Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Min tur til S Afrika
#1
Hej.
Min kone og Jeg tog en tur til SA her den 09/11-2011 kom hjem den 21/11-2011.
Vi lejede os ind på en farm, hvorfra vi gik på jagt fra den farm vi lejede os ind på, samt på to farme mere.
Mit kaliber er 8x68S hvor jeg skød med RWS Evo 13g og Blaser CDP 12,7g.

Vi jagtede de første 3 dage på den første farm, hvor jeg skyder Steenbok og Warterbuck.

Derefter flyttede vi til en øde farm, hvor huset vi boede i bestod kun af 2 ydervægge. Det var lidt sjovt for konen blev lidt bange fordi vi vidste at de havde haft en del problemer med Bavianer som lige havde ødelagt taget, men det var blevet skiftet inden vi kom kunne vi se. Det viste sig at der var rum inde i huset, hvor vi kunne lukke døren[Big Grin] det var konen glad for.
Det var en super sted, hvor der var bjerge, floder og alm bush. Det er det flotteste sted jeg har set i SA, men det er også det håreste sted jeg har jagtet, nu er jeg en af dem der er på +100kg og 173cm høj, min PH er 14 år yngre og næsten 2 meter høj, når han tog et skridt tog jeg to, det skal siges at jeg fik ny hofte for 5 mdr. siden som jeg forsøgte at fortælle min PH, men er bange for han ikke forstod hvad jeg fortalte ham (jeg tror han mente mine ben var lavet af stål, så jeg kunne holde til det, det er jo også rigtigt, men jeg har sjældent være mere træt om aftene [Smile])

Jeg fik skudt en Sharps Grysbok og en Eland.
Der efter forsøgte vi at få fat i et Vortesvin som der var mange af, vi lavede skjul i Bushen ved et vandhul for at skyde en, men der kom kun hundyr med store tænder, men dem skød vi ikke pga. de var med smågrise. Det lykkedes mig ikke at skyde Vortesvin.
Vi gik morgen og aften for at skyde Klipspringer, Bushbuck og Duiker, vi så Duiker i starten, men ville ikke skyde da vi var på sporet af en Eland som vi havde gået på sporet af, i over 2 timer, vi fik kontakt til Elanden, men den stod parallel med en mindre tyr så vi kunne ikke skyde den store Eland, ØV.
Næste dag fandt vi sporet igen efter de 2 Eland som vi fulgte igen, jeg skød den med en fin bladkugle, men den faldt ikke, der efter gik vi efter blodet som løb ud fra bladskudet og munden af den, den gik mellem 500 til 800m sagde min PH da vi kom frem, hvor den stod fik den en bladkugle mere fra den anden side og så faldt dem om.
Min PH undskylde at vi begynde at løbe efter den når der kom så meget blod fra den, men han vidste bare at de kunne gå op til flere km med en god bladkugle. Han havde lige haft en kunde som fik lavet et for højt pladskud, den gik han efter i 2 dage, da han fandt den var den ikke død, men meget afkraftet. Det var det han var meget bange for, at det ville ske for den jeg skød.
Vi var på farmen i 4 dage, super sted.

Tilbage på den første farm igen, hvor vi boede resten af tiden.
Vi jagtede på en meget stor farm de sidste dage som lagde kun 20min kørsel hvorfra vi boede.

Der forsøgte vi igen at få fat i Vortesvin og Duiker men uden held, men om aften skød vi en Bushpig og 3 Hulepindsvin og aftenen efter skød jeg 2 Hulepindsvin mere, den største vejede over 20kg.

Det sidste billede er ikke så lækkert så sig til, hvis jeg skal fjerne det.

Steenbok:

[Image: SA211112011076.jpg]

Waterbuck:

[Image: SA211112011103.jpg]

Samme Waterbuck i slagter huset:

[Image: SA211112011105.jpg]

Sharps Grysbok:

[Image: SAlillekamera21112011180.jpg]

Eland:

[Image: SAlillekamera21112011217.jpg]

Bushpig og tre Hulepindsvin:

[Image: SAlillekamera21112011289.jpg]

Hulepindsvin skudt med Blarser`s CDP 12,7g. kugle:

[Image: SAlillekamera21112011301.jpg]

Hulepindsvin skudt med RWS Evo 13g. kugle:

[Image: SAlillekamera21112011300.jpg]

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#2
Det lyder som en god tur Ole, glæder mig til at se billeder. Havde Du mauseren med??

