtig op/ned fra sidende til stående højde..rifelen lægges på 'løst' .. men man skal stadig kunne have ro i skulderen!

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#5
En fl. dr nielsen..[Wink]

støver.
Svar
#6
En skydestok ala dene og så en riffel i den tunge ende, så er det jo nærmest som benchrest skydning [Smile]

[Image: img_1688.jpg]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#7
tilgiv mig: men hvis han ikke kan holde riflen stille pga fysiske omstændigheder, bør han nok holde sig til frokosten.
hvis det er feber, så afsted til skydebanen.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
Storm, jeg vil særdeles gerne tilgive dig, men jeg er ikke enig!
I modsætning til mange af os andre, så kender manden jo tilsyneladende egne begrænsninger - og er i stand til at respektere dem. Han skyder ikke, når han ikke kan ramme. Flot!
Det er da fløjtende ligegyldig hvilken afstand, der er ens max afstand, så længe man respekterer den!
Det toresode så ønsker er, at vi hjælper med at øge den - det er da et aldeles respektabelt dilemma.

Personligt har jeg nok ikke lige svaret, men vil blot sige, at jeg selv er blevet vældigt glad for mine nye Harries bipods.
Det ville ihvertfald kunne hjælpe i nogle situationer.

Bort set fra det, så er jeg enig i, at det var interessant at vide, hvorfor han ryster så meget.
Svar
#9
Hej meget prisværdig at ville hjælpe en jagt kammerat hvem ved om man selv får brug for det en dag[xx(] ,jeg tror det må blive et kompromi der er allerede et forslag med en træ skydestok af explorer. Jeg tror det er den retning men skal lede jeg foreslår en ligende type i alu som kan justeres i højden så kan din kammerat bruge den fra rygsæk stolen jeg har den ikke selv men overvejer det. den kan ses på http://www.ph-jagt.dk eller i det danske jagt blad jæger nr 10 2011 .som sagt jeg har ikke prøvet konceptet men den må give et meget stabil anlæg men nok på bekostning af at den SKAL pege i skyderetning og må flyttes efter målet.Håber i finder en løsning.[Smile]
Svar
#10
Takker for forslag. Har selv brugt en 3-benet skyde stok i Afrika - ja det er vel det eneste PH'erne bruger dernede. Har også fundet "en" heroppe, så må se hvad der kan köbes af forsögs hälpemidler og så forbedre der fra...

En mini slags "gyros" havde vel väret at foreträkke - hvis man eller kan finde noget sådant til alm brug og ikke avanceret foto/militär teknologi? Nederen er vel også at sådanne lösninger vel koster en mindre årslön[}Smile]

@ Strom, Hogmeister og Lars, stöver, m.fl.
Nej, han har ikke parkingsons, men en eller anden form for nervös rysten der bare gör at han ikke kan holde riflen stille. Problemet er ikke kun jagt "feber" relateret. Han har vidst besögt läger för uden större succes. Alkohol miminerer rystningen men, man kan jo ikke gå forsvarligt på jagt efter en 6-pack[Wink]

Han ved godt at det ikke er for sjov og er oprigtigt ked at det. På den anden side er han heller ikke indstillet på at opgive jagt og sälge sine våben pga dette.

Må se hvad der sker og om skydestok/stötten hjälper. Alternativet er jo relativt klart: han kommer ikke til at skyde noget - for skyde vil han ikke med mindre han er sikker på han kan sätte et dräbende skud...
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by toresode

Takker for forslag. Har selv brugt en 3-benet skyde stok i Afrika - ja det er vel det eneste PH'erne bruger dernede. Har også fundet "en" heroppe, så må se hvad der kan köbes af forsögs hälpemidler og så forbedre der fra...

En mini slags "gyros" havde vel väret at foreträkke - hvis man eller kan finde noget sådant til alm brug og ikke avanceret foto/militär teknologi? Nederen er vel også at sådanne lösninger vel koster en mindre årslön[}Smile]

@ Strom, Hogmeister og Lars, stöver, m.fl.
Nej, han har ikke parkingsons, men en eller anden form for nervös rysten der bare gör at han ikke kan holde riflen stille. Problemet er ikke kun jagt "feber" relateret. Han har vidst besögt läger för uden större succes. Alkohol miminerer rystningen men, man kan jo ikke gå forsvarligt på jagt efter en 6-pack[Wink]

Han ved godt at det ikke er for sjov og er oprigtigt ked at det. På den anden side er han heller ikke indstillet på at opgive jagt og sälge sine våben pga dette.

