Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Første Tysklandstur, første gris, fantastisk tur
#1
Sammen med 2 venner fra konsortiet i DK tog vi til et skovdistrikt syd for Berlin til drivjagt 17 og 18. november 2011. Jagten var formidlet igennem den tyske jagthjemmeside http://www.jagd1.de/ og kostede ca 150€ for to dages drivjagt. Første dag var arealet 1000ha og følgende dag 500ha, begge dage gik drevet fra 9.30-12.30 hvilket var fint mht at holde varmen i tårnet.

På første dag skulle man indskrives i jagtprotokollen ved "skovløberboligen" og derefter kunne man få varmen ved bålet og hilse på de andre ca 50 deltagere. Der var 2 andre hold jægere fra DK. Det ene hold skulle vise sig at være et hold fyldebøtter der drak sig fra sans og samling og larmede så det var umuligt at få en ordenlig nats søvn hvis man havde hotelværelset ved siden af, som jeg[V].

[Image: 2011-11-17%25252007.53.19.jpg]
Indskrivning til jagten den første morgen ved skovløberhuset

Første dag fik jeg tildelt et tårn på et svagt højdedrag i et relativt åbent stykke med høje fyrtræer. På den ene flanke var der 100m til et stykke med tætte graner og et stykke fremme var der en overgang til et tæt stykke med tynde birketræer. Det skulle vise sig at grisene var glade for at tage en smutvej fra de tætte graner ned til det tætte birkestykke igennem det relativt åbne skovstykke hvor jeg sad.

[Image: 2011-11-17%25252011.49.59.jpg]
Udsigten fra førstedagens post

Efter et kvarter i tårnet, før drevet var sat igang, kom den første rotte af grise forbi på 70m da de var tættest på. Det var ikke klart specificeret om man måtte skyde før drevet var igang, og da den perfekte skudchance ikke viste sig, så undlod jeg at skyde. Men første gang man ser sådan en slange af smågrise følge førersoens spor til punkt og prikke er en stor oplevelse. De stopper på et splitsekund når soen stopper og udforsker området. Nå, men med den start var jeg virkeligt tændt, og der begyndte så småt at komme skud fra alle verdenshjørner derefter. Ballet var igang.

Efter en halv time kom en enlig 2 åring løbende ad samme rute, fra granerne til birkekrattet, og da den stoppede på 50m fik den en 18.5g CoreLokt fra 9.3'eren over forbenene. Den luntede ud af mit synsfelt mod birkekrattet. Jeg var overrasket over manglende skudtegn, og at den luntede videre som om intet var hændt. Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet, men ikke dette ihvertfald, der er da ikke pebernødder jeg skyder med[Sad!]

Efter en time hvor skoven til tider havde lydt som et skydetelt i Tivoli, så jeg endnu en rotte komme fra birkekrattet med retning lige forbi mit tårn, ca 20m ude ville de passere hvis soen holdt kursen. Jeg stod med riflen liggende i venstre arms albuekrog og højre hånd på sikringen. Da de var fremme på 40m afsikrede jeg og glemte at trykke S&L Victory'ens sikring ned under den bevægelse. Den resulterende metalliske kliklyd fik os alle til at fryse på stedet - både soen og jeg blev vel forskrækkede. Efter et halvt minut hvor hun havde stirret på mig, gik hun 10 m længere frem og slog så et 90graders sving direkte væk fra mig. Da hun stoppede og sikrede næste gang, med ryggen imod mig, kunne jeg hurtigt skuldre riflen og lade sigtet gå ned igennem kolonnen til jeg fandt en gris der stod alene. Da skuddet gik kunne jeg med det samme se at grisen var ramt godt pga blod omkring indgangshullet. Soen og de andre smågrise løb forskrækkede fra stedet hvorimod den anskudte gris slog turboen til, og da den havde overhalet soen kunne jeg få et 2. skud ind. Den faldt eller snublede ude på 70m hvor jeg gav den fangstskud i nakken så den ikke skulle finde på at løbe videre. De tre skud skud afgivet til en 1-åring skulle senere føre til en del hån, spot og spe fra min "tidligere" jagtkammerater under aftenens middag[Smile]

Kort efter kl 12.30 kom min gruppeleder forbi og fik min beretning.
Sammen med dr Müller gik jeg til det skudsteddet for den første gris og vi kunne ikke finde noget scweiss. Måske et forbiskud, men eftersøgning måtte bestilles. Derefter gik vi til den faldne gris og doktoren foreslog, at han gelejdede mig igennem brækningen af dyret, da det var min første gris. Derefter gik han igang med at brække dyret[:0] så kunne jeg jo tage den næste. Jeg gjorde høfligt opmærksom på at dyret var skudt med et blyholdigt projektil, men Dr Müller replicerede "...ist quatsch", han var vist ret ligeglad med den slags. Af egen interesse spurgte jeg iøvrigt senere Dr. Müller under frokosten hvilken kaliber han brugte og hvilken skudplacering han gik efter.........7x65 bag boven.

