Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rifler med kort lås ? - .223 R
#1
Hej alle,

hurtigt og simpelt spørgsmål - hvilke riffelfabrikater findes der med en kort lås i .223 R?

Jeg er stadig på udkig efter den "rigtige" mini-riffel, og skal klart have en med kort lås - spørgsmålet er bare hvilke der laver det, for jeg har meget svært ved at finde ud af det.

Mvh
Lasse
Svar
#2
Hej

CZ det tidligere BRNO har en model med kort lås.

Hilsen Stoffer
Svar
#3
Sako er kendt for at lave låse der passer til den enkelte patron. Det nemmeste er helt sikkert at du kigger efter en sako, men der findes sikkert en række dyre customrifler med minilåse.

D93
Svar
#4
Interarms laver en nedskaleret "Rasle 98"

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by lasse_n

Hej alle,

hurtigt og simpelt spørgsmål - hvilke riffelfabrikater findes der med en kort lås i .223 R?

Jeg er stadig på udkig efter den "rigtige" mini-riffel, og skal klart have en med kort lås - spørgsmålet er bare hvilke der laver det, for jeg har meget svært ved at finde ud af det.

Mvh
Lasse


Thy outdoor i Thisted har en Voere Titan II lux i kaliber 222 til 6000,- med en Leupold kiggert. Den har kort lås og Voere er en virkelig lækker riffel.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#6
...Og den kan omkamres til.223
H
Hogmeister
Svar
#7
Bliver man et lykkeligere menneske med kort lås[?][Wink]
Min Tikka Tactical i 223 har da lang lås, og det virker rigtig godt - passer fint til min hånd/armbevægelse - og selv om den er lang vil jeg påstå, at jeg skyder hurtigere end de fleste Bl...r skytter [Big Grin]

[Image: t3tactical.gif]
Svar
#8
Kort lås --- god til korte arme [Big Grin]

Fordele:

Kort lås er lettere og stivere end en tilsvarende længere lås, dermed større potentiale for præcision (men ingen garanti!!!)

En lås der er både kortere og mindre, smider "stivheden" væk til fordel for endnu lettere vægt..

Personligt synes jeg låsen skal passe bedst muligt til kaliberets størrelse .. hvorfor slæbe rundt med meget mere metal end det er nødvendigt...

Laver Ruger ikke også en helt kort lås?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Bliver man et lykkeligere menneske med kort lås[?][Wink]
Min Tikka Tactical i 223 har da lang lås, og det virker rigtig godt - passer fint til min hånd/armbevægelse - og selv om den er lang vil jeg påstå, at jeg skyder hurtigere end de fleste Bl...r skytter [Big Grin]

[Image: t3tactical.gif]



Det er jo derfor du skal købe en Rem 700 den findes da i 2 længder.[Big Grin][Big Grin][Wink][Wink]
6,5x55 ser dog noget bette ud i det store magasin, men så må dine 223´ere da være mikro i en 30-06 længde lås.

ret skal være ret, jeg tror faktisk den mere lukkede konstruktion Tikka benytter rigeligt kompensere for den unødige længde.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Af de nævnte indtil videre er der kun to der er "rigtigt" skaleret ned til at matche patronen der spørges til.
Sako og Interarms[Wink]

Har aldrig rigtigt set meningen med en fullsize lås til det lille kaliber.
Alle mulige uskønne fuskerløsninger for at få det til at fungere ordentligt[Big Grin]

Sako og Interarms[Wink]

/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dårlig kopi[B)]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Mannlicher har også lavet en med kort lås, mener at den er udgået, men mon ikke den kan findes på en eller anden hylde et sted.

Modellen hedder Ultra Light.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#12
zastava har også en lille mauser model 85
http://www.zastava-arms.rs/

Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.ahlarsen.dk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#13
Winchester har lavet en kort lås.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Hvis I nu lige læser hvad jeg skriver, så er det noget jeg har hørt - period
Mvh.

mp
Svar
#14
Hvordan har Tikka Tatical det med kugler på 75-90 grains, hvis den kan styre dem, er den et beder valg hvis man ønsker at bruge tunge kugler. For i de korte låse må man sætte kuglerne dybere af hensyn til magasinlængden allerede fra 69 grains
Littlebear
Svar
#15
GT.

Den lille CZ 527 er skam osse en perfekt nedscaleret lås på linie med Sako.

mvh
Svar
#16
@Littebear - Tikkaen har det fint - har målt en 75 grains Hornady til 56,9 mm magasinet siger ca. 58,55 mm
Alle mine andre rifler har lang lås - så det passer mig perfekt at også min 223 har samme lås.
Alt unødigt snak om bedre præcision på en kort bundstykke er der vel ingen der for alvor tror på - vi snakker om kaliber 223... og dermed en alt andet lige mindre påvirkning på låsemekanismen - låseknasterne er i forvejen godt tilpasset på en Tikka - den er i forvejen kendt som best out of box
Patronfødning fungerer også perfekt...

Citat:quote:

Originally posted by littlebear

Hvordan har Tikka Tatical det med kugler på 75-90 grains, hvis den kan styre dem, er den et beder valg hvis man ønsker at bruge tunge kugler. For i de korte låse må man sætte kuglerne dybere af hensyn til magasinlængden allerede fra 69 grains
Littlebear



[Image: t3tactical.gif]
Svar
#17
[quote]Originally posted by halvautomat

Bliver man et lykkeligere menneske med kort lås[?][Wink]
Min Tikka Tactical i 223 har da lang lås, og det virker rigtig godt - passer fint til min hånd/armbevægelse - og selv om den er lang vil jeg påstå, at jeg skyder hurtigere end de fleste Bl...r skytter [Big Grin]

Ja den påstand har jeg ofte hørt men jeg har endnu tilgode at møde nogen der kan[Smile]

Stoffer
Svar
#18
Tikka T3 er ikke en rigtig lang lås. en er nærmest medium. T3 er 8-10mm kortere end en Tikka 695.
Desuden bruger Tikka 2 forskellige stoppaler, således at bundstykket ikke kan køre helt tilbage på de 2 små kalibre 204, 222, 223

Desværre har Tikka lavet magasinet for kort. Det er mig en gåde at samtidig med at Tikka leverer en 223 med 8" stigning, så er magasinet for kort til de tungere kugler.

Jeg klagede til Tikka og svaret var at jeg bare kan lade med 1 ad gangen [Sad!]
Men bortset fra det så virker den da nogenlunde. Jeg har haft lidt bøvl med 6 skuds magasinet, så jeg bruger for det meste mit 4 skuds.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif][Image: rav.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Så kan man jo ligeså godt bruge sin lille fikse Sako Hunter,den tager 57,5 mmim magasinet, hvis man skal have nogen gavn af en længere lås (magasin) til de lange/tunge kugler har man brug for min. 60 mm.

Littlebear.
Svar
#20
Winchester lavede ganske rigtigt en kort lås, men den var i .308 længde...
Den er åbenbart så sjælden at mange amerikanske "custom-smiths" har forkortet en del almindelige Win 70 låse. [:0]

(De saver den ganske enkelt over, både bolt og "receiver" tager et stykke af, og svejser den sammen igen...[:0])

.. Så skal man godtnok være sulten efter en kort lås....[:0]

Jeg har selv en Brno "minimauser" som er lavet om til .17 Mark 4 [:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)