Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
optimale Hund til kronvildt/bevægelsesjagt
#1
Hvilken Hund er efter din mening den optimale? Jeg tænker på en hund der formår at sætte vildtet i bevægelse men som ikke er for hurtig (langbenet).... og som IKKE sender vildt på for lange ture rundt i naborevirerne.....

Hvad er dine erfaringer?

K.
Svar
#2
en god gravhund eller en jack russel

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Min stemme går til en gammeldags springer spaniel (ikke F. T.). Ofte driver de med hals over kortere strækninger efter både råvildt og kronvildt. Med lidt held kan du endog få en god apportør til fuglejagten ud af hunden.

I Sverige er waktelhunde populære som kortdrivende hunde til klovvildt, men jeg har ikke nogen erfaring med dem.

Jeg har stadig til gode at se en gravhund eller en terrier, som er lydig/interesseret i at samarbejde med føreren. Dermed ikke sagt at de ikke findes. Jeg har bare aldrig sen een...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Hej.

Jeg er med i en skovjagt på ca 900 ha. hvor der er en fast bestand af kron, då og råvildt. Når vi holder trykjagt sker det hovedsaligt med ruhåret og langhåret hønsehunde. Der er også af og til et par tyske jagtterrier, men det der fungerer bedst er faktisk de store hunde. Det skal dog siges at ingen af dem hetzer vildtet ret langt, og derfor kommer vildtet normalt stille og roligt for. Ved trykjagt er såterne typisk 200-300 ha. og der bliver brugt ca 4 hunde. Hundeførende starter forskellige steder og går uafhængigt af hinanden. Vi har prøvet kun med små hunde, men de får ikke altid sat dyrene i bevægelse, måske fordi der er rigtig mange brombær som de ikke kan komme frem i. Hvis især kron eller dåvildet står i det mere åbne har de tyske jagtterrier en tendens til at gå alt langt med drevet.

En sidegevinst ved en stående hund er at man jo som trykker/driver får lidt gode chancer til snepper, når hunden har stand.

Mvh. Taby
Svar
#5
Jeg søger lidt det samme og hælder til en kleiner munsterlænder

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Efter min mening er de små hunde bedst til hjortevildt og råvildt. Ja, mange af dem går langt, men hellere det end at vildet stopper inden det når skytten. Med store hunde løber vildet alt for hurtigt. Det er min mening. Er der grise i såten, så kan jeg se fordelen ved de store hunde.

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#7
Jae..... det er jo som så meget andet: smag og behag. Jeg har haft 3 gravhunde, den første var som Lars M. L. beskriver den anden - en ruhåret gravhund var super, men var også fra udvalgt jagtlinie, den sidste var en skødehund [Big Grin] Jeg kan anbefale en ruhåret gtravhund af jagtafstamning.

og Yeti - Jeg har også haft Kleiner Münsterlænder - "3 stk." den første, sidste og eneste. den var mere egenrådig og dominerende end nogen anden hund jeg har mødt. Den lettede ben i sin egen og andre hundes madskål dominerede og bed børn, postbud og gæster - jeg har lovet mig selv og min familie aldrig at udsætte nogen for dette igen. Nu er een hund jo et spinkelt grundlag at komme med så hæftige påstande på, men de andre Münsterlændere på træningsbanen var på stort set samme måde - jeg har eftersøgt en münsterlænder som var lydig og besad de egenskaber som jeg mener en jagthund bør have - jeg har aldrig fundet det[V]

Lab er efter min opfattelse to forskellige ting: 1. en sofoderædende gårdspladshund som er stor doven hyggelig og omgængelig - en "turner" (it turns food to shit) måske en udmærket førehund og:
2. (ft formel 1 om du vil) - den beddste og mest lydige og samarbejdsvillige apportør jeg nogen sinde har set på jagt og markprøve [Smile][Big Grin] førskudsarb. duer de ikke til.

FT springer og Cocker er dejlige samarbejdsvillige før og efterskudshunde - dog uden at nå FT lab. til sokkeholderne ved efterskudsarb. de kan /skal ikke drive, og slet slet ikke halse, men finde og rejse vildtet spontant.

efter min mening er den optimale hund til krovildt/hjortevildt drev en Ruhåret gravhund en terrier eller hvis terrænet er mindre en lydig gammeldaws spaniel.