Min danske ven på naboposten kom forbi lidt efter og spurgte om jeg havde skudt til mere, fordi hundefolkene havde fundet en überlaüfer tæt på vejen lidt inde i birkekrattet (150m fra skudstedet). Sikken en lettelse. Vi slæbte første gris og indmad til vejen og gik hen til hundefolkene, som havde trukket min anden gris helt ud til vejen. Til min store overraskelse gik Dr Müller nu igang med at brække dette dyr også. "Så kan du tage en imorgen", som han sagde. Det viste sig at Dr. Müller var pensionär - tierartzt - og han nød vist at være tilbage i gamet [Big Grin] Der kunne dog også havde været skjulte motiver, for efter at have brækket og inspiceret begge (hun)dyr, sagde han at jeg skulle sige til frau Brockmeier, at han da meget gerne ville aftage dem hvis ikke vi skulle have begge med til DK [Wink], men mest af alt virkede han til at være rar, flink og hjælpsom.

Den manglende schweiss på første skudsted skulle vise at være et resultat af at leveren stak ud som en prop på udgangssiden og hele brysthulen var fuld af blod.

[Image: 2011-11-17%25252013.33.22.jpg]
Herligt at være tilbage til en solid tysk jagtfrokost i det fri ved skovløberboligen med to grise på samvittigheden

Efter frokosten samledes vi om paraden og heldige skulle op og have en Waidmanns Heil og en grankvist til hatten af jagtlederen. En af driverne skulle hædres som den første, da han havde været i infight med en so og var blevet væltet omkuld før den var blevet "ordnet". Dagen efter lød opdateringen på, at han havde fået benet i gips.

[Image: 2011-11-17%25252014.48.16.jpg]
Første dags parade

SÅ tilbage til hotellet, slappe lidt af og derefter vi fandt en god restaurant i byen og nød den solide tyske kost og med den gode øl. Hele middagen gik med parlamenteren og kværuleren. Mine to venner forbandede mit begynderheld og udgød generelt forbandelser i en grad som ikke skal gengives her. Jeg derimod, holdt civiliseret stand og plæderede for at grundig forberedelse, seriøsitet, strategi og talent havde gjort forskellen på, at jeg havde skudt noget som den eneste af os[Big Grin] Tørnede ind kl 2230, klar til en god nats søvn. men det skulle ikke ske.

De fulde idioter af nogen danske jægere vækkede mig kl 1 da de kom stangstive hjem fra byen. Nå, tænkte jeg, de skal bare iseng og så kan jeg sove igen. Men de dejsede først om ved 4-tiden, og en var da også synligt beruset til parolen 4-5 timer efter[V] De repræsenterer uheldigvis os allesammen, men hvad kan man gøre[?] de virkede ikke indenfor pædagogisk rækkevidde. Man skal vist se det før man tror det.

Anden dag blev der skudt lidt mindre på de 500ha, der typisk har mere vildt end førstedagens område, men jeg så intet den dag, så der var ikke så meget at berette fra.

Så efter 2. dags frokost og parade gik turen til Oberförsterei'ets kølehus for at hente min überlaüfer der skulle med hjem.

[Image: 2011-11-19%25252015.05.53.jpg]
Her er grisen klar til at blive pelset og slagtet i haven. Det er noget af et job at håndtere 52kg svin skulle jeg hilse og sige, men havde god hjælp, som det ses af billedet[Wink]

Fantastisk tur, gode værter, flinke og hjælpsomme medjægere og så er vildsvinejagt altså bare toppen, skulle jeg hilse og sige[^]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#2
Hej Pete

Tillykke med den første gris [Smile] det er altid noget særligt første gang.Tak for en god beretning.Trals at skulle plages af en flok danske møgdyr om natten, når man har brug for at sove.
Walnut
Svar
#3
Flot beretning og fine fotos [Smile]
Tillykke med dine første grissebasser, og jeg kan kun erklære mig 100% enig i at vildsvinejagt er toppen [8D]

Ærgeligt at du skulle blive "nabo" til nogle fyldebøtter ....[B)]

Mvh Farmor [Smile]

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#4
Uha - vildsvin.... de er stærkt vanedannende.....[Wink][^]....
Det er nok det stykke vildt, der kan få min puls til at stige mest.
Stort tillykke med svinet, og må det blive det første i en lang række fremover.....[Smile]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#5
Hej pete1234!

Tillykke med grisene!