Mvh
Kristian

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#3
Pictures or it didn't happen' [Wink]

Mvh.
Boldsen
Mvh.
Boldsen
Svar
#4
Hej
hoeg7472, den har jeg jo solgt til Dig, syntes ikke jeg kan se på din tekst under kaliber, at du har 30-06 på listen, har du solgt Mauser M03 eller hvad ?

Jeg havde min 8x68S i Blaser R8 med.

Vedr. billedere, så skal jeg have hjælp af min søn, jeg kan aldrig huske hvordan man ligger dem ind.

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#5
Nå ok, Jeg troede du havde en mere. Jeg har bare ikke opdateret profilen. Jeg er skam rigtig godt tilfreds med mauseren. Hvor blev billederne af ?

243 win, 6,5x55, 308 win, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#6
Hej Ole,

Det lyder til at have været en kanontur. Godt at dine patroner/ladninger fungerede efter dine detaljerede overvejelser[Smile]

Skal det så altsammen op og hænge i stuen eller hva'[?][Big Grin]

Mvh Peter
###################
[Image: ajbutton.gif]
Svar
#7
Hej
Peter, jeg får Waterbuck, Eland og Steenbok skulder monteret og Sharps Grysbok fuldmonteret

Mvh Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#8
Hej.
hoeg7472: Det er også rigtigt at jeg havde en mere, men den er også solgt, men det er bestemt et våben jeg nemt kunne finde på at købe igen.
Tror bestemt ikke det bliver nemt at finde et våben i en bedre kvalitet.

Jeg har skudt en del med R93 før, men den solgte jeg så jeg kunne få en R8, i lang tid havde jeg fortrudt, at jeg havde solgt min gamle R93, men er nu begyndt at blive glad for R8 nu.

Mvh Maubla Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#9
Hej Ole

Jeg tror heller ikke der findes noget der er meget bedre. Jeg går og overvejer at anskaffe mig en 9,3x62 til de tyske drivjagter. Driver jo 5-6 gange i Tyskland hvert år. ;-)

243 win, 30.06, 8x57 js
243 win, 30.06, 8x57 js
Svar
#10
Tillykke med de fine trofæer. Nu skal jeg slev afsted til sydafrika i 2012 og min gamle far skal skyde med hans 8x68 men hvordan opførte den kugle sig du brugte på elanden?

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#11
Hej West
Jeg brugte en Blaser CDP 12,7g. Hastighed 950 m/s indskudt på 200m,
overslag på 100m på 35mm, jeg vil uden tvivl bruge den kugle igen, når jeg skal af sted igen.
På min Waterbuck brugte jeg en RWS Evolution, som du kan købe her :http://www.gunsandpowder.dk/category/rws-817/ Det er nyt at Evolution kan købes til hjemmeladning. Det er også en meget fin kugle som holder fint sammen, men til små Antiloper, der rykker den lige voldsom nok kunne jeg se på min steenbok. Jeg skulle skyde Steenboken en del tilbage, da jeg skal have den skulder monteret der for gik jeg over til Blarser`s CDP og det var jeg meget godt tilfreds med.
West hvor skal i hen i SA og hvilken kaliber skal du selv have med.

Fint valg af kaliber din far har valgt[Big Grin] .

Jeg har nu været af sted 2 gange, derfor et godt råd, køb en god kugle det betaler sig, jeg har set når folk skyder med for bløde kugler og for små kalibere.
Der hvor vi var, så de helst at man skyder med 30-06 og opefter, men de siger også at man ikke skal skyde med større kaliber end man magter.
De mener at 30-06 er et af de bedste kalibere man kan vælge.
Afrikansk vildt er betydlig mere skud stærk end Europæisk vildt.