Jeg har ofte hørt påstanden om at en tysk ruhår kan det hele - det kan i sagens natur ikke passe og det har jeg heller aldrig oplevet. ofte har jeg oplevet at de tonser rundt i såten og letter ben meget ofte[Big Grin]

Men det er da rigtigt, hvis driverne skal skyde en sneppe i ny og næ kan man da bruge en stående hund eller en ft. spaniel[Big Grin]

If you cant beat them - eat them!
Jagt - Det mest naturlige du kan foretage dig med bukser på!
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Kaspervj

Hvilken Hund er efter din mening den optimale? Jeg tænker på en hund der formår at sætte vildtet i bevægelse men som ikke er for hurtig (langbenet).... og som IKKE sender vildt på for lange ture rundt i naborevirerne.....

Hvad er dine erfaringer?

K.



Hej Kasper

Mine erfaringer er at den rigtige hund til kronvildtjagt/bevægelsesjagt med riffel, er INGEN hund.

Jeg er også modtaler for drivjagt (i den forstand som den ofte udføres i Polen), da jeg ikke mener det er en jagtform der i størst muligt omfang minimerer anskydninger.
Jeg er klart fortaler for at vildtet kommer for så stille som muligt (måske fordi jeg ikke selv skyder så godt[B)]).

Jeg trykker selv på nogle kronvildt arealer - her er reglen at den eneste hund der kommer i skoven er en schweiss-hund.
For os fungerer det optimalt, men vi er også så heldigt forundt at have en TÆT bestand - og derfor flytter vi jo vilkårligt flere dyr.
I min verden er en hund kun nødvendig i områder med en relativ lille bestand af kronvildt.

Når jeg trykker går jeg altid i medvind, det sender min fært ind i tykningerne og sender derved dyrene ud.

Så mit råd er derfor: INGEN hund[Wink]

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#9
Det er da kedeligt uden drivende hunde... Halser du på spor??

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by hoeg7472

Det er da kedeligt uden drivende hunde... Halser du på spor??

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js



[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nej jeg giver ikke hals, og jeg er heller ikke fortaler for jagtradioer.

Men er det ikke bare et spørgsmål om at være på et revir hvor der er så meget vildt at det ikke bliver kedeligt at sidde og vente[?][Wink]

//Bo
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar
#11
Helt sikkert tysk wachelhund..Super apportør, drevtider på 15-20 min. god eftersøgshund..Jeg kommer flere steder hvor de bruges ,fantastiske hunde til den jagtform.
Den brune variant skulle efter kloge wachelhunde folk ord være mere dressurbar end den skimle type..Ligeledes skulle de med fordel kunne hentes i Tyskland..
Har selv korthårsgravhunde ,hentet i sverige og avlet frem til at drev ,med drevtider på 1 til 1 1/2 time ,og egentlig ikke særligt velegnede til terrænger med meget kronvildt, da kronvildt ofte går flere km op i vinden.Det er noget andet med rå/dåvildt som bukter mere,men selv da kræver drevjagten med gravhund stadig store terrænger..

Støver.
Svar
#12
Jeg bliver da lige nød til at nævne westfalenterrieren, Det kunne meget vel blive min næste hund. http://www.westfalenterrier.com/wt/index.php

Mvh
Kristian

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#13
Hej

Jeg har en westfalenterrieren, som vi er rigtig glade for. Hun er rigtig god til børn og super sjov. jeg har ikke brugt hende til at drive med kronvildt, men tror hun vil være rigtig god til det, da hun er meget kontakt søgende og ikke driver langt ud.

MVH. JS74
Svar
#14
For mig at se er den rette hund den som halser når den driver! Det/de dyr som bliver drevet, bliver bevæget hurtigt uanset benlængde, men alle de andre dyr alarmeres af halsen og flytter sig i forhold til den. Det er de dyr vi som jægere bedst kan skyde.

Race - tjah det er vist religion!

D93
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by hatting

en god gravhund eller en jack russel

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk



Ulempe ved de små hund kan være, at den søger i grav. Det kan være anstrengende hvis man driver i ukendt terræn. Men hvis man har en lille kriger der er "gravren" er det da er godt bud!

SS, Jack Russell ejer
"Once upon a time in the West"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)