Må man høre lidt mere om hvordan det var at købe og handle jagt på den måde, kunne godt være interesseret i selv at komme afsted på den måde? 150 euro lyder meget billigt? Var der trofæ afgift? Foregik det hele på tysk?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#6
Tak, tak[Smile]

Omtalte hjemmeside formidler egentligt bare kontakten imellem fx et skovdistrikt og jægerne. Du tager så kontakt (på tysk) til den person der er angivet. Du får så tilsendt en regning der betales via international bankoverførsel fra din bank. Derefter kommer der en indbydelse med alle informationer du har brug for. Før du tager afsted skal tysk jagtforsikring (~90€ for 3 år hos Gotthaer Versicherung), tysk jagttegn (~25€) og EU-våbenpas være på plads. I det tyske jagttegn skal der så tilføjes en jagtperiode på 14 dage henover din købte jagt. Hvis du skal have et 1-års jagttegn skal du checkes i det tyske kriminalregister og det tager længere tid. Men et 14 dages tegn laver den venlige dame på Flensburg Rådhus på stedet.

Så skal der naturligvis bookes overnatning i nærheden.

Alt foregår på tysk, men jeg klarede mig fint med mit rustne tysk fra skoletiden. Men parole, parade, alt foregår på tysk.

Trofæafgift på denne jagt var kun på store keilere (max 500€), det er vist også relativt billigt. Jeg så dog ingen store keilere, heller ikke på paraden. Der måtte ikke skydes bukke, men gør du det alligevel kan der måske tilkomme en form for strafafgift af ukendt størrelse. Vi måtte skyde rå/rålam, Då/dåkalv, ræv, vaskebjørne, mårhunde, alle former for grise dog "hvis muligt undgå fældning af førende søer".

Jeg valgte at tage en gris på 52kg med hjem og forventer en efterregning på 2-3€ pr kg. Det kom der ca 30kg brugbart kød ud af, så reelt er kiloprisen 30-40kr kiloet, men det vurderer jeg er ok især da jeg stod med en udbenet kølle af det lækreste kød på ca 3.5kg[:p]

Men det er relativ billig og især hyggelig og velorganiseret jagt.

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#7
Hej Peter

Tillykke med den fine debut. Og fin fortælling.

Kunne du ikke bare sove med dine Peltor på?[Big Grin]

[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
[Image: Mauser_m03_1-1.jpg]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#8
Er det mig der er noget i vejen med?, men det lyder fuldstændig vanvittigt i mine ører at man bruger/ føler sig nødsaget til en 18,5 gram kugle til en sølle gris paa 52 kg. Med det regnestykke skulle man jo saa bruge en 20mm kanon til en vandbøffel. En .270 eller .308 burde da nemt gøre det samme.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#9
Uha nej.....[Big Grin][:o)][B)]

Det er nogle helt specielle grise vi har her i europa[Big Grin][Big Grin]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Nå må I ikke drille.

Man udstyrer sig jo ikke altid efter hvad man har skudt, men efter hvad man kan komme ud for/drømmer om at skulle skyde.

Hvis man nu har købt hvad der næsten er en standardopsætning i Danmark: En riffel med vekselpibe, så man kan have én i 6,5x55 eller 308W til træning og almindelig jagt, og så en 9,3 x 62 til når det er alvor. Så er det da oplagt at have NKT´eren med på drivjagt.

Den sidste gris jeg skød med .308 W var en keiler på over 200 kg. Den døde 1,5 m fra riffelløbet, og på det tidspunkt følte jeg mig da en smule "undergunned". Derudover skyder vi næsten udelukkende 50-60 kg´s grise, så .308 W er da i 99 % af tilfældene det rigtige valg.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Sagen er som Lassescout fremstiller, 6.5x55 piben var alternativet, og da keilere måtte skydes var den ikke relevant. 9.3'eren gjorde et godt job og Remingtons 286grs CoreLokt leverede et fint slakt, så der er for såvidt intet reelt problem[Wink][Wink]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#12
Hvaaadddd, skød du den uden en superduperpremiumkugle???????

Slemme slemme mand!!!![Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nå men tillykke med resultatet[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Fed tur, tillykke med grisene. [Smile]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#14
Tillykke med grissebasserne!
Træls med de stive danskere - måske de skulle have haft en reprimande. Eller et tågehorn i sylten kl. lo:rt..

Nå men det var vel god træning til Sverige! [^]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#15
Har altid de små gule ørepropper med. Ikke til jagten, men for nattesøvnen ! Hvis andre snorker lige så slemt som mig, får jeg nemlig ikke sovet, hvis jeg ikke har lyddæmpning med.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Ja, man kan vel regne med at skumfiduserne til ørerne kan løse min ende af problemet. De må med næste gang.

Boldsen, kummefryseren er fyldt til randen nu, så jeg skal vist have den lange gaffel forrest hvis der skal blive plads til en svensk gris i maj[Wink] Meeen det må kunne nåes[:p]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#17
Flot beretning, tak for den.

http://www.jagtbloggen.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)