Mvh Ole

Mvh Maubla
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar
#12
Døde dette pindsvin i knaldet[Big Grin]
[Image: SAlillekamera21112011300.jpg]

"Heller 2 i dunken, end dunken i 2éren"
[IMG] http://img.photobucket.com/albums/v603/S...rdlogo.gif [/IMG][Image: th_c336.gif?t=1296486615]
[Image: trijicon.png]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Maubla

Hej West
Jeg brugte en Blaser CDP 12,7g. Hastighed 950 m/s indskudt på 200m,
overslag på 100m på 35mm, jeg vil uden tvivl bruge den kugle igen, når jeg skal af sted igen.
På min Waterbuck brugte jeg en RWS Evolution, som du kan købe her :http://www.gunsandpowder.dk/category/rws-817/ Det er nyt at Evolution kan købes til hjemmeladning. Det er også en meget fin kugle som holder fint sammen, men til små Antiloper, der rykker den lige voldsom nok kunne jeg se på min steenbok. Jeg skulle skyde Steenboken en del tilbage, da jeg skal have den skulder monteret der for gik jeg over til Blarser`s CDP og det var jeg meget godt tilfreds med.
West hvor skal i hen i SA og hvilken kaliber skal du selv have med.

Fint valg af kaliber din far har valgt[Big Grin] .

Jeg har nu været af sted 2 gange, derfor et godt råd, køb en god kugle det betaler sig, jeg har set når folk skyder med for bløde kugler og for små kalibere.
Der hvor vi var, så de helst at man skyder med 30-06 og opefter, men de siger også at man ikke skal skyde med større kaliber end man magter.
De mener at 30-06 er et af de bedste kalibere man kan vælge.
Afrikansk vildt er betydlig mere skud stærk end Europæisk vildt.

Mvh Ole

Mvh Maubla


Vi har været afsted før, men vi skal denne gang til Matzwani en af mine gode kammerater har arbejdet dernede, så må vi prøve. Jeg skyder med en 9,3x62 når jeg på et tidspunkt får købt sådan en pibe til min 202'er. Vi lader også selv. Men min plan var at lade nogle A-frame til hans 8x68 og måske en lidt blødere kugle i min kommende 9,3'er. Sidste vi var afsted havde jeg min tidlige voere titan riffel med også i kaliber 8x68 hvor jeg havde ladet nogle patroner med oryx kugler. På 100 meter sad kuglen lige under skindet på den anden side af blandt andet den kudu jeg fik. Den løb ikke mere end 25 meter. Det virkede fint. Er stadig lidt i tvivl om den 9,3'er gad godt lidt mere fastighed. Men den er jo heller ikke købt endnu[Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#14
Hej West.
Som du sikkert har set har jeg også spurgt på Swift A-frame og Nosler AccuBond til 8x68S, jeg fik også købt A-frame men nåede ikke at få den til at gå så godt som jeg ønskede, derfor blev mit valg på de andr 2 kugler som min riffel skød super med.
Jeg har selv skudt med 9,3x62 men nu siger jeg nok noget jeg ikke skal sige, men jeg syntes den er kedelig, men den virker på vildet helt sikker, jeg er bare til en riffel hvor kugle har noget mere fart.

Jeg er helt vild med et kaliber der hedder 8,5x63 Rebel, men den laves kun til få rifler, tror den laves til Sauer 202, den ligger mellem 8x68S og 9,3x62 ca..
Min riffel er en meget tung riffel så man mærker ikke rekylen på den.

Jeg vil ikke sige jeg er ligeglad med rekyl, hvis jeg havde været det så havde jeg haft en 338WM, men syntes dem jeg har prøver, at de er ubehaglige at skyde med, jeg vil nemlig have så jeg kan holde riflen på målet efter skudet, så jeg kan sende en ny kugle efter vildet, hvis den første ikke rammer, her tænker jeg på grise jagt.

Ole
Mvh. Ole

http://www.oleholstjagt.com/

Skyder med kaliber 22LR. 17 HMR. 243W. 6,5x55. 30-06. 8x68S. 375H&H. 444 Marlin

Den der sladrer til dig, sladrer også om dig!!!
Slæde trækker. I love it
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)