Må se hvad der sker og om skydestok/stötten hjälper. Alternativet er jo relativt klart: han kommer ikke til at skyde noget - for skyde vil han ikke med mindre han er sikker på han kan sätte et dräbende skud...



Såfremt alvorlig bagvedliggende sygdom som fx Parkinson's er afkræftet, kan man overveje at behandle symptomatisk med en betablokker, som kan tages efter behov dvs når han skal på jagt, skrive julekort, male modelfly m.m.

Derudover kan jeg tilslutte mig rådet om at købe en 4-benet skydestok.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
Hej Tore. Dejligt at der er kammerater der vil hjælpe, i "nødstilfælde" - jeg håber da også at mine drenge og kammerater vil slæbe mig med, hvad enten det er på ladet af en 4wd eller hvad - lige til det sidste [Big Grin] Jeg er overbevist at din kammerat vil kunne vurdere om han er i stand til at afgive et forsvarligt skud i en given situation - det er jo også nødvendigt selv om man ikke har et handikap.

Jeg har set en skydestok meget ala den Bjarne @explorer så fint viser på billedet ovenfor. Jeg har ikke skudt med den, men har prøvet at sigte med en riffel monteret med en kikkert med stor forstørrelse - det virkede meget overbevisende.

Den er lavet i alu. er teleskopisk og kan købes her:

http://www.ph-jagt.dk/varegrupper/skydes...den-n.html

Knæk og bræk hinsidan [Big Grin]

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#13
Jeg vil også mene at disse 2 delte skydestokke er en god løsning - har set dem praktiseret af en hel del på jagtfeltskydninger, og de skyder endog rigtig godt med dem ser man på resultaterne. Så det må være vejen frem - for det er da meget bekymrende hvis man ikke på 15 meter kan afgive sikkert skud på en stående elg i rent sideskud - nemmere kan det næsten ikke blive....
Han kan være glad for at jagtlaget ikke kræver skydeprøve (minimum bronche på løbende elg) som en hel del jagtlag kræver.

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#14
Hej toresode
Jeg bruger selv den skydestok som Explorer fremviser med billede, jeg kan varmt anbefale den og man kan næsten holde riflen lige så stille som når du sidder i en bænk, jeg har brugt den til bukkejagt i Polen, hvor vi har jagtet mark bukke og de er ikke nemme at komme i nærheden af, så med den skydestok kan man nemt skyde på 200m.
Jeg er sikker på den vil være en stor hjælp til din ven og man finder hurtig ud af at køre den op på et ben, hvis dyret flytter sig så man kan følge med.

Den vil selvfølgelig være bedst til stående jagt, men har set at der er nogle der har lavet dem af 12mm rundstokke og så kunne man jo lave en lav, hvis den skal bruges fra stol.

Har set den hos Østjysk til ca. 900,-

Jeg købte min i Polen for ca. 270 Dkr.

Skulle du få brug for hjælp til at få en lavet, så må du sige til

Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#15
Jeg ville nok gå over til flugtskydning, som ikke er præcisionsskydning men intuitiv skydning.

The difference between men and boys is the price of their toys
Råd er noget vi beder om når vi kender svaret, men ville ønske vi ikke gjorde
Svar
#16
Man bør nok udrede om din jagtkammerat kun ryster når han skal skyde eller habituelt ryster på hænderne. En hyppig lidelse er benign essentiel tremor (= godartet rystesyge). Den er ofte arvelig. Det er ikke det samme som Parkinsons syge, men kan forveksles af ukyndige. Det kan ofte behandles, med stor succes, med tablet propranolol 40 mg 2 - 3 gange dagligt. Sig til din jagtven, at han skal søge læge mhp. udredning og evnt opstart af denne behandling. Er det kun rysten ifm. "nervøsitet", kan ovenstående også hjælpe. Det holder pulsen nede. Tabletterne er billige.
En stabil skydestok eller andet godt anlæg vil selvfølgelig hjælpe ham yderligere.

FN
FN